Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7395 ggr
[GunillaR]
0

Tratt eller inte?

Hej!

Jag har idag fått kastrerat min lilla kisse. Hon mår jättebra, här ätit, druckit och kissat. Och nu vill hon ju "tvätta" sig. Hon vill ju tvätta kring området som är rakat och det är väl ok, men jag kan inte se om hon verkligen slickar på såret. Det ser jättefint ut men enligt vet ska hon inte komma till att få slicka.

Har nu för fjärde gången satt på henne tratten. Tre gånger har hon lirkat sig ur den men så knöt jag lite hårdare och nu håller hon på att bli galen för att bli av med detta "elände". 

Vad göra?

viktoria91
0

Min och mitt ex lillmise drog i stygnen en massa så hon fick också tratt, dock kardborrsmodell. Hon gillade det inte men fick helt enkelt vänja sig sen funkade det bra. =) Dock mobbade dem andra katterna henne för tratten så dem fick också prova den sen lade dem av med det. ;)

[GunillaR]
1

Jag tror inte att hon drar i stygnen utan hon tvättar sig. Jag har tagit bort tratten igen, tyckte inte hon skulle behöva ödsla energi på denna idag. Hon är trött men inte vill hon lägga sig och vila, nej nej hon ska vara där jag är ;-)

Jag har ju haft katter förut som varit nyopade, men det har aldrig varit något problem med stygnen. Jag chansar på att vi fixar detta utan tratt.

Kunde man inte uppfinna något annat än detta elände? Inte konstigt att de andra katterna mobbade ;-)

viktoria91
0

Vår vet sa att normal rengöring gjorde inget skulle hon däremot tokslicka hela tiden så blev det tratt. =P Vår lilla snutt gillade inte heller den, så fort hon fick av den började hon tvätta sig, inte stygnen då utan allmänt. =)

Finns ju sådan uppblåsbar halskrage. Dem fattade i alla fall vinken efter dem också fått prova tratten. ;)

tuska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har kastrerat många katter och även kejsarsnittade katter, men aldrig haft tratt på dem och det har gått bra. Visst kan olyckan vara framme och en katt kan få tag på knuten som finns av stygnen, men det är inte vanligt förekommande. Tänk på alla skygga hittekatter som kastreras de går inte att ha tratt på dem.   Svullnad av op ärret blir det, av sårvätskan som kan bildas, det får inte  bli rött och hett.

[GunillaR]
0

Jag får se hur det blir i morgon, för om hon skulle börja tokslicka så får jag väl försöka få tag på en sådan krage. Finns dessa i zoo-affärer?

Jag tror att hon bara tvättade sig, men jag får hålla ett öga på henne. Hon har i alla fall piggnat till nu.

Funderar på om man skulle klippa av en ärm från en ren bomullströja… Men såret läks ju bäst om det får vara "ute i det fria". Om några dagar så har det ju redan börjat läka.

[Anunnaki]
0

Ta ärmen från en lagom stor gammal tröja och klipp hål för varje ben. Klipp också några hål längs ena kanten och trä ett band eller gasbinda genom hålen i kanten. Sätt sedan på katten denna "tröja" och knyt lagom hårt runt halsen. Eventuellt måste du hitta på något sätt att knyta ihop lite vid bakbenen också.

Jag tycker att det är betydligt bättre för katten att ha tröja i stället för tratt. Under sträng uppsikt kan du ta av tröjan en gång per dag så att katten får tvätta sig lite. Du kan hjälpa katten med att torka av henne med en fuktig liten handduk eller trasa över hela kroppen.

Vad har veterinären sytt med för slags tråd? Rostfri tråd eller tråd som försvinner av sig själv? Har veterinären sprayat en skyddande hinna över såret? I så fall ska du vara försiktigt när du torkar av kattan.

viktoria91
0

Ja, dte brukar finnas i djur/zoo affärer. =)

[Anunnaki]
0

Om # 7 är inne på samma idé som jag så är tröjärm mycket billigare och man kan dessutom byta och tvätta "tröjan" utan att behöva köpa två.

viktoria91
0

#8 nej, jag menar tratt. =P Tycker dte är bättre då såret får luftas om inte katten klöser där. =)

[GunillaR]
0

Det är sytt med ståltråd och stygnen ska tas bort om 10-12 dagar. Hon har tvättat sig nu (inte på stygnen) och jag lät henne vara ifred. Hon ville nog tvätta sig allmänt, tror jag. 

Jag har inte så gott om gamla tröjor eftersom jag använder dessa till trasor när jag målar. Men jag har en som jag skulle kunna testa. Jag bevakar henne nu och ser hur hon beter sig resten av kvällen. Det är inga problem eftersom hon ska vara där jag är *ler*.

Jourhemmet
0

Jag förstår inte varför det fortfarande sys med såna stygn. Alla katter jag kastrerat får alltid självupplösande stygn, man slipper återbesök och man slipper tratten.

[SoooL]
0

#1: haha! Så effektivt! Gillar metoden. Så behandlar man mobbare {#emotions_dlg.wink}

viktoria91
0

#12 Haha, vi tyckte det var rätt kul att dem lade av att mobba henne direkt efter dme fått prova tratten. =)

[Anunnaki]
0

# 11 Om det vore så enkelt att med tråd som försvinner av sig själv behövs ingen tratt. Det finns inte två kattor som är den andra lik.

Jourhemmet
0

#14 Nej men det är säkert 95% av dessa som slipper tratten.

[SoooL]
0

#11 du slipper aldrig tratte.. kan fortfarande böi wn maffig infektion om de är där och tvättar mycket. Som #14 skrev, ingen katt är den andra lik.

Jourhemmet
0

#16 Slipper jag aldrig tratt? Jag har hittills ALDRIG använt tratt på någon katt och det har gått utmärkt.

[SoooL]
0

Nej man slipper inte tratt. Man ska inte ta det som en självklarhet att bara för att det är självupplösande stygn att tratt inte behövs - och det är det jag menar med att man inte kommer ifrån tratt oavsett stygn. Samtidigt som det är individuellt vad man har för katt. Har man en katt som skiter blanka fan i stygnen så visst - då kan man väl skippa tratt. Men har man sådana katter som jag har så blir man illa tvingad till tratt oavsett stygn för de tvättar och "biter" frenetiskt på huden kring/på såret.

Jourhemmet
0

Eftersom de flesta katter jag haft har varit skyggisar så sätter man självklart inte på en tratt och som sagt det har gått alldeles utmärkt. Jag har även hört flera kattägare som inte ens fått med sig tratt hem. Våra åsikter går isär här så jag tror vi får bryta denna diskussion {#emotions_dlg.wink}

[GunillaR]
0

Hittills idag har det gått jättebra utan tratt, och då tror/hoppas jag att det går bra framöver också. 

Mina andra katter har inte haft trattar och det har gått bra.

[SoooL]
0

Anledningen till att vissa veterinärer inte ger med en tratt är för att ägaren ska köpa en själv - inte för att tratt inte behövs, aldrig.
Nej, så hellre ingen tratt och så råkar det visa sig att den katten är en sårslickare, riskera infektion, allt för att den ska slippa tratt. jo ja.

Ja, vi gör det. Done!

[GunillaR]
0

Tack för att ni ville svara förresten {#emotions_dlg.smile}

AgnetaB
0

vart var det man köpte dessa uppblåsbara nu igen?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#23 Hawknestgroove säljer dem till ett bra pris inne på hittekatter.ifokus

Tråden heter "Uppblåsbara kragar till absolut nettopris!

AgnetaB
0

#24 just ja,tack. Kan vara bra att ha en hemma.

[GunillaR]
0

# 24 - Ja det kanske man skulle fundera över. Det är ju bra att ha hemma.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag köpte en för "bra att ha"-syfte

AgnetaB
0

#27 är det olika storlekar el? Kostar ca?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Näe det är en storlek, men anpassas med kardborrestängning så passar många storlekar på missar.

Se nedan som jag klippt ur den tråden om priser

"…de kostar fortfarande 55 kr plus moms, dvs 68,75. I och med att jag köpte så många, så slapp jag den dyra frakten och tänkte, att OM det är någon som vill köpa för det priset plus frakt 15 kr=83,75 …"