Smaken är som baken :(
Tog hem en katthona från ett katthem i förra veckan. Hon är en "hittekatt" som levt utomhus hela vintern(!)
Hon vägrar äta BARF och blötmat Mjau och Bozita. Hon skrapar med tassen som om hon är i kattlådan och går sedan därifrån.
Jag ringde katthemmet och frågade vad hon har levt på. Torrfoder blev svaret. Har ingen aning om vilket.
OK - jag åkte och köpte en påse Eukanuba. Hon vägrade äta. Däremot blev mina andra katter som galna och slukade torrfordret som om de inte fått mat på månader.
Nu vägrar de också att äta Mjau och Bozita!
Nästa påse blev James Belowed (stavning?) Det äter den nya katten men inte mina andra två! Med tanke på att första ingrediens är ris så vill jag ju självklart inte fortsätta att ge det fordret.
En påse Porta 21 spannmålsfritt är på väg med posten och jag kan bara hålla tummarna för att alla vill äta det.
Vill så gärna att de ska äta Bozita igen men alla vägrar!
Vad har jag ställt till med? 
Är det någon som har varit med om detta och kan hjälpa till med lite goda råd?
I så fall är jag tacksam
Hälsningar Sanna
Mycket bra val av torrfoder, kör själv med Porta 21. Du beställde väl sensible, den utan spannmål? Jag tror nog att katterna testar dig och kommer att äta blötmaten igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja - jag köpte Sensible utan spannmål. Dock fanns potatis med men det är kanske bättre än den eviga majsen och riset…
Hoppas nu bara att alla vill äta…
Jag kommer fortsätta att bjuda på blötmaten ( och kasta den
)varje dag för jag vill inte ge upp.
Hoppas det löser sig för dig, jag letar änn efter ett foder som fungerar på alla mina tre, innehålls mässigt och sin inte är löljigt dyrt eller svårt att få tag i. (bor ute i bushen) Har en av katterna som är extremt kräsen, hon får lixom en fix idé att fodret inte duger längre och slutar äta. Hon svälter helldre, började till och med äta hundens mat! Så sen dess (ca 3 mån) letar jag efter ett foder som damen äter. För hur god kavlite det än är eller inte är så spelar det inte så stor roll om hon inte äter det. Hon äter inte rått kött, eller blötfoder för den delen heller. Lägger du blötmat ovanpå torrfodret så petar hon av det och äter torrfodret ist?! Hon gillade dock majsvälling. Hon är svår att få att äta tillräckligt i normala fall (när hon gillar fodret) så hon håller vikten. De andra två lägger dock gärna på extra kilon, och äter det mesta med glada miner. Så det ända goda råd jag kan ge dig är beställ "provpåsar" från foder lev som du tycker duger. De flesta foderföretag ser det som en untmaning att få kräsna katter att äta om man säger så. Flera har ju upprättat smak garanti så att säga. Så ring runt och kolla om du kan få provpåsar av olika fodersorter och pröva dig fram helt enkelt. Hoppas du slipper en sådan kräsen dam som jag har iaf. För det är iaf helt kalrt spännande.
Tack Marthiiina för ditt råd. Provpåsarna brukar vara för små tyvärr. Det krävs ju lite tid att vänja sig vid ett nytt foder.
Nu har jag fått hem Porta 21 med smakgaranti så vi får se hur det går…
Katterna har varit framme och luktat och slickat lite på dem så kanske kanske…
Håll tummarna!

Jag känner igen det där, så var det med min senaste jourkatt. Fast hon älskade allt torrfoder (men var så fet så jag ville inte att hon skulle äta det, dessutom hetsåt det hon så hon spydde) men hon ville INTE äta äcklig kladdig blötmat. Men jag var envis och lirkade med blötmat med torrfoder iblandat, det var det enda som serverades och det gick ner till slut efter många om och men. Då åt hon EN enda sorts Mjau, nämligen anka i sås. Sen blev det bättre och bättre, och på sista tiden här åt hon i stort sett all blötmat.
Det FINNS mat framme - när de är tillräckligt vrålhungriga får de vackert äta, sen vänjer de sig. Men blanda lite av något torrfoder de tycker om i blötmaten. När du hittat ett de tycker om.. RC Exigent brukar vara riktigt poppis.
Jag är lycklig! 
Porta 21 sensible var jättegott tyckte alla katterna.
Nu är jag lugn och slipper nojja över att de svälter.
Fortsätter ändå att ihärdigt servera blötmat i första hand. Torrfodret i andra hand. Råa kycklinghjärtan och kycklingvingar på helgerna.
Komposttunnan blir välfylld och jag försöker inte tänka på all mat jag slänger numera. Igelkotten som bor i vår trädgård får äta resterna innan jag kastar det som blir över.
IceJossan! Mjau anka i sås var tidigare favoriten här även om de vägrar äta den nu. Jag tycker själv att den luktar bättre än de andra sorterna.
Trägen vinner brukar man ju säga och jag är envis som synden. Här ska lirkas och trilskas till den dag vi bara kör BARF och blötfoder igen.
Tack för goda råd
Sanna

Testa att blanda i torrfoder i burkmaten så småningom :) Men mosa bullarna först :P
Det ska jag prova - tack för tipset
Hur länge vänta du innan du provade nya sorter? för ibland får man vara envis och ge det som är bäst för dem, dem kanske äter dåligt i början men tillslut brukar hungern ge med sig och då äter dem.
(baserat på gnagare som bara fått godis som mat, och sedan ska läras äta nyttig mat)
Ja mina äter då tyvärr inte det ni alltid rekomenderar här, Bozitas o Mjau blötmat. Min äldre tycker heller inte om RC blötmat. De vill mest ha whiskas, kitekat, gourmet mm. Alltså sådant som ej ska vara bra . Jag ger dem det de vill ha nu. Skulle jag forsätta tjata så äter de ju torrfodret istället så vet ej vad göra.
Är ju mest viktigt att kattungen lär sig äta bra mat.
#10 varför är det dåligt om dem äter bara torrfodret?

#10 Jag trodde inte Whiskas blötmat var så dåligt, men nu har jag insett motsatsen. Jag råkar ha en burk Whiskas Oxkött orginal hemma, och här är innehållsförteckningen:
Kött- och köttbiprodukter (innehåller min. 4% oxkött, min 4% färskt kött), spannmål/korn, vegitabiliskt proteinextrakt, mineraler.
De har alltså spannmål (2,2%) och dessutom EU-godkända färgämnen i burkmaten :S Idiotiskt…!
Kitekat hittar jag ingen innehållsförteckning på nånstans på nätet…
Whiskas blötmat är väl inte direkt dåligt, men det verkar betydligt sämre än vad jag trodde faktiskt! Tur att katterna här hemma mest käkar möss, sork och Mjau blötmat.
Om du slutar med torrfoder och endast ger katterna blötmat, ex Mjau som är bra, då borde de ge med sig när de blir vrålhungriga och till slut vänja sig att tycka om smaken. Det funkade för min senaste jourkatt som älskade torrfoder men avskydde blötmat - till slut älskade hon blötmat :)