Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4313 ggr
Vosjes
0

Torrfoder utan fisk.

Hej.

Jag vill få tag på ett bra och nyttigt torrfoder som inte innehåller fisk. Just nu går allt bra med endast blötmat men jag tänker på framtiden då det är rätt svårt att hitta bra blötmat utomlands. Jag vill helst barfa mina katter men de ogillar råa köttprodukter och jag har inte tillräckligt med kunskap.

Sen vill jag bara säga att det är ena kissens 3-års dag idag så grattis till honom Kyss

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

BARFmycat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det bästa torrfodret alla kategorier är utan tvekan Ziwi Peak, det är frystorkat och är alltså rått fast i torr form, Det är bara att välja en sort som inte har fish i rubriken. Nackdelen är att det är hutlöst dyrt. Innehåller laxolja, men det är inte allergiframkallande eftersom det är fiskproteionet katterna reagerar på, inte fettet.

Sedan har vi Carnia, ett högvärdigt torrfoder som består av 86% animaliska ingridienser. Innehåller laxolja.

Oliver´s gör också mycket bra torrfoder, det är bara att välja en sort utan fisksmak. Liten nackdel att det innehåller havre, men det är ett av de mildare spannmålen och så är det inte i så stor mängd.

Mjau Föräldrafritt (man kan ge kattungemat till vuxna katter) är utan fisk men med spannmål.

Det är väl dom fiskfria foder jag kan rekommendera som jag känner till, men jag vet att det finns flera sorter utan fisk, det är bara att läsa innehållsförteckningen så finns det många foder utan fisk men jag anser att man även ska undvika foder med spannmål vilket är ungefär lika illa som foder med fisk.

En sak jag inte förstår är varför du vill ha ett torrfoder? Blötfoder är mycket bättre att ge ur närings och hälsosynpunkt och då gör Mjau, Bozita och Husse mycket bra blötfoder. Blötfoder finns att få tag på utomlands, alla veterinärkliniker bör ha Hill´s A/D vilket också är ett bra blötfoder. Man kan ju nöja sig med ett av lite sämre kvalitet tills vidare. Men oftast så äter katterna torrfoder också om man ger dem, alternativt så kan man ge dom några kulor varje dag så de ska vara vana vid det.

Annars så kan man kanske ta med sig ett lager med blötfoder om man ska utomlands? Det är nog svårare att hitta fodersorter utomlands som är utan fisk än i Sverige.

Vad beträffar BARF så uppmuntrar jag dig till att testa många olika köttsorter, och ge dem i mycket små bitar till en början. Många katter vill helst ha köttet rumstempererat i början. Man kan även testa att blanda små köttbitar med torr eller blötfoder. Oftast handlar det om att de inte förstår att kött är mat för att det luktar så lite i jämförelse med torr- och blötfoder. Kunskap finns att läsa sig till i mängder på vårat BARF forum, tills vidare kan jag rekommendera den här enkla tabellen som jag bifogar i tråden!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

IceJossan
0

#1 Mina katter är utekatter, skickliga jägare som glatt smaskar i sig maten. Men de vill INTE äta rå kyckling och ogärna mer än bara smaka rått kött. Tillagat vill de ha, annars får det vara. De vet ju att köttet är mat - men hur ska man få dem att äta? Något tvång eller fasta ser jag ingen mening med eftersom de får i sig mycket sork m.m., och för övrigt äter de Porta 21 Sensible som är spannmålsfritt.

Vosjes
0

Jag matar med endast blötmat och kycklingvingar just nu. Jag vill så gärna mata med Ziwi Peak men jag har ingen återföräljare på mils avstånd och det är redan dyrt som attans, än så länge går det bra med blötmaten men snart blir det en flytt till utlandet där de inte har mjau blötmat. Ja, precis jag vill ju inte mata med för mycket spannmål och det är där skon klämmer lite då det är så otroligt svårt att hitta ett sånt foder. Jag tycker inte om att mata mina katter med fisk då det inte är naturligt för dom och eftersom jag har en fiskallergiker här.

Carnias innehåller laxolja, hur tror ni att han skulle reagera på det? Jag köper nog en provpåse av det fodret. Jag har läst mycket om deras höga procent magnesium(?) hur står det till med det?

Mjau föräldrafritt ger jag inte till mina katter som helfoder, det är lite för mycket konstigheter som för mycket spannmål för min smak så det är endast vid träning de får detta foder.

Hill´s a/d äter de inte och när de väl äter mår de dåligt och spyr, precis som med resten av hill´s foder både blöt och torrfoder.

Problemet är att vi ska flytta permanent och det blir lite dyrt att först betala en tusen lapp eller två att först flyga hit och sedan köpa ett helt gäng med blötmat här. Mina svärföräldrar har stora problem att hitta blötmat åt deras katter då typ det ända som säljs är whiskas. Jag har testat alla olika sorters kött förutom lamm och ren i färsk form och det ända jag kan få i dom är en kycklingvinge om jag tvingar i dom den. Fläskfilé går ner för ena katten men jag kan ju inte utfodra dom på fläskfile. det är ju inte ens nyttigt för dom då de behöver taurin och annat men vi försöker hela tiden att få in mer kött i deras mat, vi har blandat ner 1cm (eller mindre) bitar i deras blötmat men de åt upp och lämnade kvar köttet. all deras mat är rumstempurerad.

Porta 21? är det ett bra foder?

Jourhemmet
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Porta 21 är kalasbra. Alla katter hemma älskar det. Tänk bara på att köpa sensible det är den utan spannmål. 80% kyckling!! 399:- för 10 kg.

Vosjes
0

Jag tycker att priset är löjligt billigt för så mycket mat och om det är bra också så är det ju ännu bättre.

BARFmycat
0

Det låter som att det är temperaturen och doften som avgör om dina katter äter eller ej. En nyfångad sork är ju rumstempererad och doftar mycket.

Testa att ge kött som har mer lukt, som lever och kycklingmage. Man kan även testa kycklinghjärta, många katter gillar det. Kronfågel säljer allt detta i 500g förpackningar och det brukar inte vara alltför svårt att hitta i vanlig mataffär, annars är City Gross en guldgruva!

Du kan ju även testa att skålla köttet, lägg det i durkslag och häll kokande vatten över så får du en tillagad yta med rått kött inuti, det kanske lockar dem?

Annars skulle jag uppmuntra dig till att ge dem hela foderdjur, det är det bästa mina vet. Jag hade fri tillgång på möss och råttor ett år och då bestod deras kost nästan uteslutande av detGlad

Vilket land ska du flytta till?

Fiskolja ska inte vara ett problem för fiskallergiska katter eftersom det är proteinet de visar allergi mot, inte fettet. Personligen gilar jag inte idén att ge katter fiskolja eftersom det varken är naturligt eller essentiellt för dem men det blir kanske tyvärr så att du inte har något annat val?

Taurinet skulle jag inte vara så orolig för, taurin finns i allt kött. Det är inte mycket hjärta man behöver ge för att det ska stabiliseras och man behöver inte ens ge hjärta varje dag för att det ska vara godkänt. Du kan ju ge dem upp till 50% kött utan att balansera upp den köttdelen så länge du ger resten vanlig kattmat (som alltså är balanserad).

Teste att blanda i köttfärs eller malet kött istället så att de inte kan pilla bort bitarna så lätt eller hacka dem mindre. Du kan även testa att ge kycklinglever, hjärta och mage, det brukar många katter gilla. Kronfågel säljer allt det i 500g förpackningar.

Om katterna bara äter fläskfilé så kanske du kan fundera på att beställa TC Feline, det är ett pulver du strör på vanligt kött så att måltiden blir balanserad. Då kan man ge vilket kött man vill så länge man strör på pulvret, för då får de i sig allt de behöver och mig veterligen kan man beställa det vart man än är i världen. Kolla deras hemsida TC Feline för mer info.

Vosjes
0

Jag är inte så otroligt påläst om foder så jag har ingen aning om vad jag har för val utan jag kan inte betala flera tusen i månaden för en foderpåse det vet jag säkert och jag har inte råd att utfodra mina katter med endast fläskfilé och endast en av katterna äter det. Flört Jag har gett dom kycklinghjärtan och blandat ner köttfärs i deras blötmat men det gick till såhär: Äta lite - nosa - slicka - dra bak huvudet - snärta med tassen som "usch!" och gå därifrån.

Jag ska fly(tta) till Nederländerna.

BARFmycat
0

Nej det har jag full förståelse för om du inte kan, men jag menar att äter de fläskfilé så finns det ju hopp! Om du tex skulle blanda fläskfilé med fläskkarré, tror du de skulle märka skillnad? Du har ju katt som äter kött, det är ju ett enormt kliv i rätt riktning. Nu måste du "bara" få dem att äta mer av annat köttTungan ute

Vill du ha tips om BARF så skriv gärna en tråd på BARF i fokus så kan fler än jag hjälpa dig och komma med tips.

Det enda jag kan komma på är att blanda i mindre kött och verkligen blanda ordentligt så det är svårare för dem att hitta köttet.

Vosjes
0

Alltså, jag har verkligen blandat och försökt med allt olika kött. Jag fick i dom en halv kycklingvinge efter 2 dagar tjejen hatar mig för att jag försöker få i henne ens blötmat då hon vill ha torrfoder och hanen äter om jag säger till honom men det är inte poppis.

Sen har de lärt sig att de kan putta ner maten i golvet så hundarna äter upp det. Skrikandes Jag försöker hela tiden att få in mer kött i deras vardag men ibland känns det hopplöst. Jag är inne och läser på BARF i fokus då och då. Jag hackade ner en 1cm kycklingfilé bit i deras blötmat och blandade rejält men på något vis spottade de ut kycklingen vilket faktist kändes som att det är hopplöst!

BARFmycat
0

HAHAHA de är inte dumma de små liven!

Ja jag förstår att det känns hopplöst då.. Jag stänger in min minsta katt på toa när han ska äta så att de andra katterna inte ska ta hans mat. Sen har han inte fått komma ut därifrån om han inte äter upp, det har fungerat väldigt bra tills nyligen, nu har han någon slags matdepression och är helt omöjlig. Det värsta är att han inte äter något annat än kött heller..Skrikandes

Kycklingfärs, har du provat det? Det har typ ingen konsistens alls, blandar man det med något bara försvinner det. Testa det, jag skulle bli otroligt imponerad om de lyckades spotta ut det!

Vosjes
0

Jag har testat med kycklingfärs men de såg nog när jag blandade ner kycklingfärsen då de litade inte på maten. Som sagt är det svårt för mig att ens få ner blötmat i magarna på dom det är bara torrfoder som gäller! Jag ska köpa kycklingfärs någon dag nästa månad och testa igen och då låser jag in dom först så dom inte ser.

BARFmycat
0

Du får testa det så får man hoppas på att det fungerar!

[Gemm]
0

Har du funderat på att köpa alla ingredienser till ett färdigt "BARF-recept" och mala ner allt hemma till en röra och frysa in i portioner?

Det blir alltså ett hemmagjort färskfoder aka. BARF fast omgjort till en konsistens du kan blanda med vad helst du vill för att katterna ska äta den (blötmat/smulat torrfoder/ägg/tonfiskvatten/grädde - allt är inte kattmat men nöden har ingen lag!). I värsta fall går den t om att tvångsmata med, stryka på tassar, stoppa in i munnen med fingret, låta dom slicka av det från händerna etc.

T ex.

5 kycklingvingar
200 gram hjärta
50 gram lammlever
1 kg nötfärs

- mixa ihop - tadaa - "blötmat". (OBS! Siffrorna är påhittade för att ge exempel, på ett riktigt recept får man räkna lite, kycklingvingar innehåller t ex ca 50% ben, vingarna behöver du även mala i en kvarn innan du mixar ihop dem med resten)

Vosjes
0

Igår fick de faktist hela kycklingvingar och de åt hela kittet. Tricket är att låta den kött-hatande tjejen tro att hon snor vingen, då äter hon men om hon får den så blir hon äcklad och mat vägrar men köttfärs går inte ner inte ens när jag blandade köttfärsen med blötmat ordentligt, de åt lite och sedan märkte de förmodligen någonting konstigt och tittade på mig med enorma ögon som VAD TUSAN FÖRSÖKER DU FÖRGIFTA OSS MED??? och sedan gick dom medans dom skakade på tassarna.

Bättre lycka nästa gång? Flört

[Gemm]
0

haha! vilka underbara små personligheter du har… det där är för övrigt väldigt vanligt, att katter gärna vill tro att de har fått lura till sig något de Egentligen inte ska ha! Flört

Mina blir helt till sig om de lyckas "stjäla" en bit kött som bara "råkar" dingla från min hand när jag visst _av slumpen_ vänt ryggen till dem med handen på svanken… Eller om ett kycklinghjärta råkar ramla ner på golvet när jag portionerar upp dem i påsar. Det tar inte mer än en halv sekund innan det säger SLURP och 8 förväntansfulla små ögon änglalikt tittar på mig som för att mana mig till att tappa mer, mer, mer!

Jourhemmet
0

Men får du tag i Porta 21 sensible då? Den är fiskfri och mycket omtyckt här hemma. Tror att 23 kg ligger på 700:-

Vosjes
0

Jag ska köpa en påse med Porta 21 Sensible så fort jag kan beställa hem en påse från internet. På zoomarknad.se ligger den på 799 SEK men 23 kg för två katter och ev en iller räcker länge har jag fått för mig.

Jourhemmet
0

Oj ja då lär du ha mat till dom i ett år Skrattande

Vosjes
0

Ja vi räknade ett par månader i alla fall så priset är ju en löjlig summa om man tänker efter och då har vi även räknat att en stor del foder komma gå till spillo typ puttas under frysen eller ner till hundarna Flört