Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2079 ggr
[nataschaj]
0

Behöver råd fort- Dräcktig hona

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

(då jag inte har data/internet hemma så lånar jag ens komps, så behöver svar rätt fort)

Jag har googlat å frågat, men får inga bra svar, å läst här inne men ja, detta är första gången.

Ni behöver inte påpeka om att de finns miljader katter det vet ja. Så den biten kan vi hopp över.

Denna katt är inte min, utan en grannes som aldrig är hemma, jag tog in henne då folk klagar om henne för att hon inte ska föda dessa katter ute.

I somras hade jag ett snack om detta, för ja bad denna att kastrera henne. Nu har ja frågat å väntar på svar vad denna vill göra med katten, om de e så att ja ska sälja henne elr liknande.

där har ni kort info.

Jag vill gärna veta hur man kan se på en hona när de börjar närma sig innan förlossning.

Innan så såg hennes mage ut som en rund boll, men nu är magen typ rund nedåt golvet å vart så i 2 dagar. å tycker att hon inte alls ser lika stor ut. (jag kände hur de sparkades å de för 1v sen i magen på henne).

Hon är svår att hålla i så ja kan liksom inte känna direkt på henne.

Men när vet man typ när de är dags? kan man se de på magen elr nåt?

(medans ja skriver detta så har ja fått tag på ägaren)

Jourhemmet
0

Magen har sjunkit ned som du beskriver det och dår är det inte långt kvar. Håll henne inne tills hon fött och släppINTE ut henne förrän ungarna är tolv veckor. Hon kan föda när som helst.

[nataschaj]
0

1 hehe nej klart ja inte tänker släppa ut henne, de  e därför jag har vart så snäll å tagit in henne till mig fast ja inte direkt har råd, vilket de har löst sig då ägaren kmr ge mig pengar för mat osv. =)

Men tack! ja då är de väl bara å vänta ännu mera då.. höhö.

Jourhemmet
0

Men du det kostar att ha kattungar, dom ska även avmaskas och helst vaccineras innan dom säljs. Mamman ska du omedelbar börja ge kattungefoder, Royal Canin babycat 34 är bra och det ska ungarna äta från ca: fem veckors ålder. Vad ger du för foder nu?

Jourhemmet
0

Du måste vara hemma nu fram tills hon fött för man får inte lämna en katt som ska föda. Vet du vad ska göra om något går snett? Du kan få åka in akut med henne om någon unge tex fastnar.

tuska
0

Gör en bolåda så hon kan bädda och krypa undan och gömma sej,många katter vill ha det så, att bädda stimulerar värkarbetet. Kattmamman börjar bädda i den när hon känner att det närmar sej, ibland om man har tur kan man se slemproppen gå. Viktigt är att man kollar så förlossningen går bra för honan, ibland kan man få hjälpa till. En första gångs mamma kan vara stressad och lite "bökig"

[nataschaj]
0

de får ägaren ge mig pengar för, för ja har inte råd med de efter som ja har haft andra utkostnader denna månaden å samt haft andra djur som har kostat lite extra. så hon får faktiskt nöjja sig de hon får nu te ja får pengar igen.

Sen är de inte min katt häller, så tyvärr får ja vara sån att hon kmr nr 2 av mina djur, men klart händer de nått så åker ja in, men maten får de väntas med.

Jourhemmet
0

Så nu är det Friskis som gäller? Var bor du?

[nataschaj]
0

7 Jag gillar inte friskis över huvudtaget, så de får inte nån av mina katter, så får ja får pengar så kommer ja köpa ett foder r c men just nu har ja inte pengar å ägaren kunde inte ge mig nått förens denna får sin lön.

Varför vill du veta va ja bor för??

Jourhemmet
0

För att bor jag i närheten så kan hon få vara här och få allt hon behöver eftersom du inte har råd.

Imasy
0

Jättesnällt av dig att hjälpa mammakatt och ungar :)

Men vad händer med mamma katt sedan? Kommer hon kastreras? Ska ägaren ha tillbaka henne eller ska hon säljas?

[nataschaj]
0

9 din ton gillar jag inte, du behöver inte ha en sådan attetyd på någon som knappt vart här inne å du vet inte ett dugg om mig osv. jag sa att ja skaffar bra foder så fårt ja får mina pengar ja känner att ja inte behöver fixa de NU så snälla lägg av.

jag vet mkt väl vad katter behöver inom mat osv, just avel å dräcktigets symtom osv kan ja inte, så snälla ge dej.

och nej hon ska inte flytta så här tätt inpå inte till dej som ja inte ens känner eller någon annan.  

10 jag kommer att försöka sälja henne till någon som är beredd å ta henne samt kastrera henne, kan hända ja kastrerar henne själv. De va meningen att dennas släkt som bor i lägenheten skulle ha henne, men då denna inte brytt sig om katten har ja fått tillstånd att försöka sälja henne.

Jourhemmet
0

Jag hade ingen som helst attityd utan frågade om jag skulle hjälpa dig eftersom du inte har råd.

[nataschaj]
0

12 jag tolka dig som dålig attetyd emot mig. Så läs om å läs rätt, de står att ja kommer å köpa de så fort ja får mina pengar, punkt slut, å de är inte nån mat fråga ja ville ha svar på, utan hur man ser innan de är dags.

Bolåda å allt är fixat.

Inga katt ungar ännu, dock tycker ja att magen ihnte växer nått mer å lite mer rundare ned till. (inga bollar på sidorna alltså)

Jourhemmet
0

Undrar vem som har attityd

[nataschaj]
0

14 man kan undra ja =)

tuska
0

#13 om magen har förändrats och sjunkit ner så är det snart på G

Du kommer att märka att katten blir "sjuk" av förvärkarna hon ligger och spänner benen bakåt med jämna mellanrum, blicken hennes blir dimmig, man kan som på människan kolla tiden mellan värkarna, katten kastar sej ofta från sida till sida och bäddar.  Krystvärkarna ska hon inte ha mer än högst 2 timmar, om tiden skulle gå över det,  ska du tala med en veterinär. Ha veterinärens telefon nr. uppskrivet i fall att ..man får räkna med att ibland ta veterinär hjälp. 

Ha mjölkersättning hemma och en spruta eller en nappflaska, ifall du behöver stödmata kattungarna.

Lycka till hoppas allt går jättebra

[nataschaj]
0

13  Tack.

Denna hona är ju van att vara ute, så idag har hon verkligen "skrikit" majuat väääääldigt mkt, är hon orolig elr är de för att hon vill ut?.

Hon är svår å kolla magen på, alltså där spenarna sitter, så ja hinner inte kolla om de finns mjölk för hon går i väg så fort hon märker ja börjar kolla/känna på henne där. och igår kväll hängde hon efter mig men vet inte om de va för mat (hon hade fåt de tidigare) tycker de e sårt å tolka på va de e hon vill.

Hur vet man när värkarna kommer igång då??

Hon ligger under sängen mkt å inte brytt sig om bo lådan ännu. så de känns som att hon kmr att föda under sängen (där ja har laggt en liten hund säng i fall om att så flyttar ja på ungarna sedan te bolådan)

När ser man att vattnet går??.

tuska
0

# 17  Det första du kan se innan värkarbetet startar är slemproppen, något blodblandat slem (katten tvättar då sej ofta)   Vid krystvärkarna ser du först en blåsa med fostervatten, där i ska då en kattunge finnas.Skrattande

kattmamman kan bita hål på fostervattenblåsan och sedan krysta ut kattbebisen, strax efter kommer moderkakan som kattmamman äter upp och biter av navelsträngen. Ibland måste man hjälpa till när det är en förstagångsmamma med att ta bort fosterhinnan kring huvudet och se till att ungen får fri andning, även att klippa navelsträngen, mammakatt kan vara stressad, eller inte bry sej om ungen, nu beror allt på hur duktig kattmamman är.

[nataschaj]
0

18 jaha ok! Detta är hennes 3 elr4  kull så första gång är hon inte, bara ja som är de höhö. =).

Ja har märkt att hon har svårt å tvätta sig vid anuset, ska ja försöka tvätta henne där? ( om ja kan få nån å hålla henne, annars går de inte för hon vägrar när nån håller fast henne).

de är inte jätte äckigt elr så.

Ja är ju nervös, efter som detta är min första gång, å de är inte min katt så hon är inte lika lätt som de skulle vara min katt för hon e inte lika go som min hona. (min hona kan ja bära å kolla/kläma osv på).

tuska
0

#19  Mot slutet av dräktigheten har de svårt att hålla sej rena i baken så visst kan du försöka att göra rent om du får.  Ta lite olja på en tuss och dutta i baken det brukar lösa upp det som torkat in.Har katten fått kullar tidigare så vet hon vad som försegår och kommer säkert att klara detta galant. Berätta hur det går för dej, kanske det blir ungar nu med helgen

Josefa
0

Om hon är kladdig i baken så kan det bero på att slemproppen har gått.

Ta det bara lugnt. Låt henne ligga under sängen om hon vill få sina bebisar där. Du kan flytta hela familjen till bolådan, när förlossningen är överstökad. Då måste det ändå bytas till torra rena "sängkläder". Hon har4 fått ungar förr, så hon vet vad hon ska göra. Sitt bara bredvid och låt henne sköta det hela själv. Hjälp bara till om något verkligen verkar vara tokigt. Och ha telefonnummer redo till veterinär och gärna någon som varit med om en kattförlossning innan, som du kan ringa till om du undrar något. Det blir nog bebisar i natt.

[nataschaj]
0

asså hon har vart lite sen för några dagarsen, men kan bero på att hon va snabb å snodde min mat, men ska hålla koll på baken.

Jag känner ingen som har vart med om detta innan, där av vände jag mig till er, för ja kände att ja skulle behöva ha nån som kunde ge mig råd å svara (önska ja kände nån som kunde komma hem å kolla på henne men men)

nr te blå stjärnan har ja, så de är klart.

De va de ja tänkte, att hon kunde föda under sängen å sen flyttar ja henne te bolådan.

annzoo
0

12 har du ej fri tillgång till foder till den dräktiga honan?

[nataschaj]
0

23 klart ja har. Torr foder står alltid framme.

annzoo
0

såg att jag refererade till fel inlägg nr 17 skulle de va.. undrade då du skrev "…och igår kväll hängde hon efter mig men vet inte om de va för mat (hon hade fåt de tidigare)".

Det lät ju som hon inte hade fri tillgång. Se till att du har ägg hemma när förlossningen sker. äggulan ger energikick…=)

[nataschaj]
0

25 jaha haha jo men de ja menade att hon hade fått blötmat ett par timmar tidigare! Men hon hängde efter mig vart som, men tror damen börjar bli les på va inne, men kan inte släppa ut henne.

Då ska ja spara 1 ägg då, bara ägg gulan elr funkar ägg vitan med?

bara ja inte sten sover när hon börjar föda, vill ju så gärna se när dem kommer..

Imitra
0

#11 jag tror faktiskt att jourhemmet bara försökte vara snäll, och det är ju sant att bor hon nära och kan ta katten så är det ju bättre. Katterna behöver ju få avmaskas och vaccineras

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[nataschaj]
0

27 ja uppfattade attetyden som ikke trevligt, men så kan de vara via nätet, deet är svårt å tolka vissa inlägg.

och nej, denna katt ska inte flyttas på, dels är de inte min katt utan fortfarande grannens katt, Och nej katten har de bra.

Skulle ja fått katten tidigare så skulle ja ha hunnit fixat saker och ting, men nu när de är så nära innan ja får pengar tycker ja att de kan vänta.

Men nu vill ja inte ha en massa onödigt tjöt om mat biten jag ÄR MEDVETEN om detta!.

Så kan ni vara snälla å respektera detta.

Imitra
0

Jag tjatade inte om maten utan jag vill att de små kattungarna ska få bli vaccinerade :) Är de vaccinerade och avmaskade kan man också ta mer betalt för dem

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Cheapo
0

# 26 Man ska väl absolut inte ge rå äggvita till katter, utan bara äggulan! Glad Lycka till med allt!

[nataschaj]
0

30 sikken tur att ja inte gett de  då, haha…. nu vågar ja inte ens ge… men jo, ska försöka få bort vitan då, men nja, ja har aldrig gjort de innan så får se hur de går.

Josefa
0

Ja, bara äggula. Gärna med lite honung eller druvsocker i.

[nataschaj]
0

Ska se om ja lyckas bara få ägg gulan då.

Nu kommer ja lämna datorn å vet inte när ja loggar in igen.

Rafflan
0

Lycka till med mamma katt och hoppas allt går bra med ungarna :)

[nettaahs]
0

blivit några kattungar än? :)

chilisalsa
0

Det är ingen fara att ge lite äggvita så man behöver inte vara rädd för det. Däremot får det inte bli en upprepad vana eller någon stor mängd. Detsamma gäller oss människor av samma anledning. Kroppsbyggare som drar i sig hela råa ägg regelbundet  är typ det dummaste man kan göra näringsmässigt Flört Man får näringsbrist helt enkelt då äggvitan hindrar upptag (inhiberar) ett annat nödvändigt näringsämne.

Medarbeterare på Kost

[nataschaj]
0

5 kattungar kom till världen i fredags den 15/4 alla mår bra med goa runda magar. Och alla är så gott som tingade.

Det va en häftig upplevelse att få vara med när hon fick dem. Kommer aldrig glömma det.

Jag kommer nog inte svara på ett tag, dels ingen internet och sen, ja de är bara det.

Mamma Katt får mat så hon klarar sig.

Nu kan ja slappna av och jag för en dagbok om katt ungarna där ja skriver hur dem mår osv.

Den 16 juli är katt ungarna leverans färdiga.

Finns det någon bra människa här ute som skulle vilja köpa katt mammam och verkligen kastrera henne och ge henne det liv som hon förtjänar? Hon passar inte som inne katt så in till staden ska hon inte!

Pma Mig då, svar kan dröja lite. Henne kan ni köpa efter den 15e Juli.