Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4334 ggr
trasseltvå
0

revirstrid?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur vanligt är det att en katt jagar bort en annan katt från ett revir och tar över det? Min granne matar ett gäng utekatter som hon hävdar är kastrerade. För en månad sedan försvann min 3åriga kastrerade hankatt och istället har jag en av hennes "bestar" springandes i min trädgård. Den verkar ha tagit över min katts uteplats = en frigolitlåda under boden. Min katt har försvunnit utan minsta spår och det kanske är fult av mig men jag misstänker att han blivit bortjagad.

Jag har läst många inlägg i olika debattforum som beskriver hur eländigt man mår när ens katt försvinner spårlöst och jag instämmer. Det är gräsligt. Hela tiden tycker jag att jag hör ynkliga jamanden utifrån och springer ut för att kolla men nej…ingen katt.

För fyra år sedan blev jag av med en annan kastrerad katt som bara fick bli ett år. Då var det en trafikskadad katt som blivit aggressiv. Den hade väl fått en rejäl smäll på huvudet i olyckan. Ena ögat blev rött och trillade ut så småningom. Denna katt gick till attack mot både min och annan grannes honkatt. Så den värstingkatten fångade vi in och avlivade men då var ju min gosekisse redan borta, för alltid.

Och nu har jag alltså blivit av med en till…… BLÄ!

MonicaLagerquist
0

Ja tyvärr så är det inte ovanligt att katter blir bortjagade.Enklast löser man det genom att ha katten i kattgård när den är ute.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Kattgård eller ha katten inne.

Linnea
0

Tråkigt att folk matar katter på det viset.. Jag tycker att man ska ta in dom som sina egna, försök hitta nya hem eller avliva dom istället för att bara ge dom mat..

I övrigt håller jag med ovanstående. Att katter försvinner på olika sät får man räkna med om man har dom ute utan uppsikt (enligt lagen ska man ha dom under uppsikt alltid när dom är lös ute).

Skynda långsamt så går det fortare.

Mona22
0

Det är jättebra att du har haft kastrerade utekatter men du kanske ska fundera på om det är ett lämpligt område att ha dina katter lösa på nu när de blir bortjagade.

Du kan ju gå ut med dem i koppel Glad

trasseltvå
0

Enligt vilken lag då? Jag vill läsa lagtexten….

MonicaLagerquist
0

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter Utfärdad: 2007-11-29 Ändring införd: t.o.m. SFS 2010:1978 Inledande bestämmelse 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter

trasseltvå
0

Jag tolkar inte den lagtexten som att jag ska gå runt och titta på min katt när den är ute. Djur i bur eller koppel är inte min grej.

Jag trodde att någon klok människa kunde förklara kattens naturliga beteende men jag har väl vänt mig till fel forum…

MonicaLagerquist
0

#7 Hus ska man kunna veta att katten inte stör grannarna om man inte är mde den ute? Jag tycker att du har fått bra och sansade svar.Att det sen inte är de svar du vill ha är ju en annan femma. Det är kattens natur att se till att få ett så stort revir som möjligt och med det så många honor som möjligt.Den starkare jagar bort den svagare.

Linnea
0

Dessutom är det väl inte naturligt för en katt att bo i hus heller.. men det diskuterar vi i en annan tråd.

Skynda långsamt så går det fortare.