Gravid?
Vår okastrerade innekatt rymmde ut för några dagar sedan. Hon brunstade och vi hittade henne först på morgonen under en bil på parkeringen. Hur stor chans är det att hon är gravid(vad det nu heter :p )
För det första heter det dräktig och för det andra, beställ tid omedelbart på måndag för kastrering.
Omöjligt att svara på hur stor chans det kan vara att hon blivit dräktig, kanske har hon inte stött på någon hane, eller så har hon blivit parad och det antingen inte 'tog' eller så tog det.
Men håller med #1, boka en tid för en kastration. Även om hon nu blivit dräktig, så är det ärligt talat dumt att låta henne gå igenom dräktigheten, i och med att ni omöjligt kan veta vem fadern är, så han kan ju ha vilka sjukdomar som helst.
Sedan även att det redan finns så otroligt många katter som redan finns på annonssidor som letar hem, och hemlösa katter på katthem, så om din hona är dräktig, så skulle de katter som redan är i behov av nya hem, få större konkurrans.
Jag hoppas du menar risk och inte chans!!

Håller med: Gör det enda rätta för katten och alla andra katter här i världen: Kastrera henne och så att hon inte får ungar om hon skulle ha hunnit bli dräktig. 100 000 hemlösa katter i Sverige - kastrera henne för DERAS skull åtminstone.

umh,hon äter nu p-piller för min mamma vill ha kattungar i framtiden(det är inte min katt). Vi bor i finland,så vad som händer och går fel i sverige bryr jag mig inte om. Har inte sett nån annons för kattungar nu på några finska sidor på månader! Jag vill att hon ska kastreras (har ett himmla ljud för sig) men somsagt så är det inte min katt. Vi har haft katt sen vi varit små och alltid kastrerat dem. Hon är den första som inte kastrerats

menade inte att smutskasta sverige. Finland har säkert ett lika stort antal halvvilda katter och kattungar utan hem som sverige. Men det är nått med att få egna kattungar. Visst finns det många kattungar utan hem men det finns även väldigt många barn utan hem och familj och ändå skaffar människor egna barn vare dag. Nessie(vår katt)har ett väldigt bra lynne. Hon är klickertränad och kan väldigt många tricks. Skulle hon få en kull nu skulle det vara hennes första och sista.
Jaha, så du tror att hennes ungar kommer att födas klickertränade då?
Hur tror du att det har blivit så många hemlösa katter?. Jo, just för att så många tycker att deras honkatt är så speciell och absolut måste lämna avkommor efter sig.
Sen håller jag med om att också många människor borde knipa igen en aning och inte yngla av sig så mycket.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Tänk på att ni förmodligen inte har samma tur med pappakattens lynne och hälsa… Den här sortens okontrollerad avel är inte att rekommendera om man vill ha friska kattungar.

Nej,tror du jag är dum? Har du alltså aldrig haft kattungar? Du har aldrig tyckt att en honkatt varit speciell nog att få ungar? Det är fortfarande inte min katt,jag bara bryr mig tillräkligt för att fråga månniskor som också bryr sig. Kattungar är inte det värsta som kan hända.

#6 Det sägs att kattungarna ärver pappans temperament. Den hane som får para i det vilda,med konkurrens av andra hanar, är oftast den med sämst temperament, alltså den skyggaste, mest aggressiva och den som strilar mest.

#8 det var ett misstag. Hon kom ut genom ett fönster och vi sökte henne hela natten. Hittade henne tillsist,och jag tror inte att hon är med ungar. Hormonerna skulle nog redan ha börjat verka om det vore på det viset..Tur nog..Hon ska börja med p-piller vid nästa brunst för min mamma vill promt ha ungar.

#10 vi känner en man som har en jätte kolungn,okastrerad,grå hane. Skulle vi ta ungar skulle vi självklart inte bara släppa ut henne och hoppas på det bästa!

#12 Det är dock så som många huskattsavlare brukar göra, alltså släppa honan lös och hoppas på det bästa…
#11 Okej, tänk på att inte ge henne p-piller under för lång tid bara eftersom det kan orsaka juvertumörer.
Kattungar är förstås väldigt speciellt, men kan ni inte tänka er att vara jourhem åt en dräktig katt istället?
Löp, dräktighet och förlossning är slitigt för en katt och jag skulle aldrig vilja riskera min katts hälsa för en sådan sak. Jag skulle hellre vilja njuta av kattens sällskap i så många år som möjligt och därmed försöka minska risken för att hon blir sjuk eller kanske dör (inte helt ovanligt att något går fel vid kattförlossning).

#13 och det tycker jag är helt fel! Och speciellt att låta tama,okastrerade hanar gå omkring och tillverka mera kattungar. Det finns en hel del halvvilda katter som stryker omkring här. Det är lite ofatbart för mig hur man medvetet kan släppa ut en okastrerad katt. Vem vet vad som skulle hända. Vår katt är innekatt och så fort hon har fått ungar ska hon kastreras och bli utekatt.

Jag skulle vara försiktig med att ge henne piller nu.Om hon är dräktig så kan pillren skada fostren.
Stolt ägare till tre La permer

14# Jag tycker också att det verkar lite meningslöst,men som jag har sagt så är det inte jag som bestämmer. Hon låter så plågad när hon brunstar. Det är riktigt hemskt att se hur hon håller på. Man kan ju ta en de kattungar som finns och inte tillverka fler,har jag sagt många gånger.

Oj,vad dum jag känner mig nu när jag läser mina idiotriska svar nu senare efter att jag surfat runt på katter iFokus i en tid. Vår katt går nu på p-piller men jag har nästan tvingat min mamma att boka tid till kastrering. Hoppas det gick fram. Ni kan vara lite hetsiga här inne på forumet men ni vill antagligen bara väl.
Vill bara att ni ska veta att ert budskap har gått fram iallafall till mig och att jag ALDRIG kommer avla eller medverka i att avla på huskatter. Har fått upp ögonen för raskatter (speciellt bengaler) och om några år hoppas jag att jag ska kunna köpa min egen kisse.
Känner en man som har flera katter som springer lösa okastrerade. Han bor i ett område var det finns väldigt många vilda katter. Han låter helt enkelt honan föda och dödar ungarna. Vi har flera gånger erbjudit honom att åka till vetrinären och kastrera katterna,att betala och allt men det går tydligen inte fram. Det är tydligen enklare att dränka kattungarna än att kastrera honkatterna…förstår inte logiken…(måste bara få ventilera mig .. :) )
Jättebra att du övertalat din mamma men nu är det bråttom med kastreringen om hon blev dräktig när hon sprang ut. Och iom att ni ger p-piller så kan väl fostrena bli missbildade. Veterinären tar bort eventuella foster i samband med kastreringen men det får inte ha gått för lång tid.

Jag tror inte att hon blev dräktig för hon beteer sig normalt och hon har brunstat några gånger sedan dess ( hon brunstar med ca. 2 veckors mellanrum). Inga hormonförändrigar alltså.. Hoppas,hoppas,hoppas att inget hände!
Tycker det är jättekul att läsa att du tagit till dig de goda råd du fått från alla otroligt kunniga och godhjärtade människor på detta forum. Hoppas att många följer ditt exempel 
Hoppas hon blir kastrerad snart då så hon slipper alla besvärliga löp.. Har du ingen bild på underverket? 
#20 Löpa heter det på katter, inte brunsta ;)
Men hoppas hon blir kastrerad nu, så slipper hon löpa plus att skulle hon komma ut, så för det inte så mkt för då kan hon inte bli dräktig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#23 :P undrade över det. Har två marsvin och där heter det brunsta..men ni försår vad jag menar :) ..
#24 Ja på marsvin heter det brunsta, och löpa på katt.
Men ja alla här förstår vad du menar ;)

Ahh märka ord! Nu är ju människan vad jag förstår finska, och den finska svenskan kan faktiskt vara lite olik vår svenska i vissa delar.
#26 Ingen har märkt ord?!

Alla förstår ju vad hon menar. Återgå till ämnet istället, annars kanske det finns svenska i fokus där ni kan fortsätta med nuvarande diskussion.

#26 Fast vad gör det att rätta någon sålänge man gör det vänligt?! Man måste ju få berätta vad det heter utan att folk blir upprörda för det :S

HAHAHAHHAHA,jag är INTE en finskpratande finska :P . Jag bor i österbotten,alltså den en del i finland där vi pratar lika bra svenska som i sverige(ibland bättre :P) Vi har bara en lite annorlunda dialekt. Låter lite som norska i vissa öron men skrivspråket är detsamma. Att jag kallde löpandet för brunst handlar nog bara om okuskap om vad det heter( jag tar inte illa av "ordmärkandet" :P )

Här har vi då Nessie. Hon är 1 år gammal innekatt som sover på fuskpäls och äter BARF mat. Hon är väldigt pratsam,och man ropar svarar hon. Hon är klickertränad och kan sitta,targetstick(man har en pinne med en svart boll i ändan. Hon ska lägga nosen mot bollen) och sitta på en burk. Hon är ännu väldigt späd i kroppen. Hon är som ni ser svart och vit med en lite längre päls än korthåriga katter har. När hon var liten var hon en liten fjuboll men det har växt bort..eller nåt.. Hon är en huskatt..bokstavligen :P

Svartvita katter är så vackra =) Den luddiga pälsen som växt bort är hennes kattunge päls, många tar fel på vilket hårlag de har om de inte riktigt vet =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#33 Jahaaa,det visste jag inte.
Hon är bedårande söt
, påminner om min älskade husis som fick somna in förra året (20 år gammal).

en liten fråga som inte har med nått att göra..Kan huskatter ha blå ögon? Jag har aldrig sett det(utom på kattungar). Alla våra 3 huskatter har gula ögon och alla huskatter jag vet om har gula/gröna ögon..

Visst kan huskatter ha blåa ögon.Det finns ju vita huskatter med blå ögon och sen finns det maskade huskatter med blå ögon.Höggradigt vita huskatter kan också vara blåögda.
Stolt ägare till tre La permer