Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1886 ggr
Magda
0

barfa med färskfoder?

jag har en katt härhemma med magproblem & en som inte gillar att äta så värst.. (& två normala Tungan ute)

jag undrar om man kan barfa med färskfoder? på djuraffären har de fryst färskfoder (utan spannmål har jag för mig) för hundar & även rent köttkross, vom & flera olika sorter.. är det (köttkross&inälvsprodukterna främst) ngt man kan ge katterna utan att de får vitaminbrist eller nått?

eller måste de ha torrfoder med? mina "problem" missar snor alltid hundens färskfoder utan att bli dåliga.. de älskar det, men frågan är om de kan leva på köttkross & diverse färdigmalda inälvs produkter, tycker att det borde de väl kunna?

är inte förtjust i att hantera inälvor och sånt annars & kräsen kissen gillar inte att äta bitar av kött..

[Anunnaki]
0

Visst kan du ge dina katter köttkross av köttbiprodukter men du måste variera köttet. Jag ger mina katter köttkross, fläskkotlett, fläskkarré och vingar, hjätan och magar från kyckling. Vingarna är viktiga för att de ska få i sig kalcium. Mina katter äter rätt mycket som de jagar själva vilket gör det lättare att ge dem rätt mat i alla detaljer. Om katter inte äter kycklingvingarnas ben måste du komplettera med krossade kalciumtabletter. Man kan heller inte ge katter enbart ljust kött från t ex kyckling för då får de blodbrist. Ibland beställer jag nöthjärta hos ICA.

Köttet måste vara rått för uppvärmning förstör det viktiga taurinet som det finns mycket av i hjärtan.

Tänk efter vad katter äter när de jagar så ser du vad de behöver äta. Spannmål och andra vegetabilier hör ju inte till kattföda. När katter får enbart rått kött luktar bajset inte alls.

Jag har slutat att handla på Willys för de säljer halalslaktat kött. I stället beställer jag hjärtan, vingar och magar på ICA. Man kan frysa dessa förpackningar som de är.

[Gemm]
0

Vom og hundemat har två sorters färskfoder utan spannmål och fisk (fisk är av många orsaker olämpligt till feliner) man som vårdnadshavare av katt även kan använda sig av.

http://www.vomoghundemat.se/produktervaatfor.htm

Nr. 33 och den under, "KYCKLING".

Dessa går att använda som helfoder till katt om man själv tillsätter hjärta. Alltså, det är inte ett helfoder för katt i sig självt, om man inte tillsätter hjärta. (Uppgifterna kommer från en av tillverkarna av vom og hundemat som ska använda detta sätt att utfodra sina egna katter.)

Hjärta behövs pga av att det är rikt på taurin som är en essentiell organisk syra, katten kan alltså inte tillverka denna själv utan behöver få det från födan. Du vet säkert detta redan men jag vill poängtera varför du inte kan hoppa över hjärtat =) Taurin går ej heller att överdosera så du kan med fördel ge katten hjärta ett par-tre gånger i veckan förutom färskfodret.

Glöm inte att servera missarna (råa!) kycklingvingar då och då så att de får arbeta med käke&tänder = förebygger uppkomst av tandsten samt ger psykisk stimuli.

Magda
0

åh tack för all bra info :) det blir till att prova detta åt katterna! hoppas att de blir glada och får bättre pälsar och magar Skrattande

[Gemm]
0

glöm för all del inte att hojta till här eller på barfifokus om du har några frågor, det finns alltid kunniga människor som mer än gärna hjälper till och bidrar med erfarenheter och tips =)

[Anunnaki]
0

Taurinet glömde jag att särskilt nämna, så tack # 2. medan du vänjer dina missekatter med det råa köttet kan du behöva "krydda" det lite och sedan minska på kryddningen tills de äter maten okryddad. En aning tonfisk i köttkrosset använde jag ett tag eller en liten påse av någon blötmat som  de tyckte om. Med mina elva katter går det åt 500 gr köttkross på en måltid.

Om man inte gör av med en hel förpackning köttkross på en måltid så kan man pröva sig fram så att lagom mycket på ytan hinner tina. Så skrapar man av det som tinat och ställer resten kylskåpet till nästa måltid. Mina katter är två gånger om dagen.

Har ni förresten läst om hur dumt det är med syret som slakterierna har i köttförpackningarna. Jag har en teori om att det är syret som gör att mina katter inte gärna äter köttfärs utan mycket hellre köttkross. Är det någon mer här som märkt att katterna inte gärna äter köttfärs. De hela köttbitarna som fläskkotlett mm blir ju inte lika påverkade av syret som färsen.

Silvestris
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ingen bra idé att ge VoH som helfoder till katter. Det innehåller alldeles för mycket D-vitamin. Maxvärdet för katter ligger på 10000 IE/kg, VoH innehåller 14000 IE/kg. D-vitaminförgiftning kan orsaka förkalkning i mjukdelar och muskelsvaghet.

[Gemm]
0

Silvestris. Hur länge har detta varit? Jag hittade inga problem med vom og hundemat när jag tittade på analysen. Vad trista nyheter =/

[Gemm]
0

…och vart hämtar du uppgiften? här får jag mina uppgifter från som inte stämmer överens med vad du säger http://www.vomoghundemat.se/tabell.htm

Silvestris
0

Jag räknar om värdena från den tabellen till torrsubstans (eftersom alla riktlinjer anges i ts). Eftersom värdena i den övre tabellen anges i ursprungsform (dvs. inte i torrsubstans) utgår jag ifrån att detsamma gäller för tabellen under med tillsatta vitaminer och mineraler. Omvandlar man värdena till torrsubstans landar D-vitaminhalten tyvärr alldeles för högt. Det hade varit jättebra om det inte hade varit så för jag skulle gärna ha tillgång till ett kommersiellt helfoder i färskfoderform.

[Gemm]
0

#9 Skulle du orka skriva ned din uträkning, för allas vår lärdom?

Magda
0

jag glömde ju fråga.. hur mkt ska man ge dem egentligen??

kan man räkna ut gram per kilo eller är det individuellt hur mkt de ska ha? tänkte att det kanske är svårt att beräkna när man ger så olika saker som kycklingvingar & köttkross,  men jag skulle vilja veta lite hur ni gör för att ha ngt att utgå ifrån Skrattande

[Gemm]
0

2 % av kroppsvikten är en generell tumregel. Men beroende på katten kan man få röra sig ner till 1 % och upp till 10 % (kattungar, digivande etc).

Man får börja med vad man tror är bra och sen känna på hullet. Om denne lägger på sig - dra ner på maten. Minskar hullet - öka på portionerna.

Magda
0

tack :) då provar jag med 2 % och justerar efter hand då Skrattande

Silvestris
0

Bra att du frågade. Jag kontrollräknade och såg snabbt att en decimal hade hoppat iväg. D-vitaminhalten ska vara OK. Ska nog ta och prova valpfodret på kritterna.

[Gemm]
0

#14 Åh, vad glad jag blir *puh*

Ja, tur att jag är nosig ;) Vilken decimal hade hoppat iväg då?

Ursäkta en smått ogenomtänkt fråga (min hjärna är genomstekt just nu av massa skriverier de senaste dagarna!) men hur räknar man ut torrsubstans med IE?

Silvestris
0

Det var sista decimalen så istället för ~1400 IE/kg bidde det 14000 IE/kg.

Hur man räknar ut IE/kg är inte så svårt. Om vi tex. har ett foder som innehåller 35% vätska och det har tillsatts 500 IE/kg räknar man först ut hur mycket torrsubstans du har i 1 kg mat. 35% av 1 kg = 1 x 0,35 = 0,35 kg. Sedan dividerar du 500 IE med 0,35 kg och får det till 1429 IE/kg. Ta da!

[Gemm]
0

tack!