Vad kan det vara med vår tjej?
Någon som har tips på vad det kan vara med vår älskade Lizzie. Hon är nio år och har varit hos oss sedan bebis så det får inte vara något farligt. Det är området nedanför där pilen visar, som en ganska stor knöl men det syns dåligt på bilden. Jag hoppas att det bara är en valk då hon är lite mullig men den är ganska hård att ta i. Dock gör den inte ont.
Ingen som har en tanke?
Kan det vara en ärrbildning av något sår?
Sitter det bara i huden eller verkar det vara innaför huden?
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#4# Nej inget sår. Det känns liksom som en hård knöl eller hur man ska säga, som en påse som fyllts med något hårt. Om jag trycker på det så känns det liksom spänt. Ska ringa vet imorron men ville även höra vad ni tror.
Är det vid spenen så kan det vara juvertumör. Har hon fått p-piller?
#6# Nej, hon kastrerades/ steriliserades (minns inte vilket) när hon var runt året.
Är knölen i anslutning till spenen? (man kastrerar både honor och hanar)
#8# Ja, jag känner hennes spene precis där "knölen" är. Den är liksom inte helt rund som en boll, utan det är mer som att det är svullet och hårt.
#8# Vad innebär det om det är en juvertumör? Vad händer då?
Beställ tid direkt i morgon för att operera bort den, det låter som en juvertumör. Ofta räcker det med att operera bort den och katten får inte tillbaka någon tumör, men ibland så kommer det fler och det KAN dessvärre leda till döden. Ring i morgon så får veterinären klämma för att se om det är en tumör. Känn på dom andra spenarna om det finns fler.
#11# Hur mycket kostar en operation? Vi har pengarna på ett särskilt konto så det är inte det men det är ändå bra att veta. Hur stora är riskerna med en operation och är det alltid bäst att låta katten gå igenom en operation? Usch vad läskigt. Lizzie är ju min tant, hon är ju extramamma till alla de andra djuren, vår gammeltant.
Hur stor risk brukar det vara att det kommer tillbaka?
Kan tyvärr inte svara på vad en sån operation kostar men om det är en tumör så ska ni absolout operera bort den. Det är ju ett betydligt mindre ingrepp än att kastrera sin katt. Återfall kan jag tyvärr inte svara på, fråga veterinären om det.