Amma?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
God förmiddag!
Jag har en liten fundering,s om ännu är i teorin och inte satt i empiri ..
Det är så här, vi har en kastrerad hona här hemma (Triss), hon fick ungar för nästan ett år sen och efter det kastrerade vi henne. Nu har min sambo laddat ner en app. till sin telefon och där kan man spela upp ljud på kattungar som piper. Triss blir helt vild och måste hitta de små för att vara till räddning, och lugnar sig inte förens någon av oss kliar henne över tuttarna (så att det känns som om att ungarna snuttar).
Skulle hon kunna fungera som amma tror ni? Om det finns kattungar där ute som förlorat sin mamma under förlossninger och sådär?
Tacksam för svar :)
Hälsningar Astrid :)
Men hon lär inte producera mjölk så då går det ju inte. En av mina egna brukar låta jourkattungar snutta på henne men som sagt är det små kattungar så måste dom ju få i sig mjölk också.
Snuttandet (har jag hört, vet inte om det är sant) kan få igång mjölkproduktionen. Någon som vet? :)
Har jag personligen aldrig varit med om. Min hona har diat många föräldrarlösa ungar och aldrig fått någon mjölk i spenarna.
Har en vän som föder upp skogisar, och hennes hanne fick mjölk en gång .. Så ja ..Känns ju inte som att det är omöjligt :)
Hade hoppats på att det skulle kunna funka med Trissan, vore fint att kunna ge småkissarna det!
En tanke är ju att även äldre kattungar ibland kan behöva en ny mor, även om de ej behöver dia. Min hona fick för övrigt mjölk när min andra hona hade ungar.
Om det nu skulle kunna ske så lär ju aldrig mjölken ha en sån sammansättning som behövs för att ungarna ska klara sig. Du kan ju inte ta emot föräldrarlösa nyfödda kattungar och tro att hon ska klara av att dia dom, mycket riskabelt.
#6 om det är enda alternativet är det väl värt ett försäk ändå?
Det finns de män (mänskliga hanar :P) som producerat mjölk till sina barn. Det är inget fel på den mjälken då så varför skulle inte en kastrerad honkatt kunna producera bra mjölk? Mjölken tillverkas väl ändå inte i livmodern?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag menar att man kan inte chansa och vara säker på att det kommer någon mjölk. Då får man isf räkna med att ta ledigt från jobbet i flera veckor för att troligtvis få flaskmata dom nyfödda varannan timme dygnet runt.
#7 Enda alternativet kommer det väl knappast vara. Då är det bättre att flaskmata, än att förlita sig på att honan skulle börja producera mjölk. Och speciellt då att hon skulle producera tillräckligt med mjölk.
Den där mannen som producerade mjölk fick väl hormontillskott för att han skulle börja laktera?
Mina katter brukar också bli till sig om de hör inspelade kattljud eller katter på TVn. Men det är inte för att de vill ha bebbar, utan helt enkelt för att de undrar var det kommer ifrån.

Kommer det mjölk så funkar det ändå inte näringsmässigt. Men det kan vara väldigt bra för ungarna att ha en "mamma" som tar hand om dem emellan man flaskmatar dem.
De behöver ju närhet och värme också.
#9 Inte för att det hör hemma här men nej, jag tror att det kan komma mjölk ändå. Krävs lite kärlek och närhet och lite snuttande där med!
/Karin
Fast det tvivlar jag på. Det skulle ju isf innebära att en kvinna skulle få mjölk i brösten, bara av att lägga ett snuttande barn till bröstet några gånger.
#12 Ja om hon har tillräckligt starka känslor.
/Karin
#13 nu är du väl ändå ute och cyklar.
Ah, du pratar!! Förr när det "finare" folket ville ha ammor till sina barn var det alltid kvinnor som nyligen fött barn som fick ställa upp.
#15 det är möjligt att det jag läst är fel så sluta diskutera det här i alla fall :)
/Karin
#16 Sluta då svara på ts frågor när du bara hittar på rapakalja..
#17 Hur vet du att det är rapparkalja? Hankattens mjölk innehöll näring, för några av kattungarna åt massor på honom.
Jag tänkte bara att det kunde vara bra om det hade funkat med Triss som amma, då de små mammalösa säkert skulle må bra av det.
Fast det där tror jag inte heller på. Hur vet ni att ungarna fick i sig en massa mjölk? De ligger som sagt och snuttar även om det inte kommer någon mjölk.
Det är säkert möjligt att Triss skulle passa jättebra som fostermor åt kattungar som mist sin mamma, men jag kan tänka mig att ni skulle fått flaskmata ungarna och så hade hon kunnat sköta resten, med tvättning och kissning osv. Kanske hade varit bra som avlastning till en hona som har många ungar.

Har en kattunge som diat på en av mina honor i en månad nu. Kommer inte en droppe mjölk därifrån men hon slutar inte snutta för det.
Det är ju en trygghetsgrej för kattungar att snutta.
Honan ser ut som om har haft minst 8 kattungar så "välsnuttad" är hon. Blir ju som en snuttefilt för bebisar.
#19 Man märker ju om det finns mjölk, ser du det inte så känner du det när man lyfter den.
Jag har själv en hankatt som fick en stor spene efter att han prakticerade som extramamma åt moderlösa kattungar, men han hade ingen mjölk i spenen. Fast den var väldigt välbesökt. Och även om en hankatt skulle börja laktera, så tvivlar jag på att han får så pass mycket mjölk att det skulle räcka till att föda en kattunge. Och bara för att den snuttade katten blir våt och kladdig runt spenarna, så innebär det inte automatiskt att det finns mjölk i spenarna. Då skulle mina katter ha mjölk både i spenarna, öronsnibbarna, trampdynorna och lite överallt. Det är saliven från snuttaren det kommer ifrån.

mjölkproduktion i spenar är inte på något sätt bara bundet till diande. det är en hormonell procedur som drar igång vid dräktighet och skendräktighet exempelvis. det funkar alltså inte att lägga ett barn vid bröstet och tro att det ska börja produceras mjölk. stimuli kan hjälpa till, men det tar lång tid, om det ens funkar alls. att tro att en katt som inte fött fram ungar ska börja producera mjölk är alltså inte det minsta troligt, och skulle hon ändå göra det skulle kattungarna ha svultiti ihjäl långt innan det kommit igång.
de som sett tuttarna på en dräktig katt förändras måste ju också förstå att det inte bara handlar om att stimulera. det är en förändring av hormonbalanser i kroppen som gör körtlarna mogna att producera mjölk.
det finns män som kan producera mjölk, men de är väldigt få, så att ta det som exempel är ganska dumt. dessa män lider av ett tillstånd som heter gyekomasti. dett aberor på en obalans av östrogen som gör att pojken bildar bröstkörtlar, som ju är ett måste för att brösten ska börja producera mjölk. det är alltså inget normalt tillstånd.
att lägga kattungar vid en kastrerad katthona och tro att blotta åsynen av kattungar skulle få henne att börja producera mjölk, väcka sovande bröstkörtlar och dra igång hela den proceduren är ju ganska otroligt. det funkar inte så att bara sugande sätter igång en produktion. det krävs mer än så.
Älskar att man alltid skall be om ursäkt för sina undringar här.
#15 #17 Varför är ni så otrevliga?
Det är inte extremt ovanligt att kvinnor som adopterar spädbarn kan amma dessa. Även om det, precis som #23 skriver, kan ta tid att få igång mjölkproduktionen.
Så det kanske inte är helt otroligt att detsamma gäller katter.
OK?? Var någonstans kan man läsa om det?
Då kan man ju undra varför inte fler adoptivmammor ammar sina barn. Fast de kanske inte vill sina barn det bästa.
Men kattungarna skulle iaf hinna svälta ihjäl innan honan skulle få igång mjölkproduktionen. Såvida inte TS börjar mjölka och stimulera kattens mjölkkörtlar nu, så att produktionen är igång om ev moderlösa kattungar skulle dyka upp.
Huruvida man ammar sina barn har väl inget att göra med om man vill barnets bästa eller ej?
Det har det väl visst det, om man avstår av bekvämlighetsskäl.
Jag skulle nog vilja påstå att det är lite mer komplicerat än så.
Hur menar du då?
Det finns väl många saker som gör att man inte kan/klarar av att amma sitt barn utan att det behöver vara för att man själv är lat eller tycker det är jobbigt.
Så att kalla alla de som inte ammar sina barn för bekväma och att de inte vill sina barn sitt bästa tycker iaf jag var bra lågt.
Nu var det inte riktigt så jag skrev. Jag skrev inte att mammor som inte klarar av att amma sina barn är bekväma, utan att mammor som av bekvämlighet avstår att amma sina barn inte tänker på sitt barns bästa. Och det är inte riktigt samma sak.
Ja det beror väl på vart man drar gränsen. Jag har aldrig upplevt det själv, men de som har fått helt såriga bröstvårtor har slutat amma för att det gör helt enkelt för ont, alltså av bekvämlighet för mamman.
Men de gör det för att det gör så fruktansvärt ont att de önskar att barnet sov 24/7.
Ja, såriga bröstvårtor finns det ju hjälp för!
Min ena honkatt började laktera kraftigt efter det att hennes halvsyster fick kattungar. Det tog väl ca 2-3 dagar från födsel. Observera att kattungarna inte diade honan, produktionen kom igång ändå. Råmjölk kan inte produceras, men eftersom vanlig laktering styrs hormonellt (av oxytocin och prolaktin) är det absolut ingen omöjlighet att närvaro av kattungar och/eller stimulering av spenar leder till mjölkproduktion.
Har även en hund som lakterar mellan varje löp (visar dock inget psykiska tecken som att leta/samla valpar mm). När hon vänder sig snabbt i sittande läge kan det spruta rakt ut. Det hade börjat gå tillbaka nu senast, men då vi passade min mors valp över en helg blev juverna åter stora.
Det är alltså banne mig inte skitsnack. Fast jag rekommenderar inte att man testar en amma som inte har kattungar (eller förlorat dessa), det är nog bättre om man förbereder sig på flaskmatning och ser eventuellt diande som en bonus (med eller utan mjölk). Det är ju inte alls säkert att produktionen blir lika omfattande som hos den egentliga modern. :) Tycker dock att din undran är legitim, min hona (den lakterande extramamman) har perioder mellan sina löp där hon svarar på exakt samma sätt som din hona.
#23 Män har redan bröstkörtlar, gynekomasti är ett samlingsnamn för en förstoring av dessa. Män har även en produktion av prolaktin och oxytocin, så en igångsättning av bröstmjölksproduktion ser jag inget direkt hinder för…
Ja visst finns det hjälp för det, men under tiden? De läker ju inte på en dag direkt…
#37 Tack för ett bra och utförligt svar :)
Kan tillägga att jag aldrig nämnt att ungarna endast skulle klara sig på den mjölk som eventuellt skulle komma från Triss, utan mer om en amma /snutta som kunde ge stimulansen man själv inte kan ge när man flaskmatar.
Hon letar efter ungarna när hon hör ljudet från sambons telefon och blir inte lugn förens hennes son (som är 10 månader nu) lägger sig nära eller att vi gosar henne på magen. Grannarnas katt (som är 6 månader) skulle hon rädda när han skrek och var rädd utomhus i selen, så ja, hon är ju lite hönsmammig ..
Men det hade varit kul om man kunde ge småkissar en bra start :)
#39 Jag håller med. :) Dessutom är det en fin tanke hos dig att förena hennes intresse (eller vad man nu ska kalla det) med en god gärning.
Härligt att få höra