Skaffa katt
Hej!
Som rubriken lyder är jag suger på en pälsboll, när jag flyttar hemifrån, som sällskap.
Jag har läst runt lite, men har några frågor som jag hoppas ni kan svara på!
1. Jag är sugen på Maine Coon, Helig Birma, Raggdoll eller Skogis - vilken är bäst som innekatt, med smådjur? (Är också sugen på Oriental, men dom ligger lite långt utanför min prisklass :()
2. Vad menar ni med "kvalitetsfoder" och vad är dåligt med Friskis eller annat på tex. ICA?
3. Måste dom ha kompis, eller kan dom själva? Eller ja klart det är induviduellt, men hur trivs dom flesta?
Och självklart vill jag påpeka att dom kommer vara försäkrade och få vård när det behövs. Jag kommer inte skaffa katt så snabbt jag flyttar hemifrån, jag kommer skaffa en stadig ekonomi först.
1. Ragdoll lär vara lugna och fina innekatter, men jag tror nog att de flesta raser kan trivas innomhus med rätt aktivering. (ang orientaler så tror jag inte de är dyrare än t.ex. birma)
2. Ju mer kött och mindre spannmål desto bättre foder. Friskies innehåller massor med spannmål vilket är onaturligt och ohälsosamt för katter.
3. Katter är inga direkta flockdjur men de flesta uppskattar sällskap av en annan katt. Vissa raser måste nästan ha en kattkompis som t.ex. de orientaliska raserna.
Varför vill du inte adoptera en hittekatt?
#1 Jag har en kompis som föder upp Orientaler och säljer för 12 000.. 
Hittekatter kollar jag också, men jag tycker mer dom nämnda kattraserna är vackra. Dom drar mig mest, jag vill inte köpa en katt bara för att ha katt. Jag vill ha en katt som jag älskar, både till psyket och utseendet!
#2 Dyra orientaler det! :P I allmänhet brukar de ligga mellan 6000 och 7500 kronor.
Men du vill alltså ha en stor långhårig innekatt.. Läs om raserna i semilånghårs kategorin kanske? Far på utställnignar och kontakta uppfödare kan också vara en idé.
Lycka till!
#3 Ja isåfall är dom väl det, haha½
Ja, precis det jag vill ha! ;)
Tack för svaren
Är du sugen på en Norsk Skogkatt kan jag rekommendera att titta på http://skogkattslingan.com/ Där finns både info och massor av kattungar till salu!
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#5 Tack, den ska jag absolut kolla in! :)
Jag skulle råda dig att inte skaffa katt förrän du bott på egen hand rätt länge. Att ha katt som blir sittande i en lägenhet ensam hela dagarna är näst intill djurplågeri. Har du tänkt på att nu när du är ung så vill du säkert också träffa kompisar på kvällar och helger vilket innebär att katten blir än mer ensam.
För att testa lite hur det är att ha katt skulle du kunna vara jourhem till någon hemlösing ett tag innan du skaffar en egen katt.
Alldeles för ofta ringer det ungdomar, mest flickor, som vill ha hjälp att hitta ett nytt hem till sin katt. Den som ringer ska flytta för att gå i skolan och bo någopnstans där man inte får ha husdjur, tjejer ringer ofta för att de fått en pojkvän som inte vill ha katt eller är allergisk mot katt osv. När jag har kattungar, enbart hemlösa kattungar med hemlös mor, säljer jag aldrig någon till ungdomar för det är så mycket som händer i livet när man är ung och skaffar man katt är det åtagande för de närmaste 20 åren.

#7 Bra skrivet. Det är tyvärr få som tänker på det :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 håller med dig
#7 Bara av nyfikenhet, hur länge är någon "ungdom"?
Kopierar från #0 Och självklart vill jag påpeka att dom kommer vara försäkrade och få vård när det behövs. Jag kommer inte skaffa katt så snabbt jag flyttar hemifrån, jag kommer skaffa en stadig ekonomi först.
Mitt förhållande tog slut i tisdags och kommer inte skaffa pojkvän på ett bra tag.

#11 Fast man kan ha stadig ekonomi som 18-19-åring men ändå ha alldeles för lite tid för ett djur pga att man har så mycket andra nöjen (kompisar, bio, fest, etc). Annukani menar säkert att man bör ha lugnat sig lite med festandet och det stora behovet av att vara med kompisar väldigt mycket, vilket man oftast gör när man är lite äldre, kanske 20-25. Sen är det självklart väldigt inividuellt, det finns 18-åringar som är mycket bättre djurägare än 30-åriga partypinglor.
#12 Nej, men med det jag skrev menar jag alltså att jag inte kommer skaffa katt bara för att jag vill ha katt. Jag kommer vänta tills jag har stadig ekonomi, dvs när jag får jobb.
Och ja, det är väldigt inividuellt, för jag har varit ute på krogen 3 gången sen jag fyllde 18 och tycker inte det är kul alls och jag är oftast hemma då jag inte vill vara så mycket med "kompisar".
låt tjejen skaffa katt, man märkte ju tydligt att hon hade lite bakom pannbenet när man lästa inlägget liksom. Inte som vissa andra som skriver att dom vill ha ett visst djur samtidigt som dom knappt kan få ihop en korrekt svensk mening…,iaf, människosläktet måste börja tro gott om folk, lol. Jag kände en pojke som var en av de bästa papegojägarna jag sett. Han skaffade en albakakadua när han var 9, jag träffade honom och den mest välanpassade kakaduan när han var ca 16 tror jag.
Jag har i princip hela min uppväxt varit en hästtokig, djurälskande, datorspelande meganörd, pluggis och naturfreak. Tror nog andra kan vara liite som jag, och isf är dom väl kapabla att ha djur i alla åldrar.
fö hade jag nog blivit lite ledsen om jag fick såna här svar de första som hände…man kan säga saker på så olika sätt.

#14 Visst kan TS vara en kanonbra och lämplig djurägare, men det är värt att säga att man måtse tänka igenom sitt kattköp noga (vilket TS verkar göra) och tänka på vilka intressen man har och hur mycket tid som blir kvar till katten. Det är många som inte tänker på det innan de skaffar katt nämligen.
#14 Om jag ska vara ärlig så har jag märkt genom andra trådar här att det är många såna här 
jo klart att man skall påpeka, jag vill bara ha sagt att det finns massa sätt att framföra sånt på.
#16 - lol. menar du många oerfarna djurägare, många som inte kan svensk grammatik, eller många nördar? eller alla tre….heheh ;)
#17 Alla tre, haha, ;)
Men gud, så bara för att hon är ungdom så är det risk att det blir problem.
Man får ju lika gärna problem när man blir äldre, skaffar barn och finns risk för pälsdjurs allergi efter graviditeten och att barnet blir allergisk, och sen när man kanske ha 3 barn hinner man inte med kattten, sen ska man flytta till hus och kan inte ta med sig katten då man vill kunna ha dörrarna öppna osv osv, det finns händelser genom hela livet som kan påverka hurvida man kan ha katt.
Så ska man tänka som ni gör om ungdomar bör man aldrig skaffa katt :P
#7 Bra funderingar alla ska tänka på, vilken ålder dom än är i.
Men jag är också lite nyfiken med vad du räknar med när du säger ungdomar?

#19 Väldigt sant. När jag adopterar ut katter till unga par så brukar jag fråga om de tänkt sig barn framöver eftersom de då bör ta en katt som kommer klara att bo med barn, så att de inte adopterar en som vi vet tycker illa om barn.
#14 menar du att om man inte har något bakom pannbenet om man inte kan skriva korrekt svenska? Hur tänker du då? Är man oansvarig om man brister i språket då eller hur menar du?
Nyfiken?

Har en såld avkomma som är bra kompis med ett marsvin, vi har Norsk Skogkatt :)
De flesta raserna passar bra som innekatter, bara de har aktivering och stimulans så går det alldeles utmärkt. Vi har här hemma två stora klätterträd som är väldigt uppskattade av dom.
Kvalitetsfoder är inte Friskies iallafall. Man ska vara noga med att ha ett foder som har bra protein och fetthalt, men lite kolhydrater. Bäst är BARF eller blötmat. Sen kan man bråka om vilket torrfoder som är bäst om något är bra, men våra får RC foder som komplement till blötmat och rå mat.
Jag skulle föredra att sälja en avkomma till någon som tänker skaffa en kompis om man inte är hemma ofta på dagarna. När vi skaffade vår första katt så studerade jag och min sambo är sjukpensionär och alltid hemma så Lea hade sällskap. När vi skaffade en till katt så kände vi att vi kunde vara borta längre på dagarna då Lea saknade oss enormt när vi var borta men det blev inte lika påtagligt när Mim kom in i bilden.
#14 #17 är det roligt tycker ni när folk inte kan svensk gramatik korrekt. Börjar tröttna ganska mycket på folks små rasistiksa utlåtanden på denna sida. Är det inte katters forum detta eller är det ett rättstavningsforum. Ska man kanske ha bott i sverige ett antal år innan man får vara med i forum som detta utan att bli hånad? #14 du tycker att man kan säga saker på olika sätt du kanske bör tänka efter också innan du skriver på vad det är du egentligen säger/skriver. Det är inte så lätt att lära sig ett heöt nytt språk, speciellt när man kanske inte har valt att komma hit utan är tvungen för att inte sprängas upp i tusen bitar, eller för att ens få leva ett vanligt liv.
Hej
!´Jag är ny här. Tycker att det finns så mycket intressanta saker att lära sig här, jag har också katter. Men jag måste säga tack #24! Jag har också märkt lite kommentarer som gör att man inte alltid vågar att skriva. Jag håller med dig 
appråpå ungdom. jag flyttade hem till min pojkvän när jag nyss fyllt 19, han var då 21 och hade jobb. vi skaffade direkt katter. och idag har vi fortfarande kvar dom. vi har 4 stycken i huset. dom äldsta blir 3 i år. dom är alla försäkrade, id-märkta, vaccinerade och kastrerade och vi är jourhem. så även ifall vi är/var ungdommar när vi skaffar katter tänker vi med knoppen och inte bara på oss själva. kännde bara att jag ville skriva det
#24 Jag kan ju säga att jag är inte världs bäst på Svenska, det är svårt att lära sig ett helt nytt språk, att flytta till ett helt nytt land. Det första man tänker på är väl inte att fixa gramatiken, det är att få ordning på livet i det nya landet! (Ja, jag kommer från Norge, men ändå.)
#23 Tack!
Jag har råttor hemma, så kravet är mest dom ska komma överens. :) Jag är oftast hemma på dagarna, men sen vet jag inte hur det blir när jag får jobb och sånt, därför jag tänkte vänta!
#27 o ändå höll du med personen som tyckte att du var en mycket bra o ansvarig person pga din korrekta svenska grammatik. Och att folk som inte kan stava inte har bra hand om katter. Märkligt 
Finns massa olika orsaker till att man har problem med gramatik och stavning, det har inget med ålder, intelligens eller hur bra man tar hand om sina djur att göra :S
#28 Inte så jag menade det, eller tolkade det - stavning har inget med katter att göra, du kan ändå inte lära din katt att skriva.
Och bara för att man inte kan stava korrekt betyder det inte att man är en oansvarig person.
Det jag höll med om var att, och som jag tolkade det, om någon skriver på riktigt dålig svenska.. då skulle jag börja undra iallafall, tyvärr!
Men det betyder inte att jag är rasist för det. Jag är inte ens svensk själv!
ni får ju fatta att jag menade när tex 9-åringar kommer in på forum och man kanske kan tolka direkt att djurinköp kanske deras föräldrar borde ta i….orka märka ord.
sen skrev jag aldrig att man inte hade något bakom pannbenet om man inte kunde svenska? varför tror ni direkt att jag menar ickesvenska? jag fattar inte hur ni kan dra såna fruktansvärda paralleller. Jag e ledsen om jag har trampat på några tår men man kan ju inte försöka utläsa något av ett inlägg som inte står skrivet? Samma sak med sms mm, det blir alltid missförstånd. Trodde bara att ni hade lite distans, sorry.
#32 "låt tjejen skaffa katt, man märkte ju tydligt att hon hade lite bakom pannbenet när man lästa inlägget liksom. Inte som vissa andra som skriver att dom vill ha ett visst djur samtidigt som dom knappt kan få ihop en korrekt svensk mening…"
Med denna mening antog jag att du ansåg att man märker att tjejen har något bakom pannbenet eftersom hon kan skriva ordentligt inte som andra som inte kan få ihop en korrekt mening på svenska och ändå vill ha en katt.
Vet inte hur annars man kan tolka det. Men du säger att du inte menade så, kan inte säga emot dig eftersom du själv vet bäst.
#30 oki menar inte att du e rasist
. undrar bara av ren nyfikenhet hur ni/du tänkte. Du menar att om någon skriver riktigt dålig svenska skulle du börja undra. Undra över vad? om denne är kapabel att ta hand om djur?
nej, inte bara svenskan…åldern även. Det var iaf åldern jag syftade på, eftersom det var ämnet som kom ifråga, ungdom. "lite bakom pannbenet" hade bara med TS att göra. ;) Men jag ser nu att jag skrev lite klantigt. Men som sagt, tro gott om folk please. Jag är en mycket ödmjuk och omtänksam person i verkligeheten och jag är ledsen om ett forum fick mig att framstå som annat. Klart man kan bli lite trött på snorungar som vill ha en ara, eller en iller eller vilket djur som helst igentligen…men de e en helt annan femma. Ha en bra helg allesammans!
Självklart väljer jag att tro gott om folk
men jag är för nyfiken för att inte fråga om jag undrar. O nu vet jag. Tack för att ni faktiskt svarade på mina frågor.
Har skumläst lite grann och tänkte bara kila in att det ju kan finnas raskatter på ett omplaceringshem också! Du kanske inte får med stamtavlan, men utseendet kan du ju få i alla fall! Lycka till med kattskaffandet! 
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Att man letar sig in på ett forum innan man skaffar sitt husdjur tycker jag tyder på att man har alla förutsättningar för att bli en ansvarsfull djurägare 
Min sambo och jag "övar" på kattägande, genom att vara jourhem för djurskyddet i vår stad. Det är något jag verkligen kan rekommendera, då får du in vanan plus råd och stöd från föreningen, och gör en god gärning samtidigt. (Det är förstås inget tvång, bara ett tips
)
Lycka till!