Vill så gärna ha en katt
Jag drömmer om att få ha en egen katt igen. En som kommer till mig och myser och bara strosar omkring i huset och spinner. En katt som jag får klappa och borsta. Ge en massa uppmärksamhet och lyxig mat åt.
En sån katt vill jag ha men ena dottern är allergisk och likaså jag. Mig skiter jag fullständigt i om jag får hösnuva men min dotter. Det kommer att dröja jättemånga år innan hon flyttar hemifrån så jag kan skaffa en katt.
Vad skall jag göra av mina känslor och tankar kring att skaffa en katt? Kan inte sluta tänka på det.
Jobba som volontär på ett katthem då?
Finns inget här på Åland. Inte ett renodlat katthem alltså. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fy vad jobbigt för dig.. :( Hur gammal är din dotter? Ni kan ju besöka en uppfödare och kolla om/hur hon reagerar. Är hon inte jätteallergisk finns det ju bra mediciner, men jag förstår om du inte vill ge henne det pga din längtan efter katt.. Annars finns det luftrenare och en massa andra hjälpmedel som kan underlätta.
Forskarna är på gång med någon medicin där man bara ska behöva ta två injektioner och allergin är puts väck. Har dessvärre glömt var jag har läst det. Vi får hålla tummarna att det kommer ut på marknaden inom snar framtid.

Sibirisk katt är det en hel del allergiker som tål. Har en bekant som föder upp, hennes pojkvän har aldrig kunnat ha katt och nu har de uppfödning tillsammans. Så tydligen funkar det.
Dottern är snart 9 år. jag har letat lite efter "allergivänliga" katter och det skall finnas tre sorter. En går bort för jag vill ite ha en nakenkatt. Sorry om jag trappar någon på en tå.
Det där med injektioner har jag hört talas om också men vet inte så mycket om det. Har inte forskat i det. Tror inte det kommit hit heller.
Nej det finns inte ännu, men vem vet det kanske inte dröjer så länge. Be att få åka hem till någon som föder upp sibiriska katter. Ta med dottern och stanna ett par timmar.
Skulle kunna göra så. Men då är det där att jag måste fara antingen till Finland eller Svergie för det finns inte sånt här. Här är det bondkatter av alla. Typ 
Jag vet personer som bara är allergiska mot vissa huskatter. Kan vara värt att åka hem till någon som har en katt till salu och testa.
Jag hade en pappa och hans två söner här för en tid sedan och ena sonen är allergisk. Pappan ville testa men efter en halvtimme var det kört. Men då ska nämnas att jag hade vid det tillfället 20 katter hemma 
Det lär ska finnas två olika sorters allergier mot katt. En gäller kvalster och den andra något slags protein i pälsen.
Är maqn allergiskt mot kvalstren är man allergisk mot alla katter men är det allergi mot proteinet skiljer det från katt till katt. Jag är väldigt allergisk mot proteinet men kvalster går bra och ingen i min katthop har proteinet i pälsen.
Allergin mot proteinet visar sig hos mig genom att det kliar i ögonen och ögonlocken sväller upp. De har blivit 1 cm tjocka. Så prova er fram. Var bor du? Tänkte om du vill prova med mina katter.
Jag bor på Åland.
Vet inte exakt vad dottern är allergisk mot. Dom sa bara katt. Och hund men har knappt märkt något på hunden som farmor och farfar har. Lite extra jobbigt blir det på våren då hon är allergisk mot björk och timotej då kan hon reagera på hunden med.
Proteionet man är allergisk mot sitter i saliven. Sibirisk katt har väldigt lite av proteinet. Se om du hittar nån uppfödare i stockholm/uppsala så kan ni fara över dagen och "provnosa".
ps bor också på Åland och har en katt som jag hämtade i Dalarna över dagen :)
jag trodde det satt i talget? vet inte riktigt vart jag läst de.
Skall kolla efter en Sibirisk katt. 
Tack.

#12 behöver inte vara det. klappar jag vissa katter börjar mina ögon klia och katten har inte slickat på min hand.Man kan vara allergisk mot olika saker
#0 andra "allergivänliga" raser är cornish rex, devon rex, turkisk van och i vissa fall även norsk skogkatt (renrasig). Hälsa på uppfödare som har dessa raser och prova om det är någon ni tål. Jag känner av vissa kattraser men tål cornish och min skogkatt.
Sedan är oftast kattungar mer allergena så en vuxen katt funkar oftast bättre.
Lycka till.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Kolla noga då jag vet några som var i ett hem med sibirer o provade o det gick bra men när de fick med en filt att ha i sängen över natten så gick det ej längre.
Usch då. Om det blir en katt så får katten inte vara i barnens rum iaf.
Det där med injektioner har en vän till mig använt sig av. Han var "pälsallergiker" och fick injektionen och nu tål han alla pälsdjur galant :)
#15 Katter slickar pälsen, då överförs proteinet dit. :)
Skall ringa och höra om det finns injektioner här på Åland med.