Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1761 ggr
JosefinaG
0

HCM Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade lilla Stella (3 år huskatt) Började hosta för någon månad sen. Jag tog henne till vet. eftersom jag trodde hon hade fått gräs i svalget. Veterinären sa åt mig att höra av mig till Läckeby Djursjukhus om en vecka ifall det inte hade blivit bättre. Saken hör att denna vet. station noterade ett blåsljud på henne för ett år sen.

Så i fredags 29/4 åkte jag in till Läckeby. Stella röntgades och hon hade jättemycket vätska i brösthålan, så hon fick stanna kvar. Det visade sig att hennes andetag låg på 50/minut så lilla älsklingen hade hjärtsvikt. De tog prover på lungödem och andra blodprover. Jag fick hem henne på måndagen (2/5) med 1/3 vätska kvar i lungorna. Så i måndagskväll hörde jag henne äta på lite torrfoder.

Tisdagen gick och enda gången hon ställde sig upp var när hon skulle dricka, men inte ens då satt hon, utan la sig ner och hällde ut vattnet över sig. Onsdagen såg jag henne inte äta något förutom att hon slickade i sig liiite av den kokta torsken. Så onsdagskväll när jag skulle gå och lägga mig såg hon helt döende ut. Kände på hennes tassar, tandkött & öron var iskalla. Så jag ringde och pratade med veterinären (är så glad att de har nattöppet!) hon tyckte jag skulle komma in. Jag googlade såklart kalla tassar/öron/tandkött och fick fram "chock". Så jag fick panik över om det var det hon hade drabbats av.

Väl framme så lyssnade hon på hjärtat och kollade hennes allmäntillstånd. Stella var pigg som en lärka hos veterinären så det var nog mest jag som var i chock..Det verkade iallafall inte vara något allt för farligt den kvällen.

Fick med mig några burkar A/C blötmat som jag skulle ge i en matspruta blandat i vatten. Idag (7/5) har hon ätit både blöt och torrfoder. Vi har tom. varit ute i koppel =) <3. A/C verkade gjort susen. Vi ska på återbesök nu på måndag. Jag har tusen frågor men ändå känns de så få. Jag tror att ju mer jag lär mig och vet om HCM som de tror det är (efter ultraljud upptäcktes att hennes högersida av hjärtat är förtjockad.) Något sepc. jag inte får glömma att fråga?

Jag önskar jag få ha henne så länge som möjligt mitt lilla hjärta :(

blondifire
0

ja är hjärtmuskeln förtjockad ÄR det HCM

om du läser där så står det att man kan medicinera,fråga om det och kanske hur illa det eg är? lider hon? m.m.

Lycka till Kyss.

S*Winsnes Wilda

JosefinaG
0

Ja hon gåt på Furix och Fortekol som ska tas så länge hon lever..

Hon har varit hängig hela veckan men igår och idag är hon mer som sig sjäv igen. Kan tänka att vistelsen hos veterinären kanske tog lite på krafterna :/  Hon har börjat nysa rätt ordentligt sen i fredags men annars verkar hon inte ha speciellt ont, bara medtagen typ..

Har fått ihop några frågor bla, hur jag kan underlätta för henne under tiden hon lever, ex. foder, miljö osv..