Kiss på mattan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ska jag tvätta min matta?
Noggis har kissat och bajsat på den. Jag har tvättat den 1 gång men då så sköljde (stavning?) jag bara av den med hett vatten i badkaret.
Kan någon ge mig en lista i punkform hur jag ska rengöra den på bästa sätt? Mattan är långhårig och fluffig.
Är det en ryamatta?
Hur som haver, så hade det varit min matta hade jag dränkt den i tex dettol eller dax ytdes, låtit det torka och sedan in i maskinen.
Dränk in med ytdesinfektion på ställena kissen har varit och lägg en handduk och flera tidningar under.
#1 Jag kollade på Google och ja, det är nog en ryamatta när jag tittar på bilderna.. Den är svart men jag kan fortfarande känna lukten 
#2 Försvinner lukten då? Ska jag bara dränka den i ytdesinfektion eller ska jag skölja den med vatten något?
ja låt den ligga med ytdes. och kör den sen i tvättmaskinen.
Om han gjort sådär förut bör du nog också kolla om han är sjuk eller så
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
En ryamatta har lite stelade baksida eller vad man ska säga. För du kan inte knöla ihop den till en boll va?
En ryamatta måste kemtvättas. Däremot när jag fick kiss på min rya så dränkte jag den i dettol, lät den stå i ett par dagar tills den tokade och sedan sköljde jag rent den i duschen och så var det bara att torka igen.
Ja är det en riktig ryamatta så går det nog inte att få in den i en tvättmaskin ens. Skulle det inte vara en riktig rya så kör bara på 30 grader, annars får du ut en väldigt liten matta 
jag har tvättat min rya i maskin, det gick bra :) Dock var det en liten ryamatta :)
Men vart inte "botten" förstörd på den då?
nepp det blev den inte :)
ja då har vi lärt oss något nytt :) kanske bara mina som är för stora då? ;)
ja då har vi lärt oss något nytt :) kanske bara mina som är för stora då? ;)
#3 Ja det är en ryamatta med en hård baksida. Jag vill inte slösa pengar på kemtvätt för att han kommer säkert pissa där igen. Men jag ska köpa "Dax Ytdesinfektion" och dränka mattan i det, låta den torka, sen skölja av med vatten (varmt, kallt?) och sen låta torka igen. Det kommer ta typ, 2 veckor innan den är helt torr? 
#2 Nej, han är inte sjuk, det är något med Noggis och fluffiga mattor, han höll på så på min syrras långhåriga mattor också!
Jag köpte ytdesinfektion men den är slut nu. Vad ska jag göra för att få honom att sluta med att kissa på mattan?
Byta matta?
#14 Meh vad var det för dåligt svar?!
"Byta matta?" så katten kissar på den nya mattan då eller. Jag tror nog inte det var så Cazzos menade utan vad hon kan göra så hennes katt inte kissar på mattan som är.
Tyvärr har jag inte haft detta problem själv så har tyvärr inga bra tips. Det kanske finns något spray eller liknande som man kan spraya på mattan så att katten inte vill kissa där..
Jag hade nog testat att ta bort mattan ett tag för att se om han pinkar på den av en ren ovana?
#15 Eftersom ts skrev att han bara kissar på fluffiga mattor så är det väl ett utmärkt tips, problemet försvinner i ett nafs.
#18 Men jag vill ju ha en fluffig matta 
#17 Åh tack så hemskt mycket för tipset!! Jag ska ta kontakt med dem som sköter sajten och det där för mer information