Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9991 ggr
Imitra
0

Mindre bajslukt?;)

Hejsan!

Jag använder eukanuba till mina katter just nu, men bajset luktar ju så grymt illa av den maten hehe..

Använde pro plan förut men var inte riktigt nöjd med innehållet.

Vill bara säga att jag kommer absolut inte byta foder om det inte finns något med lika bra innehåll,

men vad använder ni för foder, och hur blir bajslukten hos er?Flört

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

blondifire
0

märker att det luktar mer o värre om j byter foder ( har RC) eller om dom får mycket BARF..

S*Winsnes Wilda

[Anunnaki]
0

Elva katter som får barf och noll lukt av kattbajs sedan jag slutade med allt annat. Skulle jag av någon anledning ge dem vanlig kattmat mer än en gång så luktar det illa inom 12 timmar.

Linnslins
0

Vi ger RC torrfoder och mjau blötmat och det luktar vidrigt mycket när kattungen bajsat men knappt alls när stora katten bajsat.. :P

Jag får inte ihop det riktigt.

[Anunnaki]
0

Kattugen har väl känsligare mage. Så är det ju med barn.

BARFmycat
2

Här luktar bajset absolut ingenting, även kisset luktar mindre fränt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
1

Bajset luktar ingenting, katterna äter BARF.

Jourhemmet
0

Lite OT. Ni som barfar borde veta, varför ska man inte ge mer än ett par kycklingvingar i veckan till sina katter? (Dom äter även torrfoder och blötmat)

Vosjes
0

Här luktar det så att näsan vrider sig ibland, speciellt när de fick torrfoder men nu när de endast får blötmat luktar det bara när det är nylaggt men det beror nog på att mina katter inte skyfflar över sitt bajs.

I början när de fick blötmat luktade det en hel del men nu luktar det knappt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

BARFmycat
1

Det är väl för att man inte ska behöva balansera upp BARF-delen.
Vi som helbarfar kan ge betydligt mer kycklingvinge än så.

iiichigo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Våra käkar Eukanuba Adult och bajset luktar inte nåt. :/

Hälsningar Astrid :)

[Maine]
0

Kan inte förstå att doften är så viktig om magen fungerar för övrigt? Ser bajset bra ut annars, så varför fundera på att byta foder?

iiichigo
0

Vad använder du för Kattsand? :)

Hälsningar Astrid :)

Jourhemmet
0

#9 Men kan jag ge min ena jourkatt en vinge om dagen? Hon är mager som en skrika och är svårflörtad med mat.

[Gemm]
1

Avföringen är en av de viktigaste signalerna till hur en organism mår, konsistens, mängd, färg och lukt t ex. Man kan inte bara plocka en av dom (konsistens) som man känner för att basera sin åsikt på utan man behöver se till helheten.

Om avföringen, enligt ens egna preferenser, ser bra ut men luktar rent åt helvete så är det väldigt bra att ifrågasätta fodrets lämplighet då starkt luktande avföring ofta är ett tecken på att allt inte står rätt till.

Jag tycker att TS har ställt en bra fråga.

Om man utfodrar med BARF på 100 % finns det ingen gräns för hur många kycklingvingar man kan ge utan det som bestämmer gränsen för kycklingvingarna är hur mycket ben djuret behöver få i sig på denna vecka du nämner (vingar består till ca 50% av ben).

Som BARFmycat också är inne på - Det är nog en uppfattning som kommit till för att man när man inte helutfodrar med BARF inte ska ge för mycket av det som inte är torrfoder/blötmat. Men att gränsen ska ligga vid exakt 2 kycklingvingar går inte att fastställa utan det beror ju på hur stor katten resp. hur stora vingarna är.

[Maine]
0

#14  Min erfarenhet är att många tycker att all kattbajs luktar illa även när den är som den ska. Har man en bra sand, så luktar det inte alls.

Är katten däremot dålig i magen, då både syns och stinker det. Men lukt är olika för alla. Det jag tycker är så gott som luktfritt, luktar apa för någon annan.

Imitra
0

Ingen som har något bra torrfoder de använder? :/

Jag har varken tid eller kunskap för barf i detta läge känner jag Obestämd

Madamej.blogg.se

Imitra
0

Maine: Han var dålig i magen i början på det här fodret, då tänkte jag att han kanske var känslig för foderbyte bara.

Men nu är det så att bådas bajs stinker i hela lägenheten när de varit på lådan, och det har det aldrig gjort förut, därför vill jag kanske byta. Punkt slut Glad

Madamej.blogg.se

.m.m
0

Min lilla fis är jättebra i magen. :) Jag är jättenöjd.

Bajsar väldigt lite och det luktar i stort sett ingenting.

Hon får purina ONE som har fått höga betyg med bra innehåll, samt ica´s blötmat just nu. Båda går att köpa på ICA.

Hon äter rätt mycket men lägger inte på sig avsevärt och hon växer fortfarande. Ibland får hon nån äggula bara för sakens skull, men då blir det bra mycket stinkigare på en gång så det blir inte särskilt ofta. (och jag märker ändå ingen direkt skillnad i hullet)

Vi har kattlådan i sovrummet! Och alla på besök har upplevet en helt luktfri atmosfär. Inklusive sovrummet.

Enda gången det kommer en liten doft är när vi rensar lådan och den försvinner fort.

Vi har pussi Kattsand i kattlåda med huv.

Tidigare foder som vi upplever förbättring från är hills, royal canin och specific.

Imitra
0

#18 Ja jag använde ju också purina förut, men tycker det är lite för mycket spannmål i den.. Royal canin blir det absolut inte..

Kanske ska pröva Hills?

Madamej.blogg.se

[Gemm]
0

#13 Inte om du utfodrar med torrfoder och/eller blötmat då det antagligen blir för mycket av givan (jag har lärt mig 10-20%, vissa påstår 50%, exakta siffror vet jag ej) som innehar ensidig näring (en kycklingvinge innehåller inte allt en katt behöver).

Det finns bara en definition på luktfritt och det är luktfritt, skillnaderna mellan olika människors olika uppfattning om hur mycket det luktar är inte så stora som du uttrycker det heller. Om någon tycker att något luktar apa så kommer den andre, den tredje och den fjärde med största sannolikhet tycka att det luktar kraftigt, illa eller ganska illa också.

Om någon skulle uttrycka "jag sätter näsan 1 cm från denna bajskorv och känner verkligen ingenting" så är det högst osannolikt att den andre, den tredje och den fjärde personen skulle göra samma sak och utbrista "men fyfan! det stinker ju något kopiöst, jag kan inte andas!" (under förutsättning att alla medverkande är fria från förkylning Flört ).

Att avföringens lukt talar om hur ett djur mår är inget vi kan diskutera, det är bara så det är och inget vi kan ha någon erfarenhet om som bestämmer det åt oss. Det ingår i allmänbildning att veta om detta.

Nej, jag kan inte rekommendera något bra torrfoder helt enkelt för att jag inte tycker det finns något. En medelväg till BARF är blötmat (med mycket bättre innehåll än alla konventionella torrfoder). Löften om luktfri avföring finnes dock ej med blötmat.

Imitra
0

"20, Haha näsan 1 cm från denna bajskorv! Tror jag skrattade ihjäl mig Cool

Madamej.blogg.se

[Gemm]
0

#21 Ja, visst var jag lite lustig där! Tungan ute

Men jag gör faktiskt så ibland, inte riktigt 1 cm men 3 iaf. Jag kommer åt deras avföring så sällan (de går ute allihopa, av egna val) så jag inspekterar den mycket noggrant när jag får chansen!

[Maine]
0

#20  Citerar dig:

"Att avföringens lukt talar om hur ett djur mår är inget vi kan diskutera, det är bara så det är och inget vi kan ha någon erfarenhet om som bestämmer det åt oss. Det ingår i allmänbildning att veta om detta"

Självklart kan man diskutera bajsdofter! Och vad gällde mina erfarenheter är det så att många tycker att all kattbajs luktar illa, det räcker att de ser sånt, så tror de att det stinker apa. Vem har pratat om att någon med erfarenhet bestämmer åt oss? Skrattande

Det ingår väl i din allmänbildning att veta att du inte kan säga åt mig vad min eller andras uppfattning ang dofter är? Flört

TS: hoppas du hittar något annat foder som passar, om du känner för att byta.

[Gemm]
0

#23 Vi är kanske OT här men jag ska försöka en liten gång till. Det var mest en reaktion på att du inte förstod varför TS kopplade fodret till dålig bajslukt, vilket är en fullständigt logisk och bra koppling.

Jag får citera mig själv, med din markering, för att visa på hur du nog inte riktigt hängde med i ditt eget resonemang där:

"Att avföringens lukt talar om hur ett djur mår är inget vi kan diskutera

Som du nu förhoppningsvis ser är det inte bajsdofter vi enligt mig inte kan diskutera, utan det faktat att avföringens lukt talar om hur ett djur mår. Därför vill jag mena att doften är precis lika viktig som konsistensen. Är vi inte överens på det menar du?

"Och vad gällde mina erfarenheter är det så att många tycker att all kattbajs luktar illa, det räcker att de ser sånt, så tror de att det stinker apa."

Jag förstår inte detta. Menar du att många pga av hur bajset ser ut redan vid åsynen bestämmer sig för att det luktar illa, innan de har känt någon lukt? Vad ska detta ha för relevans för att man uppfattar dofter olika…?

"Kan inte förstå att doften är så viktig om magen fungerar för övrigt? Ser bajset bra ut annars, så varför fundera på att byta foder?"

Eftersom doften är en del av en indikator på hur magen fungerar behöver du räkna med doften när du avger om "magen fungerar i övrigt". Du säger alltså emot dig själv.

Jag kom helt plötsligt på att detta kanske inte är så OT som jag trodde eftersom tråden faktiskt handlar om illaluktande avföring och foderbyte. =P

[Gemm]
0

dubbelt, sorry

[silkesnosen]
0

hahha…testa…..att se på konsistensen av avföringen. Det brukar svara på en del frågor…..sedan fungerar everclean Kattsand kanon….tar all lukt….sedan luktar ju all avföring….bara att tänka på vår egen….min katt äter RC…men tj aman får testa sig fram!

[Anunnaki]
1

Man bör ta miljöhänsyn med sin katthållning och Ever Clean är nog det mest miljöförstörande alternativet. Tillverkas i Kanada så man transportar betonitlera över Atlanten för att sedan bli till ett problem för avfallshanteringen här i landet. Betonitlera är ett ändligt material här på jorden och för att Jorden ska kunna fortsätta att vara ett bra ställe för oss att existera måste vi alla hjälpas åt att bidra till en hållbar livsstil.

Se också tråden om Kattsand här på siten.

Råkade för något år sedan få Ever Clean till mina missar men jag kunde inte använda mer än halva kartongen för det luktade så illa, värre än något annat jag provat. Den överblivna sanden står i ett uthus och skäms.

Använder Öko Plus numera och är helt nöjd.

Imitra
1

Nu var ju inte det här en kattsandstråd :p

Madamej.blogg.se

BARFmycat
0

Om vi ska tänka logiskt så är det ogynnsamt för en katt om bajset luktar, en katt vill täcka för sin avföring för att den inte ska lukta något och avslöja vart katten är. Vill katten doftmarkera gör den det med urin och körtlar, inte med avföring.

Det är inte normalt att kattbajs luktar illa, en katt som mår bra i magen och får korrekt foder får inte illaluktande bajs. Det är inte en definitionsfråga. Jag förstår däremot att många har svårt att förstå detta, eftersom få har upplevt det.

Jag hade en BARF-föreläsning i Stockholm och till min stora glädje klämde min ena katt Gert ut sig en korv under föreläsningen och jag fick tillfället att bevisa för 14 personer att BARF-bajs inte luktar. Samtliga höll med och tyckte det var heöt otroligt.

Även min kusin som är sån som kan spy av att tömm kattlådorna åt sina katter (hon är exttremt doftkänslig) tömmer gladeligen mina katters lådor, för hon känner absolut ingenting från deras avföring.

Även konsistens och färg på bajset visar hur djuren mår. Bajset ska vara riktigt mörkt brunt och det ska torka fort och vara torrt i konsistensen, det ska liksom inte ligga och "blänka" en halvtimme efter att det kommit ut i solskenet om jag får uttrycka mig så..Tungan ute

[Anunnaki]
0

# 29 Bra inlägg! Märkligt att det ska vara så svårt att få gehör för det självklara i att katter ska äta rått kött. En anledning är kanske att det finns ingen som har några ekonomiska intressen i att katter mår bäst av helt obehandlat kött. Det är verkligen beklagligt att veterinärer säljer allehanda tvivelaktig produkter som de kallar kattmat.

Tänk om någon som håller på med forskning om djur kunde göra en vetenskaplig studie om vilken sorts mat som katter mår bäst av och vad man ska ge en katt som har t ex njursvikt i stället för dessa Hills- och RC-produkter.