vad tycker du om fodret ORIJEN??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej.
vad tycker du om fodret orijen??
jag tycker det är bra! dessutom har de nu höjt kvoterna så det innehåller 80% animaliskt protein och 20% växter,örter och frukt.
Jag har varit helnöjd med det. Synd bara att man inte kan lia på att det finns hos foderbilen för jämnan bara.
Som jag förstog det som så drabbades foderbilen av att den svenska grossisten inte fick/tog hem tillräckligt med foder. Och det är inte hållbart att man får vänta i kanske 4 veckor på foder när det man har börjar ta slut.
men köper du 7kg säcken eller 20kg säcken och hur många katter har du?
jag har 2st och en 7kg säck räcker mer än 2månader,de äter cirka 30g/dag var.
Jag köpte 20 kg säcken bara, blir ju svindyrt med småpåsarna. En sådan säck räckte väl i ca 2 månader kanske?
Men när fodret är restat och man får vänta i okänt antal dagar, ja vad ska katterna då äta? Då blir det ju supertvära foderbyten och det gillar jag inte.
jag blev chockad över att 20kg säcken va så dyr! 1.120kr.
1.120/20= 56kr/kgför 20kg säcken.
519/7= 74kr/kg
men du svarade inte på hur många katter du har,verkar som att 20kg försvinner snabbt hos dig…menar du att en 20kg säck räcker i 2månader?? nu MÅSTE jag få veta hur många katter du har.
men om du köper 2st 20kg säckar åt gången då? fast det har ju inte ala råd med….
När jag hade Orijen var det 9 katter som åt av fodret. Då var det billigare också, 950 kr tror jag att jag betalade för 20 kg då.
Men det spelar väl egentligen ingen roll om man köper fler säckar åt gången, förr eller senare tar ju de slut iallafall, och finns det inte hos Foderbilen, jag då är jag körd igen vilket som.
Har hört med butikerna i min närhet, men gud bevars om man var lite service minded och beställde hem nåt utanför det ord. sotimentet.
#5 Men det är väl inte bara Foderbilen som säljer Orijen? Tyckte jag såg att Hemfoder.se också har den, för samma pris… Fast de kanske också påverkas om problemet ligger hos grossisten.
Japp, som problemet var då så var det endast en grossist som tog in fodret i Sverige, som sedan Foderbilen, butiker mfl köpte ifrån. Och hade inte grossisten fodret hemma, ja då blev det ju svårt för Foderbilen att få in det och sälja vidare, tyvärr.
okey,vad jag vet har foderbilen,Arkenzoo(fd huveröds) iallfall orijen..
#7 men går det inte att beställa i förväg då? ett tag innan maten börjar ta slut alltså? =)
mvh nora
Det var ju det jag gjorde, men då var väntetiden två månader, så det blev ju lite problem så att säga ;)
#10 aha då för du beställa så fort du har fått hem det nya ;) fast det bli kanske lite tjatigt
mvh nora
imsy jag förstår inte riktigt problemet..
du köper foder utav foderbilen…sen bestäler du nytt INNAN det gamla tar slut givetvis,för att inte riskera att "stå utan"
en jag har då aldrig sett/hört att foderbilen har slut på orijen..
foderbilen på facebook har SUPERP service,de svarar på frågor DIREKT.
Det har tidigare varit vissa problem på foderbilen och det kan ha varit svårt att få tag i det ibland. Det verkar dock funka bättre nu.
men det har hänt mig nyligen att dom hade slut 7 kg-förpackningar och så skickade dom små förpackningar istället.
Jo, men vad gör man då, om man beställer foder INNAN det man har tar slut, och de inte har fodret hemma?
Det var ju det som blev problemet.
Beskeden ifrån grossisten var bara "det kommer nästa vecka" i flera veckors tid.
Visst kunde jag få göra en beställning och betala för den, men de kunde inte säga när maten skulle komma, och något måste de ju äta under tiden.
Jag köpte hem Orijen och Porta 21 idag och alla kissarna valde Porta som storfavvo 
#13 sålänge du får samma mängd och samma pris som en 7kg så spelar det väl ingen roll?
Därför att köpa 3 st 7 kg säckar blev betydligt dyrare än att köpa en 20 kg säck. Minns inte vad de kostade då, men det blev stor skillnad i kilopris.
# 18 men om du skulle ha en 20kg och de bara hade 7kg så ska du ha 3st 7kg för samma pris som en 20kg!!
#16 Nä jag menar bara att det kan ta slut. Men det var mer problem förut. Då var 20 kg slut lite då och då.
Och jag misstänker att dom var schyssta eftersom det inte stod att det var slut. Om det står att det är slut får man nog snällt vänta.
Den dealen försökte jag också få till, men icke sa nicke och då fick det vara ;)
#19 så gjorde till och med blå stjärnan till mig när jag skulle ha medicinmat till katterna..

Det är väl bra, men min ena hona spyr av det så vi har slutat att köpa den.
Orijen ligger mig varmt om hjärtat, båda katterna fungerar utmärkt på det. Tidigare åt dem RC-Indoors fast det gick åt mer och att det skulle tagit bort viss odör vette tusan. Luktar mindre om avföringen, mindre avföring och ett foder jag känner mig bekväm med att ge mina rackartussar. Under nyhetens behag var Orijen till och med bättre än blötmaten trots att blötmat är livets mening enligt Elmer.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag tycker att Orijen är ett dåligt foder, jag skulle aldrig ge min katter ett foder som innehåller en massa "skit"
Det finns bättre foder om man nu vill ge torrfoder.
Jag har orijen, och tycker det är helt okej. Mina katter har funkat bra med det än så länge, och mycket bättre än när dom åt RC. Dock har det varit lite magproblem hos ena katten, men det kan bero på blötmaten också.
Däremot är jag väl lite tveksam över att det är mycket fiskprotein. Men det är väldigt positivt att det inte innehåller spannmål.
Med allt övrigt innehåll är det ju så svårt att veta vad som är bra eller inte. Eller om det finns en massa meningslöst osv.
#25 Varför dåligt?
Varför skulle Orijen vara så dåligt? Andra foder, med högt innehåll av spannmål och magnesium kan jag förstå och skulle heller inte vilja ge mina rackartussar, men Orijen?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Orijen innehåller för mycket örter, och grönsaker.
Innehållet låter lockande med morötter, spenat, färsk sik osv. Men jag är mycket kritiskt till att ge ett friskt djur läkeörter som djuret inte behöver, vad får det för ev konsekvenser?
Sen är det inte så mycket animaliskt protein i Orijen som dom går ut med, enligt Orijen så är 75% färska köttråvaror och då blir inte det speciellt högt animaliskt protein när det är tillagat.
Sen är det inte speciellt klimatsmart att använda ett foder som är tillverkat i Canada 
#28 Jag kan hålla med om att man blir fundersam kring innehållet för det finns så mycket olika saker.
Men det står ju att det ger vitaminer och enzymer osv.
Nej klimatsmart är det inte
Dock är det väl ganska svårt att vara när man vill ha ett vettigt torrfoder.
Tyvärr finns det ju inget perfekt torrfoder.
#28, Nja, just det innehållet är väl det jag är mest skeptisk till men när jag diskuterade foderlära (som jag inte är ens är lekmannamässigt kunnig om) med personal på lokala djuraffären så sa han att man kan likna det vid att katter tuggar i sig gräs. Och där får jag väl hålla med lite, det mesta av vad de stoppar i är ju mest "vanligt gräs"
Det med klimatet är min största frustration, både när det kommer till hund och kattmat. Fast kan man inte BARF:a själv (alldeles för klenmagad) så blir det svårare. Undrar om man kan gå efter teorin, jag äter bättre miljömässigt än majoriteten, jag kan ha till godo för att föda mina djur 
Tja vad personalen på den djuraffären har för kunskap om näringslära när det gäller djur har jag ingen aning om, men det jag vet är att kunskapen oftast fås genom olika föreläsningar som (torr)foderföretagen har och självklart så är just deras foder det bästa.
Katter äter gräs oftast för att bli av med allt hår som dom får i sig, jag har då inte sätt någon katt äta tång, morötter, spenat, gurkmeja mm 
Vet dock inte vad han tjänade på det i så fall, de är inte återförsäljare av Orijen 
Tja det vette tusan om inte lillkatten skulle tugga i sig om han fick chansen =P Fast för att återgå till poängen, jag ppskattar Orijen eftersom båda monstren fungerar på det och jag slipper trycka i dem majs och andra spannmål. Sen håller de vikten bra också, den ena har lätt för att gå upp lite väl medans den andre verkar ha ämnesomsättning som gör matte grön av avund.
Det är min personliga erfarenhet, katter som mår utmärkt och angenämare att rensa lådan nu än när de ätit annat foder.

Orijen gjorde massvis med underverk hos oss med mina katter, tyvärr är min ena katt överkänslig till fisk vilket tyvärr är mindre bra då Orijen har fiskprodukter i sig så vi har fått lov att byta, först till allergi foder och sedan till fisk fritt foder.
Nu lever de på blötmat och kycklingvingar och hjärtan vilket har gjort ännu mer underverk hos kattterna
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#33 du skriver först att orijen gjorde underverk för dina katter,och sen att du bytte för att ena katten överkänslig mot fisk,men reagerade hon på Orijen då? det låter ju som att hon INTE reagerade på orijen,utan att du bytte till nåt annat"bara för att du va rädd att det skulle bli allergi"

Precis som 33# tyckte jag Orijen var fantastiskt! katterna mådde jättebra, fräsch och bra foder. Men så fick jag en lite fiskallergiker och då funkade inte Orijen! Nu ska här prövas Jw med lamm o ris..
Kan också tycka att vissa ingredienser som grönsaker och bär är helt överflödigt för en katt, visst, mina katter äte både hallon o groddar om de kommer åt
men det betyder ju inte att de är nyttigt för dem..!

Orijen gjorde underverk på båda katterna med till exempel vikt nedgång, bättre päls samt mycket mer men tyvärr blev hanen mer och mer känslig för fisk och förutom överkänsligheten var det bra på honom och sen har jag ju även fler djur som åt av Orijen och dessa djur blev jätte bra av Orijen.
Vi har gjort allergitester hos veterinären och efter uteslutning av fisk gick alla symtomer bort hos honom så det är defenetivt fisk han är känslig för - fisk är ju inte heller naturlig föda för katter så det är förståligt att många katter faktis blir känsliga för det.
Och sen vill jag tillägga att jag är emot alla konstiga grönsaker med mera som är i Orijen men då i princip alla foder har spannmål i sig tycker jag att Orijen är super bra då det har sån liten procent grönsaker i sig jämfört med andra torrfoder.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Jag har gett mina katter Orijen under en längre tid och de är båda friska, väldigt fina i pälsen och håller en bra vikt trots att de är 2 lata kastrerade innekatter. ;-)

Jag tycker inte att man borde ge Orijen eftersom det innehåller fisk. Smma sak gäller Acana, tyvärr. Deras produktidé är ju i grunden god men tyvärr så saknar de precis som många andra tillverkare kunskapen om fiskens icke vara i kattkosten.
Håller dessutom med tidigare talare om att det är lite väl mycket läkemedelsväxter i fodret, vet en del som fått problem med sina katter pga detta varav en tom utvecklade en sorts allergi för vegetabilier pga det höga växtinnehållet i fodret!
Perfekta torrfoder finns, de heter Ziwi Peak och Carnia men de kostar därefter. Oliver´s gör helt reko torrfoder om man väljer en sort utan fisk, nackdelen är att de innehåller havre, men lyckligtvis inte särskilt mycket. Man kan ju inte säga att ett torfoder någonsin blir perfekt, då det är just ett torrfoder och det kommer aldrig att kunna vara optimalt eftersom katter som äter torrfoder blir kroniskt dehydrerade, därför är det mycket klokare att ge blötfoder som det finns en del bra alternativ att välja mellan, tex Bozita, Mjau och Husses våtfoder utan fisk.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#38 Är mycket nyfiken på vad "en sorts allergi mot vegetabilier" innebär, hur det manifesterar sig och hur det diagnosticerades. Skulle gärna höra vad du tycker om "Porta 21 Sensible" som jag tycker är vassare än de foder du nämnde med 80% kyckling. Ziwi Peak är fint innehåll, men tyvärr ingen hög smaklighet. "Medicinalväxterna" i vissa foder är till största delen istället förvsurhetsreglerande medel och för att minska risken för hårbollar. Vi snackar inga enorma mängder.
Vänliga hälsningar
Cindy

Det här med att det inte skulle vara klimatsmart tycker jag är enormt överdrivet. Tänk på vad vi köper åt oss själva i stället, och hur stor andel frakten med båt är av den totala miljöbelastningen… mkt liten. Det är t.ex mer klimatsmart att köpa en importerad biff från argentina än att köpa en svensk biff från en lokal kossa ! För att inte tala om grönsaker och frukt…
Medarbeterare på Kost

Jag kan inte svara på det så utförligt eftersom det inte var min katt och det nämndes i en tråd på BARF när vi diskuterade det här fodret.
Det var väl iofs en veterinär som diagnosticerade det så hur tillförlitligt det är gå rju förstås att fundera över men problemet försvann när katten sattes på en kost som uteslöt vegetabilier.
Jag tycker Porta 21 Sensible verkar vara ett riktigt bra foder, jag har aldrig hört om det förut så jag är tackam för tipset, nu finns det ytterligare ett foder jag kan rekommendera pga dess fina innehåll!
Om det är bättre en Carnia vet jag inte om jag vill påstå, om man tittar på innehållsförteckningen så ska Carnia innehålla mer kött än Porta 21 Sensible.
Carnia:
Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer & mineraler
Porta 21 Sensible:
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia)
Det som fodret innehåller mest står alltid först i innehålls förteckningen, på Porta 21 Sensible står torkad potatis som nummer 2 men på Carnia står hydrolyserat fågelprotein som nummer två. Carnia har potatis som 5:e ingridiens och har alltså mindre potatis i fodret än de 4 tidigare nämnda ingridienserna. Porta 21 Sensible har alltså mer potatis i fodret än tex kycklingkött och hönsfett.
Annars är innehåller ganska likvärdigt, Carnia innehåller 40% protein och 20% fett samt 2½% växttråd medans Porta 21 Sensible innehåller 41% protein, 20% fett och 2% växttråd.
En sak jag gillar med Porta 21 sensible är att det innehåller lite örter, rosmarin och brännässla är väldigt bra örter tex. Jag anser att katter ska få i sig lite vegetabilier, men självklart inget spannmål.
Att Ziwi Peak inte skulle vara smakligt, menar du att katterna inte vill äta det?
Orijen innehåller väldigt mycket växter, samma sak med Acana. De har mellan 100-750mg medicinalväxter per kg, och det är väldigt mycket. En sak jag reagerat starkt p åär att Orijen innehåller lakrits, som är giftigt för katter. Exakt vad Orijen innehåller går att läsa här
Kan för övrigt tillägga att en katt som får en korrekt anpassad kost får inga hårbollar. Det är ingenting som man ska behöva ge medel för att dämpa. Hårbollar får katten oftast för att den får i sig för mycket fibrer och tarmen orkar då inte med. De fiber en katt är designad för att få i sig kommer från egen päls och från bytesdjurs päls, klor och tänder/näbbar. En liten mängd även från maginnehåll på bytesdjur om de äter detta.
#41 sarah ,vart har du lärt dig att lakritsrot är giftigt för katt??
Alla ni som är sådana fanatiska barfare, lever ni själva som ni lär? Alltså för egen del. Stoppar ni bara i er sådant som människokroppen verkligen är gjord för att få i sig?

#43 Förstår inte varför du vill dra paraleller mellan den personliga kosten och vad man ger katten? Innekatter har liksom inget val att bestämma kosten själv utan äter det som man serverar för att överleva.

Mina tyckte inte om smaken på Orijen och två av dem fick dålig mage av det. De tyckte bättre om Porta 21 Sensible och tålde det bättre, så det kommer jag att köpa mer av.
Mina får torrfoder, blötmat, rått kött och lite fisk eftersom de tål det. Trots att jag är vegetarian skulle jag vilja helBARFa mina katter, men det faller på att de är så envisa att de vägrar äta tillräckligt mycket av det. De äter vare sig ben eller inälvor tillräckligt, vissa äter det inte överhuvudtaget, bara muskelköttet. Sen är det även så att om man föder upp och säljer kattungar, är det ganska svårt att hitta köpare som är villiga att hel-BARFa sina katter och är då katten bara van vid BARF och inte burkmat & torrfoder, kan det slå ut magarna rejält om de plötsligt bara får mycket sämre mat än de är vana vid. Så därför är det nog tyvärr bäst att de kattungar som ska flytta lär sig äta lite av varje.
Jag är dock övertygad om att korrekt ihopsatt BARF är det bästa en katt kan få när den inte tillåts fånga sin föda själv. För människor är det den veganska dieten RAW FOOD som är det optimala. Jag äter en viss del raw food i min kost och skulle behöva gå över till det helt och hållet, men det är väldigt svårt att bryta gamla vanor och överge all eller nästan all lagad mat. Men för mig är det viktigast att katterna får så bra mat som möjligt, då de är i mina händer. Mår jag dåligt pga fel kost är det mitt eget fel, men katterna är mitt ansvar och dem är jag skyldig att förse med bästa möjliga mat.

#45 Serverar själv halv-barf aktigt tillsammans med blötmat. Torrfoder finns hemma men ser att kattungarna hellre äter det andra.

Det är allmänt känt att lakrits är giftigt både för katter, hundar och tom människor. Personer som lider av högt blodtryck och leverproblem ska te.x inte ära för mycket. Katter är särskilt känsliga, mycket känsligare än hundar, och har svårt för att bryta ner toxiner. Ämnen som bara gör en hund i samma vikt som en katt dålig eller illamående kan döda en katt. Ämnet i lakrits heter glycyrrhizinsyra. Tycker bloggen hund i sthlm har bra information om giftiga ämnen.
Nja, jag var bättre på det förut när jag hade fast inkomst. Nu har jag inte det längre så jag har inte råd med så bra mat som jag skulle vilja ha. Men jag äter inte sötmingsmedel och inte sötad mat, håller mig borta ifrån lightprodukter överlag och äter inte snabba kolhydrater. Jag vill börja med raw food själv och tänker göra det så fort inkomst är stadgad.
Men i övrigt så resonerar jag som Sagolika; katterna kan inte välja själva så jag måste välja åt dem och det är mitt ansvar som djurägare att se till att katterna får i sig det dom mår bäst av, vad jag äter är mitt eget problem och ansvar.
#47 ja,det är mitt ansvar som ägare av ett djur att se till att det får bästa möjliga mat och det finns just nu INGET foder med högre proteinhalt än orijen(om man inte barfar då)
här får min kille orijen såhär och är jättefin:
kl 06.00= 10g orijen
kl12.00=10g orijen
kl18.00= 10g orijen
kl01.00= 10g orijen.
såhär ser min kille pip ut som äter orijen:
#48 Ger du torrfoder speciella tider alltså,ej fri tillgång?
Därför att ni som barfar försöker att få folk som inte barfar att få dåligt samvete.
Människokroppen är från början gjord för att äta råa nötter, rotfrukter, frukt, spannmål och lite proteiner från larver insekter och en och annan fågel eller gnagare. Så det är alltså kosten som en "barfande" människa ska äta. Nu har ju människokroppen blivit bortskämd med allt mer tillagad mat, som kroppen faktiskt många gånger bryter ner lättare. Men det samma gäller för katter.
Kan just undra om du föder upp dina egna barn, om du har några, på kost som människokroppen egentligen är gjord för att äta? Du har ju ansvaret för vad de får i sig också. Om inte, så undrar jag varför.
# 48 Spännande, så du menar att du går och lägger dig ett varje natt och stiger upp sex. Och dessutom är hemma varje dag för att ge klockan tolv?
#49 ja det gör jag eftersom den ljusa katten har förstoppnings och överviktsproblem,och det funkar kanonbra.
vilda katter har inte fri tillgång,så varför ska tamkatter ha det?
#52 jag är sjukpensionär,så ja,jag är hemma hela tiden,katterna väcker mig kl 06.00 antingen genom att riva på garderoben i hallen,eller helt enkelt hoppa upp i sängen och gosa/trampa dreggla..gärna pipa mig i örat oxå!
efter 6års tid går man kl 06.00 nästan i sömnen och ger dem mat,som idag ,kommer inte ihåg att jag gav dem,men kl 11.00 låg maten kvar så då visste jag ju att de hade fått,de va inte hungriga då.
så idag åt de sin frukost kl 11.00 och då la jag samtidigt fram deras 12 mat

Jag är rädd för att det inte stämmer, Orijen har en proteinhalt på 42%, men Oliver´s Signature Kitten har en proteinhalt på 44%. Orijen har en fetthalt på 20%, ZiwiPeak har en fetthalt på 29%. Katter bör få i sig ca 60% protein och 27% fett i torrsubstans, det är nämligen så mycket fett och protein en mus innehåller.
Sen stämmer heller inte ditt påstående om att BARF är det enda som innehåller mer protein, blötfoder innehåller mer protein än torrfoder.
Mjau kattungemat innehåller 53% protein och 29% fett.
Mjau lantpaté med kycklinghjärta innehåller 58% protein och 28% fett.
Bozita bitar i gelé med kanin innehåller 56% protein och 23,5% fett.
De här siffrorna får man om man räknar ut vad ett foder har för näringsvärde i torrsubstans, TS, vilket är det enda rättvisa sättet att jämföra olka foders näringsvärden med varandra. Om man bara jämför rakt av vad det står på innehållsförteckningen får man väldigt orättvisa siffror, då ett blötfoder kan ha en proteinhalt på 9% jämfört med ett torrfoder som kan ha 26%. Men då blötfodret kan ha en vattenhalt på 82% och torrfodret har en på 9% så blir de egentliga siffrorna att blötfodret har en proteinhalt på 50% i TS men torrfodret har en på 28,5% i TS. Mer information om torrsubstans hittar du här.
Det där var väl ett väldigt orättvist påstående? Jag tror att jag talar för alla BARF.are när jag säger att vi verkligen inte är ute efter att ge någon dåligt samvete.
Tack, men du behöver inte tala om för mig vad en människa är gjord för att äta, det vet jag redan vad jag har för åsikt om. Jag vet inte vad du får att vi bryter ned tillagad mat lättare ifrån, det gäller verkligen inte för alla födoämnen. Mixad eller passerad föda däremot, tillgodogör vi oss ofta bättre än fast föda. Morotsjuice har tex högre smältbarhet än en hel morot.
Katter tillgodogör sig inte tillagat kött bättre än rått kött, tvärtom. Det är ett vanligt misstag att tro att några hundra års avel och 60-70 års utfodring med kommersiellt framställt blöt- och torrfoder ändrat våra djurs metabolism, men så är inte fallet.
#55 så du tycker ALLVARLIGT att jag ska ge olivers signature kattungefoder till min 7åring som har urinstensbesvär bara för att det har HÖGRE proteinhalt?
här äter både VI och katterna LCHF.
dvs lågt med kolhydrater och högt med fett.
i orijen kommer energin i maten från:
44% energi kommer från fett
39% kommer från protein
17% komer från frukt och grönsaker.
Tänk härhemma äter både vi och katterna exakt likadant!

Du får ge vilket foder du vill, jag trodde du ville ge ett foder med så hög proteinhalt som möjligt, därför redovisade jag några foder som hade det. Det går alldeles utmärkt att ge kattungefoder till vuxna katter, jag tycker dessutom att det är något man borde överväga att göra då dessa foder oftast har bättre innehåll än sk "vuxenfoder". Enda anledningen till att det finns foder för olika åldrar är för att företagen ska kunna tjäna pengar. Tänk efter, finns det några särskilda djur i naturen att äta för dräktiga, digivande, fertila eller växande katter?
Har du en katt med urinvägsbesvär tycker jag att du borde börja ge blötfoder, så att urinvägarna spolas igenom ordentligt. Det kan vara riskabelt att ge torrfoder till katter med urinvägsbesvär. Läs gärna mer om detta i den här artikeln om Vatten.
#57 du får det att låta som att blötfoder vore nåt foder som gör att katter INTE KAN få urinsten,men tyvärr är så inte fallet..jag vet flera katter som fått urinsten utav blötfoder,eftersom urinsten inte har NÅT med vattenhalten och göra utan med mineralkombinationen i fodret!
när våran katt hade urinsten
fodret som katten FICK URINSTEN UTAV VAR: friskies.
sa ena vetrinären att han ALDRIG mer kunde´äta torrfoder…vi bad om en second opinion utav en annan vetrinär på ett annat stäle och den berättade hur det låg till:
nämligen att det är magnesiumhalten som inte bör överstiga o,o7.
orijen har 0.09 och det funkar för oss. men inan vi hade orijen hade vi fodret hill`s naures best och det hade en magnesiumhalt på 0,07
katten fick urinsten 2006 och har sedan dess varit helt frisk och hela tiden ätit torrfoder som ligger runt 0.07 i magnesiumhalt. våra katter dricker cirka 5dl/dag tilsammans

Jag tror inte på att blötfoder orsakar urinsten, det skulle jag gärna se lite mer statistik/ information om. Tvärtom så talar kattens vätskeomsättning om att blötfoder skulle gynna urinstensbesvär, både förebyggande och för pågående problem.
Huruvida det är magnesiumhalt som verkligen orsakar urinsten har börjat ifrågasättas och undersökas.
Du nämner att du fått råd av två veterinärer som motsäger varandra. Min första tanke är att du kanske borde fråga flera veterinärer om deras åsikter, min andra tanke är att det kanske är lönlöst eftersom veterinärer ofta rekommenderar ett torrfoder till katter med urinvägsproblem, vilket totalt motsäger sig självt.
Du säger sedan att den veterinären vars råd du verkar följa ej rekommenderade mg-halt över 0,07%, ändå ger du ett foder med 0,09%? Då spelar det väl ingen roll vilket foder du ger eftersom du ändå inte följer rekommendationen. Sedan säger du att halten ligger på 0,07% fast du alldeles nyss redovisat att det var 0,09%? Nu framgår inte ifall rekommendationen 0,07% är i torrsubstans eller ej, men jag gissar på att den inte är det. Magnesiumhalten i Orijens foder blir i TS 0,10% och i Mjaus kattungefoder 0,11%.
Sedan spelar det ingen roll hur mycket katterna dricker på torrfoder, de omsätter ändå inte vätskan de dricker lika bra som när de får blötfoder/BARF. Hur mycket vatten dina katter dricker tillsammans på en dag säger mig ingenting då jag inte vet hur mycket dina katte rväger, och sen tror jag nog inte heller att du vet exakt hur mycket vatten varje katt för sig dricker. En av dom kanske dricker mer än den andra? Grundbehovet av vatten hos en vuxen, frisk katt är ~60 ml/kg, men din/dina katter som har besvär med urinvägar skulle med fördel kunna behöva dricka lite mer.
"Ett flertal studier har visat att katter som bara äter våtfoder producerar större mängder urin än katter som bara äter torrfoder (trots att de dricker tillräckligt med vatten). En studie har visat att katter som åt en kost bestående av 10 % vatten producerade 63 ml urin per dag. Katternas urinvolym ökade till 112 ml/dag när de fick en kost bestående av 75 % vatten. Katternas urin hade även högre densitet när de åt maten innehållande 10 % vatten än när de åt maten innehållande 75 % vatten."
- http://riktigkattmat.blogspot.com/2009/02/vatten.html
Det finns inget perfekt torrfoder men det minst dåliga torrfodret heter ZiwiPeak, det tillverkas på andra sidan jordklotet och kostar mycket, mycket, mycket pengar (med andra ord finns det bättre alternativ både för katten, miljön och plånboken).
Därför är ZiwiPeak minst dåligt av ALLA torrfoder på marknaden:
1. Det är lufttorkat. Alltså, ingredienserna är ej behandlade med värme och/eller tryck (som reducerar näringen avsevärt). Lufttorkningen bevarar alla näringsämnen i ett biologiskt lämpligt ursprungsstadie och levererar därför oförstörd näring till katten.
2. Det har högre vattenhalt än andra torrfoder (ca 17% om jag minns rätt, men kolla upp själv för exakt siffra), långt ifrån optimalt (ca 60%) men bättre än 7-10% som det brukar ligga på.
3. Det är viltkött (rikare på exempelvis omegafetter samt fritt från eventuella rester av läkemedel).
4. Det är spannmålsfritt. Som förhoppningsvis de flesta är medvetna om är katten en obligat carnivor och har noll behov av kolhydrater, tvärtom riskerar stora mängder kolhydratrika spannmål (som torrfoder oftast är baserade på) att störa tarmen och orsaka besvär istället samt göra katten överviktig och i längden sjuk (diabetes).
Därför är ZiwiPeak "mindre smakligt" som Vi Människor uppfattar det (katten reagerar inte likadant på ZP som på andra konventionella industrifoder):
Det är inte besprutat med digestiv. Digestiv är en blandning av ospecifierade djurfetter, ergo en smakförstärkare.
Digestiv används för att reta kattens luktsinne så att den i våra ögon ser ut att "tycka mycket om" sin mat. När man då serverar något som inte är besprutat med detta (även ett vanligt problem med torrfoderknarkande katter som ska vänjas över till BARF = kött, ben och organ) reagerar inte katten med entusiasm eftersom det inte luktar lika starkt som det den är van vid. Det betyder i sig inte att fodret är "osmakligt" eller mindre kvalitativt än det katten brukar äta. Det betyder bara att man behöver få katten att förstå att maten smakar bra och är bra även fast den inte luktar som skiten (orijen t ex) den åt förr gör.
Det finns inget perfekt torrfoder och Orijen har en hel del egenskaper som är värda att ifrågasätta förutom att det är ett TORRfoder och hårt processat. BARFmycat lägger fram dessa väldigt bra så jag behöver inte upprepa mig.
Ett TORRfoder till katter är Alltid en dålig idé då katten är ett ökendjur som av evolutionen är anpassad till att tillgodose sitt vattenbehov från oxidationsvatten (det vatten kroppen själv tillverkar) och vegetationsvatten (vatten från föda).
Kattens allmänna hälsa är beroende av en vätskerik föda, det är därför det aldrig kommer att finnas ett perfekt, eller ens bra, torrfoder. Alla torrfoder bidrar till att katten lever ett liv av uttorkning. Detta kan inte ens avhjälpas med att katten dricker då en katt av naturliga orsaker inte är utrustad med en tillfredsställande törstreflex för att kunna kompensera sin vätskeförlust den får av ett vätskefattigt foder.
Att katten är ett ökendjur är en faktauppgift, det går inte att debattera eller ha åsikter om. Att ökendjur är beroende av oxidationsvatten och vegetationsvatten är också en faktauppgift som inte kan debatteras eller has åsikter om.
Med denna kunskap ser vi nu att även om Orijen skulle vara helt perfekt ur alla vinklar förutom att det innehåller ca 53% för lite vätska, kan det ÄNDÅ inte kategoriseras som bra foder för en katt.
Jag blir framförallt väldigt ledsen över vårdnadshavare som utfodrar katter med urinvägsproblem med torrfoder i tron om att magnesiumhalten är den enda orsaken till dessa problem. Det går inte bara emot sunt förnuft och naturen utan även veterinärer och dietister över hela världen.
Urinvägsproblem kan ha flera orsaker (kost, stress) men att vätskehalten i födan inte skulle ha något i spelet att göra är ett väldigt ogenomtänkt påstående och det drabbar tyvärr inte en själv mest, utan katten som är sjuk och beroende av att dess omhändertagare gör genomtänkta och kunskapsgrundande beslut.
Hoppas att det jag skrivit sått ett frö!

"människokroppen är från början gjord för att äta råa nötter, rotfrukter, frukt, spannmål och lite proteiner från larver insekter och en och annan fågel eller gnagare. Så det är alltså kosten som en "barfande" människa ska äta. Nu har ju människokroppen blivit bortskämd med allt mer tillagad mat, som kroppen faktiskt många gånger bryter ner lättare. Men det samma gäller för katter."
Du hade 1.1 rätt där…. resten var fel om vi ser vad som finns idag… gissa vilket ! 
Medarbeterare på Kost

Vi är skapade att äta kött, fett och lite kolhydrater, spannmål kom i vår kost långt senare genom att vi slutade vara jägare/samlare och slog oss ner och blev fast på ett ställe.

Jag förstår verkligen inte vad vi människor är anpassade för att äta har för betydelse i diskutionen om fodret Orijen
Egentligen ej eller diskutionen om bästa behandling och foder för katter med urinvägsbesvär..

#63 För urinbesvär är blötmat bäst, punkt. Torrfoder är just torrt och en katt som behöver få i sig vätska ska inte äta pulveriserad mat utan blöt mat som är fullt av vätska

Instämmer helt.

Näe det har det verkligen inte !
Tyckte bara det blev överdrivet kuligt att jämföra den kosten i exemplet, med "barfande" människor överhuvud taget. Kokkonst/tilllagning är t.ex mycket äldre än någonsin fröätande… och mycket viktigare för vår utveckling… En katt kan tillgodogöra sig rått kött emedans vi är rätt dåliga på det ärligt talat.
Medarbeterare på Kost

#66 Du släcker din törst med oboypulver utan mjölk?
Njaaa, om du kollar upp historien och tänker efter så är det lättare att jaga mat än att hoppas på att skörden slår rätt och kan mätta en året runt.
Men visst, att vi började äta spannmål gjorde att vi utvecklades genom att rota oss på ett ställe året om och inte behöva röra oss tillsammans med bytesdjuren.

Det där med o´boy fattade jag inte riktigt 
Klart att det är smidigare att jaga när det finns byte… väldigt mycket lättare, även för en katt trots matgiva. Sen dröjde det väldigt länge i människans historia innan det ens var aktuellt med att odla något överhuvud taget… typ 10.000 år sedan bara. När vi sen trots allt började odla, var kokkonsten en absolut förutsättning för att kunna tillgodogöra oss något överhuvudtaget av spannmålen…
Tugga på ett korn och det kommer ut bakvägen
Jag misstänker att med det tarmsystem vi har jämfört med ett rovdjur som katten, så tillgodogör de sig av rått kött på ett bra sätt emedan vi är ganska dåliga på det. På samma resonemang tror jag att de tillgodogör sig kokt kött "blötfoder" sämre än de skulle göra rått kött.
Medarbeterare på Kost

#68 Too bad annars skulle du förstått skillnaden mellan blötfoder och torrisar.
Allt vi äter kommer ut, one way or the other. Det betyder inte att det är bra. Bara för att chips kommer ut via number 2 är det liksom inte bra
#69 Jag tror inte att inlägg #66 var riktat till dig, utan till inlägget innan..(?)
NÅGON utav er som läst orijens white paper? verkar inte så tyvärr…
här ,varsågoda:

Nej faktiskt inte, vilket bra dokument! Synd att det inte finns på svenska men det kanske kommer framöver. Skummade igenom papprena och hittade ett faktafel;
"Carbohydrates are usually the first
source of energy available to the
body. Proteins and fats also
provide energy but carbohydrates are
called upon first"
Det stämmer inte, katter (jeg vet inte hur det är med hundar) använder fett som främsta energikälla, till skillnad från människor som använder kolhydrater.
De skriver även att färskt ofryset kött har högre näringnivå än fryst, upptinat rått kött. Det håller jag med om, men rått, fryst och upptinat kött har högre näringsvärde än deras tillagade färska kött, som tillagas på en temperatur av 90 grader, då de flesta värdefulla bakterier och mikroorganismer dör vid upphettning över 50 grader.Men jag förstår inte hur det här dokumentet ändrar något av det jag sagt? Jag håller ju med hela filosofin, det jag ifrågasätter är
- varför Orijen envisas med att ha fisk i sitt kattfoder när det är bevisat att fisk är starkt allergiframkallande för katter.
- Det andra jag ifrågasätter är varför Orijen har lakrits i sitt foder när lakrits är giftigt för både hundar och katter.
- varför de har potatis i sitt foder, som är högt på kolhydrat, stärkelse samt även det är giftigt för katter och hundar (oxylater).
- varför de har färska hela ägg i sitt foder, när äggvita innehåller enzymet avidin som bryter ner B-vitaminet biotin. Är äggen upphettade över 66 grader är det däremot inga problem.
- varför fodret innehåller glucosamin, som är ett läkemedel som inte behöver ges till friska djur utan ledbesvär.
Även om Orijen har framställt ett dokument med saklig och värdefull information betyder inte det att allt de gör är bra och korrekt. Bland den bästa information jag läst te.x var Whiskas bok "en kattunge flyttar in", men den innehöll också bland den sämsta informationen, ur flera synvinklar. Orijens White Paper tar ju upp värdet av rå föda, men de glömmer liksom hela delen om vattnets värde i kroppen.
Hur bra sammansättning Orijen än har så är det fortfarande, tyvärr, ett torrfoder.
Enligt mig skulle Orijen (och Acana) vara superbra foder om de bara kunde ta bort giftet och de allergiframkallande ämnena från sina foder!
Och återigen blir en tråd som handlar om ett torrfoder kapad för att bli ännu en torrfoder vs blötmat/barf fight. Det är så jäkla tråkigt att det alltid blir så! Man tappar ju helt lusten att skriva på sajten. Varför kan ni inte nöja er med att svara på TS fråga och sen starta en egen tråd om hur mycket bättre blötmat är? Varför detta behov att tillrättavisa alla som ger torrfoder? Och varför startas inte nya trådar ens när solklara sidospår dyker upp, som frågan om människokost.
Vänliga hälsningar
Cindy
#62 håller med.
#73 håller med till 100% det är ju orijen vi ska diskutera här.

Bättre kanske med en diskussion om vilket torrfoder som är bäst och varför ?
Sen finns det ju alltid de som hävdar att torrfoder aldrig är bra etc. men de är väl bara att ignorera 
Medarbeterare på Kost
#75 Tyvärr drunknar ju trådens grundfråga om massa inlägg postas som inte direkt hör till vad trådskaparen menat. Man lessnar på att försöka ignorera… Jag tycker det är synd och skam att folk inte kan följa vanlig netikett på denna sajt. Och nu hamnade jag ännu mer OT, f'låt!
Vänliga hälsningar
Cindy

Tråkigt att du ser det som en "fight". Jag ser det som en diskussion om fodret Orijen, TS verkade vara ute efter ett foder med hög proteinhalt, så fder med höga proteinhalter redovisades. Sedan kom diskutionen om fodrets magnesiumhalt upp, och olika magnesiumhalter redovisades. Sedan kom aspekten med en urinvägssjuk katt upp, och råd i den frågan gavs.
Allt detta bottnar ju i fodret Orijen, som alltid jämförts med de andra fodren i frågorna om protein, magnesium och vatten.
Om jag inte tycker att fodret Orijen är lämpligt ur en aspekt eller flera måste jag ju få förklara varför utan att det måste räknas som OT? Om jag inte gör det på en gång kommer någon ändå bara fråga "Varför?" så får jag ändå tala om det i ett inlägg senare.
Jag hoppas att jag redan uttryckt mig tillräckligt tydligt om att jag i alla fall inte har intresse av att "kriga" om BARF och blötfoder. Sen att blötfoder är överlägset torrfoder i proteinhalt och vattenhalt, det kan inte jag rå över. Är det fel av mig att ens säga att det är så, när det bara är ett rent konstaterande av innehållsförteckningen?
Ta inte illa upp, men jag tycker att det är lite lustigt att du beklagar dig över alla OT-inlägg när du själv i inlägg #39 frågar om fodret Porta 21, för det fodret har väl ingenting med Orijen att göra?
Visst kan man välja att ignorera, men jag tycker det är synd, för då lär man sig ingenting. Det är ju en faktagrundat påstående och inte något som är taget ur bara luften, för att på något sätt få en ursäkt att "fajtas" och klanka ner på torrfoder. Om vi ändå ska ta upp vad som kan ignoreras så har ju inte ett enda av dina inlägg i den här tråden någonting med fodret Orijen att göra
Nu går jag OT, det är jag väl medveten om, men när det pratas om "ni" (cindy) och "de" (chilisalsa) så uppfattar jag att det är delvis mig det handlar om och då detta inte tagits upp med mig personligen utanför tråden så får jag väl förklara mitt betéende och resonemang i tråden.
Nu tycker jag att kanske Sajtvärd och Medarbetare kan städa upp tråden från alla OT inlägg så det istället blir en informativ tråd med endast relevanta inlägg om fodret Orijen?
#77 sarah vad har blötmat och barf i en tråd som handlar om orijen att göra??? trådstarten8jag) frågar vad ni tycker om orijen,det går bra att svara ja eller nej utan att nämna några andra foder.
svarar man att man tycker orijen är bra kan man nämna varför,tycker man inte det kan man oxå nämna varför,exempelvis"tycker det har för mycket xx för att jag ska välja att köpa det,eller kanske har dina katter blivit dåliga utav det? skriv då det UTAN att dra in en massa ANDRA foder i tråden.

Naturligtvis, men säg då inte att Orijen är det foder som innehåller mest protein utan att kolla upp det ordentligt först, för att det är osanning.
Du sa även att det inte finns några andra foder med högre proteinhalt än BARF, vilket även det är osanning.
Sedan började du redovisa för magnesiumhelter och där förvirrade du bort mig totalt eftersom du motsäger dig självi det inlägget.
Om man ska prata om ett foder så måste man ju till viss del gå in på området om kattens näringslära för att kunna referera till vad som är riktigt och vad som inte är det i det foder som diskuteras.
Anledningen till att jag nämnde de andra torrfodren var för att inlägg #29 sa att det inte finns några perfekta torrfoder, då ville jag ge exempel på några som kanske inte äe perfekta men högst exemplariska.
Så enligt mitt tycke är allting i den här tråden kopplat till fodret Orijen, utom delen om människoBARF.

Nej du har helt fel Sarah. Jag har inget intresse av att ifrågasätta dig och, dina kunskaper på något sätt. Men jag, och säkert en del andra har också en del kunskaper misstänker jag…
Respekt liksom 
Appropå att jag inte har skrivit direkt om orijen ger sig ganska självt genom att jag kommenterat andra och inte gjort något eget uttalande vilket väl lär vara okej ???
Ska vi prata orijen specifikt och deras white paper så är det korrekt att fett är huvudkällan till energi med protein som nummer två. För människor gäller samma men det är det inte många som förstår. Vi behöver betydligt mer fett än en katt gör, som inte kan hantera de mängder vi kan göra via levern och gallproduktion.
Simma lungt !
Medarbeterare på Kost

Så jag har betett mig respektlöst mot dig och flera i den här tråden?
Jag ber ödmjukast om ursäkt, det var inte min avsikt!
Nej det är väl inte okej att bara skriva om massa saker som inte har med trådens relevans att göra? Nu är inte jag Medarbetare på den här sajten man jag hade inte tillåtit det på min sajt. Du diskuterar klimatsmarthet och männoskokost. Ytterst ointressant och icke relevant här.
Jag är totalt ointresserad av att höra fler avstickare om människors metabolism och jag tänker inte diskutera det här.
Låt oss hålla oss till trådens ämne, dvs fodret Orijen. Allt annat som vill diskuteras vidare får göras i egna trådar.

Ingen fara 
Som sagt var min kommentar enbart en reflexion av något som någon annan sagt och introducerat i diskussionen, inget som jag själv tog upp.
Medarbeterare på Kost
# 72 Har du testat att skicka dessa frågor till orijen? Jag skulle vara väldigt nyfikten på vad de svarade. Påpeka även felet i deras whitepaper.
#84 vad menar du står fel i orijens white paper???
Hur katter förbrånner fett och kolhydrater.. står i ett inlägg lite längre upp.

Nej det har jag inte, jag vet inte om jag har någon större lust heller. Jag är ganska van vid att torrfoder tillverkare ger ut felaktig information..
Det vore lika intressant att fråga Orijen om dessa uppgifter som det vore att maila royal canin och hills och fråga varför deras foder (till exempel) ofta nästan till hälften består av spannmål när katten är en obligat carnivor. Vänta, hoppsan, det hade visst jag redan gjort…
Royal canin undvek mig i 6 månader genom att inte vilja svara skriftligt utan ville att Jag skulle ringa Deras veterinär som "är en god samarbetspartner" till RC.
Hills har ännu inte svarat. (Detta är över 1 år sedan och jag skickade mina frågor upprepade ggr på olika vis utan resultat.)
Detta var bara en liten avstickare (och verkligen inte tillhörande ämnet, jag vet!) för den som tycker det är intressant att veta varför man inte bör förvänta sig för mycket när man ställer frågor till dessa miljonindustrier.
OM vi går ut som en grupp då? Skriver en namninsamling? :)

Jag har frågat svenska orijen om en annan sak (felaktighet) på deras påse utan att få svar så man ska nog inte vara för hoppfull om svar…
Medarbeterare på Kost
Jag är intresserad av en eventuell grupp-protest/namninsamling/gruppfrågeformulär till en eller flera fodertillverkare.

Jag med 
katter.ifokus certifierad tillverkare av mat…. med omröstning kanske ?
Medarbeterare på Kost
chilisalsa, nu förstod jag inte, utveckla plis!

Mja… nu kan det ju aldrig bli fråga om något officiellt såklart. Men påverka tror jag man kan lyckas med ändå. Samverkan kan ha stor makt… Klart vi kan ha en omröstning om foder uppdelat i torr, våt, barf eller så för att se vad vi väljer ?
Medarbeterare på Kost
#94 Jag förstår fortfarande inte, vem svarar du? Har någon sagt något om att man inte kan påverka, vart står det isf? *kli i huvudet*
Norrbysa, kan du utveckla med vad du menar med "att gå ut i grupp"? Menar du att som en grupp ställa sig bakom ett antal frågor till torrfodertillverkare?
#95 Det är precis vad jag menar. Det finns sidor för namninsamlingar. Vi kanske kan starta en sådan och sedan maila dem?