Tandsten bort!
Tänkte dela med mig av mina tandstenserfarenheter på… iller! Men tänkte att det nog kan hjälpa mycket på katt också :)
För det första är ju råa kycklingvingar ett mycket bra sätt att ta bort tandsten. Ben, senor och kött gör att katten får möjlighet att använda sina tänder naturligt.
När jag har haft illrar som inte "vågat" tugga med sådant motstånd eller inte gillat kött så har jag nu börjat köpa torkade kycklinghalsar på djuraffären.
Dessa är ett mirakelmedel i sig! Har gett tipset till flera som haft illrar med fruktansvärt mycket tandsten och det har ibland tagit ett tag att få illrarna att börja tugga på dom men rätt vad det är så är tandstenen borta :)
Min äldsta iller hade inte tuggat kött på flera år. Han rörde inte kycklinghalsarna (vad jag trodde) men plötsligt var tänderna kritvita och han var som tokig i halsarna :)
Träffade en tjej med sin iller för bara ett par dagar sedan. Hon skulle visa all tandsten och sa att han inte åt på sina halsar. Hon hade kollat för bara några dagar sedan… Men nu var tänderna nästan helt vita!!
Värt att testa iaf :)
Gillar dom inte halsarna från början kan man prova att ge dom torkade kycklinghjärtan då de ibland slinker ner lite lättare!
Mer tuggmotstånd och mindre tandsten åt kissemissarna!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter ju mycket bra ! Vart köper man torkade kycklinghjärtan?
Jag har köpt både torkade kycklinghalsar, torkad kycklingbröstbitar och torkade hjärtan i linköping på 4Tassar/ Djurmagazinet som har en affär ihop. Vet inte om det är ovanligt att detta finns i djuraffärerna (då jag inte kollat efter det i så jättemånga affärer) men annars kanske du kan be dom beställa hem??
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fungerar dessa torkade kycklinghalsarna till katter också?? Låter underbart. Jag borstar tänderna på mina katter men det här låter ju som en bra extra insats
# 2 ok ska kolla i vår affär. Har köpt frysta kycklingvingar nu o ska prova det en dag.
#3 Jag har ju ingen katt nu så har därför inte hunnit testa! Det funkar på samma sätt, frågan är bara om katterna gillar det lika mycket som illrarna gör.
Sajtvärd på Iller.ifokus
men det är inte farligt o ge till katter? jag har hört tex att man inte ska ge tillagat kött med ben men torkat borde väl funka o ge utan fara?
#6 Det är samma regler för katter som för illrar som båda är rena carnivorer. Man ska aldrig ge något som är tillagat om det innehåller hela ben som då kan flisa sig, är det bara torkat är det inga problem :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Oki tack! Perfekt då ska jag prova det till mina katter 
Hoppas nu att dom har det på bromma zoo. Tack för tipset!!
Ah bra att veta, tack för tipset! :) Bor ju oxå i Linköping så då ska jag ta mig en titt nästa gång jag är till 4tassar.
Jag gör ett avtryck för att komma ihåg den här tråden. Har en katt som vägrar kycklingvingar, ja han vägrar i princip allt förutom torrfoder, så jag testar allt jag får nys om som verkar bra. Har inga problem med tänderna nu, men vill gärna vara förebyggande. Tack för tipsen!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ringde till djurmagazinet i Erikslund(västerås) o de hade flera torkade varianter så jag ska åka dit någon dag.

Jag hittade torkade kycklinghalsar i djuraffären idag och har bjudit jourkatten på en som hon glatt började smaska på. Mina egna herrar var föga imponerade, men det kanske smakar bättre om de är hungrigare :)
Ibland kan det räcka med att låta dom ligga framme i några dagar, eller kanske tom veckor ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för tipset
Jag har köpt torkade kycklinghjärtan och tjejerna slickade och lekte med dem, men grabben som har massa tandsten åt så det krasade. Hoppas det hjälper.
Hur ofta kan de äta kycklinghjärtan?
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Oj, det här måste jag testa. Måste tänka positivt även om jag nästan redan nu kan så vad med mig själv att mina petiga fröknar inte kommer äta det. Men vore ju underbart om det gick
#14 Hjärtan vet jag faktiskt inte då jag inte har en aning om hur näringsrika dom är i torkad form. Till iller skulle jag säga 2-3 i veckan men borde kunna ge mer till katt. Har dom börjat äta hjärtan kan det fungera att få dom att äta hals också senare! Det är ju ännu bättre med tanke på benen i halsen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har en hona som älskar torkade kycklinghalsar. Det är det bästa hon vet i godisväg. Nu äter de överlag både kycklingvingar och fläskkött med ben och gärna lamm också med ben så de får sin tandmotion också.
Hade en katt som snart skulle till veterinären för tandstensborttagning men det behövs inte längre. När jag tog bort torrfodret och börjat ge rått kött med ben och sånt istället så försvann det och han verkar bra mycket mer i form än han var innan så ja kycklinghalsar och kycklingvingar is the shit och inte bara för tandhygienen utan för hälsan rent allmänt också. :)
#17 Absolut! Kött i rätt sammansättning är ju självklart det bästa :)
Lite som att jämföra en nyttig kost för oss med Mc Donalds.. ;)
Var förresten hemma hos en kompis nyligen som hade en iller med en massa tandsten som inte åt sina halsar. När hon skulle visa mig tänderna var dom näst intill kritvita! Han hade börjat tugga halsar i smyg och all tandsten var nästan borta på bara några få dagar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus