Kattunge - Mat
Ska nu få min första egna katt. Har haft 5 katter tidigare, och nu när jag snart börjar studera vill jag ha ett sällskap och en liten kompis. Har redan en tingad katt, men min undran är: Vad ska katten få för mat?
Jag menar vad katten ska ha för mat när den är kattunge, vet att det säljs lite annorlunda mat som är anpassade för kattungar, men hur ska man anpassa blöt - torr mat för att det ska bli bäst för kissen?
A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing.
Ge kattungen den maten den är van vid först, annars blir det diarrér. Kattungar ska ha fri tillgång till mat. Personligen ger jag både torrfoder (för kattungar), från djuraffären och blötmat flera ggr om dagen. Och läs på om ALLT innan du tar hem kattungen. Rekommnderar dig att köpa två då kattungar har ett mycket stort behov av kattkompis.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett litet ps om den du köper kissen av skulle ge ett mindre lämpligt torrfoder som tex. Friskies och när du bestämt dig för vilket bättre lämpat foder du vill ha, gör en försiktig övergång där du ökar utblandningen med det nya fodret succesivt låt säga under ett par veckors tid….just för att undvika dåliga magar.
För min del anser jag att all torrmat är skräp men skulle kunna tänka mig att ge en kattunge lite torrmat sent på kvällen och efter att den ätit frukost om jag ämnar lämna den ensam någon längre stund på dagen. Med kattunge menar jag alla katter som inte växt färdigt.
Super tips! Har ju nu haft 5 katter tidigare och pojkvännen har en som jag och min lilla kisse flyttar till inom kort. Så ensam kommer hon inte vara!
Hur länge räknas en katt som kattunge? Vet inte riktigt när katten har växt klart nämligen!
A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing.
beror på vilken ras, vissa raser växer långsamt men som 1åring brukas dom flesta räknas som ungkatt.
S*Winsnes Wilda