Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3777 ggr
Gipzy
0

Kycklingvingar?

Jag har aldrig BARF:at men jag hade åtminstone tänkt att sticka till mina katter kycklingvingar då och då för jag har hört att det ska vara bra både mot tandsten och annat. Men hur ska det vara? Ska dom alltså bara knapra på råa kycklingvingar? Får dom ha varit frysta? Och hur ofta bör man ge det?

Kanske låter som dumma frågor från en som haft katter så länge som jag, men som sagt, jag har aldrig gett dom sånt förr. Tacksam för svar!

Jourhemmet
0

Jag köper Guldfågelns frysta vingar, 16.90:- Tar ca en timme att tina, sedan är det bara att severa. Du får absolut inte tillaga dom på något sätt.

LaSadie
0

Jag köper också bara ett paket med vingar, tinar en i taget och sedan klipper jag faktiskt av den på hälften (vid "leden") och så får Dakota festa på den :) Hon är den enda som äter på dom och hon tar nästan allt på en gång eller kommer tillbaka efter ett litet tag och tar resten.

[Anunnaki]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köper färska och lösfryser dem i en stor plastpåse. Några av mina katter är mycket förtjusta i kycklingvingar, rena godiset. Jag delar dem vid leden och sedan klipper jag sönder dem med sekatör och sax. Just leden har ibland fastnat i någon tuggtand på katten så att jag fått lov att peta bort benbiten. Nu klipper jag lederna längs efter och resten klipper jag också längs efter så att märgen kommer fram. En av mina katter har ibland svårt att tugga isär skinnet så jag klipper det också i små bitar.

Du kan ge kycklingvingar rätt ofta men man kan inte ge en katt bara ljust kycklingkött för då får den blodbrist. Hjärta och mage är bra kattmat med högt järninnehåll.

IceJossan
0

Jag fick rådet att ge en kycklingvinge i veckan ungefär.

grejs
0

Jag skulle vilja testa detta, men tror inte att katten kommer fatta grejen. Har nån tips på vad man kan göra för att vänja katten vid det?

IceJossan
0

#5 Ett sätt vore kanske att hålla katten hungrig, riktigt vrålhungrig, innan man serverar vingen. Då tar antaligen instinkten överhanden och katten bryr sig inte om att vänta på nåt godare och/eller enklare. Förhoppningsvis inser misse att det är gott och vill äta igen nästa gång det serveras, istället för att h*n hellre väntar på att nåt annat ska serveras.

blondifire
0

tror inte du behöver svälta en katt för att dom ska fatta. jag ger mina färska,dom flesta gillar det men jag delar dom aldrig så prova dig fram.

S*Winsnes Wilda

Jourhemmet
0

Här hemma är det bara en jouris som gillar vingarna, ingen av mina egna äter det.

LaSadie
0

Jag la bara fram en till mina katter, två fattade inte och den tredje började direkt att äta och leka med den

IceJossan
0

#7 Mina egna tycker rå kyckling är äckligt :P Tillagat ska det vara! ;)

JossanH
0

Man kan vänja in kyckling genom att tex klippa till väldigt små bitar och servera i äggula (förutsatt att dom gillar äggulan men har aldrig haft problem med det) och servera det några gånger. Till sist kan man prova med mindra bitar kyckling och till sist ge en halv vinge.

Man som sagt ge detta flera gånger i veckan men man måste se till att dom även äter av sin kattmat annars måste man anpassa måltiderna så att inte katten får några brister.

Vill man extprimentera lite och se vad katten gillar så brukar det finnas små förpackningar med kycklinghjärta, lever eller kycklingmage på City Gross eller Willys för bara 20.-/st. Servera det en gång i veckan som extra tillskott :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Anunnaki]
0

Jag har köpt kycklingvingar, hjärtan och magar på Willys men nu ska jag inte sätta min fot där igen för de säljer nämligen kötfärs från halaslaktade lamm och köttfärsen är importerad så glöm allt om de svenska kraven på att djuren måste bedövas innan man skär halspulsådern av dem.

Som väl är går det att beställa samma produkter på ICA Maxi som ligger alldeles intill Willys. Visserligen lite OT men kolla med era affärer om de säljer halaslaktat kött. Fråga och om de säger nej så beröm dem så att de ser att de får kunder genom att ta avstånd från halalslakt.

Alla kycklingar bedövas genom att de hängs upp i fötterna på ett transportband och när de åkt upp och ned en bit hamnar huvudena i vatten och mellan vattnet och tråden runt fötterna ligger det spänning på så att kycklingarna dör av elektriska stötar. En dag i veckan är en imam närvarande när kycklingarna slaktas för att läsa böner och sedan räknas det som halal.

Delvoriah
0

# 12 hm… Du beskriver precis hur det kan gå till i ett vanligt svenskt slakteri, som inte har något med halal att göra…

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas/djur_i_livsmedelsindustrin/kycklingar

http://brisingasmycket.se

[Anunnaki]
0

# 13 när det gäller kycklingar så är det så här det går till överallt men i Sverige är det förbjudet med halalslakt på andra djur utan att bedöva djuret innan man skär av pulsådern så att djuret ska förblöda och dö.

Man kan ju välja så bra det går när det gäller val av affärer.

SaraC
0

#7 Det kan visst vara knepigt! Min ena äter gärna rått rent kött, han brukar till exempel vara helgalen efter att få rensa ur förpackningarna när vi köper hem ett större lass med kött och sätter oss för att förpacka det, men det tog ändå ett tag för honom att börja tugga vingar. Min andra är inte ett dugg intresserad av att äta på något annat än sitt torrfoder, trots alla möjliga försök.

Så jag tycker det här var en bra tråd!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

sahar08
0

#14 Halal eller inte dom flesta slakterier plågar djuren till max oavsett svensk eller invandrare. Man kan aldrig vara säker på att djuret vars kött du köper har haft det bra.Rynkar på näsan

SaraC
0

#16 Det kan man väl! Man kan besöka slakterierna själv till exempel, om man har den möjligheten.

LaSadie
0

Om man ska vara medveten om vilket kött man köper så är väl krav kött det som är "bäst". Svensk slakt och halal har inte så stora skillnader som någon redan påpekat.

[Anunnaki]
0

Kravmärkning av kött innebär enbart marginell skillnad för djuren utom möjligen för grisar. Lagstiftningen för transporter är lika för alla djur utan hänsyn till Kravmärkning och slakten går till på samma sätt för krav och icke-Krav. Största skillanden mellan Kravmärkt kött och icke Kravmärkt är vad djuren får att äta och regler för avmaskning och annat som egentligen inte gör någon skillnad för själva djurets förhållanden.

Halalslakt i Sverige kräver bedövning av djuret. Annars används t ex bultpistol för att döda nöt, svin osv. I utlandet skär man av djurets pulsåder utan bedövning vid halalslakt.

LaSadie
0

#19 Märkte du mitt "" Flört?! Det är viktigt att köpa svenskt kött som går under svenska lagar. Skulle aldrig köpa utländskt kött, det är svenskt som gäller (tänker bara på det tyska fiaskot).

sahar08
0

#17 Självklart kan man besöka slakterierna själv det har du helt rätt i.

Men hur många tror du gör det innan dom köper köttet från butiken?

Det jag ville säga är att bara för att slakteriet e svenskt betyder det inte att allt går rätt till. Det är inte bara muslimer som plågar djuren hemska saker händer bland svenska slakterier också!! Lätt att skylla allt på muslimerna

sahar08
0

Tycker jag läste senast idag att två svenska slakterier skållat kycklingar levande o påstår att " något gick fel". Man kan ju skylla allt på utlandet men man kan också se att brister finns vart man än kommer.

Gipzy
0

Tack för alla råd! Ska ta och köpa hem kycklingvingar och får hoppas att dom vill ha det!Glad

Minka040
0

I början fick mina kycklingvingar marineras i makrill (i tomatsås) - då går det ner! ;) Efter det har jag bara minskat makrillen och nu äter de kycklingen utan "kryddan".

Mina katter har kategoriskt ratat kycklingvingar (även marinerade) när de inte var hungriga. De slickade kanske av makrillen som bäst. Mitt förslag är därför också att ge dem kycklingvingar när de är lite hungriga, en del katter behöver längre tid på sig att vänja sig. Man kan även krossa benen något om någon av katterna tycker att det är otäckt med den hårda maten.

Lycka till! :)

Lusthan
0

Det man måste tänka på är att vingarna SKA vara råa. Annars är benen farliga för katten och själva köttet är inte särskilt näringsrikt heller har jag förstått. Annars är det ju bara fritt fram att ge. :)

grejs
0

#24 Det var smart att "marinera" kycklingvingarna, kan vara värt att testa. :)

Minka040
0

#26 Jo, man måste vara lite finurlig ibland, katter är bra envisa… Men med allt mindre "marinad" på vingen vänjer de sig snabbt vid hur det ska smaka/lukta/kännas. I slutskedet lyfte jag bara huden från vingen och tryckte ner en skvätt makrill så långt in jag kunde komma. Då fick de dessutom tugga sig in till det goda. :)

SaraC
0

#21 Nej, det är det nog inte många som gör om man köper i butik, men man behöver ju inte köpa från butik Glad

JossanH
0

Ang detta med svenskt kött, hur djuren lever, slaktas etc- hur många har koll på vart torrfodrets köttprodukter kommer ifrån?
Bara för att det inte ser ut som kött så verkar många "glömma"/ignorera det faktum att även köttet i torrfodret en gång har varit ett levande djur. Någon som kollar in var ifrån det köttet kommer? Hur djuren slaktas? Hur djuren har levt innan de blev slaktade? Besöker slakterier?

Det blir liksom påtagligt när vi ser vad det är vi köper. Många av mina vänner (som är vegetarianer) rynkar på näsan när jag går igenom köttdisken och plockar ned kycklingmage, hjärtan och andra "obehagliga" djurdelar men det finns inte en människa som reagerar när man köper torrfoder. Då har inte innehållet något direkt värde längre och vart djuren kommer ifrån spelar ingen roll..

Sajtvärd på Iller.ifokus

TIMMY
0

#29 jäkligt bra poäng

LaSadie
0

#29 Väldigt bra skrivet.

[Anunnaki]
0

# 29 Du tar upp något som jag också tänkt på många gånger. Mycket bra att läsa för dem som köper torrmat för att de tycker att kött är motbjudande. Jag är vegan och när jag nu gett mina katter barf i mer än ett år tycker jag att köttet inte är motbjudande att hantera fast jag skulle förstås inte äta själv men all slags kattmat har blivit äcklig, speciellt lukten.

JossanH
0

#32 Jag äter själv inte kött och mådde förut dåligt över rått kött. Har heller inga problem med det längre.
Själv blir jag mest äcklad över all skit som mina djur får i sig genom all behandlad mat..
Det känns dock svårt att få mer kontroll över fodertillverkarna och vad det är för kött och köttbiprodukter som dom stoppar i sitt foder. Dom köper in det billigaste och säkert är det ett hopplock från flera olika ställen/djur/länder som mals samman.
Man kan med andra ord ha mycket godare uppsikt över vad man ger sina djur om man köper kött direkt från butiken eller slaktaren.

Bäst är förstås att driva egen uppfödning av foderdjur. Då vet man vad foderdjuren har ätit, hur dom har levt, och hur dom har avlivats.
Men att göra så (känner till några som faktiskt föder upp foderdjur till sina illrar, mestadels möss) är ännu mer oacceptabelt i samhället. Djuren man har hemma är husdjur och dom kan man inte döda och ge som foder.
Så för många är det nog viktigare att "inte veta" genom att köpa torrfoder, framför att djuren som blivit mat till ens egna husdjur faktiskt har haft ett bra liv.. Det är konstigt hur vi värderar egentligen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

chilisalsa
0

Själv älskar jag en blodig biff men kan ändå tycka att svensk djurhållning är rätt bedrövlig i många fall. Jag tycker t.ex. det är för bedrövligt att det matas med kraftfoder. Att hugga ner regnskog för att odla kraftfoder måste bara vara fel… kreatur ska äta gräs !

Men även blandkostare som grisar mår rätt dåligt. En vetrinär jag pratade med sa att i princip alla grisar har defekter/missbildningar av olika art. Det var väldigt sällsynt att han såg en frisk gris… aveln är nog största problemet där.

Medarbeterare på Kost

EddaM
0

Har jobbat med grisar, och de var då inte missbildade eller hade defekter av olika slag. Ibland föddes "pelle" grisar men inte mer saker. Och svenska djur har det väldigt mycket bättre än i många andra länder. Även slakten går bättre till. Att det inte lönar sig att ha små gårdar längre får man skylla på staten och konkurrensen i världen på. Själv skulle jag gärna vilja ha en liten gård och föda upp djur till husbehov o ha hönor. Men detta är OT.

Själv har jag inte testat om mina vill ha rå kyckling men det tåls att tänka på =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

chilisalsa
0

Ot igen…
Jo svenska grisar har det bra. Men det betyder inte att de är friska. Den vetrinär jag samtalade hade smått hyfsad erfarenhet. Obduktion av mängder av grisar ger viss erfarenhet gissar jag. Obduktion och slakt är dessutom två helt olika saker…

Nu ska jag äta en blodig biff med bea och pommes ! :-)
bara för att liksom !

Medarbeterare på Kost

sahar08
0

Svenska slakterier är också katastrofala oavsett vad många tror sig veta.

Självklart är halalslakt hemskt men att skålla djur levande kan inte heller vara så snällt mot djuren. Sen handlar väl det inte bara om att döda djuren utan faktiskt hur dom lever innan. O där kan jag säga att många djur i andra länder lever bättre än här. Hur mycket plats har grisarna att leva på?

Beror på hur man ser på saker o ting. Man kan också säga att Sverige är emot krig och är ett fredligt land medans man säljer vapen och missiler till diktaturländer. Nu har det inget med djuren att göra men tänkte bara dra en liknelse. Man kan inte veta hur sjuren haft det eller hur de slaktats om man själv inte varit med på slakteriet då jag antar att de inte har kameror i slakterierna.

En fundering bara. . . . .

JossanH
0

#37 Medveten är bra om man är, men varför verkar den allmänna uppfattningen vara att det är okej att inte vara medveten när man köper sin kattmat och inte okej när man köper rått kött och ger..?
Varför är det viktigare att man vet ursprunget på djurens föda när köttet är rått men inte när man har behandlat det?
Djuren har levt och slaktats i båda fallen…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sahar08
0

#37 Nu tror jag vi pratar om olika saker. jag menar till de som menar på att halal slakt och andra länder plågar djur men att i Sverige har djuren det så bra. Känns inte som att djuren har det mycket bättre på de svenska slakterierna. Jag struntar i hur folk köper sitt kött egentligen jag bara undrar varför man skyller allt dåligt på andra länder och tror att allt här är bättre. Mycket är otroligt bra isverige men inte är det slakterierna.

sahar08
0

Missuppfatta mig inte halal slakt är INTE ok heller det menar jag verkligen inte. Men det finns stora brister i svenska slakterier också. Man kan inte ha missat den biten.

JossanH
0

#39 okej, då är jag med på vad du menar.
Jag håller med om att vi ofta sopar under dåliga saker under mattan med motiveringen att det är sämre någon annan stans… Det håller ju inte riktigt i längden. Självklart finns det många brister i Sverige. Köttindustrin är ett exempel och anledningen är väl egentligen att det är en industri där allt ska gå på löpande band och där pengar och förtjänst går före vetskapen om att det är levande varelser man hanterar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

sahar08
0

#41 jag köper ju själv kött så jag e inte direkt den som ska klaga på folk som köper kött Rynkar på näsan. Men man ska nog tänka efter innan man påstår att djuren har det så bra. Håller även med dig i ditt tidigare inlägg där du säger att man helst inte vill veta hur djuret behandlats. Jag skulle personligen aldrig kunna döda ett djur men jägarna som jagar sin egen mat är ju egentligen de bästa för då har djuren levt ute i det vilda och man skjuter ihjäl djuret på en gång. Men precis som du sa jag skulle aldrig klara av det o då känns det bättre att gå till affären o köpa utan att tänka på det.