Va e detta för kattras?!
Jag vet inte riktigt om man får länka så ber om ursäkt.
Men va e detta för kattras?
http://kopochsalj.eniro.se/annons/sjelden-katt:A37152738?category_id=9040000&ordernr=14
Aldrig sett eller hört talas om å rätt dyr med.
(vet inte vilken tråd ja ska posta denna i)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är väl en serval http://sv.wikipedia.org/wiki/Serval ?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
En serval. Inget jag personligen tycker passar som sällskapsdjur.
Och så verkar det vara en F2, då behöver man väl dessutom tillstånd?
Tillägg: Om man ens får ha en F2:a i sverige?
har aldrig hört talas om…
Kan nån berätta mer ingående än vad som står på wikipedia??
Är en serval. Kräver specialtillstånd i Sverige och är ingen tamkatt direkt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
4 ser detta…. vf ens försöka sälja dem in hit?, jaja, blev bara överraska efter som ja aldrig sett den sorten katt innan.
precis som med savannah så ska den väll vara en F5 för att vara laglig att ha som husdjur här i sverige.
Det är nog ingen katt. Snarare en serval som flera här har sagt. Den är säkert pappa till savannah ungar :)
tips anmäl annonsen då den räknas som hybrid och är olaglig i sverige
Vacker var den i alla fall! 
Mycket mäktigt djur måste jag säga, otroligt vacker! 

det står i annonsen att det är en Serval, dessa är dock inte lagliga i Sverige
här finns det lite info om den kattrasen
http://exotiskadjur.ifokus.se/articles/4d712e53b9cb46221d04463c-serval#discussions-1
jag har anmält men gärna att fler gör det..
S*Winsnes Wilda

Denna annonsen anmälde jag faktiskt igår.
#14 bra att fler gör det. så att dom faktiskt granskar annonser vilket det kan vara dåligt med..
S*Winsnes Wilda
Anmälde också annonsen i går.
annonsen verkar borta nu iaf=)
Japp annonsen är borta, bra!:)
EDIT: Det är en Savannah (serval/katt mix) eller en vanlig serval.
#19 i annonsen stod de serval F2, 5F är laglig att äga i sverige för en F2 är hybrid (2 generationer från vildkatt)
Jag har hört att det finns en hel del lurendrejare som försöker utnyttja folks okunskap. Om man googlar savannah till salu kommer det upp en hel synnerligen tvivelaktiga sidor där påstådda katter säljs.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
#20 Jaha, okej. En Savannah är F1.

Det där är helt klart en afrikansk serval. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Alltså, jag tycker att man aldrig, ALDRIG ska köpa ett exotiskt djur som borde vara i naturen.
Servaler är inga keliga huskatter, de är vilda, starka och klipska köttätare som kan lätt som en plätt skada andra djur eller sina egna barn.

Vad har det med tråden att göra? Varför köper folk reptiler? De är inte keldjur heller och en reptil kan lätt skada både ägare och andra djur om den får chansen beroende på art. I grund och botten ska alla djur vara i naturen.
Hur som helst har det inte med tråden att göra 
#25 Jag håller med dig till 100% men jag ville bara få ur mig det eftersom att det bubblade i min hjärna som en tekanna så jag kunde inte låta bli 

Det är bra att få ur sig saker ibland.
Kanske ska jag börja koka lite te och säga att jag har en hel del vänner med just afrikanska servaler som husdjur? 
Reptiler? Vad säger du då om fåglar eller fiskar. DE om något ska inte hållas i fångenskap. Ormar är i regel ganska lugna djur som egentligen inte behöver så jättestora områden att röra sig på. Iaf om man jämför med fåglar eller fiskar.
Detta har egentligen inte heller något med tråden att göra.

Reptiler var ett exempel. Som sagt ska alla djur vara i naturen igentligen och för övrigt så tror jag nog att ormarna använder mycket mer utrymme i naturen än de gör i ett litet terrarium.
Samma sak med hamstrar,de om några ska ha större burar då en hamster lever inte på 20x20cm i naturen.
Hur som helst har det ingenting med tråden att göra så du får jätte gärna skapa en egen tråd om sånt. Jag ska i alla fall sluta läsa den här då den inte är relevant längre. Jag har katter som vill ut i regnet 
Så JAG ska skapa en egen tråd om jag går utanför ämnet? Du då?
Självklart använder sig ormarna av mer utrymme i naturen än om de hålls som sällskapsdjur. Men det är inget mot vad fåglar eller som du skriver gnagare gör.
#8 vadå hybrid? Servalen är en kattart, precis som lejon tiger och många fler. Ur denna har man "skapat" savannah katten. Men det gör dem inte till samma sak. Oavsett vad som står i texten, så finns inga tvivel om att det där är en äkta serval. Tycker det är sorgligt att stackarn inte fick vara kvar i sitt naturliga habitat och stärka sin art.
#31 ja, i annonsen stod det F2 serval… dvs man har parat serval med en tamkatt och fått ut generation 2. med andra ord en hybrid. Man får ju inte ens köpa en F2 bengal i sverige eftersom de räknas som hybrid då den är 2a generation från ALC.
#32 Fast en F2 serval är väl andra generation just inom serval? När man parar med tamkatt blir det väl savannah?
Finns väl dom i andra länder som enbart avlar på servaler.
Eller tänker jag helt galet nu? 
#33 du har helt rätt. det är fortfarande en serval. Då många i afrika och amerika har den "domsesticierade" och avlar på dem. Då blir det ändå under samma system, med f2 osv. Då de avlar på "tama" individer så fungerar det lika som med hybrid korningar. Då vissa arter får has som husdjur men de måste avlas i fångenskap, komplicerat som sjutton är det. Har med CITES att göra iaf. Hur som så är det en Serval och inget annat. Den må hända vara ett visst antal generationer uppfödda i fångenskap men den är ändock en Serval.
Jag är nog hyfsat säker på att de tvångsparar en serval och en tamkatt för att få fram en "Savannah".
Jag menar, en serval är så mycket större än en tamkatt och kan lätt döda den om den så vill.
Eller vad tror ni? Jag kanske går lite off topic nu, men jag antar att vi fortfarande diskuterar om denna katt?
Jag tycke det är onödigt att komma med anklagelser utan grund. Jag tycker visserligen inte att det är vettigt med att göra hybridkorsningar eller att ha en serval som ett "husdjur". Men att starta en OT diskutoíon ang vad som sker och inte sker i Serval aveln är väll iaf onödigt tycker jag. Men det är iof bara min åsikt.
#36 Jag antar att du syftar på mitt inlägg?
Men då så, då kan vi avsluta det redan nu. Min fråga alltså.
Tvångparning tror jag inte det behöver handla om. En löpande honkatt tackar nog inte nej till en servalhane. De kan ju tom bjuda ut sig för hundar.
#33 serval+tamkatt blir savannah först efter 5 generationer från serval. Precis som bengalen måste den vara 5generationer från Alc för att räknas som bengal.
#39 Men tamkatten är väl inte ens inblandad i serval-aveln?
Om det är avlat med tamkatt går jag med på att det är en hybrid, men som i den där annonsen så verkade det ju enbart handla om serval och inget annat.