Hes
Min Älskling (ja, hon heter så min ena katt) har blivit hes. Det började igår med att hennes jamande lät krassligt. Men det har blivit värre och nu är hennes röst jätte klen. Hon tycks heller inte må så bra. Hulkade sig nyss när jag höll fram favoritgodiset framför nosen på henne. Hon har fått spelet på en av våra katter här hemma också (nykomlingen som hon dock velat vara bästis med sedan dag ett så det kändes skumt). Hon har varit väldigt kontaktsökande också. Igårkväll mest. Från att vilja ligga på elementsängen (som alltid!) till att faktiskt välja att ligga hos mig i sängen och spinna.
Jag har försökt googla på hes katt men tycker inte jag hittar något.
Kan det vara något eller är det inget speciellt?
När jag lyfte upp henne förut för att amatörsundersöka henne så försökte hon protestera med den ömma stämman. Hon ville inte alls bli buren (ovanligt).
Av alla mina katter så är detta ögonstenen så jag är förjvla hönsig när det gäller henne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
…det känns som att något irriterar henne i halsen. något som inte vill ner eller något sår? Hon har försökt kräkas 4 ggr nu. Och när jag känner henne om halsen försiktigt så vill hon skrika och kräkas samtidigt.
Och hon ser ledsen ut i ögonen. :(
Ring vetrinär nu och hoppas att du kan få en tid ikväll.
Om du måste åka in i helgen blir det väldigt mycket dyrare, och kanske svårt att hitta nån som har öppet.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Men är det verkligen nödvändigt att åka in till en veterinär när hon lekt tidigare idag och ätit? Jag missunnar inte henne vård och hade jag bedömt att hon är så dålig så hade jag inte skrivit på ett forum utan suttit på bussen med henne påväg in. Jag avvaktar gärna till imorgon om det inte är bättre men tänkte om det fanns någon teori på vad som är fel. Så att jag kan få förståelse. Ogillar att hon inte kan prata med mig så man förstår :/
Har du gräs eller ampellilja åt henne ifall hon har en stor hårboll som vill upp?
Jag har ju tyvärr inte det :( mina katter har aldrig varit "hårbolls katter" aldrig spytt hårbollar så har ju aldrig tänkt på att ha det.

Man kan alltid ringa agrias veterinär. Kostar 25 kronor för att få prata med en veterinär som kan råda om att avvakta/ åka in med katten. Själv tycker jag inte man behöver stressa upp sig allt för mkt om allmäntillstråndet är bra.
Tack för tips, jag brukar ringa dit. De är jätte duktiga (oftast). Allmäntillståndet var ju bra på förmiddagen. Sedan låg hon och sov så jag tolkade det inte så dåligt men var ändå oroad så låg bredvid henne med datorn. När hon började hulka och bli arg på andra katterna så börja man undra. Men katter kan iofs också vara dåliga utan att det är livshotande. Äter hon inte idag eller imorgon så åker jag dit där det är öppet.
Enligt sökresultat ska det inte vara så vanligt att mat/annat fastnar i matstrupen (tänkte om hon lyckats med det och vill spy upp?).
Och en annan anledning som puttar på nojan ännu mer är att katten jag köpte för några veckor sedan har nyst sen hon kom hit (hon är vaccinerad men hon kan ju trots det vara förskyld) - och jag tänker på om hon lyckats smitta ner Älskling?
Nya katten låg även och kräktes i några dagar, sov och åt inget och gav kräkreflexer vid lukt av mat. Sedan när vi skulle åka med henne till en veterinär så vände det och hon var friskast i stan (så passande).
-
Veterinärer brukar tycka att jag ska försöka avvakta lite för jag kan åka in för minsta lilla vilket är onödigt ibland.

Ja, det låter ju lite oroväckande om du har haft en sjuk katt tillsammans med Älskling (Guu så sött namn!). Känner igen mig att djuren mirakulöst frisknar till när man tar upp veterinär (till hästara framförallt) plötsligt är koliken ett minne blott och de varma, svullna benen har ovanligt fina senor…
Hoppas du inte fått in ngn läskig smitta bara!
Var den nya katten avmaskad?
#8, haha ja visst är det typiskt. Men det är likadant med oss människor ibland. Man kan ha jätte besvär med någon kroppsdel - bokar tid på VC och så samma dag så är besvären som bortblåsta. Ironiskt ;)
Det jag tycker du kan kolla är om din katt har feber.
Normal temp 38- 38,5
Följdfråga. Hur tar man tempen? Vi har bara en människotemp (en sån man har i munnen).. :/
Jag skulle tro att du kan ta den i rumpan på katten, sen får du köpa en ny till dej själv. =) Hoppas du har någon som kan hjälpa dej, ibland behöver man vara två.
Får vänta på att pojkvän kommer hem isf. För jag känner på mig att hon inte kommer se detta som dagens roligaste sysselsättning.
Jag vet ju att man ska ta temp på djur när de är friska för att se normaltempen (är ju alltid individuellt per individ även om det finns standard) men kan ju inte erkänna mig särskillt duktig på det.
Katter kan ha 39 i temp och det är fortfarande normalt. Fick inget svar, är katterna avmaskade?

Är det en siames? Min orientaltjej blir periodvis hes, tappar nästan rösten. Det kan vara i flera veckor och hon är pigg för övrigt. Har hört att vissa linjer har känsliga luftrör..
#15: Hon avmaskas vid behov. Det är ett år sedan hon avmaskades och hade då mask. :)
#16: Nej det är min underbara huskatt som är krasslig.
Hela rösten är försvunnen på henne. Jag lyfte upp henne nyss för att visa pojkvännen hur hon reagerar och han tyckte också att det var konstigt. Ynkligaste pipet på länge och så såg det ut som att hon ville kräkas samtidigt 
Hon ser allmänt svag ut. Men åt nyss. Luktade på maten, hulkade, väntade och tvingade i sig lite grann - ser det som något positivt.
Oroligast i Sverige men avvaktar med veterinärer tills max överimorgon om hon inte visar tecken påatt bli bättre. Bebis :(
Ingen feber förresten :)

Va skönt, fattar dock inte hur man lyckas tempa katten har en känsla av att skarpa klor plötsligt skulle komma fram här hemma om jag skulle prova på min Musse.
Hoppas det går bra, men åk till veterinären om det inte blir bättre tycker jag.
Lycka till!
Det är det som är så skönt med mina katter (alla förutom kattungen) att de aldrig skulle klösa mig. De skriker och visar missnöje men är för snälla och skulle aldrig göra mig illa så jag känner mig rätt trygg ;)
Igår verkade hon bättre, dvs piggare. Hon hittade en för mig osynlig fluga som hon ville jaga. Hon försökte ropa på mig men det kom inte fram något så stackarn är hesare än hesast.
Har du givit henne kattgräs eller ampellilja?
Jag har redan svarat på den frågan.
Åk och köp bums då ifall det är en hårboll som sitter fast. Alla katter får hårbollar så här års.
Men hon är HES. Hon försöker inte kräkas mer.
Och nej inte alla. Jag har haft henne så här års förr och aldrig hårbollar 
Går hon ute? I så fall kanske hon har kräkts upp hårbollarna ute tidigare
Om hon hulkar och har svårt att få upp en hårboll så är det ju lätt att hjälpa henne genom lite grönt som Jourhemmet föreslog! Det kan ju vara värt ett försök om det kan hjälpa henne att inte ha det besvärligt längre. Det är väl det vi helst vill för våra små fyrfota vänner - hjälpa dem att ha det så gott som möjligt och då är ju varje litet försök värdefullt

Tror att det kan vara en vanlig lätt förkylning som satt sig på luftrören. Vi människor kan ju gå i veckor o hosta, vara hesa o kittliga i halsen utan att få feber eller andra symtom. Avakta om hon inte är hängig, annars vet!
Hur har det gått för kissen?
Har hon fått tillbaka rösten?
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se