Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1770 ggr
Afrejd
0

Trick

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan era katter några trick ? Jag har lärt min katt att när hon ska få något gott ropar jag "nam nam" så kommer hon DIREKT och skriker o skriker. SÅ jävla söt haha :)

PumpkinQueen
0

När katterna kommer och trampar på min mage brukar jag säga "ligg!", mest på skoj. Men igår funkade det, han la sig ner precis när jag sa så. Fast det kan ha varit en slump också… Skrattande

viktoria91
0

Mina föräldras förra katt kunde sitt och fot och hit när man var ute och gick i sele/koppel. Han förstod även om man sa "Ska vi ut och gå?" då sprang han bort till dörren. =)

Laini
0

Men hur lär man dem egentligen? Jag har aldrig haft hund, så är inte van att träna på trick. Är det bara massor av godis och beröm som gäller?

viktoria91
0

#3 Precis! Skinka är uppskattat och så säger man ordet man vill dem ska kunna=P Hde inte haft hund helelr innan jag började träna kisen. ^^

Laini
0

Just nu ligger fokus på vad jag INTE vill att han ska göra (t ex väcka mig med ett välriktat bett i stortån halv fem på morgonen) men jag ska försöka med lite roligare saker, så tack för tipset!

chilisalsa
0

Jag vill oxå träna !

Men jag har inte hittat något lämpligt godis… Köpegodis funkar inte alls utan det måste vara MAT ! …

Medarbeterare på Kost

Afrejd
0

Haha lätt att lära nam nam iaf, hon blir helt galen när man säger det. Attt få dom att SLUTA göra saker är svårare dock min katt lär sig aldrig. Funkar inte att spruta vatten eller ta i nackskinnet inget funkar. Men vet att katter HATAR apelsin så funderar på aattt gnugga apelsin på saker hon iinte får vara tex mina fötter haha!

Vosjes
0

Vid inlärning är det massvis med beröm och ev godis eller kel vid progress och jag brukar träna med smörgåskalkon från charken eller några torrfoder kulor.

Vid avlärning är det moment 1 som gäller: inlärning
Man kan inte säga ett kommando som till exempel: hoppa ner och sedan bestraffa för att katten inte vet vad det betyder utan man måste helt enkelt lära in kommandot man använder och sedan uppmuntra katten att lyda.

Om till slut katten till exempel hoppar ner självmant är det massvis med beröm som gäller för att uppmuntra det hela och vissa katter lär sig olika och vissa lär sig fortare än andra, därför måste man studera sin idivid för att få reda på

1. vilket beröm är bäst?
2. vilket ev godis passar?
3. hur mycket tålamod behöver du ha som ägare och lärare?

Att dra i nackskin är jag inget fan av och vattenspruta är fel för oss och fungerar inte då jag har katter som lärt sig tycka om vatten och jag vill simpelt inte ha en katt som blir hysterisk av vattenflaskor, sprutor och vatten i dess former.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

IceJossan
0

Mina båda grabbar kan ord/fraser som: Ska du…

…följa med?

…gå ut?

…gå in?

…ha mat?

…smaka?

De kommer när man knäpper med fingrarna och pekar i golvet/marken, och de kan handkommandon för att sitta, give me 5, ligga och ena katten kan även handkommando för att rulla runt.

Här visar Ragnar upp att han kan sitta, ligga och göra "give me 5" på kommando :)

oskar5140
0

Min katt Lilly kan tass, give me 5, sitt, ligg och kom hit på röstkommando, plus visa med handen. Jag tränade henne med ost, hennes absoluta favorit Tungan ute ligg var lättast att lära, faktiskt.

IceJossan
0

Skinka har funkat bäst som muta på mina grabbar, samt på 2 kattungar jag var jourhem åt som lärde sig ligg/tass :)

Mandusius
0

jag har katter som kan sitt, och en kan även handkomandot att äta fint (han tar godiset fint och biter inte i några fingrar eller drar i min hand med tassarna).
två kan även hopp upp och hopp ner.

Har två som kan apport, något som dom tycker är jätte kul :) och de flesta kommer när man ropar deras namn :)

Och en kan kommandot för att sätta sig på axeln, och en kan hoppa upp i famnen på kommando (men endast då han är hungrig)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Afrejd
0

här är en video på när min katt stella kommer när jag säger nam nam http://www.youtube.com/watch?v=qSIIq8cepkw

Quincy
0

#13 naaw va söööt!

Afrejd
0

Haha jaa jag vet !! =D

Charlie2006
0

Min hane kan, vacker tass, sitt, sitt vackert, sitt vacker och vacker tass samtidigt, kom, stanna, bitt på en plastring.

Han är väldigt smart och lär sig tricket fullt ut på 30 min, så skulle kunna lära honom mera om jag bara hade lust ;). Dock går det trögt med att lära han gå i koppel, inget han tycker om.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Sagolika
0

En av mina katter kan säga mamma. Han är otroligt duktig på att härma mänskliga ljud. Önskar jag kunde spela in det.

viktoria91
0

#17 Det sa vår ena katt en gång också, sambon sprang runt och försökte få han att säg mamma igen. =P

Sussi89
0

Min oriental kan hoppa upp i famnen på än, man säger "hopp" och håller ute händerna så att han ser att man fångar honom :)

Nu att han missbrukar det och hoppar lite då och då, även när man inte säger hopp. Hoppar även upp på gästers rygg om han får sjansen! Men dom mesta tycker det är kul att han gör det :P

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

pip89
0

våra katter kkommer när man visslar samt att dom lyssnar till sina namn.

en av dom kan öppna balkongdörren och släcka taklamporTungan ute

[Busflickan]
0

Hur lär man katten give me five? Jag försökte lite nyss men visste inte riktigt hur jag skulle bära mig åt xD

IceJossan
0

#21 Mina katter lärde sig först "high 5", genom att jag visade att jag hade nåt gått i handen och höll den sedan en bit ovanför dem så att de var "tvugna" att försöka ta ner min hand med tassen. Då fick de godisen. Allt eftersom så fattade de att det var själva rörelsen som var rätt, vare sig min hand var ovanför eller framför dem. Nu kör de vanlig "give me 5".

En kattunge jag var jourhem åt lärde sg "goddag" genom att jag lyfte hans tass samtidigt som jag sa "goddag". Det dröjde bara ett par dagar innan han hajade och själv lyfte tassen när jag sa "goddag".

Man måste ha tålamod, och något katten tycker är riktigt gott. För alla dessa tre funkade skinka perfekt. Glad

PlusPlus
0

Mina missar kan "sitt" när dom ska få maten serverad. Lärde dom detta då de är så drygt när dom kutar runt fötterna på en och man riskerar att trampa dem på tassarna. Så nu för tiden sitter de fint vid sina platser ^^
Båda förstår ordet "mat" och "är du hungrig" plus "ska du ut?" Brukar fråga dessa saker så ser jag om de springer mot maten eller dörren.

Innan min Jalle blev ute katt så brukade han fatta att han skulle få gå med ut i koppel när jag hämtade selen, han satte sig då snällt vid ytterdörren och väntade ^^
Om jag började ta på mig ytterkläderna utan att röra selen så la han sina favorit leksaker i transport buren och hoppades på att få följa med. Han fick följa med mig vart jag än åkte i början för att slippa sitta ensam i lägenheten plus att han anpassar sig till nya ställen på fem minuter, sedan är det full rulle! (bondkatt) 

Min andra katt, Sally, ropar ´"mamma" efter mig när hon vill ha uppmärksamhet. Hon hoppar rätt upp i famnen på morgonen då hon ska sitta på axeln typ fem minuter och kela ihjäl mig xD Hon apporterar även kvittotussar. Hennes absoluta favoriter är kvitto tussar (som ska läggas i gästers skor när de är här), små ståltråds grejer med plast runt om som hon av någon anledning hittar och gömmer undan eftersom hon vet att hon inte får ha dem då de blir vassa efter att hon suttit och ryckt av plasten ^^ Även sådana där blåa stora IKEA påsar är hon helt galen i och ska sitta i och bäras runt i xD Hon lär sig det mesta ganska fort och vet vad hon får göra och inte men trotsar gärna det mesta :P Har hon gjort ngt fel så springer hon in under sängen och skäms fast jag inte ens hunnit se vad hon gjort. Med andra ord, lättlärd och väldigt medveten ^^ (bengalblandning)

Ooops, nu blidde det långt xD