Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1300 ggr
Linnslins
0

klippa klor

Sen vi skaffade kattkompis till Tyzon har vi fått brutala problem med att klippa hans klor.. Han har väl aldrig älskat att få klorna klippta men både jag och min sambo har ändå klarat av att göra det själva. Men nu går det inte ens om vi hjälps åt.

Det spelar ingen roll hur vi håller honom eller om vi gör det när han sover, äter, busar eller vad som helst annat.

Vi kan få ta på hans tassar med så fort klotången kommer mot klon så stretar han emot och gör allt han kan för att slippa.

Jag tycker att vi behöver klippa hans klor för allas skull. Möbler, oss själva och den andra katten, men hur ska vi lyckas?

Ge mig tips på hur vi ska få honom att vilja få klorna klippta och vad tror ni är anledningen till att han vägrar så galet mycket?

Jourhemmet
0

Linda in honom i en handduk.

noir
0

Jag klippte en klo om dagen till en början, gäller att komma ihåg vilken det var man klippte sist. hade klotången nära till hands och när hon sov smög jag fram och sikta in mig på klon och klippte, sen lät jag henne vara, nu kan jag klippa flera klor innan hon blir sur på  mig ;D

iiichigo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som #1 säger: Linda in i handduk. Det är toppen. Vi har en dam som stretar och bråkar, sparkas och även tömmer analsäckarna när hon blir riktigt sur .. Så handduk är bra ..

Hälsningar Astrid :)

Linnslins
0

Jag ska testa det. Har för mig att jag har testat det förut då jag använde det till kaninen men jag har för mig att han stretade och till slut skrek och fräste ändå =/ Men det är helt klart värt ett nytt försök.

Och jag ska testa ta en klo om dagen också, på nått sätt ska det väl lyckas…

Jourhemmet
0

På alla skyggisar jag får hem så klipper jag pö om pö när dom sover som djupast.

Vosjes
0

Jag skulle inte linda in en katt som redan är stressad/arg i en handduk jag skulle jobba med att få katten att känna sig trygg med klosaxen.

Börja smått med att ha saxen nära utan att klippa - om det fungerar kan du pillra lite runt tassarna utan att klippa och om det fungerar kan du föra in en klo i saxen utan att klippa till sist när katten känner sig trygg nog klipper du en klo i taget och då spelar det ingen roll om det tar sju dagar att klippa sju klor eller om det blir gjort på en dag i alla fall kommer det att underlätta för framtiden. och viktigast av allt - massvis av beröm och ev godis.

Gärna ska man praktisera när katterna sover Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Linnslins
0

När han sover som djupast så vaknar han tvärt ändå, så tyvärr fungerar inte det. Den metoden fungerar bara på Pysen :P

Jag skulle gärna berömma med godis om jag visste vad han ville ha. Han är kräsen och äter i princip bara sitt torrfoder och gelén i blötmaten så det är svårt att berömma med mat då han bara äter på sina villkor.

Jag ska testa mig fram med era tips och göra så gott jag kan. Imorse lyckades jag klippa alla klorna på baktassarna och några fram så nu har vi lite tid på oss innan de är jättevassa igen. =)

Vosjes
0

Ja, katter kan vara lite kräsna när det gäller belöning men det finns alltid någonting som är extra gott eller rent av kanske han blir nöjd med ett par fina ord, till slut fattar han nog galoppen.

Jasså? Vad roligt och lycka till med framtassarna nu Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Linnslins
0

ja han är verkligen brutalt kräsen. Ibland är det nästan lite jobbigt för jag vill ju verkligen ge honom något gott ibland :P