Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2720 ggr
Charlie2006
0

Vilket foder till kastrat?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu när vi kastrerade vår 4 åriga ragdoll hona för 3 veckor sedan så ser man att hon börjat lägga på sig. Förut var hon för smal, men nu börjar hon få lite för mycket fett på sin mage än hon ska ha.

Så tänkte fråga vilket foder som är lite magrare men ändå är bra för pälsen?, ska vi välja ett kastrat foder?. Just nu får hon RC hair and skin, och det funkar väldigt bra till henne då hon inte fäller alls så mycket och får väldigt bra pälskvalité av det fodret, samt aldrig varit dålig i magen.

Hon äter dock yterst lite så tycker igentligen inte hon borde gå upp så mycket hon har gjort, men sen rör hon sig knapt något häller. Nu är det så att hon är väldigt kräsen, så tror inte alla foder skulle funka för henne.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

IceJossan
0

Jag själv bantar min jourkatt med blötmat. Hon får endast lite torrfoder och då i en plastäggkartong, under en matta, eller utspritt över stor yta på golvet så att hon helst ska behöva jobba för godsakerna. Det är då främst IAMS light hon får. Hon vägde 5,4 kg när hon kom till mig och hade då en rejäl mage och en bilring i nacken(!). Nu 3,5 månad senare väger hon 5 kg och både magen och bilringen i nacken är märkbarn mindre. Katter ska gå ner väldigt långsamt, så 400g på 3 månader är bra tycker jag.

Hon älskar torrfoder och äter sig mätt för att hon är hungrig och sen småäter hon gärna och ofta för att det är gott. Blötmat äter hon inte alls lika gärna utan bara när hon är hungrig, det är dessutom 82% vatten och resten nyttigheter (till skillnad från de allra flesta torrfodrena). Nyttigt och bra för att rätta till vikten :)

Charlie2006
0

#1 Blötmat funkar inte till denna tjej. Vi har en annan katt här hemma som får blötmat, men min tjej smakar inte änns på det. Hon äter knapt annat än torrisar och nån gång i månaden kan skinka vara okej om det är rätt sort.

Elektra väger nu 5,4, och har alltid vägit 5-5,1 kg (men som sagt hon var lite för smal förut så lite extra vikt är bara bra, men tycker det är mycket hon gått upp på ca 3 veckor), men är rädd att hon ska lägga på mera vikt. Aktivering är det bara att glömma med tjejen, hon kan hålla igång max 1-3 min sen blir hon helt slut har alltid varit så sedan hon var kattunge (men det är inget fel på henne då vi kollat upp det). Det är ändast på sommaren som hon får motion då jag går ut och går i 1-2 timmar med henne flera gånger i veckan (då blir hon knapt anfådd om vi då inte börjar jogga eller springa).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Anunnaki]
0

Jag har åtta kastrerade honkatter och tre kastrerade hankatter. En honkatt rejält överviktig men det var hon redan innan hon kom till mig i okastrerat skick. Hon håller sina dryga 5 kg trots att jag ger henne mycket små portioner. En av honkatterna går upp i vikt om hon får äta så mycket som hon vill men det får hon inte. De övriga sex honkatterna äter mycket, en som är 17 år äter kopiöst, och de är definitivt inte överviktiga utan helt lagom. Katterna är mellan tre och 17 år.

En av hankatterna lägger lätt på sig lite för mycket hull på vintern men sedan försvinner det.

Under åren har jag gett dem Mjau i konservburk, jag har varit dum och gett dem torrmat, RC, men nu har jag övergått helt till barf. Katterna har förstås barfat sig själva genom jakt hela tiden.

Man får väga sina katter regelbundet och rita viktkurvor och på så sätt ha koll på om mat och vikt passar ihop. Början någon gå upp blir det lite mindre mat och skulle någon bli tunn blir det mer mat, gärna med extra fett. Mina katter får mat två gånger per dag och då under sträng uppsikt av mig. Blir det något över tar jag undan det omgående.

Samma gäller för både människor och djur beträffande vikt. Äter man mer än vad man gör av med i energi så går man upp i vikt. Har man barn och/eller djur har man som vuxen/människa ansvaret för att inte servera för mycket mat.

Att katter som kastrerats per definintion skulle bli lata och tjocka av kastrering är en myt som verkar vara seglivad. Min 17-åriga katta är rätt busig och hon vill att jag leker med henne när jag bäddar sängen och när jag går och lägger mig.

IceJossan
0

Vad sägs om att endast servera maten i en plastäggkartong så att hon måste jobba för maten? Då är det svårt för henne att småäta och att äta bara för att det smakar bra, eftersom hon måste kämpa för maten. När hon är hyfsat mätt kommer hon antagligen inte tycka att det är värt att kämpa för de där extra bitarna.

Den andra katten kanske också kan börja jobba lite för sina måltider ;) Och annars få en näve serverad då och då där inte Elektra ser. Så gör jag med mina egna grabbar som är vana att ha torrfoder framme jämt. De får en näve då och då medans min tjockis till jourkatt får 10 bitar under mattan som hon får kämpa fram så länge hon tycker att det är värt det. Dessutom har de blötmat framme rätt ofta eftersom de tycker om det, och min jouris äter om hon är jättehungrig. Detta funkar för mig - kanske funkar det för dig också om din andra katt kan ha blötmat serverad ofta så att h*n slipper magra av bara för att Elektra behöver hålla vikten?

Charlie2006
0

Elektra äter inte mera än 1-2 msk per dag så hon går inte och småäter (visst vi kan inte hålla koll på henne till hundra, då dom får tillgång till mat dygnet runt, men när jag är hemma ex några dagar så äter hon den mängden) ;), Den andra katten som äter ganska mycket. Han är inte tjock (inte smal häller) då han är väldigt aktiv och sen tricktränar jag honom också så han får ju även hjärngympa. Flört

Men vill gärna ha förslag på vad för mat vi kan byta till, då jag tror vi måsta bytta till någon annan mat.

Min hemsida

//Frida

IceJossan
0

Du kanske ska testa ett per proteinrikt och kolhydratfattigt foder? Själv väntar jag spänt på leveransen av en 10-kg-säck med Porta 21, ett spannmålsfritt torrfoder. Kostar just nu endast 400 kr på Bromma Zoos webbutik. Jag hoppas på att det ska funka till jourkatten så att även hon kan ha torrfoder framme jämt.

Gipzy
0

Här hade jag förr fri tillgång på torrfoder dygnet runt, men efter att en del har börjat mulla på sej, däribland ett par av dem jag ställer ut, så får dom nu ca 3-4 ggr/dag mat, och så tar jag bort maten mellan varven. Jag har nämligen kommit på ett par st av dem att "okynnesäta"är dom inte har nåt roligare för sej!En gång/dag serveras mjukmat, (mjau) men min snart 15-åriga Jaffa vägrar mjukmat! Hon är dessutom idealviktig, så henne och snart 17-årige Olle, som också är idealviktig, samt kattungen Mimer "smyger" jag åt torrfoder (Iam´s Multicat) när inte de andra ser! Jag har 12 katter i åldrarna 4 mån till nästan 17 år.

Sen brukar jag låta torrfoder stå framme nattetid, jag prövade att ta bort det när jag sov, men det resulterade i att jag inte fick sova alls…. Obestämd

Jisses vilka förebrående blickar jag fick i början, när inte matskålarna stod framme som dom ville! Men nu börjar dom vänja sej!