Kattungar
Kommer få kattungar 0-10 st då jag undrar kattungarna är ca 1-20 veckorgamla när vi får dem vad behöver jag köpa för att få dem att växa m.m. Ersättnings mjölk vad för mat m.m.? Kan ni ge en lista?
Fråga ej vrf ja får dem det är för ja räddar dem från en som vill döda dem små och jag omplacerar dem!
Läs mer här:
Är inte ni lite väl unga för att klara sånt själva? Ni vet ju inte ens hur man gör eftersom ni frågar här inne. Jag tycker nog att ni ska vänta med sånt där tills ni är äldre för det är väldigt mycket jobb och matning varannan timme dygnet runt.
Vi räddade 3/7 4 dödade bonden och nej dt tcr ja inte!
Vi klarar det min mamma är vetrinär!
Dessutom är det enligt lag förbjudet att ta kattungarna från kattmamman innan de är 12 veckor gamla. Avtala med ägaren att ni hämtar kattungarna när de är 12 veckor gamla och övertar ansvaret för dem då.
Dessutom är det enligt lag förbjudet att ta kattungarna från kattmamman innan de är 12 veckor gamla. Avtala med ägaren att ni hämtar kattungarna när de är 12 veckor gamla och övertar ansvaret för dem då.
Jag är medveten om det men tyvärr kan inte mamman ge mjölk utan bara föda ungarna och bonden vill nämligen bara ha mamman han ee ingen vidare katt ägare!
Istället för att klaga när jag har räddat 3 förra året kan ni inte vara hjälpsamma? FAKTISKT jag tror jag vet dt jag behöver och nu kom min kära mamma hem hon vet så frågar henne nu!
Men om ägaren nu har dödat 4st av dem enligt trådskaparen, så tror jag att han ger tusan i om det är lag eller inte på att katterna ska vara 12v innan de skiljs från mamman =/. Så det kan ju sluta med att han dödar resterande också, och vem vet med vilka metoder…
Det stämmer!! Och jag FÖRSÖKEr bara vara snäll och hjälpa till!
Jag vill ju bara hjälpa till och tro mig inga mysiga sätt han döda dem på! Men dem som är villiga att hjälpa till med frågorna får GÄRNA göra det resten som ska klaga kan gå!
Om din mor är veterinär, så kan ju jag tycka att hon bör veta vad som behövs för att få kattungarna att överleva. Hon bör även anmäla det hela till Länsstyrelsen.
Men om din mamma är veterinär så behöver du väl inte fråga här inne utan fråga din mamma.
Det är inte bara bonden som begår ett brott, utan även TS och veterinären.
Det gjorde vi men dessvärre inte ovanligt här hoss oss! Vi har haft kontakt med allt och ja hon svara på allt nu!
Desutom har jag bara en sak och säga vi är inte dumma! Men om ni vill kan ni ALLTID komma ner och hjälpa oss om ni ska diskrimenera oss med ålder m.m. Det hjälper inte direckt men men ni gör som ni vill!!
Men frågan är ju, vad gör man om man vet om att det finns en person som tänker avliva sina kattungar? Ska man bara låta det vara? Vad är man då för människa, om det nu är så att man har möjlighet till att kunna rädda ungarna och föda upp dem bra… Lagar i all ära, men man kan ju inte stirra sig blind på dem.
vi föder uppp dem vi har lånad en dräktig mamma med endas 1kattunge och mycket mjölk min mamma har varit ledig snart 2veckor för katternas skull anmält till polisen så nej inte stirrat oss blinda
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
0-10 st kattungar 1-20 veckor gammla. Är kattungarna från olika kullar ?
1-4 veckors gammla ungar ska ha kattunge mjölkersättning med nappflaska, dygnet runt. Hoppas din veterinär mamma kan hjälpa dej med den uppgiften. Bonden kanske kan låna er kattmamman i 12 veckor det vore det allra bästa.
Tack Tuska!!! :)
Förstår fortfarande inte varför du ber om råd här inne om nu din mamma är veterinär?

Du skriver i ditt första inlägg att ni ska få hem ett gäng kattungar.I inlägg 15 skriver du att din mamma varit hemma i två veckor med kattungarna.Hur går det ihop?
Gör en anmälan till Länstyrelsen på bonden.Sen vore det ju bra om din mamma som är vetrinär ser till att bondens katter blir kastrerade så att det inte kommer ytterligare kullar om nio veckor.
Stolt ägare till tre La permer
Exakt jo vi har just nu 7st och det ska finnas fler inne hos den dära bonden men han ee så jobbig han vill typ katterna ska svälta ihjäl.. så han låser in dem i ett rum ja , mamma har redan gjort det!
Har inte Länsstyrelsen agerat då? Om han har dem instängda i ett rum för att de ska svälta ihjäl, så borde de reagera kvickt. Var någonstans i Sverige finns den bonden?
Bra att din mamma gjort en anmälan på bonden. Detta han gör är djurplågeri.
Vilken ålder är det på ungarna som ni tagit hand om ?
Det ser din mamma.
Och ni har lånat en dräktig mamma med endast en unge??? Hur går det ihop. Och fortfarande svarar du inte på varför din mamma inte kan svara på dina frågor om hon är veterinär?
Hon KAN svara och svarat vi har gjort allt vi kan och dem skulle ta över nu!
För det första kan inta alla veterinärer allt om alla djur, TS mamma kanske är bättre på lantdjur, exotiska djur eller gnagare, vem vet? men INGEN veterinäre kan om ALLA djurarter. Dock kan dem läsa sig till endel.
Sen TS; det bonden gör är INTE olalgigt! grymnt ja, men avlivar han enligt dem tillåtna metoderna är det lagligt! Om inte lagen ändrats? Och kan någon skriva den lagen i sånt fall?
Ni ska mata kattungarna 1 gång/timma dygnet runt i ca 1-2 veckor, sen kan ni börja öka till var annan timme vecka 3, var tredje timme vecka 4 och fortsätta så till dem är redo att avvänjas, tänk att ni även måste mata på natten!
Och lycka till med ungarna.
Nä bonden gör inget olagligt om han avlivar dem. Om han gör det på rätt sätt. Däremot gör han något olagligt om han lämnar iväg dem till någon annan innan de är 12 veckor gamla. Och TS gör något olagligt om hon tar emot ungarna innan de är 12 veckor gamla, om mamman finns i livet och kan ta hand om ungarna.
#26 fast känslomässigt tycker jag ju hemskt synd om ungarna och jag skulle nog göra som TS och försöka rädda ungarna om jag kunde.
Tycker det är självklart att en veterinär vet hur man tar hand om små kattungar, som du skriver så får man ta reda på det man inte lärt sig på utbildningen…om det finns nån 

Visst, det som sker är olagligt. Men är det inte bättre i denna situation att TS tar hand om kattungarna än bonden? Jag tycker inte heller det är okej att hem ungar i för tidig ålder, men bonden kan ju uppenbarligen inte ta hand om dessa?! Varför är alla så kritiska om TS för att hon vill katternas bästa?
Ts: kan du inte fråga bonden om du får låna mamman i 12 veckor?
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Jag är inte kritisk till att hon tar hand om ungarna, men är man så ung så måste man ha hjälp av någon vuxen och det vet alla här inne som har kämpat med nyfödda kattungar och nappat dom dygnet runt, det är fruktansvärt jobbigt. Jag ifrågasätter varför hon behöver råd härifrån om hon nu har en mamma som är veterinär, något stämmer inte.
#30 chinchilla är en gnagare, jag fick en kull där mamman dog, jag ringde till 3 olika stora kliniker i mellan sverige som skulle var bra på just detta djur och ingen veterinär/sköterska kunde ge mig nåt bra svar på hur jag skulle mata dem så dem överlevde. Så jag fick kontacka chinchilla-folk för att faktist få någon fakta.
Så där hade vi flera veterinärer dem rådfrågan, en bok där dem har info om dem olika djuren och dem kunde ändå inte ge mig svar, så veterinärer kan tyvärr inte allt.
Dock står det t.o.m på kattmjölks ersättningen hur man föder upp kattungarna :P
Min mamma är vetrerinär för lant djur men hon och hennes kolegor gör allt för att dem ska klara sig! Så ingen fara vi föröker så gott vi kan!
Men dock är frågan hur vi ska få alla sålda.
Min mamma har även pratat med bonden han kanske kastrerar elr va dt heter? kattmamman.
Vi har fått tag på en "mamma" till katterna förra veckan via en kattuppfödare hon heter mya och tagit till sig ungarna VÄLDIGT bra!
så tror detta blir bra!

Jag håller med, det är MYCKET bättre att rädda ungarna ifrån en plågsam svältdöd och ge dem en ny mamma tills de är redo att flytta ifrån "mamman" än att låda dem vara kvar och garanterat få ett riktigt dåligt liv (om de ens får leva). Hur kan ni stirra er blinda på lagen när det handlar om liv och död på detta sätt?!?!??!!
TS mamma må vara veterinär, men som Rafflan säger så kan INGEN allt. Kanske kan hon mycket om katter och dess sjukdomar, men inte hur man föder upp kattungar. Framförallt inte om hon är inriktad på lantdjur som TS skriver. Men hon är fortfarande veterinär.
Orättvist att hugga så mot TS när hon och hennes mamma faktiskt försöker rädda liv!
Bor ni på Gotland?
Vänta nu hänger jag inte med riktigt även fast jag läst kommentarsfältet..
Kattungarna som du ska ta/få från bonden är under 12 veckor? Isåfall har du en amma? Eller ska du ha mamman till kattungarna också?
Men har den mamman någon mjölk i spenarna då? Annars måste ni fortfarande nappa dom.

TS: Kan du skriva ett tydligt inlägg här med ALL info är du snäll? Så vi hänger med bättre 
- Hur gamla är ungarna?
- Hur många har ni hemma?
- Hrur många är kvar?
- Varifrån kommer amman?
- Har hon mjölk?
- Kan ni stödmata ungarna?
- Hur mycket kan du och din mamma om att föda upp kattungar? Alltså inte bara nappandet, utan allt - att kissa ungarna, introducera mat, osv…
- Finns det nån möjlighet att låna hem mamman? Amman har knappast mjölk så det räcker till så många ungar som du pratat om, och risken finns nog att det blir alldeles för många ungar för amman att uppfostra.
- Fler saker som är bra att veta för att vi ska kunna sätta oss in i situationen och hjälpa er?
Självklart kan inte en veterinär allting. Och det är kanske inte så konstigt om denna veterinär inte vet hur man rent praktiskt föder upp kattungar utan en kattmamma. Men TS fråga var, vad man behövde köpa hem om man ska ta hand om små kattungar. Och DET tycker jag att en veterinär borde veta. Det beror ju helt och hållet på hur gamla kattungarna är, och det bör ju vetten veta. Och om det handlar om 10 kattungar så innebär det att det är flera kullar.
Sen om TS mamma har varit hemma i 2 veckor redan för kattungarnas skull, så är det väl lite sent att börja att tänka på vad man behöver köpa hem nu. Eller att bonden håller kattungarna i ett rum så de ska svält ihjäl låter ju lite knepigt. Det tar inte så många dagar för kattungar att svälta ihjäl. Så om TS mamma har varit hemma från jobbet i två veckor för kattungarnas skull och bonden har hållt kattungarna instängda i ett rum under den tiden, så borde inte kattungarna vara i livet längre. Så jag tycker det finns en del saker som inte stämmer riktigt.

#38 De har ju 7 st hema nu enligt ju TS. Men att fler finns kvar.
Jättefint av dig TS att hjälpa katterna. Dock väldigt beklagligt att bondes djurhållning är så dålig.
Tyvärr tror jag inte att den kommer bli bättre heller, och om inte ni vill ta fler ungar i framtiden kommer han säkert att avliva dem, som han kanske också gjort förr?
Men om din mamma är veterinär, skulle hon då kanske kunna komma överrens med bonden om att hon får kastrera hans katter? Dels så skulle de må mycket bättre av att slippa fler dräktigheter och förlossningar, och fler kattungar behöver inte sätta livet till.
OK, det hade jag missat. Ligger inte resterande ungarna hos mammorna iså fall? Bonden verkar ju inte vilja lämna ut dem. Tvivlar på att han inte vill lämna ut av den anledningen att de ska svälta ihjäl. Han kanske vill att mammorna ska behålla några av ungarna. Så att inte mammorna blir dåliga.
Så här vi har 7 st hemma men nu under natten fick vi 4a st till hem. Vi letar efter någon snäll person som kan ta dessa än så länge är min mamma och hennes 2 kolegor uppe 24/7 för att hålla liv i alla.. Men dock har vi mist 3 st så.. Men det finns defenetivt fler hemma hoss bonden han har 3 vuxna och 6st ungkatter och säkert fler kattungar.. Dem springer runt lite överallt på gården. Vi föröker sätta ut mat till alla katter och vatten. Men vi kämpar den yngsa är 3st somär ca 4dagar.
Vi har en mamma från norge här som har en unge med sig med mycket mjölk hon har tagit till sig ca 8 kattungar mer kommer inte in så.. men vi jobbar på detta och ja tror bonden kommer få böta.
Polisen ska komma idag eller om dt va något annat och prata med honom.
Jättebra jobbat. Bodde du inte så långt bort så hade jag kunnat hjälpa till med några 
Bra att myndigheterna börjar agera. Var i Sverie finns ni?
Tack Jourhemmet! I Kalmar län just nu men ska åka upp till stockholm hem då nu men min mamma och hennes 2 kolegor stannar kvar och hjälper katterna och ev en valp kull…
"Jourhemmet" finns väl i Stockholm. H*n kanske kan hjälpa till med några kissar om du ska upp dit.
oj va härliga ni är de borde finnas fler som dig och din mamma som tar dom oskyldiga små liven under era vingar.En tanke bara som jag kom å tänka på är hur är adoptivmamman mot sina nya ungar behandlar hon dom som sina egna ?för jag tankte på de e ju så mycke annat en bara överlevnad de handlar om dom lärsig ju så mycke av sim mor dom första veckorna i live,jag hoppas att den nya katt mamman tar väl hand om sina nya småttingar och en stor guldsjärna till dig och din mamma med kolegor
//sophie
Vi har själva 2 katter men dem siter i eller snarare alla nya kattungar sitter i "karantern" mot dem men nu har ca 5st ungar fått träffa dem och idag ska resten få träffa dem så vi kan säga att alla uppfostrar varandra.
Men adoptiv mammam försöker så gott hon kan och alla hjälps åt!
Jag bor i Sthlm så finns det några ungar som skulle klara resan så kan jag ta emot några.

Tycker det är jättebra av TS att fråga om hjälp här, trots att mamma är veterinär. Att få tips från kattälskare som kanske haft liknande situationer att ta hand om är väl jättebra? Har tyvär själv inga tips att ge, ville bara uppmuntra dig att fortsätta med den insats du gör!
Hoppas allt går bra! Kram
Härligt att höra att det finns sånna som du, TS, som vill rädda små kattungar! Skäms på er andra som hugger ner någon som vill göra något bra.
Hoppas du får all hjälp du behöver och att det löser sig med grannen.