Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3548 ggr
Twixxie
0

Fisk?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har hört att fisk inte ska vara bra för katter men om katten inte reagerar på det är det ok då? Mina kan få tonfisk ibland(speciell som bara är ren tonfisk). Dom har aldrig reagerat.

Nora:)

Twixxie
0

puttar

AgnetaB
0

Jag ger mina också fisk men har hört det kan utveckla foderallergi. Min som är 15 har aldrig haft problem med det.

BARFmycat
0

Jag har sagt det förr, jag säger det igen, och jag lär förmodligen få fortsätta säga det; Fisk är inte kattmat

Fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.

Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).

När en katt väl blivit allergisk mot en typ av kött har man redan börjat måla in isg i ett hörn då utbudet av köttsorter som katten tål minskar. En allergi kommer sällan ensam, när katten börjat visa allergi för ett sorts protein kan det bara vara en tidsfråga innan den börjar visa allergi för en annan.

Om katter tex oftast visar allergi mot är kyckling (vilket är vanligt) så är det för att kyckling är ett väldigt vanligt foderämne. Det är det protein som många katter utsätts för helt enkelt, samma sak gäller nötkött.

Men fisk är mer allergent än kyckling, dvs katten får lättare en reaktion på det än vad den får på kyckling. Det kan endast behövas små mängder för att framkalla en reakton, eller att det ges ofta.

Argumentet "men min katt har ätit fisk i _ _ år och den är inte allergisk" är inte ett särskilt bra argument, eftersom de alltid tål ämnet tills de blir allergiska. Med det menar jag att en katt kan äta fisk i 5 år utan att visa allergi, men en månad in på det sjätte året kan vara droppen som får bägaren att rinna över och utlöser den allergiska reaktionen. Och då står man där rätt som det är med en katt som inte tål ett visst protein, och livet med en foderallergisk katt börjar, med ökad risk för att övriga allergier ska få fäste.

Exempel:

Säg att en katt utfodras med 50% fisk och 50% kyckling (inälvor, ben, etc, etc endast från dessa enligt konstens alla regler).
Den köttsorten som är mest allergen av dessa två är fisken, men den som flest katter uppvisar allergi mot är kycklingen.
Om man ska vänta tills den här katten uppvisar allergi mot någon av dessa köttsorter så kommer fisken att komma till uttryck först, eftersom den lättare orsakar allergi än kyckling, eftersom den är mest allergen. Kyckling är alltså inte lika starkt allergiframkallande som fisk.

Därför gör man klokt i att undvika köttsorter som är starkt allergiframkallande eftersom risken är överhängande att katten kommer att bli allergisk, även om den inte är det i dagsläget.

Fisk innehåller även för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror, det krävs E-vitamin för att konservera dessa och när de inte finns i tillräckliga mängder måste katten ta av sitt eget förråd vilket orsakar E-vitaminbrist. Det leder i värsta fall till inflammation i fettcellerna (pansteatit), som är en ohyggligt smärtsam sjukdom.

Fisk är dessutom alldeles för näringsfattigt för en katt och innehåller inte rätt proportioner av det en katt behöver, så det är relativt värdelöst att ge det som foder.

Så köp inte foder som innehåller fisk, ge inte katten fisk, det gäller även skaldjur.

Jag skriver detta med välmenade avsikter, som jag nyss beskrivit är det mycket lätt att få en katt som blir allergisk mot många fler saker när de väl blivit allergisk mot en sak. Och det är inte kul att ha en katt med foderallergi, det kan gå så långt att de t.om blir allergiska mot alla sorters proteiner.

Källhänvisar även till studien Prevalence and Causes of Food Sensitivity in Cats with Chronic Pruritus, Vomiting or Diarrhea av W. Grant Guilford, Peter J. Markwell, Boyd R. Jones, John G. Harte och Josephine M. Wills

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Twixxie
0

Okej,tack så mkt! Glad Men jag vill bara tillägga att mina katter verkligen får fisk som vardagsmat utan någon gång ibland på sin höjd. Flört

BARFmycat
0

Det är ju just det där någon gång ibland som kan bli droppen som får bägaren att rinna över, som jag försökt förklaraFlört

Det finns så mycket annat som är mycket bättre att ge, så varför envisas med att ge fisk?

Vosjes
0

Det har jag försökt att förklara i flera år nu till ett gäng i utlandet att katter ska inte äta fisk och grädde. det är inte naturligt för dom men de envisas om att de ska äta fisk och grädde. även veterinären säger att det inte är så farligt då katter ska äta sånt och de tycker om det.

Nej jag får väl lov att ändra djurhållningen när jag väl bor där, jag har ju redan fått dom att sluta envisas om sitt whiskas. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

AgnetaB
0

Om man ej ska ge fisk , kycklig el nöt el vad det nu var.vad ska man ge?

Om man tittar på allt blötfoder så är ju det innehållet.  Mina katter gillar inte alla sorter heller o vill så klart inte de ska bli allergiska. Säg inte att de ska äta Bozitas o Mjau för ingen av dem vill ha det.

BARFmycat
0

Du behöver bara undvika fisk och helst mjölkprodukter och spannmål, det är också allergiframkallande.

Det finns massor med sorter som inte innehåller fisk, mjölkprodukter eller spannmål; Euroshoppers kycklingpaté, Sheba kycklingbröst, Sheba kalv, Sheba kyckling och gås, Gourmet Gold kyckling..

När man står i affären är det ju bara att läsa på innehållsförteckningen. Även om ett märke har fisk i ett av sina blötfoder så kan de fortfarande ha någon annan smak som inte innehåller kyckling. Nu kan jag ändå inte påstå att jag har någon koll på vilka märken som innehåller fisk och vilka som inte gör det eftersom jag sällan eller aldrig köper vanlig kattmat till mina katter, men ändå vet jag att det finns en del.

Om man måste prioritera så skulle jag välja bort fisk i förstahand, spannmål i andra hand och mjölkprodukter i tredje hand.

Twixxie
0

#5 Ehh ojj var nog lite slarvig när jag läste inlägget,tolkade det som att du trodde att jag gav mina katter 50% fisk i deras kost..hehe  Men nej såklart att jag inte ska envisas med att ge dem fisk om det inte är bra Flört

BARFmycat
0

Nej någon gång ibland var det va?Glad

Jag tycker bara att när man säger att det inte är så farligt för att det är bara någon gång ibland, klingar det lika illa i mina öron som att det skulle vara okej att ge lite arsenik, bara det var någon gång ibland..