Katter iFokus

Katter

Etikett: vila-i-frid
Läst 4018 ggr
[aanabanana]
0

Min katt dog i mina armar igårkväll *LÅNGT*

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

MYCKET långt och lite osammanhängande men hoppas någon orkar läsa och kanske har någon tanke som kan hjälpa. Jag känner mig som en så dålig människa och saknar min älskade vän så mycket.

Sent igårkväll vid 23.04 var det så dags, min älskade lilla kattatjej Lisa fick inte leva längre. Under början på våren började hon åldras, eller igentligen från jan-februari började vi se förändringar på henne. Mindre aptit, tröttare etc.

Men så de senaste dagarna blev hon sämre, vinglig på benen, kom inte när man ropade, orkade inte gå i trappan. Hon började också glömma bort var lådan fanns. I tisdags var hon med mig hela dagen då jag städade inne och ute, hon satt med mig på balkongen i solen när jag åt och hon förväntade sig som vanligt att hon skulle få sig en smakbit, lax var det och oj vilket aptit hon hade på denGlad hon var en mästare på att tigga:).  fina älskade tjejen<3 Sedan somnade hon i den värmande solen och sov några timmar. Men fortfarande hade jag dendär känslan av att hon har nog inte länge till, och jag känner mig så känslokall iom att jag tog det med sådan "ro":(.

Så igår blev det värre. När vi kom hem på em. kom hon inte då vi ropade och så rädd jag blev. Men hittade henne sedan. På eftermiddagen låg hon mest. Jag la henne i soffan jämte mig när jag slösurfade runt på datorn och kollade på annonser som jag gör ibland(djurannonser ännu värre nu har jag så dåligt samvete för att jag kollade vad det fanns för djur till salu, som om jag inte längre brydde mig om henne när hon var dålig, trots att jag verkligen gjorde det men borde ha ägnat all uppmärksamhet åt henne). Gav henne sen en värmekudde vilket hon verkade uppskatta. På kvällen tog jag med henne upp till tvsoffan. Där låg hon i flera timmar medans vi satt där framför tv:n. och nu kände jag att hon överlever nog inte natten. Men ändå var jag lugn:(Gråter förstår inte hur jag inte kunna känna mer sorg när jag visste att det snart var över? jag antar att jag inte förstod det,eller att det var övervädligande på något sätt..

Och somsagt vid 10.30 fick jag mardrömmen konstateradGråter. Jag gick ner med henne till mitt rum eftersom jag ville vara ensam med henne. Satt med henne i famnen i sängen och jag har aldrig känt det så fridfullt, men ändå höll jag på att gråta ihjäl, hon flämtade en stund, sen övergick det i tysta dova läten då hon andades varvat med djupa suckar. Försökte tänka på alla fina minnen ihop och pratade med henne om hur fin hon var, men aldrig har jag känt mig så tom på känslor, kunde inte komma på dedär fina tankarna och känslorna jag vill ha. jag ville bara att det skulle skynda på så hon fick slippa detdär sista. Efter en stund av tystnad från hennes sida försvann hon. Det ända jag kände då var lättnat och ja nu är det över. Satt en stund till med henne och virade sen i henne i en filt.

Men sedan kom känslorna och sorgen över att jag inte var mer ledsen över hennes bortgång, jag kände inte dendär förvtivlan och maktlösheten som många verkar känna och som jag har känt innan. För det är ju så det ska kännas,, eller? Min älskade katt fick jag då jag var 11, efter att verkligen kämpat för att få henne, 9 år fick vi tillsammans och hon var min bästa vän, min livskamrat, utan henne hade jag inte klarat mig genom skolan, hon var tryggheten i mitt liv när jag kände mig så ensam, hon fanns alltid där och alltid hittade vi på något kul. Hon her betytt mer än någon kompis eller familjemedlem någonsin kan göra. Jag har alltid kännt att den dagen hon dör vill jag inte heller leva längre, hon är ju mitt liv min andra halva. Utan katten inget jag!. Därför är jag nu så ledsen över att jag inte känner mer sorg:( Jag känner bara saknad, tomhet och en lättnad över att hon inte mår dåligt längre. Jag gläds verkligen åt det underbara tid vi fick ihop och att hon nu fick avsluta sitt liv på ett så lugnt sätt och att jag fanns hos henne då det hände. Och jag är oerhört tacksam över att ha fått växa upp med henne, att ha fått låna henne denna tiden i livet. Men det känns så fel. Varför är jag inte mer ledsen och var är dendär förtvivlan och maktlösheten någonstans som alltid finns där när djur dör?? som jag kände då min kanin dog hastigt.. då hade jag dåligt samvete för att jag inte kunde skydda henne från döden, det har jag inte nu denna gång.

Så jag känner mig som en så dålig människa över att jag inte känner mer sorg, att jag inte kände mer i dödsögonblicket, att jag tidigare redan accepterat att hon inte hade mycket tid kvar, hur kunde jag det?  Att jag inte var med henne hela dagen igår.  Att jag har mer fokus på sorgsenheten över avsaknaden av känslor som gör att fokus från sorgen av henne bortgång försvinner:( Känner mig som en så dålig människa och har så dåligt samvete nu. 

Ja fy för dettaGråter Nu försöker jag gå vidare och bestämma var hon ska begravas och det är inte lätt det heller. Alternativen är hemma hos oss där hon trivdes och levde hela sitt liv, det blir isådannafall jämte hennse kattunge hon fick då hon var yngre (som tyvärr inte överlevde). Eller alternativt hos min moster ute på landet där hon begravt sina tidigare katter och där Lisas syskon ligger samt hennes mamma. Men som hon inte träffade efter hon var kattunge. Vi kommer bara bo kvar här några år till och begraver jag henne här kommer jag då få lämna henne och någon annan familj kommer springa omkring på hennes grav:( rädd för att någon i framtiden skulle få för sig att bygga något där och börja gräva upp henne:(. Men min moster kommer trolivtvis inte heller bo kvar där hon gör för alltid (vet inte hur länge) hofvilket gör att jag kanske ändå måste lämna henne.. usch va svårt det är:(

Hur var det när era (Ni som har/har haft katter) dog? för er som var med då det hände? vad hade ni för känslor? jag känner mig som världens värsta människa eftersom jag bara känner saknad och lättnad över att det är över, och jag nog var så chockad då hon höll på att gå bort att jag kände mig helt tom, jag fick inga "panik"känslor, utan tog det mer med ro vilket känns så hemskt, och jag bara väntade på att det skulle vara över. Jag hade ju också velat känna dendär "nu går livet under känslan", som ett bevis på hur mycket hon betydde för mig. Jag trodde jag skulle känna så. Hon betydde otroligt mycket för mig men ändå kände jag så "lite"Gråter 

stort tack till er som orkat läsa och skriv gärna om in har några tankar. mår så dåligt nuGråter önskar att jag bara kunde känna sorg och inte som nu istället ha dåligt samvete.

snälla inga elaka eller hårda kommentarer. ang. avlivning etc. vi ser alla på det på olika sätt och har olika åsikter. och ja om någon undrar så har vi haft veterinärkontakt.

RIP min älskade Lisa<3. en ängel jag fick låna. 2002.07.30-2011.04.20.

Länkar en video i nästa inlägg för att visa hur jag kommer ihåg henne<3:) en extremt livsglad  och personlig katt var vad hon var.

EvaSe
0

Åh vad vackert…

Jag önskar alla djur kunde få ett så fridfullt och värdigt slut..

Kram på dig

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Maria
0

Jag tycker du fick en otroligt fin upplevlese med din katts sista tid.

Hon fick en värdig död. Ingen stress och du fanns med.

Sorgen är alltid svår att bearbeta och vi reagerar så olika. Ingenting är rätt eller fel.

/Maria

[aanabanana]
0

Tack, det värmerGlad 

Jag är glad över jag var med när det hände och att det ändå var så pass "naturligt" (om man kan kalla det det) som det var. Så många katter som försvinner, blir överkörda och annat. Men är ändå så förvirrad och ledsen över mina egna känslor. Allt känns som en dimma igår, jag var väl chockad och inte med att på att det skulle ske så snart och snabbt antar jag. Kommer inte ihåg mycket detaljer heller. Det var först i morse när jag vaknade och såg henne ligga stilla på samma plats som jag la henne på på kvällen, som jag verkligen förstod att hon inte finns längre. Det gick nog inte riktigt fram i mitt huvud i dedär sista minutrarna att det var det sista jag såg av henne.

Tittar på gamla videoklipp på henne och det känns skönt att veta att hon har det bra var hon än är, för så livsglad och pigg som hon är i filmerna var hon inte i slutetRynkar på näsanGråter.

viktoria91
0

Känn ingen skuld! Alla reagerar olika, för många kommer sorgen när den bortgågne är begraven och man riktigt förstår att den är död.

Var katten gammal och lite dålig kan det ha kännts lättare att den lugnt och skönt somnar in med dig hemma hellre än på sjukhus med en spruta. Somnar den in själv vet att det var rätt tid istället för att tänka att den kanske levt om du inte avlivat den.

En stor styrkekram i denna svåra tid vill jag ge dig.

[aanabanana]
0

Som jag minns min lilla gosepluttGladRynkar på näsan den är gjord 07 eller 08

Önskar jag fick krama om henne en gång till, och känna hennes underbara lukt som fick allt att bli bra<3 bara ha en endaste kväll till och få mysa med henne i soffan.

..eller bara få leva om gårdagen en gång till.

Men det går ju inte:(

viktoria91
0

Vad vacker! Kyss

Jourhemmet
0

Hur gammal blev hon?

[aanabanana]
0

martdat
0

vad felades henne egentligen??

Katten var ju bara nio år. 

Först när jag läste din text så tyckte jag med, att ja en gammal katt som dör av ålderdom är ju bara fint när de får dö hemma hyffsat fort, men,,, när jag läste att hon bara var nio år så undar jag vad som felades med henne,har du varit hoss en veterinär förut så du visste att det bara gick utför???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
0

menar om du åkt in med henne, inte bara telefon,

Jourhemmet
0

Precis min tanke, men så tänkte jag att hon fått den när den var lite äldre. En katt som bara är nio år och verkar sjuk åker man ju in med på stört Obestämd

martdat
0

#11 Tänkte jag med men sen står det att den var född 2002.. om jag inte missuppdattat komplett,

Kashmira
0

aanabanana - jag tycker både din film och din text var väldigt fin. Båda delarna rymmer mycket kärlek! Och som flera redan skrivit, sorg kan se så olika ut. När min ena gullegumma dog p g a tumörer i lungorna så var det en lättnad att hon fick ro. Det fanns inget att göra och hon bara led. Hon såg på mig med vädjande ögon som om hon sa "snälla matte, gör något". Det blev en stor tomhet efter henne, Jag grät många tårar, men känslan av att veta att hon fått ro och slapp lida övervägde ändå allt!

Om du inte vet var du vill begrava henne kan du få henne kremerad hos veterinären och sen kan du sprida hennes aska någonstans där hon trivdes att vara. Lycka till med vad du än väljer!

[Ronon-m]
0

Jag är verkligen ledsen för vad som hänt och det är inte lätt. Tänk nu på att hon fick en helt vanlig glad dag när hon dog och inte en ledsen dag där du grät eller att hon åkte in för avlivning. Hon fick vara med dig ända till slutet och levde sitt liv som vanligt, så som hon trivdes och va van vid att det var. Hon kände sig trygg när hon somnade in och inte orolig eftersom du var lugn. Låter som om hon fick det perfekta sättet att somna in på.

Jag förlorade också min katt när han var 9 år. Jag fick honom när jag var 4 och vi tog bort honom när jag var 13. Det var bland det hemskaste jag varit med om och jag upplevde den "nu går livet under känslan" eftersom jag visste vad som skulle hända. Vi var tvungna att avliva honom då han det senaste året hade blivit aggresiv. Innan hade vi kunnat lita på honom till 100%. Min pappa var med honom där hela tiden men jag ångrar att vi aldrig kollade upp vad som var fel. Jag vet att han hade ont i huvudet då han skrek till när vi klapade honom över öronen. Vi åkte in till vet och kollade upp det men då sa dom att de inte var något fel. Jag saknar fortfarande min lilla Peppe men det går att leva med det nu. Vi kremerade honom och spred ut hans aska på en djurkyrkogård.

hanna-linnea
0

R.I.P <3