Flytta nyfödda ungar och mamma?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min syster ringde just från sitt hus i Italien. En av katterna i byn har börjat föda ungar i en låda i hennes hus, en har kommit ut och resten är på väg. Men hon ska åka hem därifrån idag och inte komma tillbaka på ett par veckor, så hon måste flytta katterna…
Har någon bra tips på hur och vart man kan flytta dom? Det är varmt där nu, så dom kommer nog inte frysa och det är en liten by uppe i bergen, knappt nån trafik, men det finns ju andra katter, hundar, vilda djur mm.
Tror ni hon kan flytta dom till någon vedhög eller liknande, alltså hela lådan med lite filtar och så, då blir det lite skyddat?
Brukar kattmammor tycka det är ok att bli flyttade eller kan det hända att dom lämnar ungarna?
Min syster har riktigt dåligt samvete över detta…
Hoppas ni kan hjälpa till med några bra lösningar :)
Men hon kan ju inte bara ställa ut dom. Hon får vänta tills honan är klar med födandet och sedan ta med sig alla. Eller fråga någon granne om dom kan ha dom inne.
Ja, klart hon väntar tills alla kommit ut :) men hon bor inte i Italien permanent, och flyget går imogonbitti. Och hon hade inte en aning om att kattmamman skulle börja föda hemma hos henne! Där står dörrarna öppna hela dagarna.. Ingen i byn verkar vara intresserad, tyvärr.. Katten är en "herrelös" katt som föddes bredvid hennes hus förra sommaren.

Säg till henne att bygga något slags bo till henne som är regn och vindtätt. Har hon ingen uteplats som hon kan låta mamman vara på och där bygga något.
Tack för svaren! Nu har 4 ungar kommit ut och mamman verkar klar! Hon lyckades få en granne att ta hand om den lilla familjen! Han har lovat att kolla till dom och ge lite mat och vatten, så det löste sig tillslut :) Gud vad skönt det känns att det löste sig! Ha en bra kväll!
Ja va skönt.Usch skulle varit i upplösningstillstånd om jag var din syster.