Näta in balkongen
Jag har flyttat till en större lägenhet och fått en härlig balkong på köpet. Den ska nätas in så katterna får en mysig och stimulerande uteplats. :-) Jag fick lite hjälp nu i helgen av snälla pappa men måste göra klart lite själv. Tänkte berätta hur det gick i den här tråden.
På lördagen åkte vi iväg och köpte all material. Nätet blev svart rådjursnät som jag hade beställt i förväg från villaprodukter på internet. Resten av materialet hittade vi på byggmax och rusta.
Vi köpte:
- 14 st över 3meter långa reglar som är 45x45 mm
- 12 plastfötter
- 24 vinkeljärn med tillhörande skruv
- Svarta buntband
- Mörkbrun staketfärg
(- Häftstift och häftpistol hade pappa redan)
På lör kväll målade vi reglarna med den kladdiga färgen. På sön tog det 3 timmar att mäta, såga och skruva ihop ramarna. Mätningen får man vara noga med eftersom balkonger sluttar utåt eller kan vara ojämna på andra sätt.
Nu ligger ramarna under trappen och väntar på att få nät på sig. Jag tänkte ta det nästa helg.
(Bilder kommer sen.)

Kör gärna bildserie på själva byggandet! Det inspirerar många att få se hur det går till, inte bara hur det ser ut när det är klart :)
åh så nyfikna vi är….alltid kul att se hur andra gör sånt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Med tanke på all utrsutning så är det en monster stor balkong som kommer bli som en bunker =)
Blir kul och se bild på det sen.
/Fridaybrew
Varför inte slå på stort och göra en artikel om det? :)
Frågor om innätade balkonger kommer ju ständigt, kanske något som tips och inspiration?

#4 Bra idé! Det är ju jätteofta folk frågar, så det vore ju jättebra :)
Ja alla som vill kan ju få skriva och visa bilder på sin balkongvariant ;)
haha.. det går lite trögt…
Bara 2 av 4 ramar har fått nät på sig i helgen..
Det tar 2 timmar för mig att sätta på nät på 1 ram ensam! 
Bildöverföringen krånglar lite men jag LOVAR att bilder kommer både på själva byggandet och på resultatet.
Det ser iaf väldigt snyggt ut hittils och jag har även köpt lite balkongmöbler. 
Nu har jag äntligen lyckats göra klart bygget. Det krävs lite små-justeringar innan jag kan anse det som helt färdigt men det får bli till våren. :-)
Här håller pappa på att såga till reglarna som vi målat i förväg med staketfärg:
Här håller vi på att skruva ihop ramarna och sätta på nät:
Såhär blev det! :-)
Ramarna fäste jag i varandra och i räcket med buntband.
Ramarna står på plastfötter som inte syns i bild. Hoppas att bygget håller mot väta!
Vi får se när våren kommer om det fortfarande står kvar.
Katterna är nöjda och glada iaf.
Jag ställde ut deras favorit-hylla ett tag så de skulle tycka balkongen är en härlig plats.
Det som är viktigast när man nätar in balkongen är att mäta och planera ordentligt! Balkonger har lite olika mått överallt och lutar för avrinningens skull.
Min balkong tex. var 10 cm smalare på höger sida och lutade utåt ganska mycket. Ramarna blev olika stora och avståndet från golvet till balkongräcket var olika överallt.
För att göra mätandet enkelt:
Vi gjorde så att vi sågade till och skruvade ihop de 2 sido-ramarna först och ställde de på plats för att mäta hur stora de 2 mitten-ramarna skulle vara.
Vi började alltid med att såga till 1 golv-regel. Vi la sedan dessa golvreglar på plats så att vi kunde se om de passade innan vi började såga till fler bitar.
Sen var det "lätt". Bara och skruva ihop reglarna med vinkeljärnen. :-)
Jättefin uteblats.
Ser att du har samma favorit hylla som mina katter har Jag har två stycken som jag satt ihop.
väldigt fint!!!! och har du vanligt virke, så håller det i ca 10 år. Hade du valt tryckimpregnerat, så hade det hållt i 20. ser ut som samma sorts nät som jag har… från Kristensens i Göteborg?
Med tanke på att tryckimpregnerat virke innehåller ämnen som är giftiga ska man nog välja vanligt virke.
Väldigt snyggt och proffsigt gjort. Dina bilder visar också att man gott kan näta in balkonger fast de är på första våningen.
Katterna uppskattar nog att få en hylla eller bord att sitta på så att de kan titta ut över räcket. Men så händiga som du och din pappa verkar vara lär inte det vara några problem.
Smart gjort =)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Tack alla! :-)
Virket är från byggmax här i Etuna och istället för tryckimpregnerat så valde vi att behandla det själv med staketfärg. (Som tog flera dagar att torka helt!)
Har faktiskt tänkt att sätta upp hyllor. Det får bli till våren. :-)
Min pappa hjälpte bara till att mäta, såga och skruva. Nätet satte jag på och slutförde arbetet. Min pappa bor nämligen på Gotland och var bara på besök över helgen.
Ska bli kul att inreda balkongen i vår. :-)
den impregneringen som är i dag, är giftfri i det närmaste. Den ska man inte vara rädd för. Vi har till och med gamla telefonstolpar i botten på vår kattgård och vad de är behandlade med, vet vi ju alla(kreosot). Men det har ingen katt tagit skada av.HAde såna vid vårt förra hus runt rabatterna och mina blommor mådde bra och katten älskade att klösa på dem och ligga och sola på dem. hon blev 16 år.

Jättesnyggt!
Önskar själv att man hade en balkong!
Jättesnyggt :)

Snacka om superfint! Och riktigt inspirerande. Efter vintern så tror jag nog att många kommer följa det du lyckades med och fixa till det lite extra hemma!
Tack! Till våren ska jag pynta och sätta upp hyllor till kissarna. :-)

Låter hur mysigt som helst det också!

En liten varning bara.Buntband åldras och man bör kolla dem regelbundet och byta ut dem.Det gäller även de som säljs som UN beständiga.
Stolt ägare till tre La permer

Hej,
Lämnar ett avtryck, ska näta in min balkong när det nu blir vår 
O jag ska inreda min fortfarande tomma balkong. :-)
Verkligen lyckad!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Skulle jag kunna få låna dina bilder och visa min hyresvärd? Jag har nämligen fått lite problem och om jag ska få näta in balkongen måste det ge ett vårdat intryck och vara professionellt gjort så jag letar upp lite olika förslag och ska försöka få något godkänt innan om det nu är möjligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur fäste du ramen i väggen och i taket?
Vi sk anäta in våran balkong men har lite problem med hur man ska fästa det utan att göra skada på vägg o taket (vilket hyrevärden inte accepterar aölltså att borra är uteslutet)
Vilken våning bor du på Emma?
Vi bor på tredje våningen och man kan inte se hönsnätet från gatunivå. Vi har inga stolpar för vi har bara betongväggar på båda sidorna så vi satte en ram runt som vi häftpistolade nätet till även taket satte vi en ram. Men det går inte för dig då du inte får borra Man behöver bara två borrhål per sida och det kan man enkelt spackla igen efteråt när man flyttar.
För att fästa saker så använder endel buntband vilket är bra medans man bygger men jag skulle ersätta dom med stålvajer direkt och då inte snåla på fästpunkterna.
/Fridaybrew
#27 En våning upp. Så man kommer se det ganska tydligt från gatunivå.
Jag känner inte att det kommer bli några problem att inte skada byggnaden eller balkongen. Jag vill bara att hyresvärden ska få kika på lite exempel och ge godkänt så man inte behöver höra efteråt att man måste ta ner det igen.
Finns nämligen dom som fått ta bort det dom byggt på det här området.
Åh va bra! Det syns ju nästan ingenting utifrån! Ska antagligen bygga till hösten om jag väljer att skaffa katt så detta var bra idéer! Är det ok om jag sparar bilderna på min dator så jag hittar det när jag behöver?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Kan tipsa om lite bildidéer på
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Behöver inte låna bilderna längre. Hittade en hemsida och visade min hyresvärd och jag har fått godkänt om jag gör något liknande. 
Så det blir förhoppningsvis av i sommar om pappa kan hjälpa mig. Jag är så dålig på sånt där haha.
#25 #29 Låna på! :-)
#26 Jag fäste inte nätet i taket eller i golvet alls utan fäste endast i räcket med buntband. Eftersom jag har mätt så noga så att det endast är någon halvcentimeterns glipa till taket + att jag fäst ihop ramarna med varandra, så finns det ingen risk att det välter. Det är otroligt stabilt faktiskt!
Lycka till med ert byggande!