amma till kattunge
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns det någon kattmamma med gott om mjölk runt halmstad?
Min kattmamma fick förlösas med kejsarsnitt och bebisen går inte upp som den ska och är inte så villi att ta flaskan. Tror inte mamma katt har så mycke mjölk heller så hade gärna sett om det finns en bra mammakatt som kanske vill ha henne några veckor?
Det kan ta ett tag innan kattungen vill suga på flaska. Tryck fram en mjölkdroppe så den känner smak av mjölken, och hjälp till att trycka fram mjölken genom att trycka lite lätt med två fingrar på nappen. Och håll kattungen upprätt lite framåtlutad när du matar.Som när den ligger och diar på mamman. Mjölken ska vara lite varmare än kroppstemperatur.
Hörde att om man trycker fram kan dom få ner det fel med lunginflammation och död som följd=( Eftersom den får så lite så behöver jag ha flaskan typ upponer för att det ska komma fram längst ut till pipen och då är det svårt att ha kisen helt normalt om man säger så. Och använder jag pipett är jag rädd för att trycka på för snabbt med de skräckhistorier jag hört=(

Tänk på att om du lämnar iväg kattungen till en amma så får du inte ta hem den förens den är tolv veckor.
Jag tycker att det är lättare att ge kattungar mat med en 1 eller 2 ml spruta.
Du ska inte trycka på alls utan låta kattungen suga.Vill den inte suga så tryck ut en droppe.Den stannar kvar på sprutspetsen med hjälp av ytspänningen.
Stolt ägare till tre La permer
Ring katthemmen runt dig och fråga om dom har en amma. Det är väldigt bråttom om ni inte fixar att mata den.

I Royal Canins kattungemjölk finns det en jättebra nappflaska som jag kan rekommendera, man får med nappar i olika storlekar. Den flaskan är absoult det bästa att mata med, annars kan man ta 1 mililiterssprutor som de har på Apoteket. Kattungemjölken ska ligga på mellan 37-39 grader vid matning så fram med termometern. De är väldigt kinkiga när det gäller vällingens temperatur och vägrar tvärt ta den om den är bara lite för kall. (Ska självklart inte vara för varm heller.) Bara att kämpa på med matningen annars kommer den lilla bebisen tyna bort. Kattungen kan ha svårt att fatta från början att det är välling man försöker ge den och då kan det vara bra att försiktigt lägga en liten droppe på tungan till den förstår att det är mat du ger. Självklart ska matningen göras försiktigt och i bebisens egen takt så den inte får ner det i lungorna. Varannan timme ska bebisen ha mat.
Jag har fött upp en hel del kattungar med flaska på det viset och det har gått bra. Mjölken rinner inte utan droppar med om man trycker lite lätt på nappen. Tryck inte fortare än att bebben hinner svälja. Oftast behöver man inte trycka mer än några gånger innan kattungen får igång sugreflexerna. Om man håller kattungen lite framåtlutad så minska risken rejält för att de ska få ner mjölken i luftstrupen, och det är den mest naturliga ställningen för dem att dia på.
Se också till att kattungen är varm, eftersom den snabbt förlorar värmen och den inte ligger bredvid mamman och får värme från hennes kropp.
Är RC s ersätting jag har med tillhrande flaska, men det är samma alla tre napparna, bara olika beroende på hur man håller den… Om man matar med mm spruta måste man ju trycka på annars kommer det ju inte ut något…. Får fortsätta med flaskan kanske… men dom är inte så känsliga att få ner luft i magen då? Eftersom om katten ska ligga ganska vågrätt om jag förstod dig rätt så är det svårt att få ner mjölken i pipen…
Hur märker man på en kattunge om den fått det fel? Alltså får lunginflammation typ?
Värmen på vällingen e jag van vid att känna då jag har en egen bebis som precis blivit flaskuppfödd typ, fast den ersättningen kunde man smaka av ;)
Kanske ska tilläggas att det va en vääääldigt liten bebis när den föddes och väger nu 87g… har gått upp från 76 som den vägde i förrgår….
När den ska suga på pipen mer tuggar den på den…. och då kommer det väl ingen mjölk…..
Ojoj då får ni jobba hårt dygnet runt. Tycker nog att ni ska vända er till något katthem och fråga efter amma, fort.
Du behöver inte hålla den vågrätt, men lite framåtlutad. Tryck fram en droppe på nappen när den tuggar på den. När du håller i flaskan så håll fingrarna ända nere vid nappen. Tummen och pekfingret på varje sida av nappen.
Är kissen född lite för tidigt? Den har kanske inte så mycket kraft i sugrörelserna ännu. Har den diat mamman något alls? Du kanske kan hjälpa den att dia, genom att försöka massera fram lite mjölk innan du sätter dit ungen. Sköter mamman om ungen annars, med kisseri osv?
Fattar inte riktigt vad du menar med framåtlutad.
Vet inte alls om den e född tidigt, men den dödfödda som hon födde först va större, denna födde hon riktigt direkt efter, men jag fick klippa båda de navelsträngarna sen hade hon inte kraft att trycka ut ytterligare en som låg kvar så då fick det bli kejsarsnitt och då plockade de ut en död till och en extra placenta antagligen till den döda hon födde och även den döda dom plockade ut va bra mycke större…
Första dagen efter snittet så sög den jätteduktigt på nappen, men sen avtog det lite… Har sett henne slicka den mellan benen och så, men det gjorde hon inte i början för när vi kom hem efter snittt så va bäbisen jättesvullen runt rumpan och när jag duttade där forsade det ut massa bajs och kiss. Ja den har diat, men inte lika sktivt som i början dock, men har sett den dia två gånger idag iaf.
Har masserat fram en del mjölk på mamman ur de två spenar jag sett att den diat på, för att hjälpa till att hålla igång med om den suger dåligt och förhindra mjölkstockning och lagt bebis där efter. Den letar ju då, men kryper gärna förbi.
Är det ingen som vet hur man ser om dom fått maten fel och får lunginflammation? Eller vågar man försöka trycka i den lite mindre mängder, typ 0,5 ml utan att det är någon fara?
Det står precis hur mycket du ska ge på ersättningens förpackning
Ja där står 2-4 ml varje gång 7 gånger dagligen… men tycker 7 gånger e alldeles för lite. Eftersom den e så liten känns det som om det är bättre och ge den ofta och mindre om den inte vill ha mer vill säga.
Min tanke va mer om man vågar "trycka" i den mindre mängd trots att den inte suger eller är minta lilla livsfarligt för fel väg?
Om katten får lungenflammation så blir andningen snabbare och ett klickand ljud hörs vid varje andetag, eller rossel.
Gånger sju har jag aldrig givit, åtminstone en gång i timmen när dom är så små, och mindre mängd. Men det gäller även nattetid.
Ja det va det jag kände med… Försöker få i den 1ml varje timma nu. Den börjar dia på mamman, men sen slutar den precis som om den inte orkar… Har hört man kan ge lite dextropur för energi. Ska jag göra det kanske?
Inget rossel eller något vid andning, bara sover mycket under mammas ben och svans;)
Men har en känsla av att den har lite förstoppning, vet inte vrför jag har den känslan, men lite svullet typ runt ändtarmen… inte mycke, men får ändå känslan…
Kan man ge den kallpressad rapsolja mot det som man kan till våra egna bebisar?
Nej nej, inte till så små. Blöt en bomullstuss och dutta i rumpan så bajsar den.
Massera istället magen och i baken på den med lite fuktat papper. Och jag håller med de andra. Ge bara 1 ml och varje timme istället. 4 ml på en gång är alldeles för mycket för den lille.
Ge inget olja, men du kan ta olja på en bomullstuss och stryka mot ändtarmsöppningen, massera lilla magen så som mammakatt skulle göra när hon tvättar ungens mage. väg ungen vid samma tidpunkt morgon och kväll den bör gå upp minst 10g /dygn.
Vikten har jag skrivit om innan, den går upp max 5g/dygn, än så länge=( Läste på flera ställe man kunde ge dom paraffinolja nämligen, men då ska man inte göra det heller?Har masserat runt med en fuktad bomullspad, men inget bajs.. men får massera den lilla lite mer vid nästa mål mat.
Eftersom den verkar ha ovilja att äta typ så tänkte jag kanske om den har förstoppning så tar det ju emot..
Men visst hade mamman tvättat den i rumpan? Jag tor inte att den är förstoppad. Så små ska man aldrig pula i en massa konstigheter. Jag tror att den är lite för svag för att snutta på mamman, den vägde ju så lite när den kom. Det blir tufft för er men kämpa på, ni får turas om i natt.
Det är ett pyssel med de där små bebisarna, mammakatt är nog lite slö efter snittet men tycks tillåta den lille vila och värme det är ett gott tecken, va envis med att få den att tutta på mamma katt innan du stödmatar. En droppe druvsocker vatten är inte helt fel att ge, det ger dem energi och är lite lösande.
Ja det har hon gjort och jag gör ju det efter iaf vartannat mål, men är rött precis i "hålet" och så tycker jag den e lite stinn över buken.
Vägde säkert inte mer än 60g när den föddes så den kanske bara har svårare för att ta sig…. hoppas iaf….
Turas om blir svårt d jag e själv hemma, men får gå 7 månader tillbaka då man typ va vaken dygnet runt för sonen kom då…
Men vågar man "tvinga" i den lite mat varje gång? Eller hur lång tid ska det ta att mata på ett ungefär?
För en frisk hungrig bebis tar det kanske 10 sekunder att suga i sig ett par ml mjölk.
Jag skulle göra så här:
Massera igenom hela bebisen med fingertopparna.Det får igång blodcirkulationen på den. "Kissa" den. Sedan lägga den till mammans spene och försöka få den att dia. Sedan knåda igenom bebisen igen och sedan försöka få den att suga lite på flaskan. Slutligen massera magen och fä den att kissa.
Ev måste bebben också rapas efter att den ätit, om den sväljer luft när den suger. Har haft ett par bebbar som blivit uppblåsta efter att de ätit. Jag har gjort som man gör med den människobäbis. Hållit den mot axeln och strykt över ryggen, så känner man när den rapar. Fast de bebbarna var ett par veckor äldre.
Gnugga inte mot baken när du kissar den. Det räcker att du duttar med pappret/bomullstussen mot gumpen.
Ska testa detta, men nu en timmas snabbsömn innan det är dags…
Äntligen bajsade den nu i morse iaf, en rejäl hård korv, dock inte så lång… men den skrek massa när den kom ut så det gjorde nog lite ont… Se om det kommer mer eftersläntrande efter nästa matpaus…
Ser ut som där e mer som vill komma ut, men den får inte ut det=(
Dutta med bomulltussen med ljummet vatten på.
Och massera magen med fingertopparna.

När du gör iordning mjölkersättningen är det viktigt att du inte gräver med måttskopan i pulvret utan häller i pulvret i skopan och stryker av överflödet med en kniv.Annars blir ersättningen för stark och kattungen får lättare förstoppning.
Stolt ägare till tre La permer
Ja det där med för mycke pulver va noggrant även med min lilla som inte ammade utan gick på flaskan och han hade jättelätt till förstoppning. Va väldigt svårt att måtta när man skulle ha så lite pulver men gör iordning för ett mått nu som står i kylen och värmer en pipett i en kopp vatten till varje matning.
Hittade en stenhård klutt i deras låda idag och det är mer kvar i rumpan som vill ut, men får massera lite i taget, vill inte ha den borta alltför länge från sin mamma, men den verkar dock piggare idag och suttade på mamma och trampade på.
Tror antingen de döda tagit väldigt mycke mat från denna eller att denna helt enkelt blev till senare och så sätt inte är fullgången. Nu börjar den mer se ut som en helt nyfödd kattunge=)
Jg typ klappar den på magen ner mot rumpan med fingrarna vet inte om det fuingerar med deras tarmar som på människor? Och bomullen doppar jag i vattnet jag värmt maten i och försöker dutta på och runt rumpan, även runt öppningen och då märker man kisen försöker ta i och man ser brunt börja komma, men sen kommer det inte mer… Men ser lite mer för varje gång.
På våra bebisar kan man ju stoppa upp en termometer i rumpan för att sätta igång det (fått göra en del på min då han blev hård i magen jättelätt) Men det är inget man kan göra på en katt?
Har även fått hem lite dunsaker från min mamma och syster så jag kan bädde med under deras filt så det blir lite varmare, hittade inte någon som hade en värmedyna och vet inte vart man kan få tag på såna billigt…

#8 Jag har alltid fått med nappar med olika storlekar när jag köpt RC:s ersättningsmjölk, så det borde du också fått. När det gäller 1 mililitersprutorna så kan man behöva hjälpa till lite försiktigt i början, men ofta förstår kattungen till slut att den ska suga och då kan den suga ut innehållet själv ur sprutan. Flera av dem jag matat har gjort så när de förstått hur de ska göra.
#35 Jag skulle inte ta en termometer i rumpan på en så liten eftersom rumpan är så liten och termometern ofta alldeles för stor. Sen är det väl inte så lämpligt när bebisen redan är röd i rumpan.
Ligger mammakatt hos bebisen? Det är viktigt att den får av mammas värme och man kan gärna lägga en lätt filt över bebisen. Ligger mamma inte hos bebisen är värmedyna på lägsta temperatur ett måste, så små kattungar har ingen egen värmereglering.
När det gäller magen är det massage av mage och rumpa som gäller, gärna både före och efter måltiderna. Parrafinolja ska man vara försiktig med eftersom det kan ge diarre´. Jag har iof fått ge en 5-dagars lite parrafinolja eftersom den var rejält hård, men det var enligt ordination av vet. Massagen av mage och rumpa är ändå det viktigaste och man får hålla på ganska mycket och ofta med det.
När du ser hårt bajs som är på väg ut men inte riktigt kommer till skott, så massera med tumme och pekfinger på var sida om ändtarmsöppningen. Då brukar det komma ut. Samtidigt kan du hålla bebben med den andra handen över ryggen och massera lite lätt med fingrarna på magen.
va tre nappar med i förpackningen, men dom e likadana, står 1,2 och 3 på alla tre på dom och ska tydligen komma olika fort beroende på hur du vinklar nappen.
Kände oxå att termometer va lite stort, tänkte mer om det fanns något man kunde göra på samma sätt som med dom. Masserade nu efter maten med ett finger på vardera sida, men vill inte komma ut. Det som e rött ser ut som om det är lite från insidan om man äger så, för att den tar i men inte får ut. Lite som våra hemmorrojder typ…
Masserar innan jag tar upp den från mamman för tt den ska piggna till lite och även efter både underifrån och uppifrån ochduttar runt rumpan med tus och finrar vid var sida… Pratade med vet innan och hon sa jag kunde ta lite av viken olja som helst, men bara lite, för att smörja tarmen.Men hjälper det om det sitter så långt ner?
Bajset som har kommit ut e verkligen jättehårt, går inte att klämma ihop med fingrarna. Ja mammakatt ligger där ganska ofta, men eftersom hon valt en garderob i et ganska oisolerat hus så är där ganska kallt…
Fast hon tänkte bära iväg bebis idag ändå, ut till mig typ. Hon vill väl ha sällskap, men vill inte ha henne stående ute i vardagsrummet där det inte är så lugnt, men det är kanske det hon vill.
Flytta katterna till ett varmare ställe, ungen kan inte hålla värmen själv.
Svårt att flytta dom om hon inte vill ha dom där… Har fått tag i en värmedyna så ska lägga den under, majoriteten av tiden ligger mamman där, mest på förmiddagen ho promenerar runt…
Dom, har hon inte bara en??
Jag har ett knep till för att få förstoppade bebisar att bajsa. Håll den med handen över ryggen. Fingrarna på bebisens mage. Tassarna ska vara neråt. Håll bebisens rumpa under en kran med rinnande ljumt vatten. Stryk med din andra hands finger över ändtarmsöppningen. Håll undan svansen lite uppåt. Du kan även där massera med fingrarna på sidorna om rumphålet. Detta här låter inte så fint, och är lite svårt att förklara hur man ska göra. Man brukar känna på bebisens mage om de är nödiga och försöker krysta.
Jo men kattmamman och bebis… hon bär ju ivg den…
Om det så hade hjälp att stopa in fingret i rumpan (vilket man självklart inte ska) så hade jag gjort det. Är inte så känslig av mig när det gäller sånt, bara det blir bättre…
Ska testa det sen.
Undrar om det är med katter som med hästar. Har fölet ej fått i sig tillräckligt med råmjölk(första livsviktiga mjölken)så kan de få problem med magen?
Ja man vet aldrig… får bara hoppas det blir bättre… Den e ju ganska pigg den lilla ändå och går upp sakta sakta…
ja det gäller ju att inte ge upp o det verkar du inte göra. Jag har jobbat på med föl som ej vill äta o man känner sig förtvivlad av allt o vill ge upp men då måste man bara jobba på. Går det ej vägen har man gjort vad man kunnat .Givetvis har jag ringt veterinär som du också gjort o ibland får man åka in akut.
Neee… inte ge upp så länge den vill leva lite.. hade den blivit apatisk så hade det varit en annan sak, men den skriker och sånt och försöker, men har lite dålig ork…
Vi fick ett helt oplanerat föl här på gården med (en inackorderings) och mamman fick åka in och bli opererad då=( men dom går här ute nu iaf=)
Det va ett bra tips det med vattenkranen, fick ut 3 stora stenhårda pluttar… gula i färgen? men där va mer, men då skrek bebis såpass mycke och mamma stod uppe på diskbänken och skrek hon med så jag tänkte den kunde få vila lite… Fått ut ytterligare en korv och då skrek den som faen… men sen drog analen ihop sig mer iaf=)
Tog även en riskudde och värmde i micron och la på mamma… över tuttarna…

Men mina ser likadana ut. Ska fota dom och se om jag får upp den.
Bajset brukar vara gulaktigt så länge de bara får mjölk.
Ja då va färgen inget konstigt;)
Någon som vet varför hon nu börjar ilja flytta kattbebis?
Och hur länge man ska värma kattmammas mage mot mjölkstockning och hur man ska massera…
Det är ganska vanligt att kattmamman flyttar runt på sina ungar. Kan du inte försöka bädda åt henne i vardagsrummet om hon nu vill vara där? På någon undanskymd plats. Under soffan eller något. Fast hon kommer antagligen att vilja flytta ungen igen efter ett tag.
Hon kröp in i sonens täcke och la den… bäddade med värmedyna under ilten dom ligger på, vet inte om det va därför…

#50 De kanske har ändrat med napparna i förpackningarna då?
Har du ingen bolåda till mammakatt och bebisen? Mamman vill gärna ha en undanskymd plats för bebisen, samtidigt som hon kan ha lite koll på vad som händer utanför bolådan. Jag brukar köpa en ny kartong på Granngården eller något liknande ställe. Det ska vara en ren kartong och inte någon bananlåda som innehåller gifter efter bananerna.
Hon hade själv valt ut en låda redan innan… dock en bananlåda.. fast en som varit med om många flyttar så vet inte hur mycke gift det är kvar i den… sen valde hon jälv garderob och jag ställde dit lådan och det ög till nu…
Sonens säng känns lite sådär…
Ställde lådan i hörnet jämte sängen vid min sida eftersom hon gärna är os mig och la en filt över… verkar fungera bra än iaf…
Kisen orkade inte mer i morse=(

Kastrera mamman nu.
Nej, vad sorgligt. Sov gott lilla kisse. Hur tar mamman det hela? Tröstekramar.

Så sorgligt, har följt tråden och hoppades att allting skulle gå bra. Beklagar.