Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3413 ggr
Zynell
0

Vilken kattras?

Jag har haft katt större delen av mitt liv, men då mest hittekatter. Nu är jag intresserad av en raskatt och tänkte höra här på forumet om era erfarenheter med olika raser. För och nackdelar.

Jag är inte intresserad av att få höra att jag ska leta reda på en uppfödare. Det är era erfarenheter jag är ute efter. Glad

Zynell
0

Ber om ursäkt för de trippla inläggen. iFokus krånglar för mig just nu, och jag har ingen aning hur det här gick till. Skäms

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Nellieclind, ibland blir det bara lite tokigt med inläggen, jag har tagit bort 2 av dem Skrattande

Zynell
0

#2 Tack! Ja, det är inte särskilt roligt nu när iFokus inte fungerar som den borde. Tungan ute

Yoda
0

Det är betydligt lättare om du kommer med några önskemål, typ långhårig/korthåriga, aktiv/lugn osv.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Zynell
0

#4 Tänkte inte på det. Skäms

Hm … jag vill nog helst ha en korthårig katt som kommer att vara inomhus. Kommer att skaffa två.

IceJossan
0

Aktiva eller lugna katter? Det är enorm skillnad mellan raserna. Britten är till exempel en lugn ras, medan abessiniern är väldigt aktiv.

Hur mycket kommer du sysselsätta katterna? Är det mest gos och mys du vill ha, eller vill du ha en fartfylld vardag full av bus? Eller nåt där emellan?

Zynell
0

Hm, märker att jag inte är insatt i det här med kattraser, ännu. Glad

Jag är nog mest ute efter en lugn sällskapskatt, men en katt som gärna gillar att leka och är lättlärd.

Supinesophie
0

Ragdoll är ju en lugn och lagom ras; om du vill ha en långhårig ras alltså. Sen är den ju otroligt vacker också!

Om du ändrar dig och vill ha en lite intressantare katt så kan jag rekommendera Siames/Oriental (samma temprament och utseende, olika färger) eftersom att det är "min" ras. En siames är sällskaplig, pratsam, nyfiken och lekfull. De kan bli väldigt fästa vid sin ägare.

En annan notering är att alla katter har olika personlighet oavsätt ras. Det kan finnas undantag i rasen både åt bättre och sämre hållen.

Om du är intresserad av nån av raserna som har iFokus så är forumen bra ställen att komma i kontakt med uppfödare. Sen har alla raser en eller flera rasklubbar där det finns listopr på uppfödare samt kattungeannonser. SVERAKs hemsida är också ett bra ställe att börja på; de har en lista med info om alla SVERAK-godkända raser.

Lycka till, hoppas du hittar "din" ras :)

Zynell
0

#8 Jag har börjat lite smått att kolla runt på olika raser. Kollade in ragdoll också och fann de otroligt vackra, men lite för långt hår. Siames är inte heller något för mig, men tack för tipset.

Själv tror jag att jag än så länge har fastnat för Bombay eller bengal. Helt otroligt vad fina de är! Och om jag fattat det rätt så är dessa katter inomhuskatter, vilket jag vill ha.

Men än så länge kollar jag bara runt. Glad

Imasy
0

De som jag känner som har bengal(ningar) beskriver rasen som väldigt aktiv/krävande. Alltså ingen snäll lugn soffpotatis som vill bli kliad på magen dagarna i ända ;)

Supinesophie
0

#9 Som sagt aktiva raser det där. Bombay är lite som siameser i temprament har jag hört..

Angående innekatter så är alla katter som man har inne innekatter, har inget med rasen att göra. "bondkatter" kan också va innekatter :) Sen finns det ju raser som inte klarar av utemiljön som t.ex. sphynx som är naken.

LaSadie
0

Slår alltid ett slag för Norsk Skogkatt Skrattande Finaste rasen! De har visserligen mer hår än korthårskatterna, men våra kräver inte så mycket pälsvård, utan fäller kanske en, två gånger om håret. Våra är ganska lugna men kan köra race mellan varven :)

Zynell
0

#10 och 11 Ja, det är inte så noga med lugn/aktiv egentligen. Det viktigaste är att det är en kattras som inte har några problem med att vara inomhus, och enligt DEN HÄR UPPFÖDARENS hemsida så ska bombaykatterna trivas bra inomhus. Men jag ska fortsätta kolla runt. Det här är ju bara början. Det lär nog ta flera månader om inte år innan jag helt hundra bestämmer mig för en viss ras. Jag vill köpa rätt katt åt mig, inte första bästa.

Supinesophie
0

#13 Vad bra att du är noga med vilken katt/ras det blir! En lugn katt passar nog i regel bättre inomhus. Men alla innekatter ska ha aktivering och miljöberikning. De har samma instinkter och behov som bondkatter.

[Emma--]
0

Vilken katt det än gäller så måste de ju få utlopp för sina behov och vissa är mer aktiva än andra. Och det är det som är viktigast om man vill ha en katt som trivs bra inomhus.

Jag tycker helt klart du kan spana in rexkatterna. Dom är en ganska aktiv ras så det kan krävas en hel del aktivering. Och som jag upplever det bör dom ha en kattkompis. Men det anser jag att alla katter borde få chansen att få Glad
Vill man bara ha en kan man ju leta efter en vuxen omplacering som trivs bäst ensam. 

Dom kräver inte så mycket pälsvård. Ett bad då och då kan ju dock behövas. Och är katten utan päls i början som min ena var så krävs det bad lite oftare. Men dom fäller knappt något alls och det är guld värt i mina ögon Tungan ute

Men annars är det en helt underbar ras tycker jag. Mina (devon rex) följer med oss här hemma och spanar vad vi gör. Dom är väldigt sociala mot mig och min sambo men är ibland lite mer avvaktande mot främlingar. 
En av mina damer kräver dock en hel del aktivering, medans den andra nöjer sig med lite mindre. 

Min svärmor har en cornish rex och det är en minst lika underbar ras. 

Och deras pälsar är beroendeframkallande haha Glad

Mina vägrar ut om det inte är varmt ute så det är bara sommartid jag går ut med dom i koppel. Den ena vill helst dock bara ligga och sola på balkongen. Så har man en sån möjlighet får man nog en glad rexkatt ^^

Zynell
0

#14 och 15: Hehe. Det är nog ingen fara på den punkten. När det väl blir dags så kommer jag att införskaffa allt som busiga kattungar behöver. Flört Och jag kommer absolut skaffa två katter. Gärna syskon, men det är inte så noga med om det är pojkar eller flickor. Går bra med vilket som.

Min senaste katt var en hittekatt. Han sprang in på industriområdet där jag arbetade bland alla farliga och stora maskiner. Han kan inte ha varit gammal när vi hittade honom gömd inuti en av maskinerna. Hade den varit på hade han blivit mosad. Hela verksamheten stängdes ned bara för att få ut katten hel och till säkerheten. Snacka om vilken dag det där var! Glad Tänk vad en liten kisse kan ställa till med - stänga av ett helt industrihus för en hel dag! haha!

Han var jätte hungrig och ovan vid människor. Hade antagligen föds i det vilda. Jag tog hem honom och senare hittade vi flera döda kattungar runt omkring i området jag arbetade. Jag var verkligen ledsen över att vi inte hann rädda fler, men han fick ett bra hem och blev en väldigt tam och trogen kisse som alltid sökte kontakt. Jag köpte ett tag senare ytterligare en katt för att hålla honom sällskap medan jag arbetade. Det fungerade utan problem!

#15 Ska ta och kolla upp raserna du nämner. Tack för tipset. Glad

IceJossan
0

Vissa raser är ju verkligen mer sällskapliga än andra, vad jag fått uppfattningen om. Cornish rex är en sådan ras som vill vara med vääldigt mycket, likaså abessiniern som är en riktig klängapa med raketfart. Bengalen ska vara mycket krävande även den.

Jag själv har alltid varit sugen på bengal och abessinier, men har insett att jag aldrig skulle orka med de raserna. Visst är det kul när katterna är sociala, men att ha katter som ska hjälpa till med allt ifrån att hänga upp gardiner till att skala potatis, det är inte riktigt min grej :P Jag vill heller inte ha en soffpotatis som är mycket lugn, utan katten jag vill ha är ett mellanting - busig, sällskaplig och trevlig, men inte påfrestande.

Jag har kommit fram till detta efter att i snart 5 år ha jobbat som volontär på ett katthem. Där lär jag känna katterna och märker vilka som passar mig.

Raser som passar in på dina önskemål är kanske britten (dock lite väl lugn för min smak), skogisen (lång men lättskött päls), birman (lång men lättskött och mjuk päls), burma (vissa säger att det är en mycket aktiv ras, men de jag har träffat är rätt lugna), Europé, och Russian Blue (mer aktiv än lugn, men inte jätteaktiv). Säkert fler, men dessa kommer jag att tänka på.

EddaM
0

Men om du funderar på Bombay så skall du kolla på Burma med =) Det är helt underbara katter =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Zynell
0

#17 Jag har kollat runt lite till nu och jag håller nog med. Bengalen verkar vara lite FÖR livad. Otroligt vackra katter dock. Glad Britten känns lite FÖR lugn däremot. Jag vill gärna ha en katt som vill vara med här och där.

Bombay har jag dock inte tappat intresset för, inte än i varje fall.

#18 Berätta gärna om Burman, om du vill. Glad

IceJossan
0

Det finns en artikel om Burma här på katter.ifokus, läs den :) Och kika in på burma.ifokus.se och skriv ett inlägg där du frågar om Burman är en ras för dig, vad andra burmaägare tror :)

EvaSe
0

Kom på någon utställning och titta, där finns oftast många olika raser på plats och man kan prata med uppfödarna.

För utställningslista se bla www.sverak.se fliken utställning

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag slår ett slag för La Permen en underbart trevlig och lättsam ras.Fäller mycket sparsamt och man behöver inte alls göra mycket pälsvård.

Stolt ägare till tre La permer

Signe-Jonna
0

#19 Britten vill också vara med och titta på vad du gör :) Och busryck får de definitivt också, inte minst när de är kattungar. Sen kan det vara ganska stor variation inom en kull. I kullen jag har just nu finns ett riktigt busfrö, en jättelugn kille och tre mittemellan kattungar. Men klart britten är en av de lugnaste raserna så vill man ha fart och fläkt hela dagen kan de upplevas som tråkiga. Annars har jag en jättefin britttjej till salu just nu. Glad

Zynell
0

Tack för alla tips! Glad Vad kan man räkna med att en raskatt kostar? En bombay till ex?

#19 Jag tror inte riktigt en britt passar mig, men tack ändå för att du berättade mer. Glad jag upplever den rasen lite för rund, fast nu går jag bara efter bilder som jag sätt på nätet.

Signe-Jonna
0

#24 Stämmer att britten ska vara rund överallt, helt enligt rasstandard. Glad Men smaken är som baken. Glad

[Liiillap]
0

Min första katt var en perser han var jätte mysig :)

mitt förslag på katt ras blir

Perser

någon av rex raserna ( jätte sociala iaf dom jag träffat .. var som små bäbisar :D )

main coon

och

norskskogskatt :)

IceJossan
0

Bombay är ju rätt ovanliga i Sverige. Googla lite och se om du hittar någon uppfödare.

Zynell
0

#26 De raserna är långhåriga, eller? Jag föredrar korthåriga. Flört

#27 Jo, det har jag redan gjort. :)

EddaM
0

Bombay är ju som sagt ovanliga här o därför lite dyrare, uppemot 8000-10.000kr skulle jag tro. Burma ligger runt 7000kr och Skogkatter från 5000kr. Sedan så varierar det en hel del. Alla har ju inte samma pris och sällskaps katter med något skönhets fel kan man få billigare.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Liiillap]
0

# 28 jo alla förutom rexen :P har ju även oriental katterna som är mysiga :P

Supinesophie
0

Hur är det med Russian blue då? De är inte hyperaktiva, men är sällskapliga, nyfikna och lekfulla. Sen har de en otrolig päls!

http://www.russianblueklubben.se/rasbeskrivning.htm

IceJossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Russian Blue är som sagt också en ras som jag kan rekomendera utifrån de uppfödare och ägare jag pratat med och läst inlägg från. Har träffat en ryssfamilj som var helt underbar. De är enligt många väldigt pratiga när de är små har jag för mig. Många älskar att sitta på axeln :)