Jobbig katt. HJÄLP
Hejhej!
Jag har två katter, och en av dom är riktigt jobbig om nätterna. Han krafsar på dom dörrar som är stängda och han ger sig inte, utan där sitter han och krafsar hela nätterna. Jag vaknar lätt och jag kan inte sova när han gör det.
Jag kan inte ha dörrarna öppna eftersom jag har viktiga saker där inne som katterna verkligen inte får röra. Vad ska jag göra????
Jag har börjat låsa in katterna i ett rum nu, där dom har mat + toalett. men jag tycker synd om dom,, ??
kram!

Finner sig katterna i att vara inlåsta om nätterna? Gör de et så tycker jag inte det är helt fel… De kan bli lugnare av att ha det så, än om de har nästan hela lägenheten att vara på.
Vad har du för saker som är så viktiga och vad tror du katterna ska göra med dom?
Katter HATAR stängda dörrar, och de är faktiskt nattdjur så att de vill ha utrymme att gå omkring på natten är ganska självklart.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du provat att aktivera dem så de är trötta när du ska sova. Det är ju inte så bra tex att de ligger o halvsover innan du ska lägga dig. Min kattunge som gärna vill väcka mig tidigt försöker jag hålla vaken tills det är läggdags. Annars vill hon gärna sova någon timme innan det o då blir det jobbigt.
Min gamla katt sover snällt hela natten men kattungen väcker honom också tyvärr.
När man skaffar katter så är det en himla massa saker som man oftast får ge avkall på.
Vi har t.ex knappt några mattor och inga gardiner
men så vill jag också att katterna ska ha tillgång till hela hemmet dygnet runt.
Vi är alla olika men det kanske går att vänja dina katter vid att vara i ett rum på natten men det kan säkert ta sin tid….
/Maria
Skulle aldrig klara av att stänga in mina katter i ett rum, usch så hemskt. Jag brukar ha upp till tio katter i sängen på natten, tur att sängen är stor. Som sagt det är mycket man får göra avkall på när man skaffar katt, det får man ta med i beräkningen.
#5 Tio katter i sängen
Åh, vad jag blir avundsjuk. Mina ligger inte alls i sängen. Min gamle katt gjorde alltid det och det var sååå gott.
/Maria
Visst kan du vänja katterna att när natten kommer, så är det ett rum som gäller. Ge dem någon gomat i det rummet inför natten.Låt inte katterna gå in i det rummet dagtid som du är rädd om. jag har många katter, det är endast nu två som har tillgång till sovrummet.

Jag blir också avundsjuk på Jourhemmet då mina katter oftast sover på garderoben annars när de sover i sängen kryper de under täcket och brottas med mattes fötter tills de klöser och biter och hoppar så pass att det blöder 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Själv delar jag min säng med katter och illrar på nätterna. Man fryser ju aldrig direkt.
Jag har väl den erfarenheten att om djuren får vara med överallt så är de inte jobbiga eller pestiga. Då blir det ju en del av deras vardag att sova i sängen. Visst kan jag vakna någon gång av att någon skuttar upp eller ner men man vänjer och somnar lätt om sen igen.
Sen att vissa katter gärna backar upp och sover med rumpan i ansiktet på en verkar vara lite svårare att vänja dem av med.
Jag kanske skulle ta en bild någon gång så får ni se. Det måste se rätt roligt ut när jag har pyttesmå moderlösa kattungar hos mig. Då har jag dom i en hamsterbur bredvid min huvudkudde, dels för att dom andra katterna inte ska hålla på med dom och dels för att det ska matas varannan timme, och sedan resten av sängen proppad med andra katter 
#10 Du måste ha tusen stjärnor i himlen
/Maria
Tack så mycket men jag ser det inte så utan det är ett kall helt enkelt 
#12 Underbart….
/Maria

#14 Det är lite häftigt att alla kommer överens.
Borde visa den för folk som inte tror på mig när jag säger att jag har 7 katter och 8 illrar som sover och leker ihop.
Härlig bild, så brukade ja ha det. Nu kommer inte alla överens på natten, de blir osams om platsen närmast mej . Jag har då beslutat mej att ta de "svagaste" katterna till mej på natten, de är de lägsta i rang.
#14 kul bild! Har ni bytit så du sover i kattbädden för du kan ju omöjligt få plats 

Tror inte det är skadligt att stänga in katterna i ett rum nattetid om de går med på det.
För det mesta går våra tre och lägger sig med oss, o sover lugnt hela natten som en stor klump i mitten av sängen, med allt täcke förstås, men i perioder är de ganska jobbiga och springer över våra ansikten, hoppar på barnen på natten, och då får de sova i ett eget, mörkt o tyst rum.
Ibland har de jamat några gånger men brukar fatta vinken, att nu är det vila som gäller. Men jag skulle aldrig stänga in någon som protesterade ell verkade må dåligt av det, inte heller en ensam katt! 
Underbar bild!#14
Man är ganska ledbruten när man vaknar på morgonen. Men det känns som om sängen vibrerar, när de sätter igång och spinner.
Hahaha, det känner jag igen. Själv ligger man i fosterställning, var man än försöker sträcka ut benet så ligger det en katt.
Mina katter mår inte dåligt av att sova i ett litet rum. Det är bara det att det känns dumt av mig..
Dom rummen jag inte vill att katterna ska ha tillgång till är garderoben, mitt pyssel rum och mitt "sy rum". Jag är så rädd om mina saker.

Mina katter jamade o skrek utanför min sovrumsdörr ibörjan men nu har de vant sig att inte sova hos mig, hade så gärna haft dem där nen dey går ej så mitt råd e till ts vill du inte ha dem i rummet så va konsekvent o envisare än katten

Lägg ett kompostgaller precis utanför så de ej kommer åt att riva. Vi har inte heller dem i sovrummet på natten. håller med föregående, var envisare än katten så fixar det sig.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus