Hur högt kan en katt hoppa?
Hej!
Undrar hur högt en katt kan hoppa, alltså rakt upp? Vi har ett takfönster som står öppet ibland, iaf nu till sommaren. Det är ca 2 meter rakt upp till själva öppningen. Men då taket är rätt tjockt så att säga, så är det är drygt en och en halv meter till fönstrets karm som lutar kanske 45grader, dock är detta helt slätmålad vit vägg. Vad tror ni? Skulle en katt kunna komma ut?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min tioåriga kastrathane fixar lätt att från stillasittande hoppa upp och sätta sig övanpådörren.
Stolt ägare till tre La permer
oj! häftigt ändå. En dörr karm kan väl lätt vara 2 meter, så jag får nog ha den öppen max ett par cm då. Fönstret är mycket tungt och trögt.
Den enda av mina som jag har sett hoppat högt är Kerstin. Hon satt stilla på golvet och hoppade upp på mitt gamla vitrinskåp som är 1,95 m högt.

Sen hoppar Colina min La permfröken lätt som en plätt och lägger sig ovanpå kakelugnen.
Allt under ca tre meter skulle jag räkna på att mina vilddjur skulle kunna ge sig till att hoppa upp på och de ville.
Stolt ägare till tre La permer
Ingen av mina katter har hoppat mer än från golvet till överskåpet i köket så vitt jag vet. Men man måste tänka på en katt som vill komma ut och ser en möjlighet någonstans är deras envishet och uppfinnesrikedom nästan obegränsad.
T ex måste man tänka på att inte ha något snett under detta takfönster för då kan katten ta en omväg. En av mina katter hoppar från en fönsterbräda till ovansidan av en bokhylla inte så högt iofs men hon hoppar mellan väggen och gardinstången! Jag fattar inte hur hon får plats för det är ganska smalt.
jaaa, de är ju i badrummet och det står ett skötbord snett bredvid…men det är ju lågt tak först, och sen kommer takfönstrets höjd. Så det skulle vara en vig katt som klarade att "vrida" sig så i luften. Men jag har sett mycket, så fönstret kommer förbli stängt, möjligtvis öppet ett par cm då. Tack för era svar!
Jag vet bara att en tidigare katt jag haft hoppade upp på en våningssäng utan minsta bekymmer, den nuvarande är nog dock för tung och otränad för att hoppa några höjder. Däremot springa på väggar i 90 graders vinkel, det går finemang!
Helt fascinerande hur högt kissarna hoppar, undra hur högt vi människor skulle behöva hoppa för att motsvara deras 2-3…nån som vet?

Det har nog med hur vågade de är också. Min Forrest är å ena sidan obotlig optimist på ett naivt sätt. Men att hoppa är han lite rädd för tror jag, han är mer av en klättrare… på typ allt. Min tjej är å andra sidan lättare i kroppen och vågar hoppa högre. Nu är dom ju inte så gamla än men det var först förra veckan jag såg henne hoppa upp på köksbänken… så nu blir det till att passa kastrullerna
Sen är det helt klart rasberoende också. Jag kan väl tänka mig att t.ex en bengal kan hoppa 3 meter rätt upp. Siameser har jag för mig är rätt duktiga på höjdhopp också.
http://www.kossan.se/roliga-filmer/katt_som_hoppar_hoegt.htm
Medarbeterare på Kost
katterna är ju inte så gamla än, men deras pappa är en blandning mellan siames och birma. Har redan fått börja vaka över köksbänkarna…;) Vi skall kolla på möjligheten att sätta in solfilm som tar bort mycket av värmestrålningen, på våra fem söder fönster i rad. Just nu har vi Kirsch (!) persienner nere som funkar något, men är satta lite för långt från fönstret. Blir en utmärkt gång för katterna men gör det även roligare att döda dyra persienner. Men varmt blir det asså….tur att katter gillar sol och värme. Mindre så för mig när jag skall försöka plugga…gah.
Inte kul alla gånger att ha vindsvåning med endast självdrag som ventilation…

Jag har ju också vindsvåning och det är inte skoj på somrarna utan balkong. En bekants katt som bodde i en likadan lägenhet dog faktiskt av värmeslag. Vanliga ventilationen är närmast obefintlig och utan öppna fönster blir det olidligt på sommaren… har dock köpt nät till "vädringfönstren".
Medarbeterare på Kost
Vi har nu köpt såna "haspar" i plast till dom fem, så dom kan stå öppna nån cm. Vi har ju en son som både kan ramla ut, slänga ut saker och katter som kan komma ut. Nät har vi tänkt till en iaf, men den kan vi nog bara ha i när vi är hemma. Fönstrena är relativt breda och har sina gångjärn i sidan, och med havsblåsten kan dom blåsa av. Så vi kan vädra "lite" hela tiden och mycket ibland…
Som tur är har vi trappa ner till en hall med fönster som alltid är sval…riktigt kallt där på vintern dock då det inte finns annat element än värmegolv (och det har inte vart på i vinter…vi e lite snåla och tycker att värmegolv i badrummet räcker lol). Barngrinden gör att katterna kan vara ifred plus att dom kan svalka sig där.
Katterna vill dock gärna vara här uppe med mig. ;)

Nä jag skulle nog inte våga ha nätade fönster öppna när man inte är hemma. Beror på hur de är fastsatta såklart och hur stadigt nätet är.
Tänkte köpa takfläkt förut men så såg jag den här filmen…!
http://www.kossan.se/roliga-filmer/katt_hoppar_upp_i_takflaekt.htm
Medarbeterare på Kost
jag har också haft en katt som inte kunde hoppa upp på diskbänken som ung. Han hoppade helt sonika rätt in i skåpen ;)
Han var kanske en 2-3 år när han kom på hur man skulle göra.
#14 jag vet inte om just den filmen var på riktigt, men det där skulle ju faktiskt kunna hända, eller nåt ännu värre!
Mannen är 2 meter lång och vi har sjukt lågt i tak, plus snedtak, så jag tror takfläkt går bort. Vi har en riktigt bra som står på pelare typ, men den e grymt jobbig att flytta osv. Förra sommaren fick vi ställa den nära det enda fönstret vi kunde ha helt öppet så att den drog in frisk luft…hjälpte inte alltid dock när det var stekhett och vindstilla på södertak…pust Lite ot, men vi får helt enkelt fundera vidare på hur vi skall uppnå en dräglig temp här inne!
Fö så fick jag just ta ner Kip från i! diskhon…hjälper det inte att bara visa att det är fel får man väl ta till vattenspruta?
Jag skulle aldrig ta till en vattenspruta för att uppfostra en katt. Katten tolkar inte nödvändigtvis en vattenspruta på det sätt man som människa tänker att den borde göra. I stället kan katten hitta på något som vi som människor finner långsökt, börja kissa på fel ställe t ex i diskhon. Man får med katter som med barn välja i vilka situationer som man ska striden och aldrig börja en om man inte mer eller mindre är säker på att man vinner.
Jag känner en katt som varje dag tar sig en eftermiddagslur just i diskhon. Du kan förstås lyfta ner katten när den går upp på diskbänken men så mycket mer kan du inte göra. En väninna har en nyfiken katt som alltid skulle sitta på diskbänken när hon lagade mat och diskade. Till slut satte hon en pall vid diskbänken som katten kunde sitta på och då blev katten nöjd.
nej, vattensprutan känns ju verkligen som en sista utväg. Än så länge är det lyfta bort lyfta bort lyfta bort. Till sist verkar dom tycka att det e så tradigt att dom ger upp. Dock är jag lite rädd att dom hoppar upp och bränner sig på spisen, för den kan ju vara mycket varm även efter man lagat mat, och det vore ju värre än något annat, inklusive vattensprut. Smart med stolen, skall faktiskt prova det, dom verkar mer nyfikna på vad som händer där uppe och då kanske en pall kan stilla deras nyfikenhet. Bara dom inte tar det på fel sätt, och tror att det är ett välplacerat steg upp till bänken!

Nä videon är nog reklam för något troligen, kanske djurförsäkring ?
Men jag kan gott tänka mig att de kan skada sig av en fläkt. Allt som rör sig brukar vara spännande !
Man skulle ju iofs kunna köpa luftkonditionering. Själva apparaterna har blivit drägliga i pris numera men drar rätt mycket energi. Sen måste det vara av någon typ som man inte behöver frånluftsslang genom ett öppet fönster… eller genom en vägg.
Medarbeterare på Kost
Har kollat upp det faktiskt, men de enda som inte kräver frånluft (vi bor i k-märkt hus) är ju de med isklampar. Känns lite omständigt.

OT: Ja det verkar onekligen omständigt att hålla på och frysa in. Får köra med isklampar i sängen i stället
Fast det borde gå att konstruera nåt vettigare. Det finns ju material som används för att hålla saker vid konstant temperatur, både låg och hög. I allmänhet är det något saltliknande material som ändrar fas och tar upp och lagrar värmeenergin. Det används i allt från rymdskepp till datorer till kläder. Till åtminstone komersiella byggnader finns plattor att sätta i taket som är helt passiva kylelement. Stoppa in en sån i en apparat och lägg till en tyst fläkt bara 
Till de svenska olympierna för några år sedan tog man fram västar och kepsar baserat på sådan teknik (PCM) som skulle hålla dom svala, i Aten tror jag det var.
Medarbeterare på Kost