Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7792 ggr
[littleoldme]
0

2 okastrerade hankatter??

Hej!

Jag har en hankatt som jag trodde var äldre än han är. Han är nu ganska exakt 6½ månad gammal. (okastrerad just nu men ska kastreras framåt våren, innekatt)

Jag har varit ute efter sällskap till honom och fick ett samtal från en jobbarkompis om att jag kan få en katt av bekanta till honom. Katten är avlivningshotad pga. familjens dotter blivit allergisk.

Mitt problem är nu att ingen av katterna är kastrerade. Katten jag skulle få är 1 år i maj, vilket betyder att den borde vara könsmogen nu? Hur fungerar det med två okastrerade hankatter i en lägenhet? Kommer de slåss så tussarna ryker?

Har försökt kontaktat katthemmet här i länet, men har inte fått något svar. För även om jag inte skulle kunna ta honom så vill jag ju inte att han ska avlivas.

Ge mig råd, snälla!

MonicaLagerquist
0

Jag skulle inte sätta ihop två fertila hankatter.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

Det ska nog gå bra. MEn kastrera dem bägge snarast. En liten invänjningstid får du räkna med. Än så  länge har nog itne de riktiga karlatagen vaknat hos den äldsta heller. Det skiljer ju inte mycket i ålder 2 och en halv månad ungefär då…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

IceJossan
0

Båda bör kastreras snarast för att minimera risken för revirmarkering.

Din kisse är eller är snart könsmogen, och kommer det in en ny okastrerad hane (=rival) så finns det en risk att din kisse börjar revirmarkera för att hävda sin plats. Likaså finns det risk att nya katten kommer att revirmarkera om han är okastrerad när han flyttar till dig, eftersom han är på annan katts revir och måste "pinka in" allt för att hävda sig.

Så kastrera din grabb, det är alldeles lagom tid för det nu! Och se till att nya grabben är kastrerad innan han flyttar till dig - antingen att ställer det kravet på nuvarande ägare, annars att du betalar det själv.

Josefa
0

Se till att nuvarande ägaren kastrerar katten innan en flyttar till dig. Det blir billigare för dem att kastrera kissen, än att låta avliva den. Iaf om de tänkt avliva den på det rätta sättet.

Så lägligt att dottern blev allergisk nu när katten inte är liten och gullig längre, och dessutom börjar bli jobbig för att den inte är kastrerad.

[littleoldme]
0

#3 Tyvärr har jag inte så mycket betänketid, det handlar om någon dag eller två, alltså är det lite dåligt med tid för att hinna kastrera katterna innan. Därför jag undrade hur det skulle funka att sätta ihop dem innan.

Anledningen till att min katt inte är kastrerad är för att min veterinär sa att det inte var någon stress med det, utan det var bättre att han fick vara okastrerad så länge som möjligt. Det var ju innan jag hamnade i denna sitsen.

Har aldrig träffat katten, så vet inte hur han är till sättet. Vet bara att han varit innekatt hela tiden och är varken vaccinerad, kastrerad eller id-märkt.

Jag har tyvärr inte möjligheten att vara hemma hela dagarna för att se till så att de inte river och biter sönder varandra. Det har jag till helgen först och sedan kan jag se till att någon annan är i lägenheten medan jag är på jobbet, beroende på hur det går under helgen. Situationen är inte den bästa just nu, men ska försöka få dem att ta katten till katthemmet om inte annat.

IceJossan
0

Okej, jag skulle inte lämna katterna tillsammans första veckan. Kan du ha dem åtskilda med dörr eller nät?

cillisw
0

Du kanske kan ha dom lite åtskillda inne sålänge och boka tid för kastrering åt dom båda så fort som möjligt…? Bara en tanke. :)

[littleoldme]
0

#4 Kan inte säga till hundra procent, men vad jag antar, pga. olika anledningar och vad jag har hört, så kommer inte katten tas till veterinär för avlivning utan den kommer avlivas på andra sätt. Vet inte om det är ok att diskutera eller nämna andra sätt att avliva en katt på, på det här forumet, så jag säger ingenting.

#6,7 Jag önskar att jag kunde men har öppen planlösning, finns inga sätt att stänga av lägenheten, förutom badrummet och det är på tok för litet.

Ska fundera igenom det här i kväll och försöka komma på en lösning.

loppan007
0

ush.. verkar inte vara någon vidare trevlig bekant din arbetskompis har om han kan tänka sig att behandla sin katt så dåligt :(

jag tror att du borde kunna kastrera din stora katt typ.. imorgon? här i gbg i alla fall är det rätt lätt att få tid!

jättefint av dig att kämpa för katten i alla fall :)

HannaVastervik
0

Tror inte det blir några problem, skulle absolut gett det en chans! Vet till och med vuxna okastrerade hankatter som lever ihop så en unge och ungkatt tror jag inte blir något problem.

[Norrbysa]
0

Plugga in feliway i urtaget låt dem vara åtskilda första tiden och introducera dem först genom en gallergrind. :-) Det blir en utmaning men det är inte omöjligt.

IceJossan
0

Går det inte att sätta upp gallerdörr i nån dörrpost? Man kan göra en smidig träram och klä den med kompostgaller eller annat stabilt nät. En sdan kan man ju göra helt efter egna mått så att den passar även i breda ej dörranpassade dörrhål.

Grabbarna är unga och har goda förutsättningar att fungera ihop, men man vet aldrig, framförallt inte i början. Det kan bli kaos och katastrof om man lämnar dem ensamma tillsammans, så gör vad du kan för att dela av så de får lära känna varandra genom nät.

[Norrbysa]
0

Kompostgaller kan du enkelt hänga i krokar som man skruvar i väggen precis vid dörrposten. :-)

Hawknestgrove
0

och i och med att ingen av dem är vuxna på riktigt, så kan det ju funka tills man kan kastrera båda på en gång. Då kan man också få rabatt!!!vilken äcklig person ! upplys om, att man inte får avliva hur som helst heller……läs från sidan 23 i dennA SKRIFT

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[littleoldme]
0

Oj, helt glömt bort att svara, katten lämnades till katthem, vad jag fått veta.

Jag ville inte riskera skador på min katt, satte honom först. Öppen planlösning gjorde att lägenheten inte kan spärras av på ett effektivt sätt och hade ingen chans att vara hemma och hålla koll på dem…

Josefa
0

Ojdå, var fanns det katthemmet som kunde ta emot en katt bara sådär, vid den här tiden på året?

[littleoldme]
0

I staden brevid, jag har själv inte dubbelkollat dock, så kan inte vara säker. Men det är vad jag fick berättat för mig…

blondifire
0

fast vad är det för vetr som gav dig det rådet om din katt ?? finns absolut inget att vinna på att han ska gå okastrerad, könsmogen eller ej om han inte ska användas i avel. man t om säljer en del katter kastrerade vid 12 veckors ålder. forskningen har visat att det inte påverkar kattens uppväxt negativt. sen förstår jag att du satte din katt först. man kan tyvärr inte ta hand om alla även om man vill …

S*Winsnes Wilda

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra att den fick komma till ett katthem,.

Dock tror jag ingen katt hade dött av att vara på toan medans du inte var hemma, och sen försöka ha dem ihop när du väl är hemma.

Men men, det är ju löst nu så :)

[littleoldme]
0

#19 Att stänga in en katt på toan i flera timmar om dagen är inte ett alternativ i mina ögon, så nej, det hade jag aldrig gjort.

#18 Han kastrerades någon vecka efter att han fyllt 7 månader om jag inte minns helt fel.

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#20 om det står mellan det under 1 månads tid eller avlivning tror jag katten väljer toan ;)

[littleoldme]
0

#21 Kanske det, men det alternativet fanns inte i mina ögon, så nu spelar det ingen roll. Jag satte min katt, som jag redan hade, före en katt jag aldrig sett eller ens hört talas om förrän den dagen. Hade jag hamnat i samma situation igen, med samma förutsättningar, så hade jag gjort samma val nu som då.