Kissar inomhus, sjuk?
Min 3 år gamla steriliserade honkatt har börjat kissa inomhus, vilket hon aldrig gjort tidigare. Min man tycker att katten verkar tröttare och inte lika kontaktsökande som hon brukar vara (jag har dock inte märkt nån förändring i beteendet).
Kan hon vara sjuk, urinvägsinfektion? Eller är det bara protestbeteende? Vad tror ni, har ni några råd? Tacksam för svar!
/Freudiana
Har ni gjort någon ändring i vardagen, bytt plats på lådan, bytt boende, bytt foder?
Jag skulle åka till veterinären för att dubbelkolla henne eller iallafall ringt och rådfrågat dem, så att något ev. inte förvärras. Kolla även i lådan om du tycker att kiss-klumparna ner annorlunda ut än vanligt.
Jag tycker det är svårt att ge några förslag eller råd då jag inte har erfarenhet av detta, men testa och se ställ fram en till kattlåda. Töm lådorna oftare, t.ex. två gånger om dagen.
Hoppas att det löser sig för er, tummarna hålls!!
Mitt råd är att göra en undersökning med henne hos en bra veterinär,det kan vara så enkelt som en urinvägsinfektion och då får dom antibiotika.Har du märkt någon förändring av hennes andedräkt,att den kan lukta "fränt" nästan lite amoniak.Då kan det röra sig om njurar men med det brukar dom få ont i mun och viktnedgång,dricker mängder med vatten.
Jag har nyligen haft katter med njurfel och ingen av dom kissade inomhus utan gick på lådan som vanligt men däremot ofta och mycket vatten vill dom ha.
Bästa sättet är en expert som kan ställa diagnos,ger bara några tankar om vad det möjligen kan röra sig om.Sen kan det vara enbart en protest men för kattens och erat bästa och sinnesro gå till veterinär så får ni veta om det är något som behöver behandlas.
Hoppas det ordnar sig 
Har varit hos veterinären och det visade sig att kisse hade urinvägsinfektion. Antibiotika i 10 dagar. Tack så mycket för era råd och svar!