Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1215 ggr
Tallullah
0

Två el tre?

Min veterinär säger att om man väljer å ha fler katter under sama tak,vill risken før att nån utav dom flyttar ut. Dom trivs inte när dom är många.

Jag har två kastrerade bondkatter,och tänker skaffa en till.

Vad tänker ni om detta? Och är det skillnad mellan å ha honor och haner tillsammans. Mina katter är kompisar,men jag är lite orolig før att dom inte vill tycka om att det kommer en annan liten katt i huset.

Vad menar ni?

Jourhemmet
0

Jag har ARTON katter just nu och alla trivs. Jag har hjälpt ca: 150 katter och mina egna katter tar det med ro.

Tallullah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1  Glad Tack så mycket før svar:) Känner mig inte så orolig nu lengre:) Men det är kanske viktigt att dom är kastreade allihop?

Och vet du om det är skillnad på hurvidt haner och honor ska komma øveräns?

Jag har haft tre okasterade sphynxhonor tidigare,och den ene mobbade dom två andre jämt.

Jourhemmet
0

Alla bör vara kastrerade annars kan det bli problem. Är det en kattunge du ska köpa eller en vuxen?

UlrikaD
0

Jag har 7 vuxna katter och 2 kattungar hemma just nu, och alla här kommer överens iallafall. Honor som hanar.

Däremot tror jag väl inte två okastrerade hanar skulle komma överens, men det har jag faktiskt ingen aning om hur det funkar.

[silkesnosen]
0

man ska vara försiktig med att rucka på en väl fungerande kattgrupp och många katter trivs bäst själva…så är det med min katt…jag skulle kunna tänka mig ett gäng till…men han vill inte det…o då får jag respektera det..hans välmående har jag ansvar för..och det går före människans samlarbehov!

IceJossan
0

Välj en katt som passar in tillsammans med dina katter, både gällande personlighet och behov. Vissa katter är mer aktiva än andra, vissa vill mysa och gosa med sina kompisar medans andra inte vill ha den närheten med andra katter. Vill dina katter brottas bör även nya kissen ha den intresset för att kunna passa in, eller tvärt om om de inte leker så.

Välj katt noga för att få en grupp missar som trivs ihop - välj med hjärnan, inte med ögat ;)

[Anunnaki]
0

Man ska vara försiktig med att ha för många katter för man vet aldrig hur de fungerar ihop. En del katter vill definitivt vara enda katt, vissa katter går ihop med vissa men inte med andra och vissa kan leva i samma hus som vissa men det ren kollision med andra. Hur katterna fungerar ihop varier också över tid. En gammal katt kan vid någon tidpunkt börja bli illa åtgången av åtmonstone vissa andra som bor i samma hus. Min Stina får jag inte ta i och från början för snart fyra år sedan höll hon sig i bakgrunden när de andra katterna fanns i närheten. Nu har hon tuffat till sig och sätter Trisse med tillnamnet Slåsskar på plats.

Nu har det råkat bli så att jag har elva katter men jag har ett stort hus med massor av ställen för varje katt att dra sig tillbaka och jag bor på landet med både egna och grannarnas uthus för katterna plus åkrar och skog att ha som revir. Grannarna uppskattar att ha sorkjägare hos sig då de själva inte kan ha katt. Och jag är hemma nästan jämt.

Kastrerade hankatter är betydligt lättare att ha ihop än flera honkatter. Honor kan vara mycket lynniga även om de är kastrerade. Min kastrerade Aruru, som jag söker ett nytt hem för, tål inte att ha sin nu vuxna honkattunge i närheten.

Tallullah
0

Okej:) Tack før alla svar.

Jag førstår det är olika meningar och så ska det val vara:)

Katten jag tänker køpa,är en kattunge. Jag hadde før en kort tid tilbaka endast en katt och tänkte inte ha flera. Men så ringde min son och bad før en katt som skulle avlivas. Han tyckte det var så hämskt eftersom katten var helt ung. Ägaren var på sjukhus och kunde inte ta hand om den lengre. Jag var lite lite tväksam,før jag var orolig att man andra katt inte skulle tycka om att det flyttade inn ännu en katt,men det har gått hur bra som hälst. Dom är ungefär lika gamle och och har blivit kompisar.

Jag har alltid ønskat en rød katt(mina två är svart/vita)och då jag hittade en jättegullig unge på blocket.se,så bestämde jag mig før att prova ännu en. Detta blir ju en kattunge. Det är en hane det med och vill bli kasterad när han är gamal nog. Dom två andra katterna jag har är ett och två år,så dom är ju inte gamla.

Och det är inte tal om nån sorts samlarmani som #5 insinuerar. Jag vet jag kan ge denna kattunge ett jättebra liv här,och om dom andra katterna inte kommer øveräns med honom får jag ju omplacera honom då. Jag är noga på att alla mina djur(jag har fyra hundar och en kanin med)ska ha det gott och må bra. Djurens välbefinnande tar jag inte lätt på. Dom fortjänar endast det bästa.

IceJossan
0

Som sagt så bör du välja katt efter personlighet och inte efter färg. Det finns många röda katter att välja mellan - hur är den du tittat ut i sättet? Kommer han passa in med dina 2-åringar? Kommer de kunna leka bra ihop och kommer de trivas i varandras sällskap (så småningom)?

Det jag vill få fram här är att det kan skita sig totalt om du tar hem en katt som helt enkelt inte passar in med dina andra katter. Den lille kanske har ett stort behov av att mysa och gosa med andra katter och kanske väldigt feg när han leker med andra katter. Om dina katter är hårdhänta när de leker och dessutom inte tycker om att mysa/gosa med varandra kommer inte den lilla passa med dem. Den lille kommer förmodligen bli rädd av de hårdhänta lekarna och frustrerad/olycklig för att han inte får gosa med de andra.

Det kan lika gärna vara tvärt om, eller på annat sätt.

Supinesophie
0

Ja man ska välja noga, man ser ju hur många omplaceringar som är pga "osämja i kattgruppen" eller liknande..

Tallullah
0

Tack før alla trevliga svar:) Jag kommer nog å hämta min kattunge om två veckor så får vi se hur det går vidare. Jag ska berätta om hur det går før katterna framøver. Blir det problem,så får jag vurdera å omplacera nykomlingen. Jag vill ju givetvis att alla katterna ska ha det bra och komma øveräns. Ni får hålla tummorna med mig:):)

[Anunnaki]
0

Visst håller jag tummarna!