Kattgård?
Hej
Skulle gärna vilja bygga en kattgård åt våran katt. Nu är det dock så att våran katt varit utekatt sen hon var 1 ½ år (är 4½ nu) och jag e lite orolig att det inte går att vänja henne vid att bara vara i en kattgård? Någon som har erfarenhet/kunskap om detta? Är jag dum som vill "stänga in" min katt?
Mvh
Mycket bra att du vill ha uppsikt över henne skulle jag vilja säga 

Det tar antagligen ett tag för henne att vänja sig. Under tiden kan du ju underlätta för henne genom att ta med henne på promenader då och då.

Tack :) Ja, jag vill inte att hon ska springa o bli påkörd, eller råka i bråk med andra katter, eller allt annat som kan hända henne Och även för hänsyn till grannar som kanske inte gillar min katt lika mt som jag gör ;) Men dock är jag rädd att hon ska bli "deppig" o må dåligt av att inte få springa fritt som innan? Vi tänkte bygga så hon kan gå ut o in genom ett fönster så hon kan styra lite fritt sas.
Här där jag bor (ett mindre samhälle) finns det ingen (vad jag sett) som har kattgård åt sin katt, men jag är så rädd att hon ska bli påkörd eller försvinna. Vi ska ev även skaffa oss ännu en katt och då får hon ju en kattkompis så hon borde väl inte känna sig för ensam?

#2 Ja, det tänkte jag göra lite ändå för att hon ska få se lite annat sas ;) Men du tror inte jag gör ngt FEL mot min katt? Så jag gör henne deprimerad lr så?

Nej, egentligen inte. Bara hon vänjer sig så blir det ju helt kanon - hon får njuta av att knata ute lite, samtidigt som hon är säker. Det beror liksom på katten - alla är olika anpassningsbara. Men om du dessutom sysselsätter henne ordentligt så att hon inte "behöver" gå ut för att få stimulans så vänjer hon sig säkert bra :) Men under en övergångsperiod kanske hon kommer vara lite deprimerad. Men det går troligen över.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker det är kanon att du vill bygga en kattgård och jag tror inte att det blir några problem för henne att v'nja sig, helst inte som hon får en kompis som hon kan ödsla energi på och busa med i kattgården. Bara bra att du tar ansvar o älskar din katt =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ska det vara en fristående kattgård utan möjlighet att ta sig ut (t.ex via gång in till kattlucka i huset) som dom ska tillbringa längre tid i (typ en hel dag eller så) så ska minimimåttet tydligen vara 6 kvadratmeter med minimihöjden 1.90m = 11.4 kubikmeter.
Medarbeterare på Kost

Tack för alla svar :) Vi har funderat o tänkt lite här sambon o jag (eller mest jag då, hehe) och det som känns som bästa alternativet blir att vi inhägnar våran stora altan och sen en bit ner på gräset sas. Eftersom altanen redan är byggd så den lätt kan hägnas in, plus att dom då kan gå ut o in både från köksfönstret o balkongdörren. Sen vill jag gärna att dom ändå ska ha lite gräsmatta att leka/sola/mysa på så vi ska bygga nån form av anslutning till gräsmattan där. Vet inte HUR riktigt ännu, men skam den som ger sig ;)
Hoppas nu bara vår lilla kattdonna accepterar att ge upp att vara utespringande fritt? Håll tummarna för det ;) O att hon kommer gilla sin nya kompis med…
Sambon hade fått spydiga kommentarer på jobbet i dag när han nämnde detta med kattgård (fattar inte varför DET är så skumt o hundgård är accepterat?) Särskilt en tjej hade idiotförklarat honom o menade att det var djurplågeri. Själv rastar hon enbart sin katt i sele. Förstår inte riktigt vad hon menar?

Det finns så många människor som inte värderar sin katt för det underbara djur det faktiskt är. Och jag skulle själv mycket hellre ha en kattgård än att gå ut med katten i sele. Men det viktigaste är ju att katterna är trygga och att ni mår bra över detta =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Våra katter gick fritt första året, men sen insåg jag att det kändes bättre av massa olika skäl att ha kattgård.
Vi har också en inhägnad altan och med den som en "vägg" i kattgården har vi nätat in ca 60 m2 av trädgården. Nu kan de gå in och ut som de vill genom en kattlucka i altandörren och det trivs de alldeles utmärkt med.
Vi använde sk stolpspjut (köps i byggvaruhus) och satte 45x45 reglar i, med 1m avstånd. Sedan häftade vi fast voljärnät i reglarna.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

#9 Ja, så är det klart… Du har så rätt. Tack!
#10 Va skönt o höra att era "utekatter" tycker om kattgården! Känns så skönt att höra att även katter som gått fritt sas, kan trivas med kattgård sen. Känns hoppfullt
O tack för byggtipsen med, dom ska jag/vi ha i åtanke absolut! TACK!