Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2977 ggr
roisleo
0

utekatter i rabatten

Det är så tråkigt när man själv har innekatter att varje morgon och ofta oxså på kvällen gå och plocka bajs i rabatterna.

Tycker det räcker med att hålla egna kattlådor rena.

De gräver upp blomsterlökar och annat man planterat, så man får försöka rätta till och plantera igen, man kommer liksom ingen vart och de stackars lökarna har inte en chans, de skadas ju varje varje dag så några blommer blir det inte utan en massa bajskorvar som man får "plocka" men inget vidare att ha i en vas….

Det är ju inte kattens fel men att säga någott till någon är som att tala med en vägg.  Har försökt nu att lurpassa på kissen och fota, men så snart de hör eller ser mig så är de borta.  Vill fota för att bevisa vems katter det är. 

Det är inga som helst problem med att ha innekatt, och det är ju oxså bevisat att de mår bättre och lever längre.

Nu tänker man ju oxså på den nya dvärgbandsmasken…  eftersom de här katterna jagar ju sork, möss och råttor. Man är ju rädd för att få in det och så för barnens sandlådor…där småbarnen leker och stoppar det mesta i munnen som ju oxså är normalt.

Hur får man ägare till missarna att förstå eller vad kan man göra.

Tänker påt.ex lägga citronbitar i rabnatten o.s.v. något katten inte tycker om och som inte skadar varken katten, jorden och växter

Maria

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du testat att lägga något nät eller liknande över lökarna för att se om de hjälper… annars finns cirton eller några speciella kristaller som ska avskräcka katterna..

Har du en egen sandlåda till barnenså har sett att flera har ett lock på sandlådan som de sätter dit då barnen inte är ute.

[Anunnaki]
0

Jag utelämnar mina åsikter om innekatter och att ha utekatter i tättbebyggda områden här men vill ge ett litet praktiskt råd. Men så mycket kan jag säga att jag inte heller skulle uppskatta att andras katter använde mina rabatter som toalett om jag bodde i radhus och därför inte hade katt själv.

När jag planterat lökar eller sått frön tycker mina katter att det är bra platser för att krafsa och gräva. För att hindra dem från att gräva upp lökarna och förstöra frösådderna brukar jag lägga galler från gamla kylskåp över stället där jag planterat. När fröerna och lökarna kommit upp ordentligt tar jag bort gallren.

Jag har sparat galler när jag bytt kylskåp eller spis men man kan säkert få hur många man vill från någon elaffär för de måste ta hand om utbytta kylskåp och köra dem till tippen så de borde kunna ta ur gallren om man ber dem snällt att göra det.

Lock på sandlådor är inte realistiskt för en katt kan ju mycket väl använda en sandlåda som är avsedd för barnen som toalett medan barnen leker i den eller är i närheten. Man kan inte ha en vuxen stående bredvid sandlådan och lägga på locket så snart barnen går därifrån.

Dessutom är det ingen höjdare att leka i en sandlåda om sanden inte är fuktig. Har man lock över den kommer det ju inget regn i den.

annzoo
0

#2 de lådor jag sett är locken inte helt täta men tillräckligt för att en katt inte ska komma in och gra sina behov.

ett ex http://www.jabo.se/produkter/lekstugor-sandlador/sandlada-med-lock/

[Norrbysa]
0

Lite tips:

- Citron och vatten i sprayflaska att spruta på jorden

- Vinäger o  vatten i sprayflaska att spruta på jorden

- Ett medel som heter piss-off eller get-off

- Ett medel som heter KattEffek

- Ett medel som heter Fy (Alla medel finns i djuraffärer eller stormarknader odyl.)

- Strö citrusskal, vitpeppar, kanel eller kaffesump i rabatten

- Plantera in citronmeliss. (Ett plus är att mygg inte heller gillar detta.)

- Finns fler tips.. Bara att googla lite. :-)

Mona22
0

[http://www.skadedjursfri.se/katter?gclid=COmJ1Y26j6kCFRWazAodpnzRiA

](http://www.skadedjursfri.se/katter?gclid=COmJ1Y26j6kCFRWazAodpnzRiA)

http://www.motavack.se/index.php?cPath=1&gclid=CIudvde6j6kCFUTxzAodpC0whg

här har du fler. kattskrämmaren skickar bara ljud rakt fram och går ej genom väggar så dina katter blir inte påverkade.

Tycker det är synd att du ska behöva ta ansvar för andras katter Obestämd

Fridaybrew
0

Ett humorklipp som är samtidigt lite elakt men svårt att inte skratta =)

http://www.dumpert.nl/mediabase/1467691/1fe367a7/dumpert_how_to.html

/Fridaybrew

Mona22
0

#6 visst såg det kul ut men det bevisar ju som man säger att det spelar ingen roll om man sprutar vatten på katten, den kommer tillbaka endå. Man får hitta på något annat. Skrikandes

Fridaybrew
0

precis

/Fridaybrew

Linnslins
0

Angående lock på sandlåda så hade då jag lock på min sandlåda som liten. Det var inte heltätt utan det var springor, minns inte hur stora men tydligen lagom för att fukt skulle komma dit så jag kunde göra sandkakor på morgonen, och det höll katterna borta.

När jag var ute och lekte tog vi av locket och när vi gick in satte vi på det igen. Vi hade inga problem med att katter sprang dit bara för att jag gick därifrån en stund, jag och mamma eller pappa var ju ändå ute på gården och då kom de inte dit. =)

Mamma brukar lägga ut skal från diverse citrusfrukter för att hålla katterna borta från utrymmet mellan garage och hus där vi brukar ha problem med katter ibland.

När vi var utomlands en gång så har jag för mig att vi strödde ut vitpeppar vid balkongen för att vildkatterna inte skulle komma dit.

rebeka
0

TS, nu har inte jag läst hela tråden men jag måste få lufta min åsikter litegrann. En utekatt, är just det en utekatt. Det är ingen liten porslinsfigur man kan styra över. Den lever sitt eget liv. Du kan inte lära en utekatt att den inte får bajsa i dina rabatter. Det kommer inte göra någon skillnad om du säger det till ägarna för det finns inget som de kan göra.

Förövrigt så ska du använda ättiksyra (Finns på vanliga mataffärer) Dränk in en handduk och sätt runt rabatten. Katten kommer sky den som pesten eftersom de ogillar ättiksyra.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Imasy
0

Samtidigt så är ju min tomt min tomt, och den kanske jag vill ha fri från andras djurs avföring?

Det är inte trevligt när man kommer hem och det fullkomligen STINKER kattpiss vid soptunnorna. Jag vet inte vart det kommer ifrån, men troligen från buskarna bakom.

Varför ska JAG behöva betala kostnaderna för att plantera nya buskar och göra ett väldans jobb, för att andra inte håller koll på sina djur? För att de sedan kanske går dit och pinkar ner allt igen?

rebeka
0

#11 Näta in din gård då. Som sagt, din tomt. Då är det också ditt problem. Inte kattens ägare.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Fridaybrew
0

Det är ju detta som utekattägare fallerar totalt, de betalar inte för vad deras katter gör till andras egendom. Hur glada skulle dom bli om man tog kattsanden och spred ut det på deras tomt eller entrematta eller på och runt omkring terraserna deras. Skulle bli ett jävla liv, såklart och fullt naturligt. De brister i sina åtaganden helt enkelt.
Ta bild på katten ta reda på vems det är och sen skickar du en räkning, naturligtvis debiteras även tiden som du lägger ner för att ta reda på vems kattens. Precis som sopjägare gör för att ta fast dom som råkar lägga soppåsen fel. Kostar svinmycket.

/Fridaybrew

jollycox
0

#12 det är ju fortfarande samma sak, ska jag behöva näta in min tomt pga andras katter?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Imasy
0

Haha, är du seriös? :O

Skillnaden är väl att min tomt inte springer hem till grannen och förstör dennes tomt. Så som grannens (?) katt förstör hos oss.

Jag ska inte behöva näta in mig för att andra inte sköter sitt ansvar. Jag säger inget om man bor avsides utan grannar nära inpå, då kanske det lämpar sig bättre att ha sin katt ute. Men inte när man bor tätt inpå varandra.

Hur skulle du känna själv om grannens katt springer in till dig ock biter ihjäl tex din kanin, hamster osv. Är det okej då att grannen rycker lite nonchalant på axlarna och säger, "din tomt, ditt problem"?

Fridaybrew
0

http://www.lagboken.se/files/SFS/2007/071150.PDF

Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant
sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs
för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

---------------------------------------

http://www.citycat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=122
KattägaransvarI fråga om en kattägares ansvar för skador som katten orsakat gäller lagen om tillsyn över hundar och katter (SFS 1943:459), där första paragrafen har följande lydelse: Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att deorsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Här anges hur kattägaren skall uppträda. Brister han i tillsynöver katten har han uppträtt oförsiktigt eller vårdslöst, och han är därför vållande till skador som kan uppstå. ”Vållande” är en av grunderna skadeståndsskyldighet enligt svensk rätt.Sjätte paragrafen i lagen har följande lydelse: Skada som orsakas av katt skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan.

Texten är tagen som det står från en SFS som ersatts dock ser man här i klartext den underliggande tanken med lagen är för de nuvarande gällande SFS.

----------------------

Rebeka vad sägs om ett staket som är 4-6 m högt? och blockerar utsikten eller skuggar eran tomt. Skulle du inte gilla speciellt. Då skulle du acceptera min tomt mitt staket som ett ok argument och köpa läget?

knappast va.

/Fridaybrew

Mona22
0

#12 okej, då kan min kompis släppa ut sin hund på din gård då. Han är ju en gårdshund och van att gå fritt. en utehund alltså som kommer och går som han vill.

Nu har ju hon staket så hennes hund inte ska springa till grannarna och hitta på bus.Hon tar alltså sitt ansvar över sin hund och kräver inte att grannarna ska sätta upp staket för att hålla hennes hund borta.
Hundar och katter går under samma lag som #16 skriver. De ska hållas under uppsikt båda två.

Men konstigt nog är det accepterat att en katt får springa hur som helst och ägaren behöver inte ta ansvar trots att lagen säger såSkrikandes.

Imasy
0

Skule det ens va möjligt att få igenom ett sådant bygglov om man bor i radhusområde eller liknande?

För jag kan då säga att jag själv skulle inte uppskatta att ha ett plank som skymmer solen mm på min tomt.

Fridaybrew
0

Precis min poäng jue =)    Knappast troligt med bygglov även om man bygger den 0,5m in på sin egen tomt. för att hålla katter ute behöver man iaf 2m minst.

/Fridaybrew

rebeka
1

Det är ju precis samma sak att kasta ut Kattsand på någons tomt som att en katt bajsar i ens trädgård. Bra, helt logiskt.

Anser ni helt ärligt att ägaren till katten ska valsa runt efter den och plocka upp bajset? I sådana fall är detta ett mycket mystiskt forum. Som anser att en katt är något man äger. Katten är en levande varelse som förtjänar frihet. Den förtjänar inte att sitta instängd.

Imasy
0

Tja du, jag valsar ju runt efter min hund flera gånger om dagen och skopar upp hennes högar, som så många av mina grannar gör efter deras egna hundar.

Jag tror nog att gatans alla "hundra" hundar skulle föredra att springa och leka fritt på området om de fick välja själva. För de är väl också levande varelser som inte förtjänar att sitta instängda?

Sedan så kan man ju såklart diskutera lämpligheten i detta och vilka resultat det skulle ge. Precis som när man släpper sina katter lösa vind för våg.

Fridaybrew
1

#20 JA ! Ägarna ska plocka upp bajset eller betala någon annan att plocka upp bajset. Oaktsamhet ska kosta helt enkelt.

/Fridaybrew

[Maine]
1

Jag väntar fortfarande på att hästägarna också ska plocka upp efter sina.. Flört

MonicaLagerquist
1

Rider jag på allmänväg så hoppar jag av hästen och flyttar undan bajset efter hästen.Rider jag på en ridstig i skogen så gör jag det inte,

Stolt ägare till tre La permer

.m.m
0

Det borde väl räcka att man vet att man blir skadeståndsskyldig om ens husdjur som är ÄGARENS ansvar, på något sätt skräpar ner eller förstör någon annans egendom? Det kan man se väl som en "hint"…

Om mitt barn (som är samma princip som med djur. mitt ansvar) går över till grannen och klottrar lite, då har jag mer skam i kroppen än att säga åt grannen att fixa det själv…

Utekatter, eller för rättvisans skull, deras ägare och deras nonchalanta attityd, är ett stort problem i samhället. Det är ju lite därför det ser ut som det gör…

Katter bör få gå fritt? Det borde väl alla djur i så fall göra. Släpp ut era råttor, marsvin, kaniner. Om de känner för det kommer de väl tillbaka?

Husdjur släpper man inte utan uppsikt, precis som lagen säger. Har du inte möjlighet att "valsa runt" efter ditt djur, ge den ett mindre utrymme som gör att det för dig blir möjligt. Och alla utekatter har rätt att ha en egen låda att tillgå på dennes marker. Det är också ett sätt att visa både för din katt och dina grannar att du faktiskt bryr dig och vart dennes föroreningar hör hemma.

Man häpnar ibland över att vem som helst får skaffa djur när ansvar är något de gör allt för att komma undan. Är man inte mogen för ett sådant ansvar - vänta tills du är det eller avstå tills du vet vad det innebär.

Rätten till att få ha ansvar över ett djur är något som borde förtjänas.

[Maine]
0

#24  Jag är innerligen trött på att köra på hästskiten så gott som varje dag. Tänk om de kunde ta med påsar, modell större och skyffla upp efter sig? Det är lika illa som hundhögar. Värre. Hundhögar kan/får man väl inte bara skyffla åt sidan, det ska tas upp. Förväntar mig samma av hästar.

Men om man går på en raststig med husdjur i koppel, då behöver man kanske inte heller ta upp efter sig? Hmm..

rebeka
0

Det här var onödigt. Tråden leder inte direkt till att ts rabatter rensas av sig själv. Och hade ts läst det första jag skrev med att man kan använda ättiksyra så hade problemet varit ur vägen.

Det här forumet anser bara att en sorts människor är bra. Nämligen folk som har innekatter, nätar in, är besservissriga, och relativt otrevliga. (Alla är inte otrevliga, men de flesta). Som sagt, denna tråden bidrar inte till något konstruktivt.

[Emma--]
0

#12 Om man ska ta det ansvaret över någon annans katt borde man ju lika gärna få ta hand om den? Eller om man är tillräckligt hemsk bara avliva den på en gång? För min tomt, mitt problem?

Varför ska man ha ett djur om man inte vill ta ansvar över det?  Och jag antar att du inte har några andra djur eftersom levande varelser förtjänar frihet? #20

Om man nu anser att katter ska gå fritt så får man väl ändå ta sitt ansvar mot andra och katterna och bo lämpligt till.
Jag har hittills bara hört talas om ungefär 1 utekattsägare som tänker så långt. Den personen tycker i grunden att jag gör fel som har innekatt, men det går åtminstone ha en vettig diskussion med den personen.
Det är så egoistiskt att bara släppa ut sin katt på första bästa ställe man bor på. Och sen inte bry sig alls om vad som händer när katten är borta. Snacka om att smita från sitt ansvar man faktiskt har.

Neonova
0

#27 Jag håller med om att många på detta forumet har en rätt kass attityd mot varandra men du är ju faktiskt inget undantag. Nu tycker jag inte att just denna tråden är så farlig men dina inlägg i tråden är inte bättre än de som svarat dig.

Men det var inte det jag ville ha sagt från början utan jag ville bara påpeka att ingen har nämnt att folk som har innekatter är bättre. Däremot så har de talat om för dig att du har fel i ditt påstående att det är ts ansvar att se till att andras katter inte gräver i hennes rabatter.

Detta är inte något som folk tycker för att vara dumma mot dig utan det är så det är. Det ÄR kattägarens ansvar att se efter sin katt oavsett om den är ute eller inne. Det spelar liksom ingen roll ifall du tycker det är dumt. Det är så det är. Läs gärna igenom #16 en gång till. Detta är LAGEN. Du kan alltså inte hävda att du har rätt att släppa ut katter och sen inte ta ansvar för vad de åstadkommer. Ha hur många utekatter du vill men det är dina katter, alltså ditt ansvar.

Hoppas nu att jag inte lät för brysk i mitt inlägg, inte meningen isåfall.

Mona22
0

#27 vad gör man när man använt det utan resultat då? svärfar har massor med utekatter på sin tomt som förstör , har provat ätticka, citron, spruta vatten och allt som kan tänkas, men likväl kommer katterna tillbaka och spreyar överallt och bajsar .Favoritstället för dem att bajsa är under altanen och NEJ, de grävder inte ner skiten. Vad gör man då ? finns det något mer mirakelsätt enligt dig ?

Ska köpa honom en sån där som sänder ut ultraljud som skrämmer bort dem och sedan får man väl skicka räkningen till kattägarna. Det är ju deras fel att han måste skaffa den Skrikandes

Jag är inte emot utekatter om man bor bra till.

Imasy
0

jag upplever det inte som att folk tycker illa om de som har utekatter, förutsatt att man bor lämpligt för ändamålet.

Men bor man i tex lägenhets eller villaområde är det väl inte så lämpligt att ha sin katt ute på egen hand.

Och ättika luktar ju f*n och hans moster det med, och jag vill inte ha den stanken på min tomt heller, bara för att grannens katt pinkar där.

Jag är visserligen ingen blomexpert, men hur mår växter/buskar av att dränkas i ättika? Dör hela rabatten då?

jag tycker absolut inte att man ska plåga djuren, men jag kan ändå ha en viss förståelse att folk ledsnar ur på att få sina saker förstörda titt som tätt, för att andra struntar i att ta sitt ansvar.

Och vilka metoder tror du folk tar till när det inte fungerar att skrämma bort katterna? Jag hörde om en som la ut syra på sin tomt, för han hade tröttnat. Nu tycker jag absolut inte att det är rätt, men tyvärr brukar det sluta så på många håll.

Mona22
0

#31 håller med, tror många uppriktigt tröttnar på såna som ej tar ansvar.
Som svärfar, nu skulle han ju aldrig skada katterna, men han är riktigt trött på att aldrig kunna ha öppen dörr, saker framme och att alltid få piss på allt.Dessutom river de upp planterade saker osv. Sedan har någon katt förstört lacken på hans nylackade bil. Vem ska betala det? Det är inga småpengar där!!Skrikandes

Blir så förbannad på folk som lägger över ansvaret på andra för deras djur. Ha gärna utekatt men skyffla inte över eran ansvar på andra.

[Emma--]
0

Jag älskar katter, men jag är rejält less på alla utekatter. Och då kan man ju tänka sig hur det blir bland dom som inte ens tycker om katter. Skrämmande!

SaraC
0

Folk blir galna och skriver agra lappar/skickar in insändare så fort de hittar minsta hundbajs ute. Många gånger missar de också och tror att det är hundbajs de hittat och skäller på hundägarna, fast det är kattbajs. Det finns många "bajslådor" att slänga hundarnas bajs i runt omkring i landet. De flesta hundägare plockar upp bajset och slänger påsen på rätt ställe, tack och lov. Tyvärr finns dock fortfarande rötägg som förstör för oss ansvarsfulla. Jag fick nyligen höra att jag inte skulle gnälla på grannarna som sköt raketer i vårt lilla område (förbjudet enligt lag) eftersom det finns (ANDRA) hundägare som inte plockar upp efter sig Obestämd För att ta ett exempel.

Men katter ska man tydligen inte klaga på. Det är deras natur att vara ute och förstöra för andra. Döda/skada/störa djurungar under den perioden när hundar inte får vara lösa på grund av att de kan göra samma sak är helt okej för katter, trors att hundarna oftast har en människa nära in på och mycket bättre lydnad än katter. Hundar behöver (liksom de flesta andra tamdjur) också få springa fritt men vi hundägare (+ övriga tamdjursägare) får se till att de gör det inom kontrollerande områden/situationer. Men katterna måste få ströva helt fritt! Det är deras natur! Tydligen.

Vi byggde nyligen en altan. Under den är det mest sand och jord. Katterna går under där och skiter så det stinker apa när vi sticker ut näsan på vår nya altan. Vi får snabbt åka och köpa mer virke och täcka för så att katterna inte kommer under och vänta på att den gamla skiten därunder slutar lukta.

När vi sått rabatter med dyra blommor och övriga växter och grönsaker får vi såklart skylla oss själva som varit så dumma att göra så eftersom grannarnas katter så klart måste få "springa fria enligt sin natur" och har rivit upp alltsammans och skitit och pissat i det. Vill vi så något måste vi såklart införskaffa sten och liknande och lägga ut så att inte katterna lika gärna vill gräva.

Klart vi måste offra massor av pengar och arbete för att våra grannar ska få ha sina katter fria!!! Samtidigt som vi själva måste hålla vår hund som lagen säger. Det är väl ändå logiskt Oskyldig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar