Grannarnas katter
Jag har lite problem med ett par av grannarnas katter. Nästan varje gång jag vädrar försöker katterna ta sig in i lägenheten. Det har blivit så att jag måste sitta och vakta fönstret om jag har det öppet, annars hoppar de in. Det har hänt att de äter av mina illrars mat, och har vid något tillfälle hamnat i bråk med dem. Jag tror att det är olika personer som äger katterna, men den ena katten har jag lyckas lokalisera ägaren till.
Ibland när jag går ut genom ytterdörren kommer katterna också springande och vill ta sig in.
Jag tycker det är väldigt synd att inte kunna vädra ordentligt utan att oroa mig. Det finns en hasp som tillåter några cm öppning av fönstret, men det gör inte särskilt mycket skillnad gentemot att ha fönstret stängt, tycker jag. Min sambo är dessutom allergisk (mot bla katt, damm, kvalster) och behöver ha det vädrat för att må bra.
Jag funderar på att säga till den identifierade kattägaren att jag inte uppskattar deras katt i min lägenhet och att de får ha bättre koll på den, annars går jag till bovärden. Tycker ni att jag överreagerar, och istället borde anpassa mig och sluta ha fönstren öppna? Vad kan jag säga till dem? Finns det någon lag jag kan hänvisa till?
Mvh
tycker du gör helt rätt. man måste faktiskt ha uppsikt över sina djur o eftersom du bor i lägenhet så får du vända dig till bovärden. lyssnar dom inte så e nästa hyresgästföreningen..
S*Winsnes Wilda
Tyvärr så kommer du nog få fortsätta skydda dig mot andras katter, men du kan ju prata med den du vet äger en katt och hoppas att den förstår.
För det är nog största chansen att något kan förändras.
Annars som det är idag verkar det förväntas från alla håll att man själv ska skydda sig mot andras husdjur
jättetråkigt, verkligen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förslåt att jag inte ger dig konkret hjälp men så där var det för mig i förra lägenheten. Öppnade man fönstret till köket längre stunder så hade man katter i lägenheten som åt på mina katters mat och mina katter skrek av blandade känslor över fräckheten och att "mamma varför släpper du in objudet folk att äta VÅRAN mat".
I långa stycken håller jag med TS men på mitt sätt. Katter ska kunna gå ut och katter ska inte bo i tättbebyggda områden. Tyvärr lär du inte bli kvitt grannkatterna och slagskämpen lär fortsätta att slåss för sitt revir.Men det är ju inte katternas fel.
Det går inte att med någon lag tvinga någon att hålla sin katt inne. Man försökte i Mora för ett par år sedan i ett kommunägt bostadsområde där det finns alldeles för mycket katter men miljökontoret kom fram till att det inte fanns någon laglig möjlighet.
Sprutar du vatten på katten med en slang när den är på väg mot fönstret så lär den väl sluta ganska snart med att försöka smita in den vägen. Så länge den blir belönad (illrarnas mat) så lär den fortsätta.
Hade för mig att det fanns någon lag som sa att man ska hålla sin djur på ett sånt sätt att de inte är en fara för andra djur eller människor. Minns kanske fel, eller så blandar jag ihop saker.
#5: Tror inte på sånt där. Jag kastade vatten (sprutade vatten) på katterna många ggr. Gjorde allt för att de skulle förknippa mitt fönster med dåliga saker. Men tro på f*n att de kom tillbaka likflrbannat om och om igen.

#6 helt rätt. det finns en lag som säger att man ska hålla koll på även katter men ingen verkar bry sig om det 
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Sedan finns det en lag som säger att katter ska ha tillsyn 2ggr per dag men om de är ute jämt så kan man inte det. Men som sagt, hur många bryr sig om lagar?
#7 min svärfar har också jätteproblem med utekatter hos honom. de pinkar överallt och smiter in till honom jämt. Trots att han sprutat vatten och försökt skrämma bort dem så kommer de tillbaka
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#8: precis. Det finns envisa jävlar. ;)
Hos oss förut tror jag dock bestämt på att problemet låg i mina katter. De som kom in ville ofta jävlas med mina rädda små missar.
Vi hade dumma grannkatter och det var synd att man inte visste vem som ägde dom.
# 8 Det var just den lagen som inte kan användas och som jag menade i mitt # 4. Tillsyn två gånger per dag är mest tänkt för katter som finns på katthem eller liknande och när man är bortrest.
Kolla här om ett ärende i Mora fast jag håller inte med.
Vi har nät för fönstret vi har öppet och en nätdörr ut till altanen. Dörren är för våra djur, men nätet är för fönstret är i sovrummet (där får bara hunden vara) fick vi skaffa för att slippa få in grannkatter..
Tycker absolut att du ska försöka med alla goda tips och råd du fått här! Men tyvärr funkar det inte så bra som det låter på papper många gånger. Här är det till exempel förbjudet att ha katter och hundar lösa eller rasta dem på området men det struntar flera katt- och hundägare blankt i och styrelsen kan inte göra något åt det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
hos en hyresvärd kan man hänvisa till den lagen, dom måste se till så den följs men j hade nog oxå satt typ myggnät..
S*Winsnes Wilda
myggnät tycker jag låter väldigt bra! det har vi för balkongdörren så att simon inte ska kuna smita ut! det är skönt att kunna vädra utan att behöva hålla koll hela tiden :)

börga med att prata med ägarna om det, de kanske inte ens vet att derasas katter beter sig så,. kanske en lapp i trappuppgångarna då du inte vet vilka alla ägarna är,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Spreja vatten mot katten, klappa i händerna så den förstår att den inte är välkommen! Om ni inte gör något för att katten ska skrämmas bort kommer den självklart att tro att det är helt ok att traska in hos er!
Och, självklart, ska ni tala med ägarna! De blir säkert bara glada att ni inte låter deras katt gå in hos er….

#15 när man har gjort så då och katten endå kommer tillbaka? vad gör man då ? 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus