Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1543 ggr
bridis
0

Ett rop på hjälp.

Hej jag har en 12 år gammal katt som slickar sin mage och insidan på bakbenen ner till bara skinnet, vad skall jag göra för att han skall sluta.

Imasy
0

Kan det vara allergi? Eller sådan där slickdermatit eller vad det heter? Har du varit hos veterinären?

tuska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det blir att beställa tid hos veterinären, många gånger kan det vara något obehag katten känner som får den att slicka så där intensivt

annzoo
0

mest troligt foderallergi..vilket foder äter katten idag?

[Mimsynims]
0

Ringa veterinär låter vettigt, men kan även tipsa om att på Hittekatter iFokus finns det just nu några trådar där fler har liknande problem…

IceJossan
0

Allergi eller smärta är vanliga orsaker till frenetiskt tvättande. Veterinärbesök är absolut på sin plats!

bridis
0

Tack för svaren. Har varit vid vetrinären dom visste inte vad det berodde på.

Jag kokar nu mat åt honom, pellet tål han inte.

Silvestris
0

Det kan handla om allergi, stress eller FUS. Jag omplacerade en katt åt en av mina köpare efter att han börjat slicka bort pälsen på magen och på insidan av benen. Miljöombyte och kortisonsalva på huden gjorde honom frisk.

Enligt veterinären jag gick till är det rätt vanligt att katter  med FUS slickar bort pälsen på magen då det kliar/svider i urinblåsan och de försöker slicka bort det onda.

Jourhemmet
0

Kokar mat? Vad för mat? Ge katten burkmat så att den får i sig alla näringsämnen den behöver.

AgnetaB
0

Fundera på om det hänt något nytt, tex barn, flytt,nya djur i familjen el hos grannen(om du har utekatt) mm. Du kanske ändrat rutiner el bytt foder.

IceJossan
0

Har ha utvecklat foderallergi rekomenderar jag att övergå helt till burmat, men välj bort sorter med fisk. Påsmat från "kvalitéts"-märkena innehåller oftast spannmål, skippa dem.

annzoo
0

Skulle testa ett allergifoderfrån veterinären för att se om de blir bättre=)

#10 Skulle inte tro att allt blir bra bara man väljer endast burkmat. De finns fler överkänligheter än mot fisk

IceJossan
0

#11 Nej visst är det så. Men där försvinner många "konstiga" ingredienser som är vanliga allergikällor.

Gipzy
0

Min 12- åriga husis har samma sak! Jag funderade på maten, för på sista tiden har dom fått mjukmat en gång/dag istället för en gång/veckan därför att jag försöker få några av dom att gå ner i vikt.

Så jag funderar på om det kan vara nåt i mjukmaten han inte tål??