Katter iFokus

Katter

Etikettom-sajten
Läst 1200 ggr
Cindy
0

Respekt för trådars grundfråga efterlyses

Nu sticker jag ut hakan här, för jag är så less över att trådar på denna sajt hela tiden spårar ut från ämnet. Kan inte alla snälla tänka sig för innan man postar ett inlägg, så tror jag stämningen blir trevligare. Jag tycker normalt sett det är kul att prata om foder och hjälpa folk välja mat utifrån deras önskemål. Men på den här sajten orkar jag inte längre. Somliga verkar ha en personlig vendetta mot torrfoder, och går in i trådar som "Vad tycker du om Orijen" och styr över diskussionen till att handla om hur mycket bättre blötmat/BARF är istället. TROTS att trådskaparen tycker att det är att lämna ämnet. Tycker man att det är viktigt att skriva flera inlägg om ett avstickande ämne, så starta en egen tråd, t.ex "Varför blötmat är bättre än Orijen" och ge folk chansen att både läsa budskapet, men få fortsätta sin diskussion i den andra tråden, utan att drunkna i OT-inlägg. Visst kan man svara "jag tycker att fodret X är bättre för i jämförelse med Orijen så…", men vill man sen diskutera fodret man rekommenderade mer tycker jag man bör öppna en ny tråd. Och ärligt talat, jag är en av alla som finner diskussionen torrfoder vs blötmat vara intressant. Men jag är sjukt trött på den bristande respekten somliga har. Bara för att jag ger torrt/blött/BARF/whatever så innebär det inte att du har rätt att klanka ner på mitt val. Håller man god ton och håller sig till att presentera sina argument, utan att blanda in känslor, så tror jag att fler vågar diskutera och ta till sig av vad som skrivs. I andra trådar där mindre kattkunniga ber om råd så kan de bli fullständigt uppläxade över sin katthållning eller okunskap. Hjälper det verkligen katterna i vårat land att vi skrämmer bort folk som behöver mer kunskap, och hade kunnat få det om de som skriver svar bara kunde vara lite mer taktfulla och ödmjuka? Jag säger inte att jag själv alltid lyckas följa vad jag nu skrivit, men jag försöker och hoppas att med detta inlägg få upp ögonen hos fler så att alla kan känna sig välkomna och respekterade på Katter. (PS Jag är inte Medarbetare på Katter utan detta är mina egna åsikter)

Vänliga hälsningar
Cindy

[Maine]
0

Bra skrivet! Cool

[marthiiina]
0

Väl formulerat

Cockerspaniel
0

Vädligt bra skrivet! Håller helt och hållet med dig :)

Fridaaaa
0

Bra skrivet, håller med dej

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chilisalsa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra skrivet !

Ibland är man väl inte bästa barn själv, men så länge man visar respekt för andras åsikter tycker jag det är okej. I en del trådar har frågeställningen trots allt genomlysts ganska grundligt relativt tidigt.

I sådana fall kan jag tycka att det är mindre viktigt att hålla sig till ursprungsämnet. Det finns trådar som är flera år gamla som fortfarnde lever emellanåt. Trots allt är det inte bara fråga om information, utan diskussion/resonemang… det är så vi lär oss något nytt. Att läsa mycket långa trådar med "håller med", "håller med", "håller med" är inte kul det heller egentligen. Oskyldig

Medarbeterare på Kost