Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1780 ggr
Sigriiid
0

Foderbyte - Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en misse genom Katt Kommando Syd som under hösten hade två foderallergi reaktioner där vid första reaktionen överläppen svullnade upp och vid den andra så var det underläppens tur. Vi var hos veterinären och fick alla möjliga mediciner och sprutor samt ett nytt foder som vi skulle prova i några månader. Eukanuba Intestinal heter det och kostar skjortan! 399 kr för 3 kg. Katten fungerar utmärkt på det och tycket bra om det. Men på grund av priset så behöver vi nu byta foder då det är en för hög kostnad för KKS. Jag pratade precis med veterinären men de hade inga speciella förslag på foderbyte mer än till ett dyrare de har… vilket då inte är aktuellt! Jag har absolut ingen koll på hur kattfoder är uppbyggt och hur man själv kan hitta ett liknande foder för ett humant pris. Någon som har koll på ett foder som skulle kunna passa fröken Viola?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Anunnaki]
0

Har du provat med rått kött? En katt behöver 80 g - 100 g kött per dag. Du kan hitta olika sorters kött i snabbköpet som i genomsnitt kostar cirka 45 kr/kg. Det måste vara svenskt kött. Cirka 4 kr för mat till katten per dag är billigare än mycket som kallas kattmat.

Jourhemmet
0

Ge katten enbart blötmat.

Marad
0

Vad var det för foder som katten reagerade på?

Eukanuba Intestinal är ett foder för mag och tarm rubbningar varför rek veterinären det?

#1 en katt behöver mer än rått kött.

Sigriiid
0

Royal canins kattungemat, rosa påse var den hon reagerade på. Hon hade kattungar då hon först kom hit, därav kattungematen + att hon var väldigt mager. Endast blötmat, är det så bra? Jag har hört att man ska undvika blötmaten då den inte ska vara bra. Torrfodret är väl bättre för tänderna också eller? Hon fick Intestinal då hon samtidigt var dålig i magen. Återkommande diarré.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Imasy
0

Kattungematen har ju ganska så hög fetthalt, kan hon ha reagerat på det?

Gällande blötmat så är Mjau det enda att hänga i julgranen enligt mitt tycke. Men sedan kan man ju ge tex kycklingvingar mm som de får gnaga lite på. Kolla på barf.ifokus tex.

Sedan så verkar det vara många katter som blir dåliga av RC´s foder. Mina spyr/får diarre de lux, vilket många andra också har fått på sistonde.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blötmaten är betydligt mer artanpassad är torrfoder.Här hemma serveras det BARF och blötmat till alla katter.Stora som små fertila som kastrater kattungar som seniorer.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Bara blötmat, eller Porta21 Sensible och blötmat. Kolla upp Porta 21 Sensible, spannmålsfritt torrfoder som ska vara lämpat för foderallergiker. Kostar 429 kr (just nu 399 kr) för 10 kg, vilket blir ca 40 kr/kg. Frakten kostar 79 kr oavsett mängd.

Kolla in på www.zoomarknad.se och klicka dig in på katt, foder torrt, porta 21.

Jourhemmet
0

Jag kör med Porta här hemma och alla kissar älskar den. Tänk på att det bara är sensible som är utan spannmål.

[Mimsynims]
0

#7 Vet du om Porta21 Sensible funkar om katten är fiskallergiker?

IceJossan
0

Porta 21 Sensible innehåller lite laxolja, om fiskallergiker tål det eller inte vet jag inte.

Jourhemmet
0

Jag har en kattunge som inte verkar tåla fisk men detta foder fungerar.

[Mimsynims]
0

#11 Ok, får se om jag vågar prova det sen då… :)