Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 7840 ggr
Imasy
0

Jag blir galen på tjuvandet!

Jag blir galen på två av mina katter. De stjäl nämligen sonens nappar.

En av dem gillar bara att tugga/äta upp dem, medans den andre hellre vill leka/apportera med dem, och har sönder dem iallafall.

Jag vet inte hur många nappar de har skrotat på lpöpande band, och man kan ju lätt hålla sig för skratt när ungen skriker tre på natten och behöver en napp, och de där två klåfingriga har varit i farten.

Vi har provat att gömma alla napparna så att de inte ska få tag på dem, men de lyckas få tag på dem iallafall. Antingen så har Oscar tappat dem ur sängen, eller så är de där och pillar ut dem själva om han inte har nappen i munnen för tillfället.

Hur gör man för att få dem att sluta?

Linnslins
0

Intressant problem. Katter kan visst hitta på vad som helst.

Nu har ju inte jag barn så jag vet väl inte riktigt vad som fungerar. Men finns det ingen möjlighet att ha "nappburkar" eller liknande?

Någonstans där ni alltid kan lägga napparna. Jag antar att man behöver ha en napp lite här och där, så flera burkar, eller kanske påsar (fast då kanske nappen blir dammig och skitig om det är en tygpåse…), som ni kan ha på olika ställen i hemmet.

line84
0

Om ni har napparna i en burk med lock borde inte katterna kunna komma åt dom..

Är det inte farligt för en katt att tugga sönder en napp? Vet inte varifrån jag hört det.. Borde inte vara några farliga ämnen i nappar iom att barn använder dom men jag har verkligen för mig att läst det någonstans..

Lite högre upp kanske? Eller katterna klättrar då? Förstår att det bästa är om det ligger lite nappar överallt så dom finns nära till hands när det behövs.. Glad Inte lätt när man har napptjuvar hemma.. :)

IceJossan
0

Kan du inte ha nappen sitta fast i ett kort band i din sons kläder? Så att de inte kan sno den han har.

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så länge napparna ligger i burk etc så är de säkra till viss del. De har lärt sig att göra inbrott. Kassaksrinet med kodlås kom de dock inte in i, men det "försvann" i flytten.

Värsta problemet är ju att de stjäl napparna av honom på natten. Och är det så att han tappar/slänger en napp på golvet går det jäkligt snabbt för dem att tjuva den.

Napparna är gjorda av silikon och latex. Själva nappdelen är ju inte så stor, och det är ju bara en av dem som äter upp nappen. Jag tror att bitarna han får i sig är för små för att sätta sig på tvären, men man kan ju diskutera hur bra det är att käka latex och silikon.

En sådan däe napphållare man fäster i kläderna går att slita väck, och det är nog inte så skönt att sova med en sådan heller. Det blir ju som en stor plastklump som sitter och trycker emot bröstet/magen.

Linnslins
0

Köp burkar med segt lock ;) ikeas matlådor som är vita och har genomskinligt lock med röd kant är ganska sega att öppna. Kostar 19 kr styck. Fast det finn säkert burkar som är mindre och kanske bättre anpassade till nappar :P

Men burkar hindrar ju inte katterna från att ta nappen från sonen när han sover och det är väl kanske ett ännu större problem..

kan man inte smeta nått äckligt på några nappar så att de lär sig att napp är äckligt och på så vis slutar ta sonens napp ifrån honom?

jag menar då självklart att du smetar nått äckligt på ett napp som sonen inte ska stoppa i munnen sen :p

Imasy
0

Haha, jo det hajjade jag ;) Kanske inte så schysst att ge honom en napp dränkt i stark chili eller nåt ;)

Frågan är om de fattar vinken, eller bara går och letar på en ny smarrig napp när vi sover?

Hade hur som haver samma problem med äldsta sonen, fast då var det "bara" han som åt nappar som var i farten. Men han slutade inte stjäla nappar förräns den dagen äldsta sonen slutade med nappar :/

Linnslins
0

#6 Jag gissade att du skulle förstå det, men det är så lätt att folk missförstår en här så jag tänkte att det är lika bra att vara tydlig :P

Men katter tycker ju inte om citron… kan ni inte "citrona" napparna.. Fast frågan är ju om de fattar… Men jag tänkte att  citron är ju inte så jättefarligt för barn heller..hmm. Nu har jag nått att fundera på i alla fall :P

Imasy
0

Jo hunden tjuvade ju från diskbänken förut, men efter att hon fått smaka på en preppad korv var det inte lika intressant längre ;)

Men katterna, hu, de kan ju vara små kleptomaner ibland som hela tiden hittar nya vägar att hitta på sattyg ifrån.  Som sagt, jag hade samma problem för några år sedan och hittade ingen lösning då, så jag känner mig inte så hoppfull idag heller om jag ska vara ärlig ;D

[Maine]
0

Kunde inte låta bli att le.. visionerade katter med nappar i munnen.. Glad

Har inga råd, men hoppas att du kommer tillrätta med detta, för det är ju inte kul egentligen..

Imasy
0

Jodu, det är en syn att se kattskrället med nappen i munnen på samma sätt som sonen använder dem. Tyvärr sticker han fort son attans när han blir påkommen, så han hinner snaska i sig nappen innan jag får tag på honom.

Lite synd på ett sätt, för det hade blivit ett skojjigt fotografi ;)

Men oftast flyger han ner i källaren numer. Troligen för att han vet att det tar lång tid för mig att komma ner dit iom att jag måste öppna/stänga en grind. Sedan springer fuligen och gömmer sig under en dummelsäng, längst in, så jag inte får tag på honom.

Så sitter han där och käkar och tittar på mig samtidigt. Ibland tror jag banne mig han hånflinar åt mig också, lite "na-na-na-na-naaa-na" och gör det här tecknet för långnäsa. Typ.

Linnslins
0

hahaha! charmig katt må jag säga!!

[Maine]
0

#10  De vet mycket väl vad de gör, de små busarna… samtidigt som man bannar dem när de tjyvar, så blir man full i skratt.

När min ena katt tjyvar mat från diskbänken eller annat, och blir påkommen så sätter han sig under köksstolen. Med eller utan byte.

PumpkinQueen
0

Kan ni inte låta barnet sova i ett annat rum än katterna, så att de inte kan sno dem på nätterna? Dagtid kan nu kanske förvara napparna i en låda med lock på, som katterna inte kan öppna.

Förstår att det är ett jobbigt (och kanske till och med dyrt) problem, men nappålden är ju ändå en begränsad tid av barnets liv. Det kanske är bäst att bara härda ut.

Imasy
0

Han har eget rum. Kruxet är det, att stänger jag dörren på nätterna när jag sover själv, sätter sig en av dem och krafsar på dörren tills ALLA vaknar. Sedan så blir det så svårt själv att höra om han vaknar på natten och är ledsen.

Enda dörren den ena napptjuven accepterar är stängd är toadörren. Men in dit vill han inte. Man kan ju ha oturen att åka ner i badet ;)

Imasy
0

Blir galen. Vaknade nu på morgonen och ser den sista nappen ligga ute på hallgolvet. Någon av dem har alltså hoppat ner i sängen och plockat med sig den. Har bytt säng från spjälsäng till resesäng, så nu kan de inte tjuva genom spjälorna.

Den näst sista tuggade de sönder igår kväll.

Jag har haft de gamla söndertuggade napparna kvar så de har kunnat få leka med dem eller vad de nu gör, men de duger inte. Det ska enbart vara nya/hela nappar.

Jag känner att nu är de uppe i sådana summor att jag har liksom inte råd längre :/

TIMMY
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

men jag hade samma problem när jag är hos mamma, när min bror är där med sin staffe. Sen jag skaffade nappar i latex istället för silikon så håller dom för ett par bett! Inte för hunden (plastdelen) men jag märkte att sonen även gillade att bita i silikonet och latex har visat sig mycket mer bettåligt! Nu är de bara så att sonen har kommit att gilla latex mycket mer än silikon så när mannen köpte hem 8! stycken i silikon för han var trött på att leta nappar…så fick sonen lite spel! lol

Det funkar inte att skaffa nån skön bitleksak till hund som dom kan gnaga på istället, lite som ett substitut? Det finns säkert nån leksak i liknande material som faller dom i smaken.

hoppas att problemet löser sig för er!

Imasy
0

Katterna går loss på latex likväl som silikon, så där kvittar det. Hunden har ju en låda full med diverse leksaker men den är inte intressant. Katterna har också en stor låda full med myntaleksaker mm, men den är inte heller så vidare intressant.

Och som sagt så sparade jag ju de gamla napparna till dem, men de duger ju inte heller. Troligen för att de inte gick att förstöra mer än vad de redan gjort Skrikandes

TIMMY
0

va galet, jag trodde inte att katterna skulle vara intresserade av att just förstöra de hela nappar som finns i huset! Jobbig sits. Jag hade nog försökt inte låta dom leka med ens en förstörd napp då det signalerar att nappar e ok att leka med. Sen hade jag försökt få barnet att vänja sig vid de billigare napparna, många är ju sjukt dyra, iaf tills problemet ger med sig. Oftast tappar de (katterna) intresset efter ett tag…hoppas man iaf.

Jag antar att det inte är ett alternativ att vänja barnet att inte ha napp….de hade inte varit ett alternativ för mig då nappen är ett riktigt bra verktyg vid läggdags/grinighet.

Imasy
0

Hade samma problem med äldsta barnet och det slutade inte förräns han slutade med napp.

Kommer ju att ha nappbarn i 2-3 år till, och jag har lagt tusentals kronor på nappar under det senaste året, och då köper jag redan de billigaste/vanligaste napparna.

[Maine]
0

#16  Nu kanske jag missuppfattade (hoppas det), eller menar du att katterna ska kunna bita i de nappar som sedan barnet använder?

För övrigt, är det inte skillnad på kvalité, vad gäller de billigaste och lite dyrare napparna? Isåfall så är det ju dumt att tumma på det. Det är ju som med kattfoder, man vill ju ge sina barn det bästa..Flört

Imasy
0

Gällande kvalitet så upplever inte jag någon skillnad. Här har dock alltid silikon föredragits före latex, men i övrigt så skulle jag vilja påstå att prisskillnaden har nog snarare att göra med märke/tillverkare och design.

[Maine]
0

#21 Ok, det var längesedan jag hade nappbarn, så jag har noll koll! ;)

Imasy
0

Möjligtvis att nån kan vara fri från bpa eller vad det heter, annars är det nog bara en smaksak tror jag :)

Adalissa
0

Jag har tyvärr inget råd att ge som inte redan givits och jag förstår att det är ett stort problem men jag kunde inte låta bli att le när jag läste det. Såg katterna framför mig och deras nappjakt :)

Lycka till med problemet!

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Mona22
0

Det finns hårda nappar att köpa men det beror ju på hur gammal ungen är. Min systers 1,5 åring har såna. De ser nästan ut som en bitleksak ungefär fast som napp om du fattar.

Cazzos
0

Låt inte katterna komma in i din sons sovrum under natten eller när han sover med napp över huvudtaget.

Lägg napparna i en kökslåda som är trög att dra ut, såvida du inte har ett modernt ikea kök Flört

Eller lägg napparna i din sons byrålåda om den är trög att dra ut.

Kort sagt, lägg napparna i en byrålåda som är trög att dra ut! Flört

Imasy
0

ja samtidigt som man blir förbaskad ser de ju ganska komiska ut. Nyss var Kjell här och tog en gammal trasig napp, stoppade den i munnen och kutade fort som attans ner i källaren, med den i munnen ;)

Vet inte riktigt vad du menar, men kan ju kika lite extra i hyllan nästa gång jag är på affären. Men jag kan bara minnas att jag sett de i silikon/latex.

Problemet är ju att jag inte kan stänga in honom på nätterna när han sover. Och kattern är så fula och utstuderande att jag nästan tror de bokstavligt talat förföljer honom. Spottar han ut nappen på golvet så överdriver jag inte när jag säger att den är totalt söndertuggad inom 2-3 minuter :/

chilisalsa
0

Stäng vägen ner till källaren kanske ?

Även om du inte har dörr så måste ju du öppna nån grind sa du… antar att de springer rätt igenom  vilket borde gå att åtgärda. Troligen är jagandet av dom som du gör nu en stor del av det roliga ;-)

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

I källaren har jag bara mat och toa åt katterna, så det är väl deras lilla tillhåll. Men de är och tjuvar napparna på botten/övre plan, fast de har sönder dem direkt på plats, så de springer inte ner med dem i källaren om jag inte kommer på dem.

Ska jag spärra vägen ner till källaren måste det byggas om helt, tyvärr.

Cindy
0

Har du provat att "preppa" nappar? Jag hade provat att dränka några nappar i typ tabasco eller bitterspray och lägga dom på vanliga platserna. Snopen överraskning för napptjuvarna, kanske tappar de intresset tillslut?

Vänliga hälsningar
Cindy

Cazzos
0

#27 Nä du behöver inte stänga in din son men katterna kan du uppehålla med mat, lek osv så att de inte bryr sig om att gå in i sovrummet.

Sen kan du stänga dörren och lämna katterna utanför och ha alla nappar i hushållet i sovrummet i typ byrålådan om du och din son sover i samma rum?

Imasy
0

Det är ju inte det som är problemet så länge de ligger i en låda etc. Utan de stjäl ju napparna ifrån hans säng bla på natten när vi sover.

Och stänger jag ute dem från mitt sovrum kommer jag ligga sömnlös ;)

Sedan så känns det inte trygget heller att stänga dörrarna pga tex brandrisken.

PlusPlus
0

Isch vilket krånglig problem du råkat ut för. Och katter som är så jäkla egna och envisa :P
HAr tyvärr inge bra tips att komma med men hoppas att det löser sig för dig :)

Min ena katt är också en riktig liten tjuv men då av oviktiga saker :P Så som snoddar, plastgrejjer som brödpåsarna är stängda med osv. Hon är som besatt och försöker jag lägga undan vissa saker (de med ståltråd t.ex.) så hittar hon dem och gömmer dem för mig ist :P
Den andra katten går och biter sönder mobildisplayer och laddare. Det är däremot viktigare då de är riktigt dyra grejjer han ger sig på. Men som sagt, det är svårt att få dem att sluta då de är så egna och envisa ^^

Cazzos
0

#32 Det låter krångligt Obestämd

blondifire
0

fast om du står ut ett par nätter så brukar katter sluta med det beteendet vilket det kan vara värt

och för o höra sonen kan man ha en barnvakt monitor. häng upp en typ korg på väggen vid sängen o lägg nappar i o se till så han bara har en i taget. på dagarna kan du ju vänja han vid o inte ha napp.

S*Winsnes Wilda

Imasy
0

En av napptjuvarna är också galen i sladdar till hörlurar. Han har tuggat sönder ganska många hundralapper (tudenlappar?) i enbart hörlurar. Fast vi kan ju plocka bort sådant när vi går från datorn, blir ju lite svårare att be en bebis hålla reda på sina saker.

Men ibland har han varit snabb. Sitter jag och kollar på ett program i datorn och springer in på toa i ett par sekunder kan han ha sabbat lurarna när jag kommer tillbaka :/

Testade med nån tabascoröra på sladden, men den gubben gick inte hem.

Vi blev tvugna att stänga ut katterna från vårt sovrum när han var nyfödd, då vi misstänkte att han reagerade på katterna.

Jag skojjar inte när jag säger att jag var på vippen att kasta ut dem med huvudet före ;)

jossan007
0

ni kanske ska sluta med napp? jag har ju inga barn själv, så jag vet inte hur svårt/viktigt det är för barnen att ha napp eller att sluta iof.

annars kan du ju alltid försöka spruta vatten på katterna när dom rör napparna på dagen, och skaffa en "kattskrämmare" och ha vid din sons dörr?  jag jobbar i djuraffär och vi har en, den ger ifrån sig nått ljud som är läskigt för katter, och kan ävan spruta vatten, och det gör den när en katt kommer för den har nån sensor som märker det! det funkar i alla fall för tanter som inte vill att katter ska kissa i deras rabatter eller om man vill ha dörren öppen på sommaren utan ovälkommet kattbesök!

Imasy
0

om det är en sådan kattskrämmare som jag tror du menar, har inte de då ganska lång räckvidd?

Tänkte så att de inte pinas av att vara i sitt eget hem?

jossan007
0

den vi har täcker ca en meter och är tänkt för dörröppningar! finns nog med lite olika räckvidd beroende på prisklasser och sådär?

leta runt lite och prova! kundar brukar ha dom för att katter inte ska gå in hos dom på sommaren, eller för att få ha rabatterna ifred från kiss och bajs, och det funkar!