Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3972 ggr
diii
0

långa farliga klor?

Hur ofta bör man klippa klorna? killens mamma har en vild katt som är VILD…hon försökte ta den till veterinären för kloklippning ,min kille fick dra in katten med skyddshandskar och endå fick han sår ´på handen.Men kliniken sa dem klipper inte kattens klor om den inte är sövd( 600 kr + klippning).

Sist klorna klipptes var i november då den flytta från katthemmet…och hon sa hon inte har råd med det nu, kanske augusti..

Och nu har jag en vän som säger det är lögn man behöver klippa klorna på en katt (inne katt) att det skadar inte katten…om man inte klipper dem alltså

Pia
0

Visst kan katten skada sig själv om klorna inte är klippta. Om den kliar sig kan den riva upp rejäla sår. Om den fastnar i något och inte kommer loss kan den slita av en klo och det blåder rejält och är förstås smärtsamt.

Har man fler katter (inne) så kan de när de är i lektagen skada varandra rejält om klorna inte är klippta, ex rivskador i ögon, sår under huden som leder til abcesser som behöver dräneras osv.

Däremot så är det inte med kattklor som hundklor, att både klor och pulpa blir längre om man inte håller efter dem.

Det är ju även lätt hänt att en katt med långa klor fastnar i både hud (när man gosar, lyfter osv), möbler.

Ungefär var 10:e dag är lämpligt att klippa klorna på en katt. Artikel om kloskötsel

Det enklaste sättet att få en katt att acceptera och t o m med gilla den mysstund kloklippning innebär är ju att vänja den som liten… Kan ni inte försöka klippa en klo i taget? Så hon inte hinner känna sig fasthållen. Och ge henne en godbit eller favoritleksaken efteråt.

diii
0

Tack för ett bra svar!

det är inte min katt,men hon ser katten aldrig som sagt och umgså inte med den då hon säger att den kommer när den vill…men är det sant det med klorna växer innåt  i trampdynorna?

rulda
0

på min gammelkatt växte klon rakt in i trampdynan men vi gick till vetten och hon fixade det på två röda.

mina katter ville inte heller klippa klorna men det gäller att vra bestämd… det är ju iofs olika från katt till katt.. hoppas att det löser sig!

Pia
0

Det har inte med klornas längd att göra. Är det normala klor så växer de "utåt". Däremot så har jag haft problem med "inåtväxta" klor på äldre katter, såväl ras som husisar. De klorna blir liksom förtjockade och vänder nedåt inåt på något märkligt vis, det har inte ens hunnit bli särskilt långa. De klorna får man hålla efter noga och nästan ta en nagelfil på. Har ingen aning om vad det beror på - jag tycks vara ensam med det problemet

diii
0

ju…den där katten är för agressiv för att handskas med , killen fick ett djup sår, katten fräste,morra och hade klorna ute så inget man pillar på bara sådär…men svärmor vill inte betala det där nu…9 månader kommer katten va utan kloklippning…och hon har en till katt som bråkar med den ibland…lite farligt kanske.. *arg*