Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 15369 ggr
goldenhamsters
3/4/11, 12:01 AM

Räven åt upp min katt

Jag tror jag är i chock tillstånd. Min katt har blivit uppäten av räven.

Vår hon-katt Spagetti har inte synts till på flera dagar. Och för några dagar sedan hittade vi jätte mycket blodspår nedanför vår trapp, vi trodde katten tagit och ätit upp en rejäl råtta eller något. Eftersom vår katt är inne varje dag och nu inte synts till på flera dagar har vi nu gått ner och studerat blodspåren, det är rävspår och katt spår.

Vår granne såg också häromdagen en jääätte stoor och tjock räv på vägen, den var verkligen jätte stor och den absolut största räven hon någonsin sett.

Kan tänka mig att det inte finns mycket mat för rävar för tillfället, har ju hört om rävar som äter upp katter. Men trodde aldrig att det skulle hända oss…

Det var en urmysig kisse som inte ens blev 10 år gammal!

Vila i frid Spagetti! Gråter Gråter

Blir ingen ny kisse, men jag vill ändå inte ha någon. Spagetti var min egna älskade kisse som bara råkade av misstag bli till av vår andra katt. Kommer ihåg när hon var nyfödd och jag höll i henne för första gången…

Mvh Alicia.


Annons:
Katzuki
3/4/11, 12:37 AM
#1

:( vad sorgligt :( stackars spagetti.. va fin hon är på bilden. Vila i frid söta kisse :(

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

SaraC
3/4/11, 1:21 AM
#2

Synd om katten, men sånt får man ta i beräkningen när man har utekatter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

JereMina
3/4/11, 1:35 AM
#3

#0 Beklagar sorgen om det verkligen är det som har hänt. Min sons katt blev förmodligen tagen av en räv förra sommaren och han var 13 år och duktig på att vara försiktig men en stor räv som smyger på dem kanske de inte hinner märka innan det är försent?!

#2 Det är många utekatter som klarar sig och blir mycket gamla. Där vi bor har flera katter blivit mellan 18-23 år gamla.

SaraC
3/4/11, 1:37 AM
#4

#3 Sa, jag något om det? Här har vi också utekatter som blivit mellan allt från någon månad till 22 år. Nej, jag sa, enligt vad jag ser att det fortfarande står, enbart bara att det är sådant man får ta med i beräkningen när man släpper ut katten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

JereMina
3/4/11, 1:39 AM
#5

#4 Ja, de kan ju bli påkörda också så de lever ju farligare naturligtvis. Ingen anledning att bli upprörd över det jag skrev……….

SaraC
3/4/11, 1:42 AM
#6

#5 Ja, precis. Jag är absolut inte upprörd över det du skrev.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
JereMina
3/4/11, 1:44 AM
#7

#6 Flört

AgnetaB
3/4/11, 8:15 AM
#8

usch va hemskt.Livrädd för det men min är bara ute runt huset o då har jag koll.Däremot så är rävarna så tama ibland o en katt har inte en suck emot en räv.

Snart så får vi alla vänja oss vid att vargar  också kan ta katter/hundar. En kompis i västmanland blev av med sin sällskapshund. Husse gick ut på tomten o vips så kom det en varg o tar hunden. vargarna har även tagit 3 getter så de kan ej bo kvar där. De vågar knappt gå ut utan slår i kastrullock innan. Helt vidrigt när de komer in på tomten.

[Norrbysa]
3/4/11, 9:02 AM
#9

Tyvärr är detta naturens gång och en av anledningarna till att jag har innekatter.

Cazzos
3/4/11, 11:56 AM
#10

Beklagar sorgen! Först tänkte jag "Dumma räv!" men sen så kan man ju inte heller skylla på räven, h*n tänker nog inte på vad den verkligen äter, dvs en familjs älskade medlem, instinkterna tar över och vi ligger i sängen och gråter med näsdukar under kudden Gråter

Man blir så rädd om det skulle hända sin egna katt när man läser eller hör sånt här. Krama era katter ordentligt varje dag, man vet aldrig vad som kommer att hända Rynkar på näsan


PumpkinQueen
3/4/11, 12:12 PM
#11

Stackars kisse! Om man vill undvika att katterna blir uppätna/överkörda/ihjälplågade av katthatare/etc får man ha innekatter. Hoppas denna utekatt i alla fall var kastrerad och chippad eller öronmärkt.

#3: Det där är precis som att säga att rökning är ofarligt eftersom det finns jättemånga rökare som inte alls dör i lungcancer. Och sen ta upp att man själv har en gammal faster som rökt i hela sitt liv och är fisk som en nötkärna.

Sagolika
3/4/11, 12:19 PM
#12

Vad tråkigt! Man behöver inte ha rena innekatter. Det går även bra att näta in en bit eller hela trädgården. Då kan de vara ute utan risk. Man får naturligtvis göra rastgården riktigt säker.

goldenhamsters
3/4/11, 12:42 PM
#13

Tack.

Hon är en bondkatt med lite norsk skogskatt i sig och skulle inte trivas inomhus.

Jo hon var kastrerad, öronmärkt och vaccinerad. Fast hon var sällan ute nu på vintern, hon låg hellre inne dygn på dygn i mattes säng. Men vi har en kattlucka så hon har fri tillgång till att gå ut.

Och vi bor långt ifrån stora vägar, bara små vägar här. Och alla vet att det finns mycket katter och barn i detta området så alla kör försiktigt på dessa småvägar.

Hon var en väldigt försiktig katt som aldrig hamnade i kattbråk. Men vi tror att räven låg och lurade på henne och tryckt in henne i hörnet vid båten, och vad kan en katt göra mot en jätte stor räv som får ett bra grepp? Det var i alla fall mycket blod där, så vi ska försöka krypa in under båten och in i båten och se om hon kanske ligger skadad där. Men blir svår nu när det är så mycket snö…

Katten på vår ridskola som är ute jämnt är 21 år, och min försikta lilla kisse skulle fylla 8 år den 9 maj.

Jaja, det är sånt som händer. Jag kan inte klandra räven. Finns nog inte gått om mat efter denna hårda vinter.

Mvh Alicia.


Annons:
[Anunnaki]
3/5/11, 10:18 AM
#14

Klart att man blir ledsen när man mister en katt eller annat husdjur men jag tycker att det fel att skylla på räven utan at någon har sett hur det gått till. Katten kan ju ha blivit skadad eller till och med dött av annan orsak och sedan kan ju en räv ha tagit den.

goldenhamsters
3/5/11, 10:34 AM
#15

#14 Jo det är sant, men då har ju ändå räven ätit upp katten. Även om det inte var räven som dödade katten. Förstår bara inte hur hon skulle kunna ha skadat sig Rynkar på näsan

Mvh Alicia.


AgnetaB
3/5/11, 11:41 AM
#16

Jag förstår ej riktigt. Ni har ej hittat henne men alltså  sett spår o blod.Då kan hon ju ligga allvarligt skadad där som ni sa, el krupit undan o dött där.Enda chansen för en katt som är så mycket mindre än rävar är ju att krypa undan där räven ej kommer åt.

goldenhamsters
3/5/11, 11:49 PM
#17

Vi har hittat hårtussar från henne och rejält mycket blod. Vi kan inte ta oss in till båten eftersom den är dränkt med mycket tung snö, men hon kan sitt namn så ropar man på henne så brukar hon mjaua eller i alla fall röra på sig. Vi har gått runt där hon brukar hålla omrking och ropat på henne och lyssnat efter kraffsande ljud. Vi börjar ge upp hoppet, hur länge kan en skadad katt klara sig utan mat? Gråter

Mvh Alicia.


PumpkinQueen
3/7/11, 9:59 AM
#18

#13: Vilken ras katten har i sig spelar ingen roll, i princip alla katter kan må bra som innekatter. Mina har också "norsk skogSkatt" i sig, men de trivs utmärkt inne. Det är en myt att den norska skogkatten skulle behöva vistas utomhus. Det kräver mer av ägaren att ha innekatt, men som djurvän är väl det ett ansvar som man är villig att ta?

Har ni inte ens tittat under båten? För att det är jobbigt? Verkar vara ett konstigt sätt att se på sitt husdjur. "Jaja, det är sånt som händer"-mentaliteten, menar jag. Gråter

Jag känner människor som blivit 98 år gamla och rökt cigaretter sedan barnsben, men innebär det verkligen att rökning är ofarligt? Nej, det är bara så att just dessa personer har haft tur. Precis som katten som blivit 21 år på din ridskola har haft tur. Det innebär inte att det är tryggt för katter att vara utekatter. De som lever länge är undantagen, som utsatts för risker men haft turen att klara sig ändå. Med tanke på riskerna med rökning skulle jag aldrig rekommendera någon att börja röka. Lika lite skulle jag rekommendera någon att släppa ut sin katt vind för våg.

Mona22
3/7/11, 1:21 PM
#19

#18 håller helt med.

Skulle inte heller rekomendera någon att börja röka för att man kan klara sig endå.Utekatter som klarat sig länge har haft tur.

Mona22
3/7/11, 1:21 PM
#20

#18 håller helt med.

Skulle inte heller rekomendera någon att börja röka för att man kan klara sig endå.Utekatter som klarat sig länge har haft tur.

Annons:
skrollan
3/7/11, 3:13 PM
#21

 Fy fan vad tråkiga ni är! Trådskaparen skriver ett inlägg för sin döda katt och ni hoppar på med tex "hoppas den var kastrerad, id märkt och vaccinerad" eller hälften av inläggen "ja så är det om man har utekatt" TYP! Fy fan vad pinsamma ni är!

goldenhamsters
3/7/11, 3:49 PM
#22

Jag tycker det är helt fel att säga att alla katter ska vara innekatter. Katters naturliga miljö är inte inbommad i trä utan utomhus, det är naturligt för dem.

Jag tror de trivs mycket bättre av att sprinag ut när de känenr för det, vi har en kattlucka och känner de för att g¨ut får de göra det.

Känner många som har katt och alla deras katter få gå ut. Inte har det gått illa för dem.

Att röka och bli gammal är en väldigt dålig jämförelse med att ha en katt som då och då får gå ut. Jag bor långt ifrån mototvägar och jag bor omringad av en skog när havet. Mina katter skulle inte trivas inomhus. När vi kastrerade vår katt så den fick ha en tratt på huvudet och bara vara inne blev den deprimerad och satt vid dörren i flera timmar för att få komma ut och jamade högt och ständigt.

Ja, det finns en risk att katter skadar sig när de är utomhus. Men de är väldigt smidiga djur som ofta inte utsätter sig själva för faror. De är smarta och tålmodiga.

Jo vi har tagit oss in till båten, men det var ca ett ton snö där så det tog oss ett tag att kunna ta oss in dit.

Jag tar risken att katten kan skada sig när jag har katter som får gå ut när de vill ut. Jag skrev denna tråd för att jag var otroligt ledsen för att min katt dött, och vad får jag tillbaka? Att jag är dum som har utekatter.

Tack för det.

Mvh Alicia.


Imasy
3/7/11, 3:56 PM
#23

Nu tycker jag vi låter denna tråd handla om minnet till TS avlidna katt.

Diskussioner rörande kastrering, id-märkning, rökning och utekatter är diskussioner för sig, och kan diskuteras i enskilda trådar rörande ämnet.

Jag tror nog att alla som har utekatter också har i beräkningen att djuret kan bli skadat eller i värsta fall dö. Jag tror också att de är älskade husdjur hos sina familjer, och sådana där "skyll-dig-själv"-inlägg strör bara mer salt i såren.

chilisalsa
3/7/11, 4:29 PM
#24

Det är nog relativt ovanligt att en räv tar en vuxen katt. Det mesta dom äter är samma som katter äter, gnagare, småfåglar, insekter. Det är bara undantagsvis de tar större byten som hönsfåglar och ungar från t.ex rådjur. Men räven kan vid behov äta annat också som grodor och kräldjur och t.om. fiska.

Ett Lodjur däremot skulle inte tveka en sekund om den fick chansen…

Medarbeterare på Kost

goldenhamsters
3/7/11, 4:42 PM
#25

En sak vet vi säker, att det har varit fajt mellan en räv och Spagetti. Det är fullt med räv hår + Spagetti hår och blod vid vår utomhus trapp. Eftersom vi letat för fullt och inte kan hitta henne så gissar vi på att räven åt upp Spagetti Gråter

Vi pratade med en jägare (han ska inte skjuta räven) och han sa att det var ytterst ovanligt att rävar tar katter. Fast det har faktiskt hänt, men väldigt ovanligt.

Eftersom hon vart borta i mer än en vecka nu så är det nog inte alls stor chans att hon lever…

Jag märker på hennes mamma att hon är väldigt ledsen. Spagetti var nästan alltid på övervåningen och Sallad henens mamma var alltid på undervåning och nu går Sallad omrking på övervåningen och verkar leta efter Spagetti.

Känner mig deppig hela tiden, allt jag kan göra är att söka tröst hos hamstrarna, Sallad påminner för mycket om Spagetti och gör mig bara mer ledsen Gråter Stackars lilla Spagetti.

Mvh Alicia.


Mitchika
3/8/11, 2:19 PM
#26

Åh, gud… stackars lilla missen…. Gråter

Hon är så vacker på bilden. Hon är otäckt lik en av mina grannars katthona som springer runt här i området, också en jättevacker katt.

Bli tagen av en räv, vilken osannolik otur… Gråter

Det är så hemskt när sånt här händer. Massa styrkekramar till dig!

Vila i frid, lilla Spagetti…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

goldenhamsters
3/8/11, 3:36 PM
#27

Tack Rynkar på näsan

Mvh Alicia.


Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
goldenhamsters
3/18/11, 7:10 AM
#29

#28 Usch, att lodjur gör sådant…

Jag skulle aldrig hellre hålla min katt instängd i en lägenhet för att det skulle kunna skada sig om den gick ut tio minuter per dag. Det är naturligt för dem att vara ute, INTE inne. Vår nuvarande katt skulle bli förkrossad om hon helt plötsligt skulle på innekatt, hon var en av ungarna som föddes i min mormors stall av en vildkatt som flyttade in där. Sen blev hennes mamma påkörd (stallet låg nära en stora väg) och då gav vi en av kattungarna ett hem här. Hon är egentligen en vildkatt så det skulle vara jätte tråkigt för henne att vara inomhus.

Det enda som har hänt våra katter en gång genom att de var ute var att vår nuvarande katt Sallad klättrade upp i ett träd när hon var liten och kunde inte komma ner. Så då fick mamma och pappa ta en barnvagn och hålla den över sina huvud så Sallad kunde hoppa ner i den. Vi var ganska nya på den vägen då så grannarna trodde vi var hel konstiga… hehe, rolig syn Glad

Fast just nu måste Sallad vara inomhus eftersom vi stängt av kattluckan för att stallkatten Pyret skulle steriliseras och skulle bo hos hos några dagar efter det så hennes sår inte blev smutsigt. Sallad är i alla fall jätte sur och sitter vid kattluckan och viftar på. Hehe, surkatt Tungan ute

Mvh Alicia.


Denna kommentar har tagits bort.
line84
3/18/11, 4:17 PM
#31

#28 Håll dig till ämnet!!!

TS, jag beklagar verkligen din förlust.. :(

Imasy
3/18/11, 7:27 PM
#32

Vänligen håll tonen i tråden och håll den i dess aktuella ämne.

[isdrakee]
3/19/11, 9:26 AM
#33

Jag beklagar sorgen. Vilda djur (eller tama för den delen) är något som alla djurägare som håller sina egna husdjur ute är oroliga för.

Jag blir dock lite nyfiken och undrar om du låter hamstrarna springa ute fritt också?

goldenhamsters
3/19/11, 10:14 AM
#34

#33 Inte längre, men när jag var yngre så gick jag med min hamster när den sprang lite på gräsmattan där jag själv visste att det inte fanns mushål. Och så släppte jag ner dem i jordgubbslandet, det tyckte dem var kul. Men det finns för mycket risker att släppa ut en guldhamster utomhus så det har jag slutat med. Men ibland om hamstern bara ska få springa lite på gräs tar jag en duna-burs genomskinliga sida och lägger den mot marken och så blir det som en liten hage utomhus, självklart sitter jag med då och det får ju inte vara för kallt eller för varmt då och bara en kort stund eftersom det blir rätt varmt i plast.

Drömde inatt att jag hittade Spagetti i garaget. Det kändes så verkligt så när jag vaknade så funderade jag på om det var en dröm eller inte. Det är inte första gången jag drömt om Spagetti på sista tiden.

För tillfället bor stallkatten Pyret hemma hos oss för hon har precis steriliserats och hon bor här inne för att inte skräpa ner såret. Hon är väl som en liten tröst, hon är precis lika galet kelig som Spagetti.

Mvh Alicia.


Annons:
trasseltvå
3/19/11, 8:57 PM
#35

Hej! Jag är i samma situation som du, min katt är försvunnen.

Jag har inte hittat några blodspår eller rävhår - min katt har gått upp i rök och jag kan spekulera ihjäl mig men jag kommer inte att få veta.  Jag försökte skriva av mig lite förtvivlan på detta forum och fick bara skit för att jag lät min katt vara ute. Det gjorde mig ännu mer deppig men jag inser nu att vi kattmänniskor är uppdelade i två undergrupper, utekattsmänniskor och innekattsmänniskor.

I min sorg och saknad går jag förstås och rannsakar mig själv om jag har gjort något fel men jag kan inte tycka det. Så du ska veta att du får inga bannor ifrån mig - bara tonvis av sympati. Men visst ska du väl skaffa en ny katt? Livet går vidare?!

skrollan
3/19/11, 9:00 PM
#36

ïsdrakee, fy vilken dum fråga!

goldenhamsters
3/20/11, 9:42 AM
#37

#35 Jag tror nog inte räven har tagit din katt. Det är så himla sällan alltså otroligt sällan dem gör det, vi hade en räv som var ungefär lika stor som en varg här och det var väl brist på mat. Jag gissar på att din kisse har skadat sig och gått iväg och gömt sig, gå ut och ropa din kisse med en skål mat och se om du hör någon jama. 

#36 Varför är det den dum fråga? Den var ju inte taskigt menad Glad

Mvh Alicia.


skrollan
3/20/11, 11:38 AM
#38

För en guldhamster skulle väl ändå inte hitta hem som en katt gör? Men okej :)

goldenhamsters
3/20/11, 11:58 AM
#39

#38 Jaha, du trodde att hon menade att jag släppte lös min hamster utomhus utan att jag var med. Hehe, jag tror hon menade att hon undrade om jag brukade låta min hamster springa lite utomhus Flört

Mvh Alicia.


IceJossan
3/20/11, 12:30 PM
#40

Usch, jag vet precis hur det är att förlora en älskad katt. När jag var liten försvann vår ena katt spårlöst. Vägen gick rätt nära och vi hade tidigare mist en kisse på den vägen. Dessutom hade vi nyligen sett räven på tomten. Det sista jag sa till honom var "Akta dig för räven Charlie", men fick aldrig se honom igen. Spårlöst försvunnen… Det kan vara så att räven tog honom eller att han blev påkörd eller på annat sätt skadad/dödad och att något rovdjur dragit iväg honom sedan, för vi hittade inte ett spår. Men någonstans finns ändå hoppet kvar, trots att det gått 15 år, om att han bara drog iväg på strövtåg och flyttade in hos någon annan.

Värst är att inget veta.

chilisalsa
3/20/11, 12:51 PM
#41

#37

En räv kan förvisso se stor ut med vinterpäls men inte i närheten av en varg Flört

En normal räv väger 5-7kg även om det finns stora exemplar som levt länge. Största kända i sverige var 15kg vilket är extremt stort… Men det är ändå inte ens hälften av vad en normalstor varg väger.

Det normala är att en varg väger nästan 10 gånger så mycket som en räv…. men som sagt de kan se stora ut !

Medarbeterare på Kost

Annons:
goldenhamsters
3/20/11, 5:45 PM
#42

#41 Menade prärie varg, den är i alla fall oooootroligt stor!

Mvh Alicia.


Upp till toppen
Annons: