Foder till katt med ungar.
Letar nu efter ett riktigt bra foder till en hona som är mager och och behöver extra näring. Ska vara ett för kattungar men vet ej riktigt vilket jag ska köpa i denna jungel.
Royal canin 34 lutar det mot men funderar och behöver tips.
Mkt näringsrikt med fett osv.
Tagit över denna familj då dom skulle tas bort.
Satsa på ett bra kattungefoder. Nu vet inte jag på rak arm vad de olika märkenas kattungefoder innehåller, men över lag bör de väl vara likvärdiga med varann.
RC babykitten 34 är ett utmärkt val Det kör jag med till alla mammor och sedan uppblött till småttingarna när dom ska börja äta. Mycket populärt här hemma.
Jag skulle rekommendera om inte rått kött så iaf blötmat till allihop. Mjau i tetror med enbart köttbiprodukter är ett bra val. Om du är borta över dagen kan du ge dem lite torrmat efter att de ätit ordentlig blötmatsfrukost så att de har lite att knapra på medan du är borta. När du kommit hem kan du ge dem mat två gånger.
Tänk på att det är svårt för mamman att få i sig tillräckligt med vätska om du ger dem torrmat. Katter har svårt att dricka tillräckligt när de äter torrmat i alla lägen och värre blir det när hon ammar.
I Orijen är innehållet 80 % av animaliskt ursprung och det är samma mat till både mor och barn. Ge gärna åtminstone småttingarna lite rått kött varje dag.
Undvik all kattmat som innehåller spannmål oavsett var det säljs, oavsett pris och oavsett vad någon profithungrande veterinär säger.
Och väg dem ett par gånger i veckan så att du ser att de går upp i vikt.

Det du behöver är ett foder med högt protein och köttinnehåll.
Katter behöver egentligen inget särskilt foder när de är dräktiga eller digivande, däremot så behöver de få i sig tillräckligt med näring. Foder för olika åldrar, aktivitetsnivåer eller livstillstånd är bara ett säljknep från olika tillverkare. Titta först och främst på proteininnehåll, fettinnehåll samt att fodret är fritt från kolhydrater (utfyllnad och obehövligt) och fisk (näringsfattigt och allergiframkallande). Kattmamman behöver få i sig tillräckligt med mat, så länge maten är av hög kvalitet så duger den fint åt dräktiga katter, det som skiljer en dräktig katt från en icke dräktig katt är mängden mat de behöver äta. De har ett lite högre behov av bl.a A - och D-vitaminer samt kalcium, dessa måste vara över 1% kalcium, 9,000IE* per kg A-vitamin och 750IE per kg D-vitamin i torrsubstans.
Mer information om näringsskillnader mellan vuxna katter och kattunger (även dräktiga/digivande) katter hittar du på AAFCO.
Jag skulle naturligtvis främst rekommendera BARF, näst efter det blötfoder från Mjau, Bozita eller Husse.
Torrfoder från Ziwi Peak, Carnia eller Oliver´s.
En anledning till att alla borde ge BARF till dräktiga katter är för att det är vetenskapligt bevisat (Dr. Francis M Pottenger) att kattungar födda av kattmammor som ätit BARF under dräktighet och digivning har högre födelsevikt än kattungar födda av "blötfoder/torrfodersmammor" .
De har även en jämnare och kraftigare tillväxt än kattungar vars mammor äter kommersiell mat, detta beror på att BARF omsätts bättre. Djur som äter BARF har också ett bevisat bättre immunförsvar än djur som inte gör det.
Det brukar vara lättare att börja BARF:a dräktiga katter eftersom de har ökad hunger och aptit, kattungar är särskilt lätta eftersom de äter i princip vadsomhelst bara kattmamman äter och ibland knappt ens det.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Innebär inte större ungar en svårare förlossning?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är hon mkt avmagrad skulle jag ge henne hills A/D eller R/C recovery + ett bra kitten/babykatt foder.
Hur gamla är kattungarna?
#4 håller inte riktig med dig om BARF, visst är de bra om man vetvad man gör, utfodrar man helt kan kattungarna få för liteav vissa näringsämnen. Jag vet uppfödare som fick kull efter kull med flatchest tills denna struntade i heltidsbarfa och gav torrmat istället.
Sedan är flera katten överkänsliga mot blötmat och får istället diarré så är katten ej van med blötmat ska de introduceras försiktigt.

Det borde det inte göra, det fanns det i varje fall ingen dokumentation av. Men det var betydligt fler katter som dog av utmattningen i studien som åt vanligt foder än av de som åt BARF. Det är ju bara några gram det handlar om, men det är viktiga gram för en kattunge.
Självklart kan det tyvärr få förödande konsekvenser om man inte vet vad man gör, men det gäller ju även så mycket annat. Vi har många uppfödare inne på BARF i fokus som fött upp kullar på BARF i allt från 20 år och nedåt. Vet man vad man gör är det det bästa som finns.
Jag förstår inte din mening "utfodrar man helt kan ungarna få för lite av vissa näringsämnen", menar du att kattungarna skulle få näringsbrist på en helBARF-kost?
Naturligtvis så ska man vänja in maten försiktigt och vara uppmärksam på hur katten reagerar. Det bästa är ju att fasa in på BARF/blötmat så tidigt som möjligt så man slipper exprimentera med en dräktig katt, och naturligtvis ha kunskap innan man börjar.
Bifogar en enkel matpyramid som brukar underlätta för de flesta när de ska börja BARFa, av organen bör 5-10% av hela kosten bestå av lever och resten av organen kan med fördel vara hjärta under dräktighet och digivning.

Glömde bort att tillägga att om man blandar ut sin nuvarande kost till katten med upp till 50% kött behöver man inte balansera upp köttdelen, förutsatt att de 50% inte enbart består av lever, då blir det en felaktig balans med A-vitamin.
Kan vara en idé om man vill ge mat med lite bättre kvalité och smältbarhet men inte riktigt har kunskapen om hur.
BARFmycat: Jag skulle gärna vilja läsa artikeln du hänvisar till. :) Vad heter den? Jag har tillgång till PubMed, men hittar inget annat än artiklar om exempelvis tuberkulos från författarnamnet.
#10 den "artikel" som jag hittade lite av den studien BARFmycat referarar till finns på wikipedia..och alla vet ju att de som står där inte är helt tillförlitlig ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_M._Pottenger,_Jr.
#8 Ja, de finns faktisk saker som både katterna kan få för mkt av och för lite av. speciellt viktigt att allt blir rätt om man BARFAR dräktiga och kattungar. De borde du väl veta som erkar insatt… Att ge för mycke rått är inte heller ok om man har ett annat foder vid sidan om max 10% av den dagliga matransonen

Jag tror inte hela studien är publicerad någonstans på nätet, jag har bara läst den i hans bok Pottenger´s Cats : A study in Nutrition.
Du kanske kan hitta lite mer information på Pottenger-Price Foundations hemsida
Det som står i det du länkar till i Wikipedia är text hämtat ur boken, så det är tillförlitligt. Jag har även översatt hälften av de resultat man kom fram till under studien till svenska, de kan man läsa här, klicka bara på "nästa bild" så kommer forskningsresultaten upp styckvis.
Ja naturligtvis finns det en balansgång mellan näringsämnena och det kan både blir för mycket och för lite. Jag skulle väl vilja påstå att det är lika viktigt att allt blir rätt oavsett om man BARF:ar en dräktig hona eller en kastererad hankatt, bara det att gör man fel med en dräktig hona så syns det fortare, naturligtvis vet jag det. Måste jag skriva ut precis allting jag vet eller räcker det om jag tar det lite mer pö om pö..?
Skulle man kunna ge för mycket rått? Det var det märkligaste jag hört, varför inte då? Varfös skulle man inte kunna ge mer än 10%?
Jag har fått veta att om man (som jag) ger blötmat/torrfoder men ibland får dom kyckling, köttbitar eller köttfärs och då får det inte överstiga 10% för då måste man balansera det med inälvor och ben och sånt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#11 & #12 Aha… men då känner jag inte att det finns någon vetenskaplig grund öht. Det var inte torrfoder/blötmat som jämfördes med rå mat. Dagens torrfoder är ju lite mer utvecklat (eller invecklat, beror på hur man ser det) än bara kokat kött + mjölk + torskolja.
"…a cooked meat and a pasteurized milk diet led to progressive degeneration of the animals."
Jaha, men det förvånar kanske inte så många kattägare mer än 40 år efter doktorns bortgång… Nedan följer din översättning av valda delar. Mitt råd är att släppa detta som källa, immediately - if not sooner! ;)
"Vanliga tamkatter, som lever ett halvt vilt liv, bibehåller också normalt utséende och är normalt fungerande generation efter generation. Till skillnad från katter som är förhindrade att jaga, som är tvungna att leva ett tillbakadraget liv och leva av färdigpreparerad, tillagad mat visar tendenser till felutveckling."
"Köttet bestod av inälvor, muskler och ben, och det tillagade köttet var preparerat så det skulle vara gott nog för människor att konsumera. Jämförelser mellan de två grupperna visade många skillnader i utvecklingen."
"De kattungar som fick tillagat kött istället för rått utvecklade alla sorters deformeringar av ansikte, käkar och tänder."
"Om en kattmamma hålls på tillagad mat i över två år, dör hon vanligtvis under förlösningen. Förlossningskomplikationer som dessa har inte påträffats hos katter placerade på rå föda."

Det är upp till 50% som gäller. Men då får inte köttdelen bestå av för mycket lever, då blir det en felaktig balans av A-vitamin.
Vetenskaplig grund finns visst med relevans, men den är inte lika relevant idag som när den kom. Följande två redogörelser är tex aktuella;
En sak som jag tycker är en avgörande väsentlig del i varför man vill ge BARF istället för tillagad mat, som blötfoder och torrfoder faktiskt är, är för att näringsupptaget är högre när man ger BARF. Ger man säg 40% protein i torrfoderform och 40% protein i köttform så tillgodogör de sig kanske bara 15% av proteinet i torrfoderform men 30% av proteinet i köttform. 100% upptag är inte möjligt eftersom det skulle innebära att djuren varken kissade eller bajsade. Observera att det är siffror bara tagna ur luften för att demonstera vad jag menar, inte vetenskapligt belagda.
Anledningen till att kattungarna växer bättre på BARF är för att de tar upp näringen snabbare och effektivare.
En annan viktig aspekt är att katter som äter BARF har ett bättre immunförsvar än katter som äter tillagad mat. Tillagad mat känns inte igen i kattkroppen eftersom molekylerna dras tätare samman under tillagning, så molekylstrukturen är förändrad när fodret kommer in i katten. Kattens kropp känner inte igen den här formen, och börjar angripa fodret med sitt immunförsvar varje gång den äter tillagad mat. Det spelar ingen roll hur länge den gjort det eller i hur många generationer, kroppen beter sig lika varje gång. Därför har katter som äter tillagad mat alltid ett nedsatt immunförsvar. Och det är ju knappast önskvärt hos dräktiga eller digivande honor med kattungar.
Vill ni läsa lite mer om BARF för kattungar har vi en aktuell tråd om det just nu på BARF I Fokus
#15 visa gärna var de står om 50% för ingenstans har jag läst om de endast om 10%.
Om kattungar blir större och växer sig starkare än de som inte få BARF tror jag inte ett dugg på. Storleken och även imunförsvaret är genetisk betingat (eller hur man säger). I min förra kull föddes 3 st alla vägde 100g vid födseln. Vid 12v vägde hanarna 1,8kg och honan 1,6kg, dessa fick torrmat som bas och lite blötmat och smakportioner av skonkosr för att de ej skulle vara främmande för smak/konsistens om de behövde skonkost av någon anledning.
Tycker du att detta är småväxta? Hade de blivit ännu större med BARF. En av hanarna ligger nu som 11 månader på 5.6-5.8kg och han är stoor. Han äter fortfarande torrfoder som bas

BARF + blötmat (katt med känslig mage)
Vet att de finns fler med mer specifik info, ska leta upp dom.
Du får ju gärna tro vad du vill, men det är sant. Det kan flera av våra uppfödare intyga, tex Silvestris och LaSadie som BARF.ade sin första kull relativt nyligen.
Nej det tycker jag inte, men naturligtvis finns fluktuationer, det är ju den generella statistiken man får se till. Men det är nog inte alla som får så stora ungar på torrfoder.
#15 Alltså, jag är inte emot BARF öht, försöker ju själv utfodra mina katter enligt principen. :) Det jag vänder mig emot är att hänvisa till en studie där man matat katter med vad vi idag förstår är dålig och ofullständig kost. Du hänvisade dessutom till att det gällde torr- och blötmat, vilket är så långt från sanningen det går.
Var finns studien som säger att kattungarna blir större/växer bättre på BARF (du hänvisar till statistik här… var kan jag hitta den?)? Var är studien som påvisar att katter som utfodras med torrfoder har sämre immunförsvar? Om dessa uttalanden grundar sig på egna tolkningar (t.ex baserade på tvivelaktiga "studier" som ovan eller från vad 2-3 uppfödare berättat), betackar jag mig dock. Det är varken vetenskap eller bevis, utan enkom egna upplevelser och åsikter.
Jag gillar konceptet BARF, men man måste inte försöka förankra övertygelserna i det "vetenskapliga". För min del sänker det trovärdigheten vilket är synd då synsättet med artanpassad och naturlig föda är en bra idé.

Nej det var ju bra och trevligt att höra!
Det är lite svårt att förklara studiens omfattning såhär i text på ett forum och extra svårt när hela studien inte finns att läsa online. Jag är övertygad om att om du skulle läsa boken skulle du förstå mer vad jag menar. Inte alla resultat är påverkade av avsaknaden av taurin i kosten, avsaknad av taurin ger tex inte urkalkade tänder. Vissa delar av studien gäller även för torr- och blötfoder eftersom det fodret är tillagat.
Men ja, jag skulle varit tydligare och kanske uttryckt mig annorlunda, studien omfattade ju inte torr- och blötfoder.
Men absolut, jag förstår att du tvivlar, menom vi säger såhär; vi vet idag att Pottenger´s kost var bristfällig eftersom viktiga näringsämnen förstörs vid tillagningen. Varför vill vi ge våra katter tillagad mat, som man sen tillsätter vitaminer och mineraler till för att den ska vara ätlig? Varför inte bara ge den rå från början och bevara alla mineraler?
En sak som Pottenger bevisade som jag tycker är nästan det värdefullaste han kom fram till i studien, är att katter reagerar på tillagad mat med sitt immunförsvar. Det gäller ju även kommersiellt foder eftersom det är tillagat.
Statistik måste inte vara publicerad eller vetenskapligt framtagen. Statistik innebär insamling, utvärdering, analys och presentation av information, utan krav på vem det är som utvärderar och insamlar informationen. När jag säger statistik menar jag information som jag blivit delgiven och memorerat, är det vetenskaplig statistik du efterfrågar måste jag tyvärr göra dig besviken.
Jag kan försökra dig om att det finns delvis vetenskapliga belägg för BARF-kosten. Om man kan tolka och förstå innebörden av information som är väsentlig kan man applicera den på andra aktuella områden annat än vad som redovisas i en särskild studie.
Gäller ett resultat beträffande molekylstruktur på tillagat kött gäller det ju även blöt- och torrfoder då köttet i dessa är tillagat, tex.
Men jag skulle rekommendera boken till dig, den kostade mig 120;- inklusive frakt från Amazon och det tycker jag att kunskap och insikt är värt alla dagar i veckan! Även om du inte håller med studien eller anser att den är förkastlig så finns det säkert något att lära.
Sen så vill jag även bifoga tråden Kattungar och BARF samt Hälp med att BARF:a dräktig hona, där sistnämnda är mycket intressant då man får följa resultatet från dräktig hona till 3 veckor gamla kattungar (370g vid 3v)
#19 trådskaparen i sista länken du hänvisade till föder upp skogkatt. Jag anser att 370g för en skogkattunge på 3v är inom de normala. Om de skulle varit en mindre smäcker kattras kanske 370g som 3v är mycket.
Det handlar inte bara om kosten för att kattungarna ska bli stora, har för mig jag skrivit de tidigare är att genetiken är minst lika viktig som kosten.

Hon säger ju själv att det är den största kullen hon fått, så då har ju bevisligen fodret haft en effekt eftersom genetiken är den samma.
Nu minns jag inte några siffror eller i vilken tråd det var, men Silvestris har ju berättat att hennes kullar är i jämförelse med andra kullar i samma ålder och kattras är större.
Sen om det är en slump eller inte, det låter jag vara osagt tills det är bevisat, men jag har mina aningar..
#19 Nej, jag håller med, det är svårt för dig att försöka återge studien så här bitvis. Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig och är villig att läsa boken, känner mig lite taskig som går på dig; dt är ju inte din studie. ;)
Jag känner att vi kapade tråden lite, så nu ska jag vara tyst. :)

Ingen fara, jag tar inte illa vid mig!