Kattunge - öron
Har en kattunge på 12 v som flyttade till oss nu i helgen som var, hon har bott som innekatt hos uppfödaren och vi har henne också inne.
Har upptäckt att det varit som lite "smuligt" där hon legat ibland, vet inte hur man ska förklara riktigt, ser nästan ut som torr tobak .. såg imorse att det kommer när hon kliar sig i öronen ..
Så nu undrar jag då, är det vanligt att kattungar har lite skit i öronen eller kan det vara öronskabb … ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
skabb… med all säkerhet.
Medarbeterare på Kost
Låter absolut som öronskabb. Direkt in till veterinären så får ni medel mot det, annars dröjer det nog tyvärr inte länge innan lillkatten har rivit hål på huden vid öronen och det blir fula sår.

Mamman kan ha haft skabb utan a haft besvär öht… kattungar är känsligare. Men kliar hon sig är det säkert skabb. Ett par medel finns som nästan säkert tar kål på odjuren… be om 2 doser av vet och upprepa eventuellt efter 4v… de måste bli rätt många innan det kliar och det tar tid innan det märks på dom att de har besvär.
Medarbeterare på Kost

Ta katten till en veterinär och behandla henne mot öronskabben.Sen kontaktar du uppfödaren så att hon kan ersätta dig för utgiften.Katten hade ju uppenbarligen sjukdommen innan den kom till er och då är uppfödaren ersättnings skyldig.
Stolt ägare till tre La permer

Attans. Tack för hjälpen iaf!
Antar att man ska behandla hunden också? Läste att det smittar via djuren ..
Än så länge kliar hon ju inte ovanligt mycket, så hon verkar inte vara allt för irriterad, det känns ju skönt att hon slipper tok-klia och att man upptäckt att det är något!
Borde man byta lakan i sängen osv då hon sovit på kuddarna?
Om veterinären ger dig spot on lösning mot skabben be om stronghold för att sätta i nacken, rekommenderar veterinär istället frontline spot on lösning som du ska droppa i öronen BYT veterinär! Att droppa frontline spot on lösning (eller annan spot on) i öronen är extremt smärtsamt för katten och klassas som djurplågeri.

Som de tidigare skrivit, använd enbart Stronghold för öronskabb. Allt annat gör att du ändå måste tillbaka till veterinären för det kommer inte att fungera.
Har du andra djur i hushållet så säg det till veterinären så han kan skriva ut till dem också. Kan vara bra att ha en ungefärlig vikt på hunden också då de kan behöva starkare styrka än katt.
Obehandlad öronskabb kan leda till öroninflammation, och värra, så ju tidigare djuren kommer under behandling desto bättre.
Oftast klarar man sig på en behandling, men ibland om skabben haft fäste länge kan det behövas två.

Har ringt vet, fick tid på tisdag.
Hon jag pratade med sa att hunden inte behövde någon behandling, då det inte alls brukar smitta .. men ska fråga igen när jag kommer dit …
Du behöver inte byta lakarn.
Det där är lögn. Jag har behandlat många katter med Frontline och de har inte visat några som helst tecken på att det gör ont.
Och det är också lögn. Om man gör det på rätt sätt, så behöver man inte göra om behandlingen.

#8 Det smittar över till andra djur. Vet folk som behandlat sin iller utan att behandla hunden och då har de fått göra om alltihopa.
#10 Jag har själv fått göra om behandlingen vid ett tillfälle, och jag vet även andra som fått göra det, så det är knappast lögn. Det kan min Molle-katt och hans veterinär intyga.
Om man gör det på rätt sätt? Det är väl ganska svårt att misslyckas med att droppa en pipett i nacken?

Har läst att det kan smitta till hund, men tycker ändå det är konstigt då dom hos vet säger att det sällan gör det, eller hur hon formulerade sig .. frågade ju om jag bör ta med hunden också .. kanske boder göra det ändå?

#12 Du behöver inte ta med dig hunden, bara säga att du har fler djur hemma så de skriver ut till dem också.
När min jourhemskatt kom hit med skabb så sa jag till veterinären vilka andra djur jag hade (fler katter och illrar) och då skrev han ut så det räckte till dem också.
Du behöver säkert inte ta med hunden utan det räcker med att be om en dos till den med. Håller med, be om recept på Stronghold då Frontline sällan fungerar och då blir det bara onödigt att behöva behandla fler gånger.

Okej, bra, vill ju inte att hunden också ska åka på det!

Det finns ytterligare ett stot on preparat som funkar utmärkt. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=115287&visa=alla
Medarbeterare på Kost

#16 Vet ingenting om Advantage, men på fass står det att det enbart är mot loppangrepp, ingenting om skabb.

Har iaf fått det utskrivet mot skabb och det funkade bra. Misstänker att det funkar på de flesta parasiter som har liknande funktion. Verkar som det är hyfsat milt oxå för katten. men sånt är ju aldrig lätt att veta med djur. Vetten hade reklambroschyr för tronghold så han var ju inte direkt omedveten om det medlet. Kanske att reklammakarna för just Stronghold gjort ett extra bra jobb ?
Medarbeterare på Kost
Vad då droppa i nacken???? Vid öronskabb ska det inte droppas i nacken utan i öronen. Och öronenj ska rengöras innan och de ska masseras ordentligt efter droppandet, så att lösningen sprids i alla skrymslen i örat.
Du menar inte Advocate. vet? Som är receptbelagt.

#19 Nu hade du allt fel…Frontl ine är osäkert, dock inte smärtsamt tror jag. Men definitivt obehagligt vilket är en annan grej. Det aktiva medlet i en spot on lösning går in i blodet och tar kål på de små liven. Kväver dom tror jag.
Medarbeterare på Kost
# 19 Stronghold sätts på i nacken.

Jo det är receptbelagt precis som Stronghold.
Medarbeterare på Kost
Jag vet att Stronghold sätt i nacken. Jag skrev om Frontline.
Advantage som du länkade till är inte receptbelagt, och används inte mot öronskabb, medan Advocate som är receptbelagt också används mot bl a öronskabb.

Helt rätt av dig 
Fel av mig…
slokar öronen….
Medarbeterare på Kost

#19 Med tanke på att mitt första inlägg var om stronghold, så var då naturligtvis också mitt andra inlägg om stronghold och det ska ju droppas i nacken.
Fast du svarade på mitt inlägg, där jag svarat att Frontline visst fungerar om man använder det på rätt sätt.

#27 Du skrev "om man gör det på rätt sätt" och hänvisade till mitt inlägg där jag skrivit om Stronghold.
Då var det lite svårt för mig att veta att du pratade om Frontline.
Ok då är det jag som fattade fel. Det var annzoo i inlägget innan som skrev om Frontline.

Har läst lite här och var nu om både Frontline och Stronghold, och läst lika många som förespråkar Frontline som inte gillar det .. och det står ju inte på fass ens att det är mot öronskabb, men varför använder man sig av det då? Och samtidigt, varför kan man inte göra det?
#28 Ja ids inte svara på alla dina inlägg med frontline är inte gjord för att man ska droppa i öronen, du säger att de inte gör ont för katten då vill jag att du testar droppa den lösningen i dina egna öron så får vi se vad du tycker.
Stronghold är det preparat som är bevisat tar död på bla skabb och de droppas i nacken! Öronrens är milt att använda att rensa öronen men spoton lösning är inte gjord för invertesbruk!

#31 Jag hoppas att du skrev fel och ditt inlägg inte var riktat till mig.

Lugna och fina nu ! 
Medarbeterare på Kost
#32 ops de var nr 27 de var riktat till ska se om de går att ändra på
Jag anser inte att man ska använda starkare gifter än vad som är nödvändigt. Du ska veta att det är bra många fler katter som har dött av Stronghold än av Frontline.
Sen är det så att många mediciner även kan användas till sådant som de från början inte är tillverkade för.

Menar du att någon skulle gå till en vet och få utskrivet till katten ett medel som personen själv skulle använda ? Jag kanske är naiv men det verkar korkat… och farligt.
Medarbeterare på Kost
?? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Medicin som är utskrivet av en veterinär ska inte användas på en människa. Och inte tvärt om heller. Eftersom veterinären eller läkaren skriver ut medicinen till en viss individ. Du ska inte heller använda en medicin som är utskriven till en annan människa.
Men om du tänker dig t ex salva som är tillverkad att användas för fotsvamp även tar död på svamp i ljumskarna. Att mjällshampo även tar död på ringorm. Att Bisolvon som egentligen används som hostmedicin också gör annan slem i kroppen mindre segt. Osv.
Annat slem i kroppen? Var har man slem mer än ev. vid hosta?
#36 du får gärna skriva nr på inlägget du riktar dig till.
#35 och #36 jag vet att de finns mediciner för människor som går att använda till olika ändamål tex didronate i en dos ska hjälpa mot benskörhet men i en högre dos ge motsatt effekt. Jag vet att vissa läkemedel används till bde människor och djur men frontline rekommenderar inte ens tillverkaren att använda mot skabb så vad är problemmet? Att de inte gör ont att droppa frontline i örorna tycker jag är märkligt att säga om man inte provat något liknande själv? :P
Har du pratat med tillverkarna?
Jag vet iaf att medlet Program vet som används mot loppor och löss även kan användas mot ringorm om det används i dubbel dos. Inget som står på förpackningen, men tillverkarna bekräftar att det.
#40 jepp de har jag… jag frågade om bla frontline var ett spon on lösning mot öronskabb då vissa veterinärer rekommenderar de och frågade lite dumt varför de ej fanns info på deras sida..
deras svar:
Hej, Tack för din mail!
Frontline är inte registrerat till att användas mott örenskab, så vi kan inget skriva på vår hemsida rörande detta.
Veterinärer har använd det så kallat ”offlabel”, vilket är på veterinärens ansvar.
så komihåg att rekommenderar veterinären frontline till öronskabb är de på dennas ansvar, får katten skador av behandlingen kan de bli dyrt av veterinären. Sedan skulle jag aldrig som djurägare exprimentera på mitt djur med icke godkända läkemedel för de endamålet…
Om tillverkarna i sin ansökan om registrering bara har angett att det ska användas som spoton mot loppor och löss, så kan det inte bli registrerat för annat ändamål.
Bara för att det inte är registrerat för ett ändamål, så betyder det inte att det inte kan användar för det ändå. Ser inte någonstans i mailet att de avråder att man använder det i öronen.
Självklart har du slem på andra ställen i kroppen än i lungorna vid hosta. Du har det t ex i näsan eller i slidan, ja om du har en sådan. Fast då kallas det för snor respektive flytningar.