bondkatt eller raskatt, vad säger ni?
Det är en vanlig huskatt, så länge den inte har en stamtavla.
Jag tycker inte heller att det verkar finnas någon likhet med maine coon eller bengal. Ser heller inget större skillnad på katterna som är på bilden.
Det finns ju alla möjliga färger, former och pälstyper på huskatter.
Och det är ju trots allt inte så många raskatter som går fritt ute och inte är kastrerade.
Huskatter kan ju se ut som värsta gatukorsningar. Vet att min hane har Abbessinier i sig, vilket gör att ena honan också har det delvis men det är inget som syns förutom möjligtvis på att pälsen är tickad. Hanen kan dessutom ha Norsk skogkatt i sig trodde ägaren då en sådan okastrerad strök runt hos de. (De kände grannen som ägde katten.) Det syns inte heller.
Min ena hona påminner om en Siames i ansiktsformen. Ännu mer när hon var kattunge för då såg det ut som att hon hade parabolantenner på huvudet, det gör det inte lika mycket nu. Förutom det så är hon miniliten och väger kring 3 kilo så jag är 99% säker att det är en huskatt det också.
Har en fjärde katt som påstods vara en Ragdoll när han flyttade till oss men han är kolsvart och antagligen ingen Ragdoll. Kan kanske ha nån förälder som är det eftersom att allt förutom färg stämmer in om man kollar kropp, päls, temperament och dylikt.
Sen kan man ju fråga sig när det gäller huskatter om det inte egentligen är riktiga gatukorsningar utan dess like?
Du har dock ena riktigt fina kissekatter så även om de inte har några raser i sig på nära håll så spelar det ju egentligen ingen roll. :) De är jättevackra.

Håller med de övriga. Ser ingen raskatt i henne men hon är jättefin.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jätte fina långhåriga huskatter är det du har o det skall du vara stolt över. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
en fin huskatt är de=)
tack! :D
dom är jättefina, och helt underbara oxå! :)
Tror också att man får tänka på att många av de raskatter vi har idag har ju avlats fram från bondkatter, så snarare skulle jag vilja säga att raskatter snarare liknar bondkatter i det här fallet. Förstår att folk gärna vill tro att deras huskatter har lite rastavla i sig i och med att det höjer den sociala statusen något på ens katt (låter ju finare att säga att ens katt har bengal i sig än bara säga att det är en huskatt trots att det är samma sak), men vad spelar det för roll om man har mycket trevliga katter som man tycker om?
Kan mycket väl tänka mig att min hona t ex kan ha varit bas för ragdoll för länge sedan. Hon har ett ganska typiskt ragdoll-ansikte trots att ingenting annat stämmer (hon är en grå mackarel tabby). Så du ska vara stolt över dina katter och inte nedvärdera dem genom att tro att de inte är mindre fina bara för att de inte har någon rastavla i sig :)
Huskatter kan verkligen se olika ut och pälsen kan variera något enormt! Mina föräldrar har 2 husisar som är varandras motsatser. soffpotatis- energiknippe. Silkig, blank päls- mjuk tjock päls. långa ben, slank och graciös- korta ben tjockis med kort svans.
:)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 , jag nervärderar inte Alls mina katter pga att dom är ''vanliga huskatter''. Jag har genom hela mitt liv vart uppväxt med vanliga bondkatter, och aldrig ägt en raskatt, det var bara en liten kul fundering jag hade. :)