katt depression ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hejhej
vill börja me att säga att jag e väääligt tacksam för svar!
de e så här att min hon katt på 4 år har blivit väldigt " ledsen"?
hon sover hela tiden, hon vill aldrig gå ut längre, får nästan tvinga ut henne.
sen så ibland när hon ska hoppa upp på någon stol eller i ett fönster så kan hon nästan försöka GÅ upp istället för att hoppa.
(hon e kastrerad så hon e inte me ungar.)
de kanske e normalt, vet faktiskt inte.. har läst om katt depression på internet men hittade då inte så mycket om de, så om någon kanske vet något eller känner igen detta på sin egen katt kanske, så skulle jag väldigt gärna vilja veta om eller vad man kan göra åt de,
ska man kanske bara låta de vara?
Min första tanke är att något kanske är fel. Att hon har ont eller något.
Och har hon dessutom börjat ligga mycket still och sover mer än normalt så kan det ju vara värt med ett veterinärbesök ändå så kan dom ta lite prover.

Jag tycker det låter som hon är sjuk. När man blir sjuk och har ont blir man trött och orkar ingenting göra. Uppsök veterinär.
Jag har heller inte så mycket mer att säga än att veterinärkontakt bör tas.

Samma här. Typiska tecken på sjukdom/smärta är trötthet och problem med rörligheten.
Åh snälla ta katten till veterinären omedelbums! De är duktiga på att dölja sjukdom och smärta, så när de väl visar tecken kan det vara illa. Vänta inte, det är absolut nödvändigt att en veterinär får ta blodprover och klämma på kisse. Att hon inte vill hoppa upp kan tyda på ledsmärtor, så var noga med att berätta om det för veterinären. Även om 4 år är ungt för ledproblem så måste det uteslutas. Lycka till!
Vänliga hälsningar
Cindy
Om ett djur ändrar beteende, så bör man alltid ta det till en veterinär, det kan ju helt enkelt vara så att hon är sjuk och behöver behandling.
Min Björne började ju sakta ändra beteende, han blev rädd för oss när han gick på golvet, eller ville bara ligga stilla i knät. Gick och gömde sig under soffan. Han var även väldigt varm över ryggslutet
Så jag tog han till veterinären och det visade sig snabbt att han hade fel på ena ledkulan. Han fick smärtlindrande och rehabilitering. Nu är han precis som vanligt igen. hoppas inte han får ont än på ett tag :/ Han blev ju inte botad, utan det skulle gå i skov det onda i ryggen.
Så jag tror det är bäst att du hör med veterinären :)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
tack så mycket för alla svar !
någon som vet unifär vad de kostar för en undersökning?
betalar såklart vad de än kostar men e bara lite nyfiken på hur mycke :)
Ring och fråga veterinären. Men jag tycker iof att du redan skulle ha varit där.

#8 Priset beror helt på vilka typer av prover/undersökningar som veterinären rekommenderar för att kunna utreda kattens symtom. Det är därför man ska ha sin katt försäkrad. Vet inte vart du bor, men privata veterinärer på landet är billigare än t.ex. stora djursjukhus. Men å andra sidan så brukar ju inte en privat vet. på landet ha tillgång till t.ex. röntgen m.m.
okej tack.
ja jag skulle också gärna velat att jag redan va där me katten, men tyvärr är jag bara 16 och bor på landet ganska långt ifrån en veterinär, men jag ar pratat med min mamma och vi har börjat kolla och sånt där.
Säg till mamma att boka en tid i morgon.
kanske e en väldigt dum fråga, men är de verkligen så brottom så att vi ska göra de liksom i veckan? tror ni de är något allvarligt?
e inte så bra på de dära med när man ska åka till veterinären

Det KAN vara mycket allvarligt eftersom katten faktiskt visar att något är fel - katter är som sagt mycket duktiga på att dölja smärta, så när de väl visar att något är galet så kan det vara allvarligt och bråttom. Chansa INTE på att vänta ut det eller vänta på att det blir värre - det är det inte värt om det går åt skogen…
Rent krasst så riskerar ni en högre veterinärräkning för varje timma som går. Är det problem med lever, njurar eller liknande så gör ett dygn stor skillnad till det värre. Är det "bara" ledproblem så är det inte akut men katten lider ju uppenbarligen.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kanske din katt ser dåligt ? Veterinären kollar hjärtat och lungor, kollar lymfkörtelförstoring och munhåla. Allt detta ingår i en allmän undersökning och kostar inte så mycket.
Vanligt är att de tar blodprov och kollar lever och njurar. Hoppas det inte är allt för stora fel på din kisse.
Berätta vad som felas din kisse
ja, hoppas verkligen inte att de är något allvarligt… hon har ju liksom vart me en genom så mycket =)

Hur har det gått med kisse?
hon hade som tur va inget fel, vi åkte dit fast hon redan börjat bli som vanligt igen bara för att kolla och de va inget fel alls, hon hade bara blivit lite " deppig" under den låånga vintern ;)
Förstår ju inte riktigt hur en katt kan få svårt att hoppa upp på saker pga deppighet?

Skönt att det inte verkar vara något fysiskt fel på henne.
Kanske hade hon en liten depression, tappade lusten för tidigare självklara saker.
#20 Kanske var det så att katten tappade lusten och inte ville hoppa upp, lite som när vi människor kan ha dåliga, trista och deprimerade dagar. Då vill vi ingenting, allt är trist och man orkar inget alls.
Tog veterinären blodprover? Annars kan man ju inte utesluta sjukdom genom att titta på katten.

Undrar det samma - vilka blodprover och röntgenundersökningar gjordes? Deppig över vintern - vilket kvacksalveri! Kan veterinären verkligen ha sagt så??? Låter snarare som att ni själva ställt en diagnos, samma som du var inne på från början.

Mina grabbar kan bli lite sådär ibland, fast inte lika mycket. Mest när vi har jourkatt iofs eftersom de ogillar det. Man ser hur hämmade de blir ibland vid vissa tillfällen.
Undrar också om blodprover.

Nå, vilka blodprover togs? Och vilka delar röntgades? Jag menar om katten har för ont för att hoppa upp på en stol så kan den ju ha skadat ryggen eller ett ben eller vad sjutton som helst!
dom tog ingen röntgen, dom bara " klämde" på henne.
hon hoppade upp men satt fram framtassarna förse ibland… ifall ni inte förstog de, e inte så himla bra på att föklara.
hon e som vanligt nu och de e inget fel på henne, hon verkade bara vara lite nere som även vi människor kan bli på vintern

#26 Och vilka blodprover togs? För du vet väl om att fysiska sjukdomar kan ge symtom i form av deppighet?
de var min mamma som va me, inte jag.. och hon var aldrig me in för dom sa att de va helt okej och att de bara va bra ifall att hon inte följde me in
Och jag som tycker det verkar som att man brukar följa med sitt djur när det ska undersökas och så får man veta hela tiden vad dom ska göra.
men din mamma måste ju fått veta vilka tester dom gjorde ändå?
Va, inte följa med in till veterinären? Den där veterinären låter konstigare och konstigare. Det är ungefär som om man skulle gå till doktorn med sitt lilla barn och inte följa med in….
ja vi gick till en " privat " inte ett djur sjukhus alltså, men jag vet faktiskt inte något om veterinär besöket,
katten e helt återställd nu, e inte de huvudsaken?
tycker ni hänger upp er lite på prover och sånt..
menar absolut inte att klaga men jag tycker att huvudsaken är att hon är precis som vanligt, har läst en massa på internet också och de e väldigt vanligt att katter blir så här vid långa vintar, de e inget fel på henne, läkaren behövede inte ta några prover för hon hade redan börjat bli som vanligt igen.
så han tyckte bara att de var onödigt, och han e en jätte bra veterinär och e inte kontig alls.
e tacksam för alla råd och sånt men behöver nog inte några mera nu längre.
tycker att ni ska söka på katt depression på google så att ni får se att de e flera katter om e " låga " på vintern.
och allvarligt 29# o 30# ni kan ju inte säga så där om min mamma? du vet ju inget om henne, hon var väligt sjuk men åkte me katten ändå? de är väl ändå de viktiga?
#31 Du missuppfattade mig nog. Tyckte snarare det var kontigt av veterinären att göra så vid undersökningen.
Men att han måste ha meddelat din mamma efteråt vad som gjordes.
han sa att han hade känt på henne ifall hon hade ont, och han tyckte inte de verkade som att hon var så väligt nere och sa att om hon inte vart piggare skulle vi komma tillbaka och då skulle han ta prover