Rasval?
hittills har kattdelen av våran familj enbart bestått av en massa räddningar/hittekatter.
men funderar på att kanske "prova" en raskatt någon gång
nu är inte ny katt aktuellt på de närmaste 5-10 åren eller så *S* men vill vara väl förberedd och kanske redan nu börja lägga undan pengar..
så jag tänkte höra om ni vet vad för ras/er som skulle kunna passa oss..
jag vill gärna ha en lugn katt med lättskött päls, helst inte fälla för mkt *s* gärna lagom gosig och tåla att ha barn och liv omkring sig (ja jag vet att man aldrig kan garantera ngt, men man kanske har lite mer möjlighet att välja om man väljer raskatt?) färg spelar ingen roll, men är svag för lockiga djur *s*
alltså:
- lugn och tålig,stabil sort'
- inte jätteliten, gärna lite rejält byggd
- lagom gosig, gärna självständig men måste vilja vara med familjen också, gärna utan att följa efter en hela dagen och "prata" *s*
- lättskött päls, inte fälla enormt mkt…
- gärna en ras som inte har 100000 ras-relaterade sjukdomar (vet ej hur det är med katter, men på hundar är ju vissa saker vanligare på vissa raser)
nu har jag inte frågat familjen vad de vill ha ;) utan det är mina personliga önskemål på en kise, eftersom det ligger så långt fram i tiden så…
finns min drömkattras därute?
och isåfall, vad brukar en sådan ligga i för prisklass (jag inser att om 5år kommer priset säkert att ha ändrats, ja om 1 år också säkert) men vill veta ungefär vad man ska sätta som mål för sparandet..
det skulle ju vara trevligt att etablera en riktigt bra kontakt med ngn uppfödare innan det är dags.. så att man kan hälsa på och kolla om rasen verkar passa och vara väl förberedd 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
om du är svar för lockiga katter är de enda jag kommer på är cornish rex och devon rex =) Dom har jag hört är valdigt kärvänliga och goa
#1 är inte de väldigt livliga av sig? har hört att de är aktiva kisar som är typ som siameser och sådana.. de är väldigt fina att titta på annars 
#2 Då jag sjäv har en aktiv ras så tänker jag inte på lugna andra raser är. Jag tror att rex-katterna är relativt aktiv raser iaf. Vill du inte ha livliga/aktiva katter kan du även blunda för kat 4. katterna också.
Kanske ragdoll då? de är lugna men vet inte om de räknas som normalaktiv..
Allting du söker hittar du hos en britt-utom det med att de fäller då de har rejält med underull.
#1: Hur kan du tipsa om en rex när hon söker en "lugn ras"?
Jag tänker mig en Brittisk korthår eller en Selkirk rex :)

Tänk att jag hade La Perm i åtanke men visste inte temprament så noga. Men om en uppfödare säger det så absolut. För vackra är de i vilket fall ´:D

Jag tycker det låtersom om Brittiskt Korthår är rasen för dig!
Stora/kraftiga, lugna, lagom sällskapliga och har lättskött päls. En unge kostar ca 7000 kr, men om du ska ha en ensamkatt rekomenderar jag helt klart att du tar en vuxen katt istället som föredrar livet som ensamkatt :) Då kan du även välja personlighet enligt dina/era önskemål - det kan du inte avgöra hos en kattunge eftersom de oftast ändrar personligen till viss del under uppväxten.
Dock har de inte lockig päls och de fäller en del. Men annars så!
#5 fastnade för TS rad " färg spelar ingen roll, men **är svag för lockiga djur *s*"
**Rex var de enda jag kom på som var lockiga och jag skrev även i mitt inlägg #3 att jag har aktiva raser själv och då tänker jag ej på hur lugna andra raser är..

glömde säga att våran kisse har väldigt lättskött päls, hon fäller två gånger per år och då får man borsta lite oftare men det tovar sig aldrig 
Det varierar sjukt mycket hur en katt är. De är mäktiga och vänliga själar som har olika personligheter 
Jag tycker att raskatter är mer som ett specifikt utseende som man gillar.
Och raserna kommer ju förstås med liknande beteenden, t.ex. Siameser, de är pratglada katter, medan typ Abessinier är lite mer självständigare och tystare katter, det är iaf vad jag har hört!
Jag har inte så mycket erfarenhet om just en sådan ras som du önskar men jag hänvisar till andra användare att tipsa dig. Lycka till 
Jag får sätta en tass på Ragdollen. Vill följa efter dig vart du än går, och kommer och mötter dig i dörren. Väldigt tålig och stabil katt och passar perfekt som till barnfamilj, då dom låter sig gå med på det mästa, utan att klaga. Det negativa är att dom fäller mycket, men om man ger rätt mat, borstar dom dagligen eller några gånger i veckan och badar dom ofta så kan man få ner fällandet ganska mycket. Stor, kan bli sådär 5-10 kg katt. Prisklassen ligger runt 6500-7500kr. Aktiv? nja det kan jag väl inte säga precis
. Såklart är det inte alltid det stämmer, trots allt är dom ju individer :).
Min tjej är nöjd sålänge hon får vara brevid mig, och få gå ut i koppel och lukta och smaka på gräset :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
# 14 Hihi här är det tvärtom, min Ragdoll flicka har så mycket energi så det räcker och blir över 
Ragdollpojkarna däremot tar livet cooooolt och lugnt.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Först tänkte jag britt men är du svag för lockiga katter kanske en selkirk tex är ännu bättre?

Jag säger också Ragdoll 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Håller med #16, en lockig britt som e så coola =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Norsk skogkatt. en katt som vill vara med men är inte väldigt på hela tiden. fäller väldigt lite och är en bra familjekatt.
Annars håller jag med om britten men vissa kan fälla ganska mycket.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
det finns visst en hel del raser som kan passa oss
vad spännande..
finns det någon riktigt bra sida men rasbeskrivningar eller är det kanske lika bra att googla fram rasklubbar och läsa info på deras sidor?
försökte leta lite igår, men hittade inte jättemkt om La Perm & Selkirk rex..
brittisk korthår hittade jag en hel del info om..
vet ni om det finns uppfödare av dessa raserna ni föreslagit i tråden i skåne?
är tacksam för all hjälp jag kan få..
Norsk skogkatt & Ragdoll tror jag kan bli lite för pälsiga för oss *s* har aldrig träffat en Ragdoll, men Norsk skogkatt har jag träffat flera st som minst sagt varit mkt livliga *s* men det är väl så att det finns alla sorters individer inom en viss ras..
är det med katter som det kan vara med hundar att vissa uppfödare inriktar sig mer på temperament & vissa mer på utseende?
Håller med Charlie2006.
Innan för mig var det en Norsk skogkatt jag en dag skule äga men nu är jag mest insatt på en Ragdoll.
Har en hona tingad som inte är född ännu ;)

#20 la perm och selkirk rex är inte godkända i sverak(än) men i WCF http://www.wcfnordic.se/, kanske därför det inte finns så mycket info om dem. De är inte särskilt vanliga heller om jag inte fattat helt fel
.
Här har du alla kattklubbar inom sverak. Kolla vilka som ligger nära dig, där har du uppfödare också.
[http://www.sverak.se/SVERAK/Kattklubb/index_kattklubb.htm
](http://www.sverak.se/SVERAK/Kattklubb/index_kattklubb.htm)och WCF http://www.wcfnordic.se/ tryck på föreningar.
Lycka till att hitta din kattunge när ni bestämt er vad ni vill ha
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Av den beskrivningen jag läste så är nog Selkrik Rex den som passar in bäst, i mina ögon. Men som #22 säger så är de inte godkända än i SVERAK.
Annars vill jag slå ett slag för Norsk Skogkatt. Våra katter har en otroligt lättskött päls som har kanske en till två stora fällningsperioder om året, max. Mina är lugna men har sina race ibland, tycker de inte har några speciella rasbundna sjukdomar som tex pkd. Men HCM kan alla katter drabbas av tyvärr.
surfar runt lite och det är nog Selkirk rex som passar oss eller en britt, himla söta nallar de där..
men det vet jag vet ju inte om de passar förrän jag träffat några *S*
tänkte se om man hittar någon uppfödare som man kan gosa katter hos vid ngt tillfälle längre fram..
snubblade även över en massa coola pälslösa kattraser när jag surfat runt.. men de verkar vara av det livligare slaget? (kanske är tvunget när man inte har päls att man gillar att hålla igång??)
någon som har ngn liten aning om vad man ska sätta som mål för ett selkirk rex sparande?? 10.000?? gör ju inget om det blir över, men vill inte gärna ställa den frågan till en uppf. det första jag gör
känns så dumt, men det är ju ändå en viktig bit..
hehe upptäckte just att jag tydligen är medlem på ett selkirk rex forum sen 2007 så tydligen har jag funderat på denna rasen innan men jag har helt glömt bort det
minne guldfisk verkligen.. 
Jag antar om rasen är ovanlig så är den dyr också. Blir ju så om det ej finns så många. Om du vill ställa ut(men kanske du ej vill men många ändrar sig) går det om den ej är godkänd?
#26 just nu har jag inga tankar alls på att ställa ut, trivs inte så bra med stora folkgrupper och det brukar ju vara det på utställningar 
men de kanske hinner bli godkända innan jag får tummarna loss och skaffar en *s* det ligger ju ganska långt fram i tiden med en ny kisse…
just nu har vi 4 huskatter och det räcker mer än väl tills vi skaffat hus 
#25! Toppen ju ha ha! Selkirk är en superfin ras verkligen. Mycket krull