Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2555 ggr
hanna-linnea
1

Kastrera katthonor?

ifall man bara tänker ha katten för sälskap och inte uppfödning ska man kastrera katten då? Vad tycker ni?

Signe-Jonna
0

Ja, en katt som inte ska gå i avel bör kastreras. Okastrerade honkatter kan gå ner sig av att ständigt löpa och det är då också stor risk för livmoderinflammation.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Självklart ska de katter som inte ska gå i planerad avel kastreras.

Stolt ägare till tre La permer

Rumblebee
0

Tycker att man alltid ska kastrera de djur som inte ska gå i seriös avel (dvs raskatts avel och inte bondkatter för att dem är så ''söta och lunga'')

Och varför har ju #1 redan svarat på :P Honors kropp slits ordentligt av att löpa, och är både jobbigt för katten och för matte/husse. Och p-piller ska man absolut inte stoppa i katten under en längre tid pga risken för cancer.

Även hankatter ska kastreras då dem helt enkelt blir lugnare och man slipper oroa sig för att han ska börja skvätta och ha sig på möbler och golv.

annzoo
0

En kastrerad katt får inte livmoderinflammation, minskar risken för juvertumörer och tumörer i äggstockar/livmoder slipper man också. Katten blir mer harmonisk och sällskaplig som kastrat då hormonerna inte spelar tanga :P
Man slipper oroa sig för att katten ska revirmarkera inomhus(både honor och hanar) väntar man för länge kan pissningarna bli en vana..

ser bara positiva saker att kastrera en sällskapskatt

hanna-linnea
0

Tack för alla svar! :D Jag har hört att katthanar Blir lungnare och keligare ifall man kastrerar dom men stämmer det på honor också :)

Aribigga
0

#5 Det har inte min Satan läst i sånna fall :O Han är inte det minsta lugn och kelig.

Kastrationen påverkar inte tempramentet men det gör dem ju helt klart mer harmoniska eftersom de slipper ha fortplantningsdriften kvar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Cazzos
0

Det är liksom skillnad på kastrera och sterilisera, och de kan fortfarande löpa när de är steriliserade (det är vad jag har hört) och som sagt så är det jobbigt för dem.

Kastrering for president! Tungan ute

Aribigga
0

#7 Man steriliserar väl inte längre i sverige? En del använder bara det ordet men när man väl gör det så plockar man bort allt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Cazzos
0

#8 Jaha.. vad konstigt. Men sterilisering betyder väl att man bara tar bort äggstockarna och när man kastrerar så tar man bort livmodern också?

Kastrering är ändå bäst tycker jag, på både honor och hanar. Skrattande

MonicaLagerquist
0

Vid sterilisering knipsar man bara av äggledarna.Vid kastration tas allt bort.

Aribigga
0

#9 Ja precis, men jag har hört till och med veterinärer kalla det för sterilisering och sedan har de kastrerat.

Kastrering FTW! :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Emma--]
0

#5 Jag gissar ju att dom anses lugnare eftersom dom slipper stressen med att vara fertila. 
För den skillnaden tycker jag helt klart man märker. Och då har dom ju tid med annat än att leta efter nån att para sig med, så kanske dom även myser mer med sina ägare. 

Men kastrerar man tidigt tror jag inte man hinner märka någon skillnad på sin katt

hanna-linnea
0

Så alla vet tänker jag skaffa en innekatt. :)

blondifire
0

det är riktigt, man steriliserar inte katter längre sen lever själva ordet kvar antagligen för att just det förknippas med honor (alla arter) och kastrering m hanar (alla arter)..

S*Winsnes Wilda

Cazzos
0

#14 Men att man knipsar av (jag fick fel info, man tar inte bort äggstockarna Tungan ute) äggledarna har man väl gjort förr? Varför slutade man med det?

PumpkinQueen
0

#13 Ett väldigt bra skäl till att kastrera sin honkatt, även om det är en innekatt, är att hon kan börja kissa på saker annars. Det är inte ovanligt att även honkatter börjar kissa utanför lådan när de blir könsmogna. Om man kastrerar så slipper man det problemet.

Och så kan man ju passa på att öronmärka och chipmärka katten när den ändå är nedsövd vid kastreringen. Även om man inte tänkt släppa ut den så kan de ju rymma, om man har otur. Fast de blir mindre intresserade av att rymma efter kastreringen, när de inte längre vill ut och ragga upp kattpojkar! Skrattande

hanna-linnea
0

Jag tycker det verkar lite läskigt att behöva oprera men jag anatra att det är värt det :)

PumpkinQueen
0

Jag är alltid jättenervös innan mina katter kastreras, men man ska veta att det är ett väldigt vanligt ingrepp och det är väldigt liten risk att något går fel. Jag skulle gissa att kastrering är de vanligaste operationen som veterinärerna gör, så de flesta skulle säkert klara det till och med i sömnen. Skrattande

Det är ju ett engångsingrepp, man gör det en gång och sen är det över. Och man får en mer harmonisk och nöjd katt.

Lycka till med din nya kissekatt!

Jina
0

#15 Hur menar du? Knipsas bara äggledarna fortsätter honan löpa, risken för livmoderinflammation finns kvar och i enstaka fall kan ledarna växa ihop igen.

hanna-linnea
0

Ja jag får hoppas att det blir någon :D

wickedshadow
0

Kastrera! Hade en katt som fick en tumör och veterinären sa att det var för att vi gett henne p-piller, vilket hon fick i flera år. Har aldrig varit så ledsen över att mista ett djur. Så kastrera är nog bäst, både nu och senare i åren. Sen kan de såklart bli sjuka ändå, men inte av den orsaken! :)

MonicaLagerquist
0

Jag föredrar helt klart en planerad kastration av en frisk katt en vardag mot en akutoperation av en honkatt som är sjuk i livmodersinflamation en helg.(för typiskt nog så kan man ge sig sjutton på att om katten blir sjuk så är det en helg)

PumpkinQueen
0

#22: Bra sagt!

hanna-linnea
0

Men ifall man kasterar honan hur är det man gör knipsar man av äggledarna eller vad gör man? Och sen när man har gjort det så behöver man inte tänka på att katten ska börja löpa och må dåligt för det? :)

Jina
0

#24 se inlägg #19 angående knipsandet

Kastrerar man plockas "allt" ut. Äggstockar, äggledare, livmoder.

Aribigga
0

#24 Nej veterinären tar bort livmoder och äggledare så allting försvinner, även fortplantningsdriften :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Fridaaaa
0

Ja jag tycker att man ska kastrera både hane och hona om dem inte ska avlas med annars ska dem hållas inne helt :D

#24 Vid kastrering tar man bort allt: livermoder osv. Vid sterilisering knippsar man bara äggledarna, men katter löper inte och kan inte bli dräktig men bättre att kastrera

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
0

Jo hon katten fortsätter att löpa men kan inte bli dräktig om hon paras.Det är ju samma operation som görs på tvåbens tjejer som inte vill bli gravida.

Fridaaaa
0

#28 Jasså? Har inte jag lärt mig men jaja.
Jo det vet jag. Men ändå bättre att kastrera för det finns en jätteliten risk att dem kan bli dräktiga, inte stor men det finns :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.